abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35711338
quote:
Wiegel hield fraude onder de roos
Van onze verslaggevers Merijn Rengers, John Schoorl

AMSTERDAM - Hans Wiegel heeft als president-commissaris van het computerbedrijf Copaco nagelaten melding te maken van een onderzoek door de fiscus naar een miljoenenfraude. Hij was bekend met de problemen, maar besloot beleggers niet te waarschuwen en de kwestie uit het jaarverslag over 2002 te houden.

In de BTW-fraudezaak zijn in 2005 drie mannen door de rechtbank van Den Bosch veroordeeld. Deze week is het vonnis in hoger beroep bevestigd. Een van de veroordeelden is een medewerker van Copaco die samen met een leverancier van computeronderdelen en een in België gevestigd bedrijf de belasting heeft opgelicht.

Uit een recent verhoor, opgenomen in het vertrouwelijke strafrechtdossier, blijkt dat financieel directeur Wim Geraats heeft verklaard dat Wiegel in 2002 is ingelicht over de BTW-fraude. Ook was toen bekend dat de fraude, die speelde in 2001 en 2002, kon leiden tot naheffingen en boetes van maximaal 24 miljoen euro.

Wiegel bevestigt dat hij medio 2002 op de hoogte is gebracht. Hij zegt dat hij na overleg met accountants en juridische adviseurs de kwestie niet heeft gemeld. ‘Wij konden en mochten hier niets over in het jaarverslag zetten, zo was en is onze opvatting.’

Onlangs bekritiseerde Peter Paul de Vries, directeur van de Vereniging van Effectenbezitters, Wiegels rol als commissaris bij diverse ondernemingen, waaronder Copaco. De Vries zei toen dat Wiegel had gefaald toen Copaco in 2004 van de beurs verdween.

Over deze nieuwe informatie zegt De Vries dat ‘het absoluut niet kan dat er in het jaarverslag van 2002 niets staat over de fraude. Dat is zeer relevant voor de cijfers. Die zijn dus onvolledig. De accountant moet dit controleren, en de president-commissaris moet erop toezien dat deze informatie in het jaarverslag terechtkomt.’

Het Openbaar Ministerie werkt nog aan de vervolging van Copaco. De Fiod viel twee keer binnen bij het bedrijf, waar Wiegel sinds 1998 president-commissaris is. Na zijn politieke loopbaan was Wiegel op veel terreinen actief. Hij overweegt een terugkeer naar Den Haag.
quote:
VVD: positie Wiegel niet in geding door fraudezaak
ANP

AMSTERDAM - De opstelling van VVD-partijcoryfee Wiegel in een fraudezaak bij computerbedrijf Copaco raakt zijn positie binnen de partij niet. ‘Het gaat om een totaal andere functie’, zegt een woordvoerder van de VVD-Kamerfractie.

‘Daarom gaat het buiten ons om en hebben we er verder geen mening over.’ VVD-fractievoorzitter Van Aartsen heeft Wiegel gevraagd kandidaat-premier voor de liberalen te worden.
Lekker onder de pet houden van fraude. Dit is dus volgens mij de echte Wiegel wat meer dan de joviale sigarenroker die we gisteren weer in NOVA zagen. Misschien is het allemaal niet zo erg maar het kenmerkt wel een beetje die sfeer van "wij jongens van het bedrijfsleven staan boven de wet".

Ook raar dat de VVD direct al op deze manier reageert. Hoezo raakt het de partij niet. Willen ze een fraudeur als premierskandidaat voorstellen dan?
  zaterdag 4 maart 2006 @ 15:47:22 #2
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_35712155
Vreemd dat het ANP nog steeds vermeld dat Van Aartsen Wiegel al heeft gevraagd als kandidaat-premier. Laats een bericht waar Van Aartsen dit tegensprak, terwijl het originele verhaal alleen maar sprak over 'ingewijde bronnen binnen de VVD' oid.

Maar dit soort nieuws verkleint wel de kans dat Wiegel terugkeert. Niemand zit te wachten op dit soort 'gezeik', en vooral iemand die al een hele politieke carriere achter de rug heeft.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_35712323
Misschien zit Ayaan hier achter?
pi_35714324
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 15:47 schreef Sidekick het volgende:

Maar dit soort nieuws verkleint wel de kans dat Wiegel terugkeert. Niemand zit te wachten op dit soort 'gezeik', en vooral iemand die al een hele politieke carriere achter de rug heeft.
of juist een extra stimulans om terug te keren, om gebruik te maken van immuniteit tegen rechtsvervolging die parlementsleden kunnen genieten, al weet ik niet in hoeverre dat geldt in Nederland
pi_35715794
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 17:11 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

of juist een extra stimulans om terug te keren, om gebruik te maken van immuniteit tegen rechtsvervolging die parlementsleden kunnen genieten, al weet ik niet in hoeverre dat geldt in Nederland
Je doelt op de Berlusconi/Chirac methode
pi_35715997
Of Wiegel nu wel of niet bepaalde zaken verweten kan worden kan ik niet goed beoordelen, maar de reactie van de VVD hierop is ronduit vreemd. Als Wiegel laakbaar gehandeld heeft als commissaris, dan heeft het natuurlijk wel effect op zijn politieke positie en geloofwaardigheid. Heel bizar dat er wordt gesteld dat het 'om een totaal andere functie’ gaat. Zeg dan dat je niet wilt reageren zolang er geen duidelijkheid is.

Behalve bij Copaco zou Wiegel in een commissariaat bij de bedrijven Wessanen en Newconomy ook nogal een dubieuze rol hebben gespeeld. Het lijkt me goed dat daar onderzoek naar wordt verricht, je wilt toch niet dat zo'n man vervolgens volgend jaar kandidaat is om premier te worden!
  zaterdag 4 maart 2006 @ 18:08:39 #7
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35716070
de belasting oplichten is geen fraude, dat is een nobele daad.
wiegel is bij mij weer een klein beetje in aanzien gestegen
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_35716103
Wat moet de VVD met die ouwe lul.
pi_35716110
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 18:08 schreef McCarthy het volgende:
de belasting oplichten is geen fraude, dat is een nobele daad.
wiegel is bij mij weer een klein beetje in aanzien gestegen
Heeft Wiegel ook nog eens de belastingen opgelicht??

De beerput gaat hier steeds meer open!
pi_35716113
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 18:06 schreef Kozzmic het volgende:
Of Wiegel nu wel of niet bepaalde zaken verweten kan worden kan ik niet goed beoordelen, maar de reactie van de VVD hierop is ronduit vreemd. Als Wiegel laakbaar gehandeld heeft als commissaris, dan heeft het natuurlijk wel effect op zijn politieke positie en geloofwaardigheid. Heel bizar dat er wordt gesteld dat het 'om een totaal andere functie’ gaat. Zeg dan dat je niet wilt reageren zolang er geen duidelijkheid is.

Behalve bij Copaco zou Wiegel in een commissariaat bij de bedrijven Wessanen en Newconomy ook nogal een dubieuze rol hebben gespeeld. Het lijkt me goed dat daar onderzoek naar wordt verricht, je wilt toch niet dat zo'n man vervolgens volgend jaar kandidaat is om premier te worden!
Ach, een partij die zijn leden niet direct bij het minste of geringste afvalt is misschien ook wel prettig
  zaterdag 4 maart 2006 @ 18:11:13 #11
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_35716134
Is dit het centrale Wiegel / VVD bash topic?
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_35716156
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 18:10 schreef nikk het volgende:

[..]

Ach, een partij die zijn leden niet direct bij het minste of geringste afvalt is misschien ook wel prettig
Ja maar dan zeg je toch dat de zaak onderzocht moet worden, of dat je vindt dat de feiten nogal dubieus zijn? Als Wiegel bewust steken heeft laten vallen als commissaris dan heeft dat effect op zijn positie, ook op zijn positie binnen de VVD. Dat kun je niet afdoen met 'jamaar, dat is een andere pet van die man'.

[ Bericht 6% gewijzigd door Kozzmic op 04-03-2006 18:17:43 ]
pi_35716276
Ach, elke keer als er in de VVD onduidelijkheid is over het leiderschap komt hij aankakken. Verdonk walst deze bejaarde man helemaal plat als ie niet snel opzout.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 18:20:05 #14
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_35716376
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 18:17 schreef Godslasteraar het volgende:
Ach, elke keer als er in de VVD onduidelijkheid is over het leiderschap komt hij aankakken. Verdonk walst deze bejaarde man helemaal plat als ie niet snel opzout.
Verdonk moet Wiegel terugsturen waar hij vandaan komt: Het bejaardencentrum dus...
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
pi_35716535
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 18:20 schreef klappernoot2000 het volgende:

[..]

Verdonk moet Wiegel terugsturen waar hij vandaan komt: Het bejaardencentrum dus...
Nou je het zegt, heeft die vent weleens een verblijfsverguning voor Holland? Ik meen me toch te herinneren dat hij zijn thuishonk in een of ander guur noordelijk landje heeft.
pi_35716601
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 18:10 schreef nikk het volgende:

[..]

Oh zeker. Maar waarom dan meteen zeggen dat er niks aan de hand is?
Ik vind dit een manier van goedpraten.
pi_35716642
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 18:12 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ja maar dan zeg je toch dat de zaak onderzocht moet worden, of dat je vindt dat de feiten nogal dubieus zijn? Als Wiegel bewust steken heeft laten vallen als commissaris dan heeft dat effect op zijn positie, ook op zijn positie binnen de VVD. Dat kun je niet afdoen met 'jamaar, dat is een andere pet van die man'.
Waarom zou je dat willen zeggen? Dergelijke uitlatingen doen alleen maar afbreuk aan de positie van Wiegel. Voorzover is er volgens de VVD niets aan de hand, en daar hebben ze gelijk in.
pi_35716715
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 18:29 schreef nikk het volgende:

[..]

Waarom zou je dat willen zeggen? Dergelijke uitlatingen doen alleen maar afbreuk aan de positie van Wiegel. Voorzover is er volgens de VVD niets aan de hand, en daar hebben ze gelijk in.
Hoe kan je dat nou zeggen? Hij wordt beticht van fraude en tegelijkertijd is hij een serieuze kandidaat namens de VVD voor het premierschap: feitelijk zegt de VVD: wij hebben er helemaal geen problemen mee als onze premierskandidaat fraude heeft gepleegd.

Er is juist van alles aan de hand. De VVD zou moeten zeggen: wij vertrouwen Wiegel en we kunnen ons niet voorstellen dat hij erge dingen heeft gedaan maar het is goed dat het uitgezocht wordt en de onderste steen moet boven.

Nu trekken ze de handen er vanaf alsof hij melaats is.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 18:34:52 #19
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_35716797
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 18:31 schreef SCH het volgende:

[..]

en tegelijkertijd is hij een serieuze kandidaat namens de VVD voor het premierschap:
Ja, maar dat is meer ondanks de VVD heb ik af en toe het idee. Natuurlijk is er een beweging die hem graag als kandidaat ziet, maar het is echt niet zo dat "de partij" Wiegel als een van de kandidaten heeft.
[KNE]-Mod
pi_35716991
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 18:34 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ja, maar dat is meer ondanks de VVD heb ik af en toe het idee. Natuurlijk is er een beweging die hem graag als kandidaat ziet, maar het is echt niet zo dat "de partij" Wiegel als een van de kandidaten heeft.
quote:
VVD-fractievoorzitter Van Aartsen heeft Wiegel gevraagd kandidaat-premier voor de liberalen te worden.
pi_35718677

Hans " I love it when a plan comes togethel" Wiegel

zaterdag 4 maart 2006 @ 20:20:18 #22
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_35719349
Een kandidaat premier zoals de pvda met Cohen destijds?

Zieliger kan bijna niet . Je gaat er voor of je gaat er niet voor.
pi_35733467
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 20:20 schreef PLAE@ het volgende:

Een kandidaat premier zoals de pvda met Cohen destijds?

Zieliger kan bijna niet . Je gaat er voor of je gaat er niet voor.
Bij Wiegel is het altijd hetzelfde liedje....Verkiezingen in aantocht ...dan gaat hij zich roeren. Vervolgens laat ie heel lang in het midden of hij beschikbaar is en over een tijdje doet hij het toch maar niet.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  zondag 5 maart 2006 @ 10:33:34 #24
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35733486
wiegel, wiegel. dat is toch die man die bij elke auto precies weet waar de remleidingen zitten?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 5 maart 2006 @ 10:36:24 #25
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_35733513
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 18:41 schreef SCH het volgende:

[..]

[..]
Mja, dat waren 'ingewijde bronnen', en later heeft Van Aartsen dat ontkracht.

Het zou me overigens niet verbazen, aangezien Van Aartsen met een geheim wapen wil komen...
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')