abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35780669
quote:
Op maandag 6 maart 2006 17:49 schreef Whiskers het volgende:

[..]

en je kunt ook heel makelijk korstjes van voorgesneden plakjes kaas er mee van de kaas afknippen; knipkaas... (* Whiskers is lui...)
andere tip, pannen met glazen doorkijkdeksel. Kun je zien wanneer het water kookt enzo.
Ik koop voorgesneden kaas van de Lidl zonder korstjes in zo'n pakje Lekker snel en makkelijk 's morgens en ik vind 'm nog lekker ook Maar voordat ik dat ontdekte knipte ik idd ook de korstjes
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  maandag 6 maart 2006 @ 19:26:26 #102
66676 Mercy_symbol
Bwoaperszkilometerduivel
pi_35784209
Zeer handig topic dit

Mijn tip : als je pasta gaat maken en je wil dat het niet gaat plakken dan doet een eetlepel olijfolie bij het water wonderen
ride like a devil...... feel like a god !
Let's race
Buienradar
pi_35785196
quote:
Op maandag 6 maart 2006 17:27 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Zie alhier voor de manier om rijst te koken. Doodsimpel, geen geklooi en ik vind het echt heel erg knap als je het laat mislukken.

Warmhouden zei je? Een royale theemuts over een pan rijst gaat heel erg goed.
Dat kan simpeler: Gooi 1 kop rijst op 1 kop water in de rijstkoker, zet hem aan, tijdje later slaat die af en je bent klaar.

Maar ga gerust met je horloge en vork naast een pan met rijst staan als je dat handiger vindt
pi_35785688
Goed, ik kook minstens 1-2 keer per week rijst. Wat kost zo'n rijstkoker dan en heb je verschillende soorten? Moet je ergens op letten bij aanschaf?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 6 maart 2006 @ 20:51:51 #105
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_35787902
quote:
Op maandag 6 maart 2006 19:48 schreef Gio het volgende:

[..]

Dat kan simpeler: Gooi 1 kop rijst op 1 kop water in de rijstkoker, zet hem aan, tijdje later slaat die af en je bent klaar.

Maar ga gerust met je horloge en vork naast een pan met rijst staan als je dat handiger vindt
je doet nu net of het zo veel moeite is om rijst te koken, ik heb in 20 min gekookte rijst en daar blijf ik echt niet heel de tijd bij staan.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_35788020
Ik gooi altijd evenveel water als rijst in de pan, aan de kook brengen, heel laag zetten en idd niet meer aankomen tot het gaar is, minuutje of 10 dus. Dan pas kijken, ff roeren, en laten staan tot je het nodig hebt.
Heel veel meer werk dan een rijstkoker is dat toch niet?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 6 maart 2006 @ 22:20:48 #107
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_35792001
Als je uitjes bakt moet je er voor het bakken eerst wat zout overheen doen, is het veel sneller klaar.
pi_35792213
Goed, goed, voor het helemaal hopeloos off-topic gaat nog 1 keer: meningen verschillen. Ik ben van kinds af aan opgegroeid met het gebruik om een rijstkoker te gebruiken om je rijst klaar te maken (en wij aten heel vaak rijst), ik weet simpelweg niet beter. Ik heb meerdere malen geprobeerd rijst te maken in een normale pan, maar dat vond ik te veel gedoe. Voor andere mensen wat anders.

Isabeau: ik zou het niet weten, ik gebruik al 12 jaar dezelfde koker die ik van mijn ouders heb gekregen Maar ik geloof dat je voor 3 tientjes wel klaar bent bij de plaatselijke toko.
  maandag 6 maart 2006 @ 23:02:10 #109
105435 amarena
Just curious
pi_35793899
Isabeau,
Bij de toko kun je ze het beste aanschaffen. Schat zo rond de 25 euro. Heerlijke rijst en heel snel klaar. Als je daar toch bent kun je gelijk een grote zak surinaamse rijst aanschaffen want die is stukken lekkerder en tweede tip: niet omscheppen tijdens het stomen want dan wordt het lekker plakkerig.
Veni vidi vici
  maandag 6 maart 2006 @ 23:39:24 #110
139677 Curiosity
pi_35795265
Als je zelf pita broodjes verwarmt hebben deze nogal de neiging om hard te worden.
Doe ze dan na het verwarmen in aluminumfolie, door het dampen worden de broodjes lekker zacht.
pi_35797049
Waarom toast je ze dan ?
Voor de kleur hoef je het niet te doen, en als het alleen is om ze warm te maken kan je ze ook in de magno gooien. Gewoon wat minder kort in je broodrooster, en even nat maken van tevoren.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 00:42:45 #112
45 SiGNe
pi_35797188
beetje wodka in tempura beslag zorgt ervoor dat je gerechten enorm knapperig worden..
Beetje mayonaise bij je gehakt doen voor je hamburgers/gehaktballen maakt en ze blijven veel sappiger.
pi_35797280
Tempura beslag is poedermengsel met vloeistof. Heeft wodka geen enkel doel in. Voor de smaak hoef je het ook niet te doen want wodka is zo goed als smaakloos als het goed is.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 00:56:11 #114
45 SiGNe
pi_35798184
nog even over plastic of houten planken: Laatst zeiden ze op zo'n tussenstukje bij Nederland in Beweging dat houten planken juist het beste zijn en het meest hygienisch. Ik was ook hoogst verbaasd, maarja...dat zeiden ze!
(:
pi_35799851
Moet je even goed lezen: Vodka might work ze hebben het over een andere vloeistof. Bovendien moet je altijd vloeistof gebruiken om een papje te maken van je poede, als je dit niet diet krijg je nooit genoeg poeder om die garnaal om hem krokant te krijgen. Vergelijk het met een garnaal door een beslag halen en door de bloem halen. Door het beslag zit meer bloem, en dus wordt het krokanter. Maar bedankt voor de video
  dinsdag 7 maart 2006 @ 09:26:07 #117
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35800554
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 01:45 schreef nein het volgende:
nog even over plastic of houten planken: Laatst zeiden ze op zo'n tussenstukje bij Nederland in Beweging dat houten planken juist het beste zijn en het meest hygienisch. Ik was ook hoogst verbaasd, maarja...dat zeiden ze!
Klopt, er is daar in de UK onderzoek naar gedaan, kopshouten planken zijn idd hygieniser als kunststof. Heeft ermee te maken dat bacterien in de kerven in het kunststof lang overleven kunnen en bij hout op de een of andere manier niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 11:11:02 #118
139677 Curiosity
pi_35802596
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 00:37 schreef Pilootje het volgende:
Waarom toast je ze dan ?
Voor de kleur hoef je het niet te doen, en als het alleen is om ze warm te maken kan je ze ook in de magno gooien. Gewoon wat minder kort in je broodrooster, en even nat maken van tevoren.
Ik houd niet van bleke broodjes. En trouwens als je ze laat liggen worden ze alsnog hard, het folie zorgt er ook voor dat ze warm blijven.
pi_35821411
Kabouter.muts: met een rijstkoker kan je ook heel goed stomen, dus ook groenten.
En ja, ik vind een rijstkoker ook makkelijker.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  dinsdag 7 maart 2006 @ 21:13:00 #120
9058 Tha_Butcha
Unstoppable
pi_35822832
rijstkoker scoren bij de toko max 4 tientjes.
en voor de gozers die lopen te bitchen dat je een pan moet nemen: ga jij maar es ff een rijstafel maken voor >12 pax.

mm, trucjes? bij mij een tweede natuur (is ook mijn werk), dus dan zij het niet echt trucjes meer. bij wokken als je groente "droog" wordt, geen olie erbij, maar wat water (klein beetje maar).

en over tempura? ijswater gebruiken, en de bak waarin je het klopt (met stokjes) in het ijs zetten.
en het hoort te klonteren. en dat gezeik over boontjes: gewoon blancheren die hap.

uien snipperen: halveren over de lengte, dan over de lengte insijden, en dan dwars nog snijden, worden ze heel fijn, en heb je minder last van tranen.

knoflook: als je wel de smaak wilt bij je eten, maar niet enorm uit je bek wilt stinken, teen (dwars)halveren. en de gehalveerde kant een paar keer over de bodem van de pan heen en weer halen.
en anders kan je nog altijd het hart er uit halen, wordt iee ook minder sterk van.

over grillen: het vlees bestrijken met de olie, niet de pan, anders kan je gorilla's in the mist na gaan doen.

rijst, en noodles in een pan koken, blokje bouillon van te voren doen, geeft het meer smaak. en voor pasta veel zout gebruiken (zo zout als de zee).

misschien een open deur, maar een elektrische water koker bespaart veel tijd bij het koken.

verder vlees ontdooien uit de vriezer, nog in hun zakje, in een bakje met warm/heet water. vis kan prima in de wasbak met koud/lauw water (afhankelijk van hoeveel tijd je nodig hebt)

als je sauzen, fonds, roux, etc maakt: eerst de consistentie, dan de smaak, anders is het niet te doen.

en bestek (niet zilver) kan je het beste schoonmaken, door ze na de afwas in de emmer te pleuren met warm water en een scheutje chloor, krijg je ten minste niet van die ranzige vlekken erop.

en wijnglazen eerst afwassen met de hand, en daarna met heet water vullen, water weggooien en poeleren maar!

wil je nog meer trucjes leren, ga werken in de horeca, of vraag of je een keer over de schouder van een bevriende kok mee mag kijken.
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
pi_35836257
Het grote voordeel van een rijst/groente koker/stomer lijkt mij dat je een extra gaspit overhebt want vaak kom ik er tekort.
pi_35857083
Klopt kabouter.muts. Met indisch eten is dat een minder groot probleem. Ik maakte veel van te voren klaar en warmde het op in de oven. Ik vond het ook een groot voordeel dat ik eerst met iedereen kon gaan zitten en niet op de rijst hoefde te letten.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 8 maart 2006 @ 21:04:23 #123
120482 mirugai
very fishy
pi_35858044
Over de rijstkoker, ik eet al m'n hele leven rijst en ik herinner me met welke zorg m'n moeder de rijst maakte (wassen, koken, stomen). Maar eenmaal een rijstkoker aangeschaft heb ik haar dat nooit meer zien doen, ook al is de kwaliteit van de rijst erg belangrijk.
Voor veel aziaten is de kwaliteit van de rijst belangrijk en ga maar 'ns naar Azie en overal waar mensen rijstkokers kunnen aanschaffen, daar heeft men er ook een, of het nou Thailand, Korea, China, Indonesie of Japan is. Dus een rijstkoker overdreven vinden is zeggen dat een heel continent, waarvoor rijst het belangrijkste voedsel is, het mis heeft.
pi_35858704
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 09:38 schreef kabouter.muts het volgende:
Het grote voordeel van een rijst/groente koker/stomer lijkt mij dat je een extra gaspit overhebt want vaak kom ik er tekort.
Ok ik ga er toch maar een kopen. Dan kan ie naast:

- de Magimix
- de ijsmachine
- de broodbakmachine
- de blender
- de waterkoker
- het espresso-apparaat

werkbladruimte innemen.

* ..-._---_-.- wil een grotere keuken

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2006 21:17:23 ]
pi_35858865
Of minder troep in/op kastjes?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35860225
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 09:38 schreef kabouter.muts het volgende:
Daarom ga ik ook maar een rijstkoker aanschaffen denk ik, 4 gaspitten is toch wel erg weinig af en toe
  donderdag 9 maart 2006 @ 00:02:32 #127
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_35865104
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:16 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ok ik ga er toch maar een kopen. Dan kan ie naast:

- de Magimix
- de ijsmachine
- de broodbakmachine
- de blender
- de waterkoker
- het espresso-apparaat

werkbladruimte innemen.

* ..-._---_-.- wil een grotere keuken
Broodbakmachine, amateur
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  donderdag 9 maart 2006 @ 01:14:57 #128
45 SiGNe
pi_35866570
Vergeet de magnetron niet, ook een product dat vroeger als overbodig werd gezien en smaakbedervend, maar nu overal in elke keuken staat.
  vrijdag 10 maart 2006 @ 17:41:11 #129
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_35916969
Een eiersnijder is ook goed te gebruiken voor mozarrella.

Pasta en bijvoorbeeld boontjes kunnen prima in dezelfde pan worden gekookt.

Als je aardappels of groente kookt hoef je ze maar hald onder water te zetten. Scheelt tijd, water en stroom of gas.

Als je suddervlees maakt en er halverwege wat water bij wilt doen moet je dat naast het vlees gieten, anders schrikt je vlees.

Nooit halverwege het vlees braden boter toevoegen.

Snij nooit zalm op een kunststof snijplank, de geur gaat er nooit meer uit! Mijn hele kastje ging er zelfs naar stinken, echt heel smerig. Hheb m maar weggegooid. Snij het nu maar op een bord.

Als je vlees kromtrekt tijdens het bakken staat je gas te hoog.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 11-03-2006 11:11:42 ]
Spoilers!
pi_35923229
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 21:13 schreef Tha_Butcha het volgende:
[...]
Goede tips. (Maar idd, als je horeca ervaring hebt hoor je het grootste deel eigenlijk standaard te weten.)

Nog een kleine opmerking:
quote:
en bestek (niet zilver) kan je het beste schoonmaken, door ze na de afwas in de emmer te pleuren met warm water en een scheutje chloor, krijg je ten minste niet van die ranzige vlekken erop.
Hier hoef je geen gloor voor te gebruiken, rare smaak, je kunt ze net als de wijnglazen behandelen; dus in heet water en poleren.

[ Bericht 0% gewijzigd door BoterKlontje op 10-03-2006 23:48:14 (stomme spelfout) ]
pi_35927527
wat is poeleren?
(:
pi_35927894
Dat betekend(in dit geval); in heet water stoppen/spoelen(na het gewone afwassen), en vervolgens goed afdrogen met een schone doek.

Tenminste dat is wat ze bij mij op m'n werk onder poleren verstaan

[ Bericht 19% gewijzigd door BoterKlontje op 10-03-2006 23:48:36 (idem) ]
  vrijdag 10 maart 2006 @ 23:43:14 #133
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_35927906
hij bedoelt poleren, en niet poeleren (Ik dacht de eerste keer dat het een typfoutje van hem was, dat bleek dus niet zo te zijn).

Poleren is met een doek opwrijven tot je glas/bestek droog is en geen strepen meer heeft.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 10 maart 2006 @ 23:46:58 #134
139677 Curiosity
pi_35928006
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 23:31 schreef nein het volgende:
wat is poeleren?
Drogen

(pouleren)
pi_35928026
poleren, poeleren, pouleren
(:
pi_35928027
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 23:43 schreef Euc- het volgende:
hij bedoelt poleren, en niet poeleren (Ik dacht de eerste keer dat het een typfoutje van hem was, dat bleek dus niet zo te zijn).

Poleren is met een doek opwrijven tot je glas/bestek droog is en geen strepen meer heeft.

Dat kan ook, haha . 'k Zal het meteen even veranderen.
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 23:46 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Drogen

(pouleren)
Van Dale:
quote:
po·le·ren (ov.ww.)
1 polijsten
2 (een geweerloop) glad uitboren
3 (glazen) met een doek opwrijven => oppoetsen
  vrijdag 10 maart 2006 @ 23:49:44 #137
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_35928088
jezus, je spreekt het toch uit als poooooooooooooooooooooleren, en niet pOEleren of pOUleren? Nja zal wel aan mij liggen
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 11 maart 2006 @ 01:23:32 #138
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_35930891
quote:
anders giet je vlees.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 01:37:07 #139
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_35931145
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 23:49 schreef Euc- het volgende:
jezus, je spreekt het toch uit als poooooooooooooooooooooleren, en niet pOEleren of pOUleren? Nja zal wel aan mij liggen
Je spreekt het uit als poeleren, maar schrijft inderdaad poleren.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 11 maart 2006 @ 11:12:33 #140
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_35934883
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 01:23 schreef Zelva het volgende:

[..]

Lol, foutje! Moet 'schrikt' zijn. Ik weet alleen niet meer waarom dat nou slecht zou zijn. Gaat geloof ik ten koste van de smaak.
Spoilers!
pi_35934983
Als vlees 'schrikt', wordt het taai.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 11:35:27 #142
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_35935347
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 01:37 schreef golfer het volgende:

[..]

Je spreekt het uit als poeleren, maar schrijft inderdaad poleren.
golfer, jij weet in wat voor bedrijven ik inmiddels allemaal gewerkt heb, en ik heb nog nooit het woord poeleren gehoord.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 11 maart 2006 @ 12:02:41 #143
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_35935972
heb ook nooit van poeleren gehoord... ook niet op school (hotelschool)
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_35937151
In het restaurant waar ik werkte noemden ze het ook poleren (uitgesproken als poeleren).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_35937911
Ik heb toch in aardig wat bedrijven gewerkt, en overal spreekt men het uit als poeleren.
Dus ik weet niet in wat voor bedrijven je hebt gewerkt Euc- ? ( niet beledigend bedoelt )
  zaterdag 11 maart 2006 @ 13:17:17 #146
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_35938025
poelere bekt gewoon wat lekkerder, maar het hoort poleren te zijn. Ik heb het ook in alle vormen al langs zien komen
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  vrijdag 17 maart 2006 @ 00:38:35 #147
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_36104585
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 13:13 schreef Pilootje het volgende:
Ik heb toch in aardig wat bedrijven gewerkt, en overal spreekt men het uit als poeleren.
Dus ik weet niet in wat voor bedrijven je hebt gewerkt Euc- ? ( niet beledigend bedoelt )
oa bij Parkheuvel, Librije en Toine Hermsen. Volgend jaar februari ga ik werken bij de Librije als gevolg van een stage enkele weken terug.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 17 maart 2006 @ 08:16:42 #148
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36107243
Weet iemand nog andere handigheidjes voor in keuken eigenlijk?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_36107731
Hmm, laurierblad een beetje inscheuren voor je hem toevoegd. Het liefst zelf de peperkorrels en nootmuskaat fijn maken. Jeneverbessen pletten voor je ze gebruikt. Saffraan heel even in een droge koekepan roosteren voor toevoegen aan je gerecht.
pi_36108015
Ipv knoflook pellen, kneuzen met een groot plat mes, vallen zo de schilletjes eraf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')