Yep, maar je moet wel even in het oog houden dat je het ook ooit terug moet betalen. Lenen is meer dan maandelijks een bedrag incasseren en uitgeven.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:11 schreef Lod het volgende:
[..]
Als je toch ergens moet lenen kun je het nog altijd het beste bij de IBG doen.
Bij je ouders lijkt mij (indien mogelijk) handigerquote:Op zondag 5 maart 2006 14:11 schreef Lod het volgende:
[..]
Als je toch ergens moet lenen kun je het nog altijd het beste bij de IBG doen.
In één keer zoveel mogelijk aflossen inderdaad. Doet pijn, maar die pijn voel je maar even. 20 jaar lang ¤ 150,00 aflossen voel je elke maand.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:21 schreef MouseOver het volgende:
Het kan behoorlijk doortikken. Dat wordt bij het afsluiten wel een beetje verbloemd, maar je bent er zelf natuurlijk ook nog bij.
Die draagkrachtmeting is iig een stuk minder soft dan wel eens beweerd wordt. Je kunt het beste in de periode tot je terug *moet* gaan betalen al flink wat aan de kant proberen te zetten om je totaalbedrag naar beneden te krijgen.
Helemaal waar. Daarentegen is het voor sommige mensen wel nodig om te lenen omdat ze anders geen studie kunnen volgen.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Yep, maar je moet wel even in het oog houden dat je het ook ooit terug moet betalen.
Het is ook niet verkeerd om te lenen, maar je moet wel even verder kijken dan het bedrag wat elke 23e of 24e op je rekening wordt overgemaakt.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:24 schreef Noca het volgende:
[..]
Helemaal waar. Daarentegen is het voor sommige mensen wel nodig om te lenen omdat ze anders geen studie kunnen volgen.
nee hoor; nogsteeds 15 jaar:quote:Op zondag 5 maart 2006 12:58 schreef PICHT het volgende:
Tegenwoordig heb je 25 jaar de tijd om af te lossen.
Niet als je een partner hebt, maar daarvan het inkomen niet laat meetellen. En ook niet als je een draagkrachtmeting aan hebt gevraagd.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:31 schreef Isabeau het volgende:
En na die 15 jaar wordt de rest kwijtgescholden.
Maar als je bijv. al die jaren op bijstandsniveau hebt gezeten, zal er na 15 jaar wel degelijk nog een schuld staan die wordt kwijtgescholden.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:37 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Volgens mij is het nog nooit gebeurd dat iemands schuld na 15 jaar is kwijtgescholden; de IB-groep bepaalt nl het maandbedrag door de totaalschuld plus rente over 15 jaar uit te smeren. Dan ben je dus altijd klaar met afbetalen na die 15 jaar.
Dan heb je toch een draagkrachtmeting aangevraagd? Tenminste, dat lijkt me haast van wel.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar als je bijv. al die jaren op bijstandsniveau hebt gezeten, zal er na 15 jaar wel degelijk nog een schuld staan die wordt kwijtgescholden.
Dan zou er dus nooit worden kwijtgescholden?quote:Op zondag 5 maart 2006 14:40 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dan heb je toch een draagkrachtmeting aangevraagd? Tenminste, dat lijkt me haast van wel.
Nee want in dat geval heb je een draagkrachtmeting aangevraagd lijkt me. Want anders zou je wel gewoon al die maanden moeten hebben aflossen.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar als je bijv. al die jaren op bijstandsniveau hebt gezeten, zal er na 15 jaar wel degelijk nog een schuld staan die wordt kwijtgescholden.
Volgens mij wordt er ook bijna nooit kwijtgescholden. Alleen in uitzonderlijke gevallen.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan zou er dus nooit worden kwijtgescholden?
Misschien in die gevallen dat de berekening van de IBgroep niet helemaal klopt en er dus na die 15 jaar aflossing nog een restbedragje staat.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Volgens mij wordt er ook bijna nooit kwijtgescholden. Alleen in uitzonderlijke gevallen.
Die berekening van IBG zal echt wel kloppen. Zo moeilijk is het ook niet om het aflosbedrag over 15 jaar te berekenen als je de rente weet en de totale schuld. Lijkt me niet dat daar fouten bij worden gemaakt.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:45 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Misschien in die gevallen dat de berekening van de IBgroep niet helemaal klopt en er dus na die 15 jaar aflossing nog een restbedragje staat.
Op de site van de IBG staat:quote:Op zondag 5 maart 2006 14:42 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Nee want in dat geval heb je een draagkrachtmeting aangevraagd lijkt me. Want anders zou je wel gewoon al die maanden moeten hebben aflossen.
Ik begrijp die 'na 15 jaar kwijtschelding van restbedrag' dan ook niet.
Dus als je een draagkrachtmeting hebt laten doen zónder dat het inkomen van je partner buiten beschouwing is gelaten (omdat die geen inkomen heeft of omdat je geen partner hebt), wordt de restschuld na 15 jaar aflossen dus wel degelijk kwijtgescholden.quote:Na het verstrijken van de aflosfase van 15 jaar kan het restant van uw schuld worden kwijtgescholden.
Dit geldt niet als u een lager maandbedrag hebt betaald via draagkrachtmeting (terugbetaling naar inkomen) en u hierbij het inkomen van uw partner buiten beschouwing hebt gelaten. Dan wordt de aflosfase verlengd met het aantal maanden dat het inkomen van de partner buiten beschouwing werd gelaten.
Blijkbaar.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dus na 'n draagkrachtmeting wordt het kwijtgescholden, als je het totale inkomen van je huishouden (jij en je partner) mee hebt genomen in de berekening...
Precies, en dat valt volgens mij best mee. Tenzij je een schuld van 35.000 of zo hebt.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:15 schreef Lienekien het volgende:
Het bedrag dat in de tabel staat, is het maximum dat je geacht wordt met dat inkomen per maand af te kunnen lossen. Dat betekent echter niet dat als je straks gaat beginnen met aflossen, dat ook je werkelijke maandbedrag wordt.
Wat je daadwerkelijk per maand gaat betalen, hangt af van de hoogte van je schuld. De aflossing daarvan wordt over 15 jaar verdeeld.
beetje huur is tegenwoordig al 600 euro. Ja, sociaal huren is goedkoper, maar dat kan pas na een jaar of 10...quote:Op zondag 5 maart 2006 13:50 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Nou, vertel het eens. Met ¤ 1.300,00 netto kun je rondkomen, anders doe je echt wat verkeerd. Je zult wel af en toe een keuze moeten maken. Een weekend niet stappen bijvoorbeeld, maar dat is inherent aan je situatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |