Ik gebruik ook al jaren een grote, zwaren houten snijplank..en idd, ook ik smeer 'm in met olie. Veel beter voor je messen.
Glazen planken heb ik nooit zo begrepen
Kunststof begrijp ik uit hygienisch oogpunt, maar ik heb zelf de ervaring dat bij intensief gebruik deze schilfertjes plastic afgeven..en dat vind ik onsmakelijk.
Ook is hygiene sterk overdreven..als ik vlees heb gesneden op mijn plank, dan neem ik het af met een doekje met sterk verdunde chloor en daarna met flink wat water, alvorens ik er groenten op ga snijden.
Ik heb nog nooit iemand ziek gemaakt.
Grootste must do is : handen wassen..altijd een pompje desinfecterende zeep bij je kraan houden als je kookt.
maar goed, ik doe dan ook veel met mijn handen..zoals vlees marineren, ballen draaien, salade omscheppen, borden opmaken...dan moeten je pootjes schoon zijn.
Verder wat tips uit de keuken:
Steaks altijd braden in een combi van roomboter en olijfolie ( hele goedkope olijfolie...deze laten geen olijfsmaak na )
De olie zorgt voor het snel dichtschroeien en de boter voor het bekende lekkere smaakje
Kort dichtschroeien en dan 5 minuutjes op een bord in voorverwarmde grill oven. En je hebt de perfecte steak, mooi lichtroze van binnen.
Zout en peper, voeg je pas na het grillen toe, anders onttrek je het kostbare vocht uit je vlees.
Een mooie steak laat je ook altijd even rusten na het grillen
Perfect gehaktballen, die never nooit niet uit elkaar vallen, krijg je door 1 geheim ingredient: bicarbonaat
Die heb je natuurlijk standaard in je keuken. ( Te koop bij horeca groothandel, of bij onze zuiderburen, gewoon in de super )
Vooraf je handen insmeren met olie en draaien maar
Gekookt aardappeltje flauw? Pasta flauw...neuhh. Deze 2 zaken kook je standaard in een pan water met 2 eetlepels Vegeta. Dit kun je kopen bij de groothandel ( staat bij de kruiden )
Heb je dit 1 keer gedaan, dan doe je het nooit meer anders.
Kip braden moeilijk? niet lekker?
Er is maar 1 helden recept voor een goede gegrilde kip of braadhaantje:
haal de ingepakte ingewanden eruit indien aanwezig
Snijd 1 rode ui in 4 brokken, prop die in zijn binnenste
Strooi nu wat zout , peper en vleeskruiden erin
Schil 4 teentjes knoflook, snijd 1 keer doormidden en prop ook deze erin
Duw er 2 takjes rozemarijn bij
Dan 2 laurierblaadjes
De buitenkant bepoeder je helemaal ( ook onder vleugeltjes ) met kipkruiden
dan met cayenne peper
Sprenkel beetje olijfolie erover en dan in de oven ( 180 graden, 45 minuten )
Niets meer aan doen, behalve om de 15 minuten een kopje water eroverheen gooien.
Dit zorgt voor een stoom effect waardoor je kip botermals wordt en echt van het bot afvalt.
Iedereen zal je prijzen om je kip, thank me later
Laurierblaadjes...het heldenkruid. Geeft elke saus een betere smaak en is onmisbaar in een goede pasta saus , of chili
Laurier haalt de smaken van sauzen en soepen beter naar boven.
Pauperstudent, aan het einde van je stufi maar wel lekker willen eten?
Bereid kip zoals hierboven ( braadhaantje uit vriesvak Lidl/Aldi = 2 euro en genoeg voor 3 personen )
1 zakje aardappelpuree poeder ( 80 cent )
beetje melk
bakje creme fraiche/slagroom ( 29 cent Aldi )
Potje verse bieslook, ( 1 euro, Lidl )
Kip zoals hierboven
Water koken, 1/4 l melk toevoegen en scheut slagroom
Puree poeder toevoegen
Goed met garde doorroeren
Finishing touch: 2 flinke dotten creme fraiche
Snijd de kip in stukken, dien op met beetje aardappelpuree, snijd bieslook en strooi eroverheen.
Heb je wat meer geld, koop dan een venkel en kook deze tot prut. In de blender ermee en dan door de puree roeren ( liefst verse )
Yum