Zijn er meer kindjes die dit hebben? Jolie kan helemaal geen dingen aanwijzen, niet in een boekje maar ook niet bij zichzelf ofzo. Klinkt misschien raar maar als ik Jolie zo'n kinderboekje geef met dingen die ze echt wel kan herkennen, appel, beker, broek, en ik vraag haar wat het is dan heeft ze geen idee? Als ik vraag of ze het even wil aanwijzen dan doet ze ook niets? Ze raakt echt soms in paniek als ik het vraag. Ze weet precies wat een hond voor geluid maakt maar als je een knuffelhond of een plaatje van een hond laat zien maakt ze dat geluid nooit. Zie je een hond op straat, oh woef! hond! Ze zegt ook vaak, is niet he, als ik iets laat zien. Bijvoorbeeld dus weer het plaatje van een hond. Ze gelooft gewoon niet dat er ook een hondje op staat. Ze weet ook veel lichaamsdelen te benoemen maar ze wijst ze nooit aan maar als ze aan het wassen is dan weet ze precies wat haar voeten zijn en d'r navel enzovoorts.
Ze speelt ook nooit met zulke dingen, ze stapelt niet en ze bouwt niks, televisie kijken kan ze gewoon echt niet. Ze kan wel rollenspel spelen, dat doet ze eigenlijk de hele tijd, alleen maar ook samen. Mama thee drinken, Jolie gaat boodschappen doen/ wandelt met de pop/ laat de hond uit. Maar puzzelen doet ze niet, duplo ook niet, houten blokken niet, stapelbekers niet, ze snapt wel wat ze er mee moet doen maar ze kan er gewoon niets mee? Is dat raar? Niet dat ze dat allemaal moet van mij hoor maar ik vraag me af of ik het niet meer moet stimuleren. Als ik andere kindjes hier zie die dat dan wel doen dan weet ik het gewoon soms niet zo goed. Ik heb sommige dingen gewoon nooit gedaan met haar, meisje uit de straat kon op d'r eerste verjaardag twaalf beesten na doen. Dat vond ik zo getraind enzo dat hoeft nou ook weer niet. Maar nu snapt ze niks van zulke dingen?
Iemand zei me dat het misschien komt doordat ze best bewust is van haar omgeving, de dingen die om haar heen gebeuren. Dat ze daar nu gewoon even echt mee bezig heeft en geen plek heeft voor die andere dingen. Er zijn ook kleine dingetjes waar ze nu heel bang voor is, ze durft niet over een put te lopen met van die gleuven er in, bij sommige mensen waar het heel vol is in huis is ze bang omdat ze geen overzicht heeft over de kamer. Als je s morgens de gordijnen open doet en niks zegt weet ze precies of de zon schijnt of dat het regent
![]()
ik vind dat heel knap en een beetje gek soms
![]()
Niet dat ik me zorgen maak ofzo hoor maar dan vraag ik me gewoon af waarom doen die andere kinderen dat wel allemaal en jij niet? Tis ook zo'n dromer soms, dan vraag ik d'r wat en dan reageert ze gewoon helemaal niet en dan staat ze maar te staren
![]()
zucht.