abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35704951
Dit jaar ( komende maand ) doe ik mee aan de selectietoets om daarna hopelijk aangenomen te worden op de School voor Journalistiek ( SvJ )!

Doen jullie ook mee aan deze toets?

De beste 180 deelnemers aan de toets ( in totaal zijn er ongeveer 600 deelnemers )zijn verzekerd van toelating, en je wordt getoetst op vier onderdelen: Kennis, schrijfvaardigheid, motivatie en inzicht.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn van hier die meedoen of al een keer hebben meegedaan? Hoe bereiden jullie je bv voor op die toets? En als je de toets al een keer gemaakt hebt, hoe ging het ( toegelaten? ) en wat voor cijfers had je? Deel je ervaringen!
www.darrenvanes.web-log.nl
Praat hier mee met andere journalistieke talentjes over sport, maar ook over dagelijkse gewoontes!
  zaterdag 4 maart 2006 @ 12:16:07 #2
124557 Exel
Z... On Tour
pi_35706310
Gewoon naar Zwolle gaan, hoef je geen toets te maken....

Enne, ik raad jullie deze opleiding af!!! Je kan beter geschiedenis oid gaan studeren, daar heb je veel meer aan
FCU
pi_35707955
Ik doe dus ook mee (mits het met de bevestiging enzovoort allemaal goed gaat). De voorbereiding? Soms kom ik er niet aan toe om de krant te lezen, vanwege drukte. Dat is iets wat de ik de laatste tijd probeer te vermijden, door juist even de tijd vrij te maken om de krant te lezen. Verder op internet het nieuws volgen.Op sportgebied weet ik verder altijd wel wat er speelt.

En wat betreft motivatie en schrijfvaardigheid maak ik me niet zoveel zorgen, heb al vrij veel ervaring en schrijf dagelijks teksten die op internet komen. Qua inzicht, ik heb niet zo'n goed beeld wat er daar van je wordt verwacht...
Enoh: "Voor Nederlanders is het misschien normaal dat getalenteerde voetballers bij Ajax spelen, maar zo denk ik niet. Er zijn zat goede spelers die niet de kans krijgen voor Ajax te voetballen. Ik wel. Daar bedank ik God iedere dag voor."
pi_35727795
Over de kennis van actualiteiten, dus het volgen van de kranten en het journaal, worden dus vragen gesteld. Hoelang van tevoren moet je eigenlijk echt beginnen met alle berichten te lezen, ik hoorde iets van twee maanden van tevoren.

Wat ik bedoel te zeggen is dus dat er vragen worden opgesteld, maar over welke periodes worden die vragen gesteld. Dus stel dat er op 3 februari iets gebeurt, zou daar dan een vraag over kunnen komen op die toets, of worden die vragen gesteld op basis van het nieuws van de twee weken voor de toets.

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is?
Praat hier mee met andere journalistieke talentjes over sport, maar ook over dagelijkse gewoontes!
  dinsdag 7 maart 2006 @ 11:41:45 #5
131278 moemoe
#teampanda
pi_35803485
Zelf heb ik vorig jaar mee gedaan met de decentrale selectietoets. Uit mijn hoofd waren er 536 mensen aanwezig en ben ik nummer 57 geworden. Ik heb mezelf best goed voorbereid op de selectietoets.

Ik nam (toen) elke dag Netwerk, Nova, B&W en Twee Vandaag op. Daarnaast las ik elke dag de krant en ook regelmatig HP de Tijd, Elsevier en Vrij Nederland. Bij een boekhandel heb ik toen het 'Basisboek Journalistiek' gekocht (wat we nu ook gebruiken). Dit boek heb ik gewoon goed doorgelezen en daar heb ik ook zeker wat aan gehad tijdens de selectietoets bij het onderdeel 'inzicht'.
Voor de actualiteiten dus gewoon het nieuws goed bijhouden en het betoog komt echt aan op je schrijf talent, wat je wel een beetje moet hebben.

Achteraf had ik niet deel hoeven te nemen aan de decentrale selectietoets, omdat ik gemiddeld een 8 stond op mijn cijferlijst volgens de IB-Groep. Volgens mijn 'berekeningen' was dat een 7,5, maar ik vond het best.
pi_35810288
Hoelang van tevoren was jij begonnen met elke dag echt goed het nieuws volgen? En hoe zit dat bij anderen die de toets ook deden.

Ik ben begin februari begonnen, twee maanden van tevoren.

Hoelang van tevoren zou je eigenlijk moeten beginnen met het nieuws echt goed volgen?
pi_35811096
Ik deed vorig jaar mee en ik werd 360e ofzo, ik scoorde wel goed maar motivatie was een drama. Maarja volgend jaar ga ik naar Tilburg dan heb je dat gezeik niet.
pi_35811749
Wat was je gemiddelde cijfer? En hoe had je je voorbereid?

Tilburg ben ik ook geweest, maar ik vond het maar nix
pi_35819791
Geen idee, ik heb al die papieren niet meer volgensmij.
  woensdag 8 maart 2006 @ 16:40:11 #10
143470 GinzaGirl
Heart of Yakuza
pi_35848937
IK DOE OOK MEE!
IK BEN NU AL ZOOO ZENUWACHTIG
ik doe al 3 jaar directiesecretaresse alleen maar met het doel om op die school te komen.
misschien kunnen we meeten?
xxx

Lunatic laura vertelde me dat er vragen komen over fotografie zegmaar, mediainzicht en natuurlijk over het nieuws, van het afgelopen jaar ongeveer als ik het goed begrepen heb..
With love,
pi_35851662
het zijn toch vragen van nieuwsitems die in de periode tussen begin februari tot aan de toets zich hebben afgespeelt?

Mensen die de toets al eerder hebben gemaakt, kunnen dit denk ik het beste beantwoorden.
  vrijdag 10 maart 2006 @ 15:27:07 #12
143470 GinzaGirl
Heart of Yakuza
pi_35912734
Lunatic Laura dus...
With love,
  zaterdag 11 maart 2006 @ 17:59:34 #13
131278 moemoe
#teampanda
pi_35945094
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:11 schreef keano_d1 het volgende:
het zijn toch vragen van nieuwsitems die in de periode tussen begin februari tot aan de toets zich hebben afgespeelt?

Mensen die de toets al eerder hebben gemaakt, kunnen dit denk ik het beste beantwoorden.
Ik weet het niet meer precies. Volgens mij was het tot voor 2 maanden voor de toets, maar kan ik dus niet met zekerheid zeggen. Ik zal het maandag even voor je navragen bij het onderwijsbureau.
  zondag 12 maart 2006 @ 11:53:42 #14
143470 GinzaGirl
Heart of Yakuza
pi_35961693
Waar vind je nieuws van zeg, 1 februari?
With love,
pi_35964334
Ik dacht ook dat ik zoiets hoorde van twee maanden vantevoren. Thnx!
  zondag 12 maart 2006 @ 16:51:39 #16
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_35969017
quote:
Op zondag 12 maart 2006 11:53 schreef GinzaGirl het volgende:

Eens nadenken. Welke site publiceert nou nieuws. Uhm. Uhm, wacht eens! Is het misschien FOK! ?Joh!

Dat heb je goed en grondig uitgezocht!

kijk maar eens op www.fok.nl
Padaaah !
http://frontpage.fok.nl/search/archief/2006/02/01
  zondag 12 maart 2006 @ 16:51:43 #17
50242 Flem
Snap je 'm?
pi_35969019
quote:
http://frontpage.fok.nl/search/archief/2006/02/01

Edit: detulp050, penis. Nu heb ik dit topic voor niets in MyAt.
  zondag 12 maart 2006 @ 17:02:14 #18
131278 moemoe
#teampanda
pi_35969291
quote:
Op de site van Metro, ja Metro , kan je alles teruglezen. Elke bladzijde kun je erop na slaan. De site.
  zondag 12 maart 2006 @ 17:06:35 #19
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_35969384
Goede tip, aangezien het antwoord nog niet was gegeven !
  zondag 12 maart 2006 @ 17:09:38 #20
131278 moemoe
#teampanda
pi_35969468
quote:
Op zondag 12 maart 2006 17:06 schreef detulp050 het volgende:
Goede tip, aangezien het antwoord nog niet was gegeven !
Meerdere opties zijn altijd handig .
  zondag 12 maart 2006 @ 17:09:37 #21
131278 moemoe
#teampanda
pi_35969469
-dubbelpost-
pi_35977182
ik heb gisteren op de open dag van de hu een actualiteitentest gedaan die te vergelijken is met de test die in de selectietoets zit

het niveau van de vragen valt wel mee, als je een beetje het nieuws volgt is het goed te doen (ik had er 13 van de 15 goed)
het waren multiple choice vragen, bijv:

De nieuwe fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer is...
a. Wilibrord van Beek
b. Lousewies van der Laan
c. Mark Rutte
d. Bibi de Vries

best te doen toch

wat gisteren ook aangegeven werd is dat het verstandig is om goed na te denken over je motivatie...schrijf daar vast zoveel mogelijk over op en dat mag je dan ook op een "spiekbriefje" meenemen, zodat je daar niet zoveel over na hoeft te gaan denken terwijl je de toets aan het maken bent
  zondag 12 maart 2006 @ 23:28:38 #23
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_35977744
Het is antwoord A
  maandag 13 maart 2006 @ 09:59:11 #24
143470 GinzaGirl
Heart of Yakuza
pi_35983396
Hey, thnq allemaal.
sorry van die " domme" vraag maar ik zocht bij Telegraaf enzo en daar kon ik het niet vinden, dus ik was beetje spoor bijster
anyways, iemand meeten dan?
lijkt me wel zo gezellig.
overigens ben ik bang dat ik niet op de opleiding zal komen, in mijn cijfers zitten een paar 7ens...
With love,
pi_35985192
mijn cijfers worden helemaal niet meegenomen in de loting ik sta een 7,8 gemiddeld maar ik heb een havo diploma oude stijl en dat geeft dus geen rechtstreekse toegang meer
daarnaast heb ik ook nog een hbo-propedeuse, maar dat maakt dus ook geen ene flikker uit

kortom, ik moet enorme mazzel hebben of ik moet die selectietoets erg goed maken
maar ja, niet geschoten is altijd mis
pi_35986908
Reticulin, heb je die toets meegenomen? Zo ja, zou je m naar mijn email kunnen opsturen zodat ik kan kijken hoe ik ervoor sta:p

Dit is mijn emailadres ( ik weet niet of je dat hier mag plaatsen? ):
darrenvanes@hotmail.com

Thnx!
  maandag 13 maart 2006 @ 15:28:49 #27
143470 GinzaGirl
Heart of Yakuza
pi_35992486
Je mag je mailadrse volgens mij niet plaatsen.
maar ik ga nog even goed in het fok archief rondspitten haha
xxx
With love,
pi_36061057
Stom dat dat gemiddelde-hoger-dan-8-op-examen-verhaal voor zowel HAVO én VWO geldt.
pi_36061982
Ik heb de acualiteitentest van de open dag even in een word-documentje online gegooid, zodat iedereen even kan checken hoe hij/zij ervoor staat. Je kunt m downloaden op http://www.home.versatel.nl/c.t.j.j/actualiteitentest.doc

tjezus, ik lijk wel gek dat ik m'n "concurrenten" zo help
quote:
Op maandag 13 maart 2006 12:29 schreef keano_d1 het volgende:
Reticulin, heb je die toets meegenomen? Zo ja, zou je m naar mijn email kunnen opsturen zodat ik kan kijken hoe ik ervoor sta:p

Dit is mijn emailadres ( ik weet niet of je dat hier mag plaatsen? ):
darrenvanes@hotmail.com

Thnx!
pi_36063756
Thnx!! En het ging best wel goed:p
pi_36065639
Ik had er trouwens 11 goed.

-Die over het VARA programma was ook al in oktober gevraagd...Dus niet meegerekend.
-Over David Cameron wist ik niet
-Over de Oscar was ik in de war met Paradise Now
-En over die musical in Broadway, daar kon ik geen antwoord op vinden op internet. Heb jij daar toevallig het antwoord op?
pi_36066222
Jups, da's turks fruit
pi_36067038
Ik ben ook naar de Open Dag geweest. Ik had 5 fout.

De vraag over de gemeenteraadsverkiezingen (ingestonken, te vlug gelezen en PvdA aangekruist), over het land met het nucleaire akkoord, over de visumplicht voor hoeren, over "De wereld draait door" en de voetbalvraag (geen sportliefhebber).
pi_36069747
ik had ook die over de gemeenteraadsverkiezingen en het nucleaire akkoord fout

overigens, keano_d1, het antwoord op die vraag over de wereld draait door was in oktober een ander antwoord dan nu
pi_36113942
De actualiteitvagen zijn best pittig. Ik heb drie jaar geleden meegedaan met de toets en kan mij herinneren dat de actua best pitig was (soms erg gedetailleerd en lang geleden)
De inzichtvragen liggen vrij voor de hand, als je maar goed nadenkt en natuurlijk beetje talent hebt voor de media (zoals eerder gezegd, basisboek journalistiek staan veel nuttige dingen in)
Betoog komt aan op puur schrijven.
Ik wens iedereen succes!
Iedereen is uniek, behalve ik.
pi_36122644
drie fout, ervanuitgaande dat de gezamenlijke lokale partijen de meeste zetels hebben
Enoh: "Voor Nederlanders is het misschien normaal dat getalenteerde voetballers bij Ajax spelen, maar zo denk ik niet. Er zijn zat goede spelers die niet de kans krijgen voor Ajax te voetballen. Ik wel. Daar bedank ik God iedere dag voor."
pi_36128636
Vorig jaar meegedaan! 99'ste maar uiteindelijk niet aan de opleiding begonnen...
Dit jaar doe ik weer mee, en ga voor een plaats in de top50 (wat een arrogantie he ). Nee, het maakt natuurlijk niet uit: zolang ik het maar red. Darren: ze zeggen 180 maar als je meedoet als zijnde '21+' is alleen een plek binnen de 150 safe! Boven de 150 ben je afhankelijk van mensen die niet naar school gaan (zoals ik dus) of andere omstandigheden waardoor anderen uiteindelijk niet de SVJ kiezen.
Heb me vorig jaar eigenlijk niet voorbereid. Volg sowieso het nieuws erg veel en de rest van de kwaliteiten die nodig waren om de toets te halen bezit ik ook wel. Ik had de toets wel onderschat, want herinner me wel dat veel dingen toch moeilijker waren dan ik verwacht had.

Enige tip: maak je motivatie voordat je gaat! Neem hem mee, en schrijf hem daar op En kom niet aanzetten met zaken als: ik wil al sinds ik geboren ben journalist worden, en ik ben heel nieuwschierig dus journalistiek past heel goed bij me.. Dat willen ze dus niet horen!

Tot 1 april! PS: meld het even als je de uitnodiging ontvangen hebt.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 23:08:17 #38
124557 Exel
Z... On Tour
pi_36131978
handig om tips te geven aan je concurrenten
FCU
pi_36161535
Ik had al zo'n gevoel dat ik bekenden zou tegenkomen:p

Ik volg al het nieuws best wel goed, maar op de andere onderdelen heb ik eigenlijk veel twijfels over wat ik moet verwachten...
Opzich ben ik overal wel goed van op de hoogte, maar toch... Het is maar afwachten en zien waar het schip strandt:d
  Eindredactie Games zondag 19 maart 2006 @ 09:15:08 #40
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_36161586
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 17:32 schreef Reticulin het volgende:
Ik heb de acualiteitentest van de open dag even in een word-documentje online gegooid, zodat iedereen even kan checken hoe hij/zij ervoor staat. Je kunt m downloaden op http://www.home.versatel.nl/c.t.j.j/actualiteitentest.doc

tjezus, ik lijk wel gek dat ik m'n "concurrenten" zo help
[..]
wat een eitje
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_36177864
quote:
Op zondag 19 maart 2006 09:15 schreef donald_dick het volgende:

[..]

wat een eitje
Jij hebt alles goed, zonder internet erbij?
  Eindredactie Games zondag 19 maart 2006 @ 21:10:58 #42
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_36180264
quote:
Op zondag 19 maart 2006 20:17 schreef MrBean het volgende:

[..]

Jij hebt alles goed, zonder internet erbij?
ja, is dat vreemd dan ?
pi_36182738
quote:
Op zondag 19 maart 2006 21:10 schreef donald_dick het volgende:

[..]

ja, is dat vreemd dan ?
Ik geloof er niks van.

Tijdens die hele open dag was er niemand geweest die alles goed had.
pi_36234153
eigenlijk waren de vragen niet zo moeilijk, je kan makkelijk alles goed hebben als je het nieuws gwoon standaard volgt.
pi_36234678
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 15:38 schreef keano_d1 het volgende:
eigenlijk waren de vragen niet zo moeilijk, je kan makkelijk alles goed hebben als je het nieuws gwoon standaard volgt.
Dream on Darren. De persoon die alle vragen goed beantwoord op 1 april krijgt van mij een abonnement op 'de journalist'
pi_36235890
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 15:38 schreef keano_d1 het volgende:
Ik volg het nieuws ook gewoon standaard en ik had wel 4 fout op die intro-toets.
  Eindredactie Games dinsdag 21 maart 2006 @ 17:03:44 #47
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_36236843
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 16:35 schreef MrBean het volgende:

[..]

Ik volg het nieuws ook gewoon standaard en ik had wel 4 fout op die intro-toets.
moet je beter het nieuws volgen alloewel ,ik ben wel een nieuws junkie
pi_36239909
You got yourself a deal Jeroen!!!
  vrijdag 24 maart 2006 @ 07:50:06 #49
143470 GinzaGirl
Heart of Yakuza
pi_36318670
Heeft iemand de brief al gehad?
Ik heb wel al een kamer waarschijnlijk, woohoo
With love,
pi_36323512
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 07:50 schreef GinzaGirl het volgende:
Heeft iemand de brief al gehad?
Ik heb wel al een kamer waarschijnlijk, woohoo
Nee helaas nog niet.
En gefeliciteerd with ur room. Welke wijk?

[ Bericht 9% gewijzigd door jmac op 24-03-2006 12:28:08 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')