Mooi stukje over Ireen.
quote:
Wüst leert belangrijkste les naast baan
3 december 2009
CALGARY (ANP) - Na twee kwakkelseizoenen is Ireen Wüst weer terug in de wereldtop. De 23-jarige schaatsster van TVM won in november de wereldbekerwedstrijd over 1500 meter in Heerenveen en bevestigde een week later haar niveau door in Hamar op diezelfde afstand tweede te worden. En langzaamaan kan ze zich ook op de 1000 en 3000 meter weer mengen in de strijd om het goud.
Geen wonder dat Wüst met een opgewekt humeur rondloopt in de Olympic Oval van Calgary waar vanaf vrijdagavond (Nederlandse tijd) de wereldbekerwedstrijden beginnen. De regerend olympisch kampioene op de 3 kilometer voelt zich enorm opgelucht, omdat ze eindelijk uit die negatieve spiraal is 'gestapt'. ,,Ik ben terug naar de basis gegaan'', verklaart ze haar 'comeback'. ,,Ik sta weer fit aan de start en kan technisch goed rijden.''
Toch leerde ze de afgelopen tijd haar belangrijkste les buiten de ijsbaan: Relativeren. Vooral als de dalen zulke scherpe lijnen vertonen als de koers van de AEX tijdens de financiële crisis, dan is het cruciaal om te beseffen dat er zoveel meer is dan schaatsen. ,,Natuurlijk, ik leef voor het schaatsen en ben er 24 uur per dag mee bezig'', zegt Wüst. ,,Maar ik kan het ook wel relativeren. Juist als het wat minder ging, dan besefte ik: Het is maar schaatsen.'' Om daar met een glimlach aan toe te voegen: ,,Tja, als je de afgelopen twee seizoenen minder presteert, dan leer je zoiets vanzelf.''
Sinds haar juniorentijd reeg Wüst de successen aaneen en overtrof ze zichzelf in bijna elke wedstrijd, met als absolute hoogtepunt haar olympische titel in Turijn. Met die overwinning op haar palmares nam het verwachtingspatroon van de buitenwereld gigantische proporties aan. Fans en media gingen er altijd vanuit dat Wüst 'even' de zege zou pakken. Alles minder dan goud werd gezien als een teleurstelling. Mogelijk lag daar ook de kiem voor de twee 'magere jaren' van de kopvrouw van TVM. Ze raakte overtraind, schaatste technisch minder goed en gleed langzaam af naar de grijze middenmoot.
Juist in de periode zocht ze wat vaker haar vrienden en vriendinnen op, om vooral eens te praten over andere dingen als schaatsen. Of ze haalde nog eens de woorden van haar broer naar boven, die uiterst nuchter naar de situatie kijkt: ,,Hij zei: 'Waar maak jij je druk om? In Afrika sterven kinderen van de honger en jij bent alleen maar bezig met schaatsen'. Tja, dat is wel erg gerelativeerd, hè? Maar het is nog steeds een valkuil. Als je meegaat in die neerwaartse spiraal, dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker om eruit te komen.''
Haar relativeringsvermogen en het besluit om 'terug naar de basis' te gaan, zorgden uiteindelijk voor de gewenste kentering. Wüst rijdt weer als vanouds de 1000, 1500 en 3000 meter plus de ploegachtervolging. En ligt 'gewoon' goed op schema voor de Winterspelen van Vancouver. ,,Ik voel me weer de Ireen van drie seizoen geleden'', constateert ze tevreden.
En voor de duidelijkheid: Drie seizoenen geleden kroonde Wüst zichzelf tot wereldkampioene allround en veroverde ze zilver bij de WK sprint en EK allround. Haar rivalen zijn dus gewaarschuwd.
Ben benieuwd of ze dit weekend weer op het podium kan komen op de 3 Km. Hopenlijk wel want op de 3 en de 5Km hebben de dames niet veel goeds laten zien helaas.