abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73877552
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 12:59 schreef Alfons22 het volgende:
Waterfiets heeft mij hoop gegeven en ik probeer nu maar de nare verhalen van hier te vergeten.
Haha Ik kan me ook helemaal vinden in het verhaal van Waterfiets (toevallig ook in Amersfoort je gastroscopie gehad? Het verhaal lijkt er namelijk wel precies op hoe ik het heb ervaren!)
Overigens heb ik daarna helemaal geen vervelend gevoel gehad in mijn keel, het verdovingsspulletje
moet even uitwerken, maar daarna heb ik mijn overwinning gevierd met een broodje, want wat een honger had ik!

Al met al: Gewoon lekker overlaten aan de verpleegster en artsen en probeer al je spieren te ontspannen (denk maar dat je lekker een potje gaat slapen). En mocht het fout gaan, dan ben je toch al in het ziekenhuis!

Succes Alfons!
Find your prince, before you start kissing frogs
pi_73880338
Mocht ik ooit nog een keer moeten, vraag ik ook om een keel verdoving. Zo te horen werkt dat wel!
Mij is in het ziekenhuis helemaal niet verteld dat dat een optie was, ook roesje is niet genoemd. Het was meer lopende band werk, liggen, slang er in en gaan!
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_73880476
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 15:04 schreef Levitation het volgende:
Mocht ik ooit nog een keer moeten, vraag ik ook om een keel verdoving. Zo te horen werkt dat wel!
Mij is in het ziekenhuis helemaal niet verteld dat dat een optie was, ook roesje is niet genoemd. Het was meer lopende band werk, liggen, slang er in en gaan!
Wat gek, bij mij gaven ze dat gewoon standaard. Omdat je logischerwijs bij het inkrijgen van de slang gaat
kokhalsen en door die verdoving wordt dat minder! Dus scheelt dat ook weer met een ruwe keel!

Owja, trouwens voor diegene die een roesje willen:
" Hoewel een gastroscopie over het algemeen een veilig onderzoek is, zijn aan het ondergaan ervan enkele risico's verbonden. Wanneer de patiënt een kalmeringsmiddel gebruikt, neemt de kans op ademhalingsproblemen en/of stoornissen in de hartfunctie toe."

Brrr, dan maar even afzien door gewoon erbij te zijn!

[ Bericht 14% gewijzigd door Kings op 20-10-2009 15:14:15 ]
pi_73880829
Bij mijn ziekenhuis geven ze het iig niet. Zo logisch is het ook niet dat je gaat kokhalzen overigens, als je maar ontspant.

En je laatste stukje: ook dat zal wel meevallen, anders zou niemand ooit een roes of narcose tijdens een operatie nemen Het is een risico die gewoon voor de vorm genoemd wordt, de kans zal nihil zijn
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_73880875
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 15:20 schreef Pheno het volgende:
Bij mijn ziekenhuis geven ze het iig niet. Zo logisch is het ook niet dat je gaat kokhalzen overigens, als je maar ontspant.
Ik was heel ontspannen, heb mezelf totaal niet druk gemaakt over het onderzoek en lag toch gedurende het hele onderzoek te kokhalzen. Kon dat gewoon niet onderdrukken. Heb er nog dagen spierpijn van gehad.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_73881162
Ik heb echt nergens last van gehad, ik vond het erg meevallen. Door al die folders en horrorverhalen had ik me er meer van voorgesteld. Maar het viel me 101% mee. Overigens hadden ze niets bijzonders gevonden. De andere scopieen (ja, andere ingang dan keel) die ik heb gehad (1x met, 1x zonder roes) zijn een ander verhaal. Gastroscopie zou ik niet tegenop kijken, maar die andere krengen. Damn. Bij de een heb je nog uren last van de roes, bij de ander heb je tijdens het kijken nogal veel last van een opgeblazen gevoel
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:43:48 #282
3185 Adelante
To let it go now
pi_74228781
Ik moet volgende week ook weer zo'n behandeling ondergaan Mét roesje, zeker te weten. Anders gaan ze er niet via de bovenkant in
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:20:19 #283
268461 AAAAAA
NOW I WANNA
pi_74229862
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 16:43 schreef Adelante het volgende:
Ik moet volgende week ook weer zo'n behandeling ondergaan Mét roesje, zeker te weten. Anders gaan ze er niet via de bovenkant in
Weet je zeker dat je een roesje wil? Ik kan me niet indenken wat daar het voordeel van is, aangezien het onderzoek niet echt pijnlijk te noemen is.
BE YOUR DOG
pi_74230119
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 17:20 schreef AAAAAA het volgende:
Weet je zeker dat je een roesje wil? Ik kan me niet indenken wat daar het voordeel van is, aangezien het onderzoek niet echt pijnlijk te noemen is.
Het is gewoon een rotonderzoek.....een roesje heeft vrijwel geen nadelen.....de reis naar het ziekenhuis is gevaarlijker dan de risico's van een roesje en je merkt er lekker niks van
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 01:00:26 #285
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_74243952
quote:

[..]

Waarom zou je in vredesnaam géén roesje nemen ? Het is idd geen pijnlijk onderzoek, maar het kan best traumatisch zijn. Zo'n roesje is echt heerlijk
My mama didn't raise no fool
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 01:09:43 #286
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_74244104
Het beste is een rijk ziekenhuis uit te kiezen...
Daar bedoel ik mee een ziekenhuis dat goed bekend staat en geen universiteit oid.
Mijn ervaring is dat men dan vaker goedkopere middelen gebruikt, terwijl het ook heel anders kan.
Dormicum is overigens een oud paardemiddel om te gaan slapen erg ouderwets, las het ergens hier in dit topic. Maar goed als het helpt?
Schandalig dat dit zonder verdoving gedaan wordt...bah wat kan ik me daar kwaad om maken zeg...
Snollebolt
pi_74244702
quote:

[..]

Pardon? Dat ligt er maar net aan wat er aan de hand is. Het deed bij mij wel degelijk pijn.
Dit was de eerste en de laatste keer voor mij. Die slang gaat ook met roesje niet meer mijn strot in.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_74244722
ik deed dat zonder roesje, mijn god, ik dacht dat ik dood ging
de arts was ook wat geïrriteerd, ik moest aan 1 stuk door kokhalzen, hoesten en janken, zegt hij 'dit is niks voor jou he?'

euhm, nee, een slang in m'n strot is niks voor mij nee
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 02:58:40 #289
268461 AAAAAA
NOW I WANNA
pi_74245069
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 02:05 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Pardon? Dat ligt er maar net aan wat er aan de hand is. Het deed bij mij wel degelijk pijn.
Dit was de eerste en de laatste keer voor mij. Die slang gaat ook met roesje niet meer mijn strot in.
Dat klopt ja, maar ik kon geen roesje krijgen omdat ik meteen moest. Ik heb gelukkig een heel aardige arts die mij behoorlijk geruststelde. Ik kan me voorstellen dat je als je iets aan je maag hebt ipv je slokdarm, je behoorlijk veel last kunt krijgen van die lucht die ze erin jagen.
BE YOUR DOG
pi_74246068
Ik heb een paar maanden geleden een gastroscopie gehad.

Viel me erg mee. Roesje enzo deden ze niet aan (wel gevraagd). Was in het ziekenhuis van harderwijk.
Key is om je te ontspannen. En de protesteerneigingen van je slokdarm over je heen te laten gaan.

Het duurde ongeveer 5 minuten. Totaal pijnloos oveigens bij mij. Mijn man mocht er niet bij zijn.
Raar vond ik dat je, nadat je zo had overgegeven etc niet eens wat water ofzo kreeg.

Nou ja, dat waren mijn ervaringen
pi_74247331
Ik heb binnenkort een gastroscopie en een coloscopie op 1 dag, pff als ik dit allemaal lees begin ik al te zweten, ik ben ook heel bang voor het "stik gevoel". In mijn folder staat niks over een roesje, wel over een slaapmiddel maar dat gaat alleen over de coloscopie volgens mij...
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 12:46:30 #292
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_74249419
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:51 schreef Ek-Mei het volgende:
Ik heb binnenkort een gastroscopie en een coloscopie op 1 dag, pff als ik dit allemaal lees begin ik al te zweten, ik ben ook heel bang voor het "stik gevoel". In mijn folder staat niks over een roesje, wel over een slaapmiddel maar dat gaat alleen over de coloscopie volgens mij...
Heb ik ook eens gehad. Ben je er mooi in één keer vanaf. Waarschijnlijk gastroscopie eerst en dan de colo(no)scopie: Je krijgt dan voor de gastroscopie geen (of een licht, kun je vragen) roesje en voor de coloscopie een gewoon roesje. Wat betreft het roesje voor de gastroscopie: dat verschilt per persoon die het onderzoek heb ik gemerkt. De één doet het liever niet, de ander heeft er geen problemen mee. Aangezien je voor de coloscopie er wel één krijgt moeten de voorzorgsmaatregelen er toch al voor genomen worden dus zal het niet zo'n probleem zijn er voor de gastroscopie ook eentje te krijgen: Eén lichte dosis voor de gastroscopie en dan meteen eentje erbovenop voor de coloscopie (een dubbele "lichte" dosis dus).
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_74249872
Even voor de paniekzaaiers onder ons:

Als je dood kon gaan en/of een trauma op kon lopen van een gastroscopie, dan snap je zelf hopelijk
wel dat ziekenhuizen deze onderzoeksmethode meteen van de lijst zouden halen. Maar dit onderzoek wordt nog dagelijks gedaan, want het is een hele simpele ingreep, die je prima kunt doorstaan als je gewoon RUSTIG blijft.
pi_74250078
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 01:09 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Het beste is een rijk ziekenhuis uit te kiezen...
Daar bedoel ik mee een ziekenhuis dat goed bekend staat en geen universiteit oid.
Mijn ervaring is dat men dan vaker goedkopere middelen gebruikt, terwijl het ook heel anders kan.
Dormicum is overigens een oud paardemiddel om te gaan slapen erg ouderwets, las het ergens hier in dit topic. Maar goed als het helpt?
Schandalig dat dit zonder verdoving gedaan wordt...bah wat kan ik me daar kwaad om maken zeg...
Ik moet toch even wat nuance aanbrengen.

Bij sommige patiënten is het gewoon beter om geen risico te nemen en geen kalmeringsmiddel te geven, of geven patiënten de voorkeur om niet gesedeerd te worden, als ze bijvoorbeeld na de scopie direct naar hun werk willen. Daarnaast is het een stuk goedkoper om geen sedatie te geven (1 verpleegkundige minder bij de ingreep, geen bed nodig om op bij te komen) dus bij patiënten die er geen probleem mee hebben (dus die niet heel erg angstig zijn) is het een goede keuze.

In het algemeen kan bij oudere patiënten, mensen die niet angstig zijn, mannen en patiënten zonder voorgeschiedenis van buikpijn worden overwogen geen sedatie te geven, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek (Rex DK; Imperiale TF; Portish V. Patients willing to try colonoscopy without sedation: associated clinical factors and results of a randomized controlled trial. Gastrointest Endosc 1999 May;49(5):554-9.)

Verder zijn academische centra echt niet veel armer dan perifere ziekenhuizen. Er is voor zover ik weet geen verschil tussen het voorschrijven van generieke of merkgeneesmiddelen, wat overigens ook niet uitmaakt: generieke middelen zijn net zo goed als de merkvariant.

Ook is midazolam (Dormicum) echt geen verouderd middel. Het is wel een oud middel, maar nog steeds erg bruikbaar en veruit het meestgebruikte middel voor 'consious sedation' zoals bij een scopie.

[ Bericht 5% gewijzigd door dotKoen op 31-10-2009 13:33:37 ]
pi_74250689
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 13:06 schreef Kings het volgende:

Als je dood kon gaan en/of een trauma op kon lopen van een gastroscopie, dan snap je zelf hopelijk
wel dat ziekenhuizen deze onderzoeksmethode meteen van de lijst zouden halen.
Alleen als er een vergelijkbaar of beter en goedkoper of gelijkwaardig alternatief is. Je kunt niet simpelweg mensen ongediagnostiseerd en onbehandeld laten lopen alleen maar omdat een onderzoek traumatisch kan zijn.
There is no love sincerer than the love of food.
  zondag 1 november 2009 @ 12:33:13 #296
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_74273643
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 13:06 schreef Kings het volgende:

wel dat ziekenhuizen deze onderzoeksmethode meteen van de lijst zouden halen. Maar dit onderzoek wordt nog dagelijks gedaan, want het is een hele simpele ingreep, die je prima kunt doorstaan als je gewoon RUSTIG blijft.
Het is natuurlijk een onderzoek dat over het algemeen als erg onprettig wordt evaren. Er is op dit moment en hoogstwaarschijnlijk ook in de nabije toekomst geen enkel ander onderzoek wat zo eenvoudig, snel en goedkoop zoveel informatie oplevert. Het zal dus ook nog lang blijven bestaan. Eigenlijk ook wel terecht want het geeft de arts de mogelijkheid iets met eigen ogen te zien en biopten te nemen.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  zondag 1 november 2009 @ 16:42:25 #297
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_74281496
Ik heb zelf anderhalve maand geleden een gastroscopie gehad nadat er een galsteen terug m'n maag in was gevallen na verwijdering van de galblaas.

An sich stelt het niet heel veel voor imo, mits je gewoon een roesje eist. Als je die niet krijgt is het hel tot de met, want die slang is niet tof
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_74292022
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 09:03 schreef mascarpone het volgende:

Key is om je te ontspannen. En de protesteerneigingen van je slokdarm over je heen te laten gaan.

Het duurde ongeveer 5 minuten. Totaal pijnloos oveigens bij mij.
Zelfde ervaring hier. Terwijl ik voor de colonoscopie een roes (of anesthesie) echt aanraadt, vind ik het voor de gastroscopie juist helemaal niet nodig. Het doet geen zeer; het is alleen hinderlijk eigenlijk.

Zolang je je realiseert dat je gewoon door je neus kunt blijven ademen, is er niets aan de hand.
En inderdaad die boeren die ongewild uit je maag omhoog komen, gewoon maar ondergaan. De artsen/verplegers hebben er wel meer gezien.

Succes!
 FR
pi_74307265
Oh ja, de artsin die ik had zei ook dat hoe ouder je wordt hoe makkelijker een gastrocopie is.
Dat komt omdat je slokdam naarmate je ouder wordt minder hevig gaat protesteren.

Ik ben overigens 36.
pi_74358124
Ik heb zo langzamerhand het gevoel dat er in Nederland vrij makkelijk dit onderzoek wordt voorgeschreven, terwijl mijn ervaring in bijvoorbeeld Duitsland en Spanje heel anders zijn. Toen ik erge maagklachten had en voortdurend moest overgeven ging er bij mij gelijk zo´n slang in (in Nederland) om te kijken of het om een maagzweer ging, terwijl bij familie in Duitsland en Spanje hele andere onderzoeken werden gedaan, en ook oorzaken gevonden. Bij mijn zus in Duitsland hebben ze een contrast-scan gedaan en daarop was het al duidelijk, hier in Spanje doen ze eerst allerlei scans en x-ray´s en voor de maagzweer een blaastest voordat ze een gastroscopie zelfs overwegen, juist omdat het zo belastend is voor de patient. En als het al gedaan wordt, dan standaard onder een roesje.

AAAAA, is er bij jou een oorzaak/oplossing gevonden voor die permanente hik? Mijn man heeft daar namelijk ook last van, het wordt nu onderdrukt met hele zware medicatie maar dat heeft vreselijke bijwerkingen. Middel bijna erger dan de kwaal. Hij is inmiddels zelfs bereid tot een gastroscopie, maar ze denken hier niet dat ze daar meer mee gaan vinden dan met de andere onderzoeken die ze hebben gedaan.
mooi he, alles
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')