abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36892770
Hallo,
ik ben sinds één dag de trotse eigenaar van een Canon EOS 350D. Vandaag ben ik een beetje foto's gaan maken. Hoewel sommigen best aardig gelukt zijn, schuif ik niet onder stoelen en banken, dat ik er nog niet echt goed in ben.

Misschien kom ik later met nog meer voorbeelden/vragen, maar vandaag is er alvast één dingetje dat ik graag zou willen weten en dat gaat over deze foto:

Klik voor de foto...

Wat ik nu dus eigenlijk zou willen. Is dat het hele takje scherp is. Nu is hij alleen in het midden en rechts (redelijk) scherp. Is dat mogelijk? En welke instellingen moet ik daarvoor in de gaten houden?

Alvast bedankt,
Buts

Edit: Hij is behalve het resizen, onbewerkt trouwens.

[ Bericht 3% gewijzigd door Masegate op 12-04-2006 18:20:35 ]
pi_36894214
quote:
Op woensdag 12 april 2006 17:16 schreef Masegate het volgende:
Hallo,
ik ben sinds één dag de trotse eigenaar van een Canon EOS 350D. Vandaag ben ik een beetje foto's gaan maken. Hoewel sommigen best aardig gelukt zijn, schuif ik niet onder stoelen en banken, dat ik er nog niet echt goed in ben.

Misschien kom ik later met nog meer voorbeelden/vragen, maar vandaag is er alvast één dingetje dat ik graag zou willen weten en dat gaat over deze foto:

[afbeelding]

Wat ik nu dus eigenlijk zou willen. Is dat het hele takje scherp is. Nu is hij alleen in het midden en rechts (redelijk) scherp. Is dat mogelijk? En welke instellingen moet ik daarvoor in de gaten houden?

Alvast bedankt,
Buts

Edit: Hij is behalve het resizen, onbewerkt trouwens.
Je foto is nog te groot, eventjes resizen (anders wordt hij ge-edit door de mods hier).

Ik weet niet of je handmatige instellingen gebruikt? Daar kun je namelijk meer scherpte mee krijgen. En dan het instellen van het diafragma. Hoe groter het diafragma (kleiner f-getal), hoe kleiner het scherptegebied in je foto en hoe meer licht er op je sensor komt (dus hoe kortere sluitertijd je kunt gebruiken). Voor meer scherpte moet je dus je diafragma wat kleiner maken (groter f-getal), dan is een groter deel van je foto scherp, maar komt er ook minder licht op je sensor waardoor je wel een iets langere sluitertijd zult moeten gebruiken.
Ik geloof dat je met jouw camera ook bijvoorbeeld alleen diafragma in kunt stellen, de camera kiest dan zelf een bijpassende sluitertijd.
Ga er eens lekker mee aan het experimenteren zou ik zeggen, dan kun je het beste zien hoe het allemaal werkt
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_36894609
Ok... bedankt alvast voor de reactie! Ik moet heel even uit gaan zoeken hoe ik dat "f-getal groter krijg", want dat ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen. Kan dat ook een andere benaming hebben?

Ik wil dus fotografie onder de knie krijgen, daarom heb ik mijzelf vandaag gedwongen om geen automatische modus te gebruiken. Ik heb dus alleen met handmatig instellen gefotografeerd.

Ps: ik heb voor de foto maar even een link gemaakt, want anders zie je niet duidelijk wat ik bedoel.
pi_36898790
Goedenavond!
Gister naar Dordrecht geweest, wezen shoppen en tegelijkertijd foto's gemaakt Ben benieuwd wat jullie ervan vinden...

#1.

#2.

#3.

#4.

#5.

#6.

#7.

#8. En toen was er een leuk huisje met een mooie auto

#9.

Ik vind het zelf wel jammer dat de lucht op sommige foto's uitgebeten is.. Maargoed, volgende keer beter
Portfolio. |
Nikon D50 | Sigma 17-70mm Macro | Nikkor 70-300mm | SB-800
-je webicon gaf een malware-melding in Chrome, vandaar verwijderd-
  woensdag 12 april 2006 @ 20:43:07 #105
47279 elmarz
marcelzuurmond.com
pi_36899085
als intro voor m'n nieuwe website een zelfportretje:

grtz,
el Marz.
pi_36900235
quote:
Op woensdag 12 april 2006 18:22 schreef Masegate het volgende:
Ok... bedankt alvast voor de reactie! Ik moet heel even uit gaan zoeken hoe ik dat "f-getal groter krijg", want dat ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen. Kan dat ook een andere benaming hebben?

Ik wil dus fotografie onder de knie krijgen, daarom heb ik mijzelf vandaag gedwongen om geen automatische modus te gebruiken. Ik heb dus alleen met handmatig instellen gefotografeerd.

Ps: ik heb voor de foto maar even een link gemaakt, want anders zie je niet duidelijk wat ik bedoel.
Het is diafragma instellen. Er staat vast wel in de handleiding hoe en wat precies Je moet iig de draaiknop op een bepaalde functie zetten, wil je het in kunnen stellen. Als je twee getallen ziet die gescheiden zijn door een "/", dan is dat de sluitertijd, als het een getal met een punt is, is het het diafragma (bijvoorbeeld 2.8).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
pi_36900270
quote:
Op woensdag 12 april 2006 20:35 schreef Esto het volgende:
Goedenavond!
Gister naar Dordrecht geweest, wezen shoppen en tegelijkertijd foto's gemaakt Ben benieuwd wat jullie ervan vinden...

#1.
[afbeelding]

#2.
[afbeelding]

#3.
[afbeelding]

#4.
[afbeelding]

#5.
[afbeelding]

#6.
[afbeelding]

#7.
[afbeelding]

#8. En toen was er een leuk huisje met een mooie auto
[afbeelding]

#9.
[afbeelding]

Ik vind het zelf wel jammer dat de lucht op sommige foto's uitgebeten is.. Maargoed, volgende keer beter
Zitten wel leuke foto's bij, best een leuke serie De derde en de laatste vind ik het mooiste. Jammer van de derde dat hij een beetje donker is (misschien nog wat lichter maken), dat is bij de eerste foto's zo.
pi_36901682
Hey Dordrecht . Daar vlakbij woon ik, is voor mij tien minuutje lopen. Leuk om dat eens bij een ander te zien.

Jammer van het weer, nr 1 en 2 zijn daardoor wat donker 4 en 5 doen het voor mij, omdat ik daar ook bijna dagelijks loop en het een superplekje blijft! Volgende keer moet je ff zeggen als je komt Esto, de leukste plekjes zitten wat afgelegen!
pi_36913896
quote:
Op woensdag 12 april 2006 21:39 schreef An24 het volgende:
Hey Dordrecht . Daar vlakbij woon ik, is voor mij tien minuutje lopen. Leuk om dat eens bij een ander te zien.

Jammer van het weer, nr 1 en 2 zijn daardoor wat donker 4 en 5 doen het voor mij, omdat ik daar ook bijna dagelijks loop en het een superplekje blijft! Volgende keer moet je ff zeggen als je komt Esto, de leukste plekjes zitten wat afgelegen!
Is goed, leuk! Ik woon er ook vlakbij Kwartiertje naar de Waterbus fietsen en dan overvaren
Portfolio. |
Nikon D50 | Sigma 17-70mm Macro | Nikkor 70-300mm | SB-800
-je webicon gaf een malware-melding in Chrome, vandaar verwijderd-
pi_36914921
quote:
Op donderdag 13 april 2006 10:32 schreef Esto het volgende:

[..]

Is goed, leuk! Ik woon er ook vlakbij Kwartiertje naar de Waterbus fietsen en dan overvaren
maar das nog niet wonen in het centrum van Dordt
pi_36964950
Ik heb een foto gemaakt van babysokjes, maar de achtergrond is niet echt Zou iemand dat willen aanpassen is iets moois?
Het doel is een geboortekaartje

Ik dacht zelf aan een achtergrond met bomen enzo, maar deze laatste foto is niet van mijzelf...
  vrijdag 14 april 2006 @ 22:47:51 #112
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_36968391
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 20:46 schreef NiGhTsPiRiT666 het volgende:
Ik heb een foto gemaakt van babysokjes, maar de achtergrond is niet echt Zou iemand dat willen aanpassen is iets moois?
Het doel is een geboortekaartje

Ik dacht zelf aan een achtergrond met bomen enzo, maar deze laatste foto is niet van mijzelf...
Het spijt me voor je, maar dit is geen "photoshop op verzoek" topic.
Probeer het eens in DIG
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_36986431
Ik ga maandag teamfoto's maken van een damesvoetbalteam. Nu zijn de eisen niet zo hoog (voorheen werd dit door iemand met een compactcamera gedaan), maar ik wil natuurlijk wel een zo mooi mogelijke foto maken.

Hebben jullie hier tips voor?

Ik hoop natuurlijk dat het zonnetje gaat schijnen, maar daar hangt het niet alleen van af. Ik neem in ieder geval een statief mee, zodat ik onbewogen foto's krijg.

Edit: Oh ja... en dan heb ik ook nog een foto, waar jullie je kritiek op mogen botvieren. Let wel: ik ben een ultra-beginner.

[ Bericht 26% gewijzigd door Masegate op 15-04-2006 18:54:09 ]
pi_36987811
@Masegate: je had beter de zon even ACHTER het steeltje kunnen doen. Had je ook een flare bespaard Verder mag er iets meer van de bloem op de foto. Dit zegt zo weinig.

Voor wat betreft tips van die teamfoto: Zorg ervoor dat iedereen naar jou kijkt bij het afdrukken. Desnoods dat je het 10x overdoet, maar dat is wel belangrijk. Gebruik een statief en knijp je diafragma goed dicht zodat je een zo groot mogelijk scherptegebied krijgt.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_36988988
Ik vond die flare juist wel tof.

Bedankt voor de tips voor de foto. Ik moet nog steeds uitvinden hoe ik dat diafragma "dicht kan knijpen". Want daar ben ik nog niet achter. Iemand met een EOS 350D die het mij kan vertellen?
  zaterdag 15 april 2006 @ 20:24:45 #116
40714 Subhuman
Televised confession
pi_36989090
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 19:38 schreef PdeHoog het volgende:
@Masegate: je had beter de zon even ACHTER het steeltje kunnen doen. Had je ook een flare bespaard Verder mag er iets meer van de bloem op de foto. Dit zegt zo weinig.

Voor wat betreft tips van die teamfoto: Zorg ervoor dat iedereen naar jou kijkt bij het afdrukken. Desnoods dat je het 10x overdoet, maar dat is wel belangrijk. Gebruik een statief en knijp je diafragma goed dicht zodat je een zo groot mogelijk scherptegebied krijgt.
Maar kies het diafragma niet te groot want het is wel mooi dat de achtergrond nog een beetje onscherp is.
pi_36989134
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 20:21 schreef Masegate het volgende:
Ik vond die flare juist wel tof.

Bedankt voor de tips voor de foto. Ik moet nog steeds uitvinden hoe ik dat diafragma "dicht kan knijpen". Want daar ben ik nog niet achter. Iemand met een EOS 350D die het mij kan vertellen?
Zet je menukeuzeknop op Av en stel je diafragma op een hoge waarde in Maar niet te hoog zoals Sub al zei Gewoon even uitproberen Hoe hoger je diafragma-waarde, hoe lager je sluitertijd dus daarom ook het advies om een statief te gebruiken
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_36989304
Aha, ik heb het gevonden ja. Dank je!

En het lijkt me inderdaad ook wel mooi als de achtergrond een beetje onscherp is. Ik zal ze gewoon 10 minuten laten staan en dan maak ik gewoon zoveel mogelijk foto's op allerlei verschillende sluitertijden/f-waarden.
pi_36989433
Hey PdeHoog, mag ik jou eens een vraagje stellen?
Op jouw site zie je een foto van die DTM wagen (denk ik) van Hakkinen. Hoe krijg je zoiets in godsnaam voor elkaar?! Of heb je die achtergrond met een fotobewerkingsprogramma geblurred?
  zaterdag 15 april 2006 @ 20:37:34 #120
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_36989486
De residente huis-hagedis:
pi_36989584
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 20:35 schreef Masegate het volgende:
Hey PdeHoog, mag ik jou eens een vraagje stellen?
Op jouw site zie je een foto van die DTM wagen (denk ik) van Hakkinen. Hoe krijg je zoiets in godsnaam voor elkaar?! Of heb je die achtergrond met een fotobewerkingsprogramma geblurred?
Is niet zo moeilijk hoor Het is een techniek die "pannen" heet. Je zet je camera op een sluitertijd van pak'em beet 1/60e. Vervolgens hou je de auto de hele tijd in de gaten door de zoeker. Je beweegt je camera dus in feite mee met de beweging van de auto. Op een gegeven moment stel je scherp en druk je af. Let wel: dit is een techniek die heel veel mislukking met zich meebrengt. Ik heb van de ruim 600 foto's op de DTM-races vorig jaar denk ik 90% weg kunnen mikken vanwege onscherpte.
pi_36989725
Ok. Het ziet er in ieder geval erg vet uit!
Maar goed, dat zal ik nog maar ff niet gaan proberen.
pi_36989837
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 20:46 schreef Masegate het volgende:
Ok. Het ziet er in ieder geval erg vet uit!
Maar goed, dat zal ik nog maar ff niet gaan proberen.
Want Je schiet digitaal Het kost je alleen geheugenruimte op je CF-kaart Begin voor de grap gewoon eens met fietsers op die manier te fotograferen
pi_36989921
Ja das wel waar ja. Ik had zelf het idee om eerst wat makkelijkere dingen te doen.
Maar ik zal het wel eens keer gaan proberen ja. Wie weet laat ik hier dan het resultaat dan wel zien!
  zondag 16 april 2006 @ 17:15:01 #125
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_37010191
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag effe een fototje van men eendje gemaakt:

Nou vind ik het op zich wel een aardige foto, maar nog niet helemaal top.
Iemand een idee wat ik er aan zou kunnen verbeteren?
Signature.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')