abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37459072
Wie gebruikt er sensor swabs om z'n sensor te kuisen ?
Misschien kun je dit ook tonen met behulp van foto's
  maandag 1 mei 2006 @ 21:29:58 #52
64238 CocaColaLight
Ja ook jij hebt Sample.jpg
pi_37467352
Het is nog net geen nieuw schouder-klop-topic waard maar toch in ieder geval een eervolle vermelding hier

Zonder de tutorial had ik het maar niet zomaar gedaan.

Voor de liefhebber hier staan de foto's voor en na het uitvoeren van de tutorial.
Jah maar ik ben kunstenaar, ik probeer de kunst van het uitslapen meester te worden.
pi_38194666
Heb de "na" foto eens opengedaan in photoshop elements 3.0 auto levels.
Ik wil u niet ontmoedigen maar verschiet niet .
pi_38199131
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 15:43 schreef ChatChewbacca het volgende:
je moet GEEN perslucht gebruiken, hou je perslucht een beetje scheef, dan kan dit een enorm koude laag lucht over je sensor 'uitspuiten' en kan dit schade veroorzaken. Je kan beter een sensor swab of ietwat zachter balgje gebruiken, veel beter
Uberhaupt is er een behoorlijk risico op rommel die meekomt uit de bus, NIET doen dus. Loszittend stof: zacht modelschilderkwastje gebruiken, vastzittende rommel (1x per half jaar hier): wattenstaafje met zo puur mogelijke alcohol gebruiken (>96%)
pi_38330257
Hm, ik zou nooit geen perslucht gebruiken, -> lucht op de sensor blazen.
En daarbij blaas je het stof alleen maar dieper in de hoeken e.d.

Ik heb mijn sensor afgelopen weekend schoongemaakt, moest er toch een keer van komen. Op f8 zag je het vuil al zitten.
Schoonmaak setje gekocht bij Camex in E’hoven. (A-sociaal duur), maar goedkoper als opsturen naar Nikon. En ik kan 3x mijn sensor reinigen.
Eerst het zaakje schoongezogen (busje perslucht met buisjes en slangetjes dat via het venturi-principe een stofzuiger genereerd). Werkt echt wel, zag het stof zitten in het opvanghuisje.
Daarna met een natte swab de sensor schoongewreven, licht vegen en lekker vochtig soppen (weekt het vuil los).
Daarna met een droge swab drooggewreven.

Voor en na het schoonmaken een referentie foto gemaakt (f29) en het conclusie is wel dat het werkt.
Als je gewoon zachtjes en gelijkmatig over de sensor wrijft is er niks aan de hand.
(sensor cleaning is eigenlijk een beetje koudwatervrees)

p.s
Zorg wel dat je een superschone ondergrond hebt als je je referentie foto maakt...zo denk je dat er na het schoonmaken nog stof op je sensor zit terwijl dit gewoon een vuiltje op je ondergrond is....
pi_38502757
Even vraag; kan ik de sensor ook een beetje schoonmaken met een brillendoekje? Of is het niet verstandig er met een doekje aan te zitten..
Heb na een week al 3 vrij grote stofjes verzameld, en wil die graag toch even gauw en voorzichtig verwijderen .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 14:45:42 #57
138986 lostminds
de kwijt weg
pi_38503621
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 14:05 schreef Elefes het volgende:
Even vraag; kan ik de sensor ook een beetje schoonmaken met een brillendoekje? Of is het niet verstandig er met een doekje aan te zitten..
Heb na een week al 3 vrij grote stofjes verzameld, en wil die graag toch even gauw en voorzichtig verwijderen .
zou ik niet doen...
probeer het eerst eens met een blaasbalg (eurotje of 10)
en dan niet zo'n kleintje met zo'n borsteltje maar een grote (zonder borstel) die net in je hand past
zoiets:

als dat niet werkt neem je sensor swabs, die zijn daar speciaal voor gemaakt
da's een spateltje met stof/pluis/kras vrij doekje er om (wel erg duur, 36 euro voor 12 st. dacht ik)
http://www.photosol.com/swabproduct.htm

je kunt ook pecpads (10 euro 100 stuks) nemen en dan zelf een spateltje maken (of uit een ouwe sensorswab halen)
pecpads worden overigens niet aanbevolenen maar er zijn een hoop mensen die er goede evaringen mee hebben

in beide gevallen met eclipse (zuivere vetvrije methanol) gebruiken (ook ongeveer 10 euro)
geen methanol bij een modelbouwzaak kopen want daar zit een smeermiddel in (word namelijk als brandstof gebruikt)

schoonmaken altijd in de badkamer doen, daar is het minste stof
Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
  zaterdag 3 juni 2006 @ 14:51:14 #58
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_38503726
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:43 schreef minolta het volgende:
Heb de "na" foto eens opengedaan in photoshop elements 3.0 auto levels.
Ik wil u niet ontmoedigen maar verschiet niet .
net ook eens geopend.

geloof niet dat het erg veel waarde heeft,

met zo'n uit de hand gelopen bewerking is niet na tegaan in hoeverre het in de camera zit, of aan de ondergrond licht.

ik kan alleen maar zeggen. maak schoon zoals je wilt. ieder zijn manier.
(zelf zit ik liever met lucht aan de censor als met een staafje waar misschien een klein korreltje zant aan zit die krast. (dat is namelijk echt niet prettig)

ook is een kwastje geopperd. (hopen dat de haren van de kwast soepel zijn. is maar 1 stug haartje voor nodig om te krassen)

alles heeft voor en na delen. ieder pakt waarvan voor hem haar het voordeel het grootst is.
voor mij lucht. (ben in totaal nog geen minuut bezig en resultaat is goed genoeg )

[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
  zaterdag 3 juni 2006 @ 15:11:25 #59
138986 lostminds
de kwijt weg
pi_38504137
nog belangrijker, zorg dat er geen stof in je camera komt

ik heb mensen gezien die buiten of in een stoffige omgeving hun lens van de camera halen, alles open neerzetten, vervolgens op hun gemakkie een andere lens uit hun tas halen, in de tussentijd lekker kletsend met iemand
da's vragen om problemen

wat ik altijd doe is de camera om m'n nek hangen, de te plaatsen lens pakken en dop verwijderen en terwijl ik die in m'n linkerhand hou draai ik met m'n rechterhand de lens van de camera en plaats met m'n linkerhand meteen de andere lens er op
de camera is dan niet langer dan 1 of 2 seconden open
daarna de dop op de andere lens
en altijd uit de wind staan of op z'n minst met je rug ernaartoe

scheelt me een hoop schoonmaak werk sindsdien
Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
pi_38504341
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 15:11 schreef lostminds het volgende:
nog belangrijker, zorg dat er geen stof in je camera komt

ik heb mensen gezien die buiten of in een stoffige omgeving hun lens van de camera halen, alles open neerzetten, vervolgens op hun gemakkie een andere lens uit hun tas halen, in de tussentijd lekker kletsend met iemand
da's vragen om problemen

wat ik altijd doe is de camera om m'n nek hangen, de te plaatsen lens pakken en dop verwijderen en terwijl ik die in m'n linkerhand hou draai ik met m'n rechterhand de lens van de camera en plaats met m'n linkerhand meteen de andere lens er op
de camera is dan niet langer dan 1 of 2 seconden open
daarna de dop op de andere lens
en altijd uit de wind staan of op z'n minst met je rug ernaartoe

scheelt me een hoop schoonmaak werk sindsdien
Ik doe het ook heel voorzichtig, maar in de winkel voor ik 'm kocht is er al een paar keer de lens gewisseld, en ik vrees dat er toen 1 van de stofjes al op is gekomen..
Maar goed, zal eens denken over zo'n balgje.
Is een balgje met borsteltje ook goed te doen? En dan zonder gebruik van het borsteltje.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
  zaterdag 3 juni 2006 @ 16:06:43 #61
138986 lostminds
de kwijt weg
pi_38505269
je kan het proberen
wel het borsteltje er af halen want dat zit vol met stof wat je dan juist op je sensor blaast
maar als je em nog aan moet schaffen kan je beter gelijk voor een grote gaan, die blazen wat harder

overigens heb ik al vaker gehoord dat ze niet altijd even schoon uit de fabriek komen
er schijnen ook wel eens spetters (van een of ander smeermiddel voor de sluiter) op te zitten

voor de mensen die er net een gekocht hebben of gaan kopen is het misschien verstandig om meteen na aankoop te controleren, dan kan je em kostenloos schoon laten maken
pi_38507106
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 16:06 schreef lostminds het volgende:

voor de mensen die er net een gekocht hebben of gaan kopen is het misschien verstandig om meteen na aankoop te controleren, dan kan je em kostenloos schoon laten maken
Dit wist ik niet..

Nou ja, tnx voor de tips in ieder geval. Ik wil toch voor op vakantie ook een balgje hebben, zodat ik als er echt wat op gaat zitten dat gewoon even snel kan verwijderen.
Binnenkort maar eens kijken dan, voor zo'n ding.
  zondag 6 augustus 2006 @ 17:48:57 #63
78309 WurM
Minder dan 1% vet
pi_40546624
http://212.203.16.147/crp/frmActions.aspx
Filmpje van Canon. Hier maken ze de sensor schoon met een kwastje.

Gevonden via het forum van birdpix.nl.

edit: subtiel kickje... Ja
Ladidadida: Trusten WurMpie!
fraubitch: truste WurM :*
yvonne: Trusten WurM
Meer van dit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')