quote:Ingrediënten
1 ui
2 prei
250 g tauge
4 wortelen
150 gram kipfilet
mespunt ketoembar
mespunt kurkuma
2 teentjes knoflook
ketjap
Bereidingswijze
- Snipper de ui
- Snij de prei in ringen
- Wortelen in plakjes snijden
- Snijd de kip in blokjes
- Fruit de ui in olie
- Voeg de kip toe en braad het gaar
- Voeg de ketoembar, de kurkuma en de knoflook toe
- Voeg na een paar minuten de prei en wortelen toe
- Alles 1/2 tot 3/4 uur laten sudderen
- De tauge pas op het laatst toevoegen en slechts enkele minuten meebakken.
- Ketjap naar smaak toevoegen
Wat de chinees hier verkoopt is geen chineesquote:Op vrijdag 3 maart 2006 03:02 schreef Stereotomy het volgende:
Sorry Golfer, maar alleen het feit al dat je twee niet Chinese specerijen toevoegd zegt al genoeg over de niet-Chineesheid van dat recept
Je zit tegen een Chinees te praten, eikelquote:Op vrijdag 3 maart 2006 06:30 schreef NIels25 het volgende:
[..]
Wat de chinees hier verkoopt is geen chinees
Wat de chinees hier verkoopt is gewoon vernederlansd, compleet aangepast op onze smaakpupillen! Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt Chinees eten lekkerder vind dan het Nederlands/Chinees eten!
Laat die zooi maar zitten, alsjeblieft. Rotspul.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:51 schreef Pilootje het volgende:
flinke hoeveelheid vet-shin ( smaakversterker, zie supermarkt, erg belangrijk ingredient )
Je kan dan beter vissaus gebruiken, geeft ook een umami smaak aan je eten.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:31 schreef Ringo het volgende:
[..]
Laat die zooi maar zitten, alsjeblieft. Rotspul.
Ik zie idd dat je voor de smaak alleen vetsin toevoegt. Wat voor dingen zijn nog meer lekker om hierdoor te doen ipv vetsin?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:31 schreef Ringo het volgende:
[..]
Mij ook:quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:27 schreef editor2 het volgende:
eeeeh volgens mij is tjaptjoy helemaal geen chinees gerecht is mij vertelt
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:27 schreef Stereotomy het volgende:
Je zit tegen een Chinees te praten, eikel
Het gerecht "Tjap Tjoy" an sich zul je niet in China vinden![]()
En de vraag was: hoe Tjap Tjoy te maken zoals de vernederlandse Chinees dat doet hier in Nederland.
het is nog nooit aangetoond dat dit slecht voor je is.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:31 schreef Ringo het volgende:
[..]
Think again.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:01 schreef electricity het volgende:
[..]
het is nog nooit aangetoond dat dit slecht voor je is.![]()
Think again.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:01 schreef electricity het volgende:
[..]
het is nog nooit aangetoond dat dit slecht voor je is.![]()
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:10 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Think again.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_restaurant_syndrome
quote:Scientific controversy
Despite the general perception that MSG is the causative agent of Chinese restaurant syndrome, studies have consistently shown that MSG is not significantly associated with symptoms of the syndrome (PMID 10736382). Instead of assigning the syndrome to one specific cause, one scientific review suggests that the Chinese restaurant syndrome is a name applied to a variety of illnesses which occur after eating, each of which may have independent causes (PMID 8282275).
Blijf dan ook maar van de parmezaanse kaas af he?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:11 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Think again.
Chinezen eten het zelf zo min mogelijk thuis, dat zegt toch al genoeg? We geven het wel aan al die mensen die in de Chinese restaurants komen eten.
Eh, volgens mij staat daar juist dat onderzoeken het niet aangetoond hebbenquote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:10 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Think again.
Je mag iets verder klikken dan je neus lang is hoor.quote:
Dude, weet je wel hoeveel eetlepels vetsin Chinese koks in het restaurantvoedsel doenquote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:53 schreef rashudo het volgende:
Ga maar eens kijken waar MSG allemaal in zit. Als je er allergisch voor zou zijn zou je ook niet tegen italiaans eten, worsten, rijpe tomaten, jamon iberia of chips kunnen (o.a.).
Jup. Vetsin is de gangbare Chinees/Engelse benaming. MSG is een afkoring voor mononatriumglutamaat, maar dat klinkt niet zo lekker in de keuken.quote:Vetsin=monosodium glutamate?????
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 17:13 schreef Ringo het volgende:
@Stereotomy:
toen ik in China was, heb ik een paar keer een gerecht gegeten met zgn. szechuan-pepertjes; die waren niet zozeer heet alswel heel vreemd van smaak, een soort zuur-bittere scherpheid die zorgde voor overmatige speekselvorming en heel lang in mijn mond bleef hangen.
Ken jij die dingen? Iemand zei ook dat dergelijke smaaksensatie de vijfde smaak was, idd umami, maar als ik hier wat dingen lees is umami toch iets anders...
Do you know?
Nope, is gewoon hetzelfde. Umami is de Japanse benaming: http://www.glutamate.org/media/glutamate.htmquote:Op vrijdag 3 maart 2006 17:13 schreef Ringo het volgende:
Ken jij die dingen? Iemand zei ook dat dergelijke smaaksensatie de vijfde smaak was, idd umami, maar als ik hier wat dingen lees is umami toch iets anders...
Do you know?
Zal eens langs de toko gaan, idd.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 17:15 schreef Stereotomy het volgende:
Nee, ik kan zo 123 niet eruithalen wat je precies bedoeld, sorry. Misschien kun je bij de toko langsgaan, kijken of je die daar kunt vinden.![]()
![]()
Mirugai, complimenten voor je weblog, super mooie foto's van sushi.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 17:22 schreef mirugai het volgende:
[..]
Nope, is gewoon hetzelfde. Umami is de Japanse benaming: http://www.glutamate.org/media/glutamate.htm
Helemaal mee eens, het water loopt me in de mond.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 17:42 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Mirugai, complimenten voor je weblog, super mooie foto's van sushi.![]()
Oh god, de 'dit-is-een-gevaarlijke-stof-maffia' weer. Waar staat op die pagina dan dat het gevaarlijk is? Nergens.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:47 schreef Stereotomy het volgende:
Je mag iets verder klikken dan je neus lang is hoor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Monosodium_glutamate
De Chinese Restaurant Syndrome artikel was blijkbaar ge-edit door iemand die het allemaal wel mee vond vallen. Als je alle bronnen nacheckt, dan zul je zien dat het geheel nog enorm controversieel is. Daarom raden artsen ook altijd aan om er gewoon matig mee om te gaan.
quote:Glutamate itself is in many living things: It is found naturally in our bodies
Waar praten we dan over? Niets dus. Sommige mensen zijn ook allergisch voor pinda's. Zullen we die dingen dan maar als levensgevaarlijk kwalificeren? En door die artsen van jou laten adviseren om toch echt niet meer dan een handvol te nemen.quote:In otherwise healthy MSG-intolerant people, the MSG symptom complex tends to occur within one hour after eating 3 grams or more of MSG on an empty stomach or without other food. A typical serving of glutamate-treated food contains less than 0.5 grams of MSG. A reaction is most likely if the MSG is eaten in a large quantity or in a liquid, such as a clear soup.
Het oog wil ook wat hè.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 06:30 schreef NIels25 het volgende:
Wat de chinees hier verkoopt is gewoon vernederlansd, compleet aangepast op onze smaakpupillen!
De naam Tjap Tjoi komt van de twee Chinese woorden "Tjap", dat gemengd betekent en "Tjoi", dat groente betekent.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 01:00 schreef Martijn_77 het volgende:
Kun je tjap tjoy ook makelijk vegetarisch maken?
Wat er gaat best een hoop groenten in.
Ja, maar in de meeste recepten die ik hier zie zit ook vlees of visquote:Op zaterdag 4 maart 2006 01:05 schreef golfer het volgende:
[..]
De naam Tjap Tjoi komt van de twee Chinese woorden "Tjap", dat gemengd betekent en "Tjoi", dat groente betekent.
Lijkt mij behoorlijk vegetarisch.
Ik reageer nu even als student medicijnen (in Nederland) *en* Chinese cultuur kenner: als je niet weet waar je over praat maar alleen wil lezen wat je wil lezen, eet dan zoveel vetsin als je wil maar kom er niet mee aanzetten als je hoofdpijn krijgt. Vetsin is in de traditionele Chinese (thuis-)keuken allang taboe - artsen in de Chinese alternatieve geneeswijzen (waarvan acupunctuur na 500 jaar nu pas in de westerse wereld wordt erkend) zijn er 100% over eens dat te vaak en teveel vetsin niet goed voor je is.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 22:23 schreef Zelva het volgende:
[..]
Oh god, de 'dit-is-een-gevaarlijke-stof-maffia' weer. Waar staat op die pagina dan dat het gevaarlijk is? Nergens.
Je kunt er alles bij toevoegen wat je wilquote:Op zaterdag 4 maart 2006 01:11 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, maar in de meeste recepten die ik hier zie zit ook vlees of vis
Gemengde groentequote:Op zaterdag 4 maart 2006 01:05 schreef golfer het volgende:
[..]
De naam Tjap Tjoi komt van de twee Chinese woorden "Tjap", dat gemengd betekent en "Tjoi", dat groente betekent.
Lijkt mij behoorlijk vegetarisch.
Het overovergrote deel van de wereldbevolking merkt niets van E621. Persoonlijk krijg ik buikkrampen van het drinken van Chocomel van Nutricia. Dat is pech voor mij. Maar wat ik niet ga doen, is overal verkondigen hoe slecht Chocomel wel niet is, en ik ga ook geen webpagina's bouwen omdat ik vind er dat er zo weinig aandacht is voor de gevaarlijke bijwerkingen van Chocomel.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 02:22 schreef Stereotomy het volgende:
Het is op zich niet lethaal, het is niet carcinogeen, je gaat je er alleen niet lekker door voelen en je kunt er lichtelijk verslaafd aan raken, waarbij je voedsel zonder vetsin smakeloos en slap vindt. Vandaar dat je het met mate moet gebruiken.
Dat begrijp ik dus ook niet, sommige mensen doen alsof het puur vergif isquote:Op zaterdag 4 maart 2006 13:58 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het overovergrote deel van de wereldbevolking merkt niets van E621. Persoonlijk krijg ik buikkrampen van het drinken van Chocomel van Nutricia. Dat is pech voor mij. Maar wat ik niet ga doen, is overal verkondigen hoe slecht Chocomel wel niet is, en ik ga ook geen webpagina's bouwen omdat ik vind er dat er zo weinig aandacht is voor de gevaarlijke bijwerkingen van Chocomel.
Waarom dat voor ve-tsin dan blijkbaar wel moet, is mij één groot raadsel.
Goedzo, heb je het nu over jezelf?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 13:58 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het overovergrote deel van de wereldbevolking merkt niets van E621. Persoonlijk krijg ik buikkrampen van het drinken van Chocomel van Nutricia. Dat is pech voor mij. Maar wat ik niet ga doen, is overal verkondigen hoe slecht Chocomel wel niet is, en ik ga ook geen webpagina's bouwen omdat ik vind er dat er zo weinig aandacht is voor de gevaarlijke bijwerkingen van Chocomel.
Waarom dat voor ve-tsin dan blijkbaar wel moet, is mij één groot raadsel.
Doe er een beetje ve tsin bij, en een beetje soja saus. Vergeet het vocht niet te binden met wat maizena.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 15:39 schreef MouseOver het volgende:
Hoe dan ook, ik ben nieuwsgierig geworden en ik ga het toch eens proberen omdat ik tot nu toe tjap tjoy nooit echt goed op smaak kreeg
quote:
Wie heeft het hier over grote hoeveelheden, quotes alsjeblieft.quote:Wat meerdere mensen in deze thread aangeven gaat over *regelmatig* gebruik van ve-tsin in grote hoeveelheden, en dat is gewoon slecht voor je.
Ja, dat zegt inderdaad genoeg. Lekkere kennissen heb jij ,als ze hun klanten willens en wetens zouden vergiftigen in hun restaurants.quote:En ja, Nederlandse restaurants gebruiken ve-tsin in grote hoeveelheden, ik ken tientallen Chinese koks persoonlijk en je zult *niemand* van hun horen zeggen dat ve-tsin gezond is, en ze zullen thuis *nooit* zoveel ve-tsin gebruiken als in het restaurant. Zegt genoeg, lijkt me.
Bron? En nee, jij bent geen bron.quote:Enne, overovergrote deel? Iedereen in China weet dat het slecht voor je is als je het met grote regelmaat eet.
Een vijfde vind jij een overgroot deel van de wereldbevolking?quote:Ik denk dat je daarmee het overgrote deel van de wereldbevolking wel te pakken hebt. Dat jij dat als buitenstaander niet gelooft is jouw probleem![]()
En dat is hiermee vergelijkbaar omdat?quote:Blijft moeilijk, iets doorgronden wat vreemd voor je is. Doet me denken aan die keer dat Westerse artsen in een Chinees ziekenhuis met open mond zaten te kijken naar een open rug operatie die uitgevoerd werd zonder traditionele narcose of anesthesie, maar met acupunctuur als alternatief.![]()
![]()
Naast dat ve-tsin een smaakversterker is, maakt het de gebruiker ook dorstig. Altijd handig voor een restaurateur.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 19:23 schreef Zelva het volgende:
Ja, dat zegt inderdaad genoeg. Lekkere kennissen heb jij ,als ze hun klanten willens en wetens zouden vergiftigen in hun restaurants.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |