abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 maart 2006 @ 17:49:44 #51
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_35649339
Hoe leren jullie scales? Ik wil als ik een leuk klinkende scale zie alles kennen, dus niet alleen E en A ofzo
|: Emadd9 | Am6 :|
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
  donderdag 2 maart 2006 @ 17:49:57 #52
47781 Jorikjet
Brother from another mother
pi_35649349
nee hoor
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pi_35650056
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 17:49 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Hoe leren jullie scales? Ik wil als ik een leuk klinkende scale zie alles kennen, dus niet alleen E en A ofzo
heel simpel... je leert de scale volledig... klinkt moeilijk, en kost veeeeeeeel tijd, maar dan heb je wel wat , noem een scale, dan schrijf ik em helemaal uit, en kan jij em leren
Ik schrijf er ook wel bij hoe ie te leren is op de leuke manier
  donderdag 2 maart 2006 @ 18:26:21 #54
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_35650483
Alright , hoe zou je te werk gaan bij bijvoorbeeld harmonic minor?
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
pi_35650631
welke grondtoon? aub eens geen E of A

edit: of B

[ Bericht 33% gewijzigd door Mitrumothy op 02-03-2006 18:36:44 ]
  donderdag 2 maart 2006 @ 18:38:45 #56
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_35650998
Laten we voor de grap eens D nemen dan

(edit: ik ga even koken, dus ik reply later op de avond pas weer)
pi_35651222
kom ik later op de avond ook met je oefening ik heb ook wel honger namelijk, alleen ik heb gister al gekookt, dus heb alleen een magnetron nodig
pi_35653382
Ik heb trouwens ook wat gitaren in C staan, da's best te doen met een .12 setje erop. Wel even opnieuw intoneren natuurlijk...
pi_35655300
Okee komt ie

Dat zijn de noten die je kan gebruiken
(D, E, F, G, A, A#, C#, D')

Nou ziet dit eruit als een brei van noten, dus is het hadig het een en ander te ordenen als je dit wil leren.
Dusssss maak ik er een stel ladders van beginend op de lage E-snaar, omhoog, maar de hoge e-snaar en weer terug. Het is handig om ze in groepjes van 3 snaren per noot te verdelen, zodat je het technisch gezien met de linkerhand ook altijd nog kan spelen
EN omdat je dan moet alternate picken met je rechterhand, wat gelijk ook een goede oefening is
Als je dit plaatje hieronder vergroot zie je wat ik bedoel

Als er vragen zijn...
  donderdag 2 maart 2006 @ 22:01:05 #60
47781 Jorikjet
Brother from another mother
pi_35658511
ik vind dat niet alle muziek theoretisch hoeft te kloppen... en al die dingen uit je hoofd leren houdt je tegen (niet helemaal, maar wel veel) om coole dingen te verzinnen.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  donderdag 2 maart 2006 @ 22:07:58 #61
120967 the_jasper
Karnemelk, shaken not stirred
pi_35658830
weet iemand of er ook een stemapparaatje is voor op de computer waarmee je je gitaar makkelijk in open d kan stemmen?

ik zit er heel dichtbij maar het klinkt nog niet helemaal lekker

edit: ik bedoel softwarematig via de microfoon
Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
pi_35658860
Tis af en toe best handig hoor. Stel je verzint een kei leuk loopje, wat ik vaak doe, is het ook handig welke akkoorden er bij passen. Handig als je dan beetje theorie kent
pi_35658942
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 22:01 schreef Jorikjet het volgende:
ik vind dat niet alle muziek theoretisch hoeft te kloppen... en al die dingen uit je hoofd leren houdt je tegen (niet helemaal, maar wel veel) om coole dingen te verzinnen.
hm, theoretisch klopt muziek eigenlijk altijd wel op de één of andere manier.
pi_35659076
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 22:01 schreef Jorikjet het volgende:
Als je die lijn voortzet zou je eigenlijk ook niet naar andermans muziek moeten luisteren.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_35659549
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 18:38 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Laten we voor de grap eens D nemen dan

(edit: ik ga even koken, dus ik reply later op de avond pas weer)
1
2
3
4
5
6
e|---10-------13---
B|---10-------13---
G|---10----12(13)--
D|---10----12------
A|---10(11)12------
E|---10-------13---

PS4 online: micro_nl
pi_35659738
brian - das helemaa niet mineur harmonisch als je nou alle C's in die moooie pentatonische ladder een halve toon verhoogt wel

het grappige is dat je heeeeeeeeeel veel muziek ook gaat begrijpen als je de theorie kent, en als je bv arpeggio's en sweeps wil spelen is het ook verdomt handig dat je weet hoe die dingen in elkaar zitten, en das weeeeer theorie.
Ik ben het er deels wel mee eens dat niet alles met theorie op te lossen is.. maar het helpt wel veel... helemaal voor coole loopjes enz!
pi_35659901
ik vind juist het sweepen van arpeggio's vaak wel weer afgezaagd. Zo precies met de akkoordjes mee...
Maar inderdaad kan het wel helpen als je weet wat je aan het doen bent, helemaal als je het ook nog eens aan anderen wil uitleggen (bandleden ofzo )
pi_35661010
hehehe maar je kan nou juist in je arpeggio's weer combineren speel een arpegio in A mineur over een C majeur (HET klassiek voorbeeld )
pi_35661186
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 22:10 schreef Dragman het volgende:

[..]

hm, theoretisch klopt muziek eigenlijk altijd wel op de één of andere manier.
Luister es Ilse de Lange - Inside Job
pi_35661457
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:03 schreef Mitrumothy het volgende:
hehehe maar je kan nou juist in je arpeggio's weer combineren speel een arpegio in A mineur over een C majeur (HET klassiek voorbeeld )
precies. Standaard dus. De enige variatie die je dan nog kan doen is zo snel mogelijk spelen. Dan krijg je van die notenbrei die wel klinkt (want over de goede akkoorden) maar niet echt catchy is Zijn maar weinig gitaristen die ik wat dat betreft echt leuke/mooie sweeps vind spelen
pi_35661531
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:09 schreef DuranK het volgende:

[..]

Luister es Ilse de Lange - Inside Job
het is ongetwijfeld allemaal te benoemen wat er gebeurt. Kijk een secunde is ook niet echt een mooie interval om in harmonieën te spelen, maar zou theoretisch wel kunnen kloppen
pi_35661714
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 22:07 schreef the_jasper het volgende:
weet iemand of er ook een stemapparaatje is voor op de computer waarmee je je gitaar makkelijk in open d kan stemmen?

ik zit er heel dichtbij maar het klinkt nog niet helemaal lekker

edit: ik bedoel softwarematig via de microfoon
Ik gebruik AP Tuner. Is een gratis tuner (bij het opstarten even op "evaluate" drukken, dan kan je hem gewoon gebruiken... registratie kan wel, maar dat kost je $35)

Van open D is geen preset aanwezig, maar je kan zelf de note presets toevoegen die je gebruiken wil...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_35661885
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:16 schreef Dragman het volgende:

[..]

precies. Standaard dus. De enige variatie die je dan nog kan doen is zo snel mogelijk spelen. Dan krijg je van die notenbrei die wel klinkt (want over de goede akkoorden) maar niet echt catchy is Zijn maar weinig gitaristen die ik wat dat betreft echt leuke/mooie sweeps vind spelen
getsie... moet ik nou iets superorgineels gaan verzinnen om je te overtuigen ... of is slecht een voorbeeld voldoende?
pi_35661992
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:18 schreef Dragman het volgende:

[..]

het is ongetwijfeld allemaal te benoemen wat er gebeurt. Kijk een secunde is ook niet echt een mooie interval om in harmonieën te spelen, maar zou theoretisch wel kunnen kloppen
Nah, hij speelt daar soms gewoon dingen die zeg maar niet in de toonsoort passen en die ook harstikke wringen, maar wel vet klinken
Bijvoorbeeld een F# en een G klinkt over het algemeen niet geniaal als je het samen speelt Maar Ik heb ooit iets verzonnen waarbij dat wel vet klinkt Of ben ik nou zo theoretisch beperkt dat ik hier geen logica in zie ?
pi_35661995
Een F sweepen over een Em ofzo?
pi_35662821
een mineur harmonisch toonladder pakken, en de quint als 1 gebruiken... en dan krijg je idd een hele rare ladder, en dan op basis van die ladder sweepen maar
driemaal raden wie dit veel doet
  vrijdag 3 maart 2006 @ 00:04:27 #77
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_35663394
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 20:37 schreef Mitrumothy het volgende:
Okee komt ie

[afbeelding]

Dat zijn de noten die je kan gebruiken
(D, E, F, G, A, A#, C#, D')

Nou ziet dit eruit als een brei van noten, dus is het hadig het een en ander te ordenen als je dit wil leren.
Dusssss maak ik er een stel ladders van beginend op de lage E-snaar, omhoog, maar de hoge e-snaar en weer terug. Het is handig om ze in groepjes van 3 snaren per noot te verdelen, zodat je het technisch gezien met de linkerhand ook altijd nog kan spelen
EN omdat je dan moet alternate picken met je rechterhand, wat gelijk ook een goede oefening is
Als je dit plaatje hieronder vergroot zie je wat ik bedoel

[afbeelding]
Koel, dat ziet er inderdaad uit als een handige manier om het te leren. Stel dat je dat in C zou moeten spelen, moet je dan een hele nieuwe ladder uit je hoofd leren? Of kan je dan gewoon 'gebruik maken' van de eigenschappen van de ladder? (halve stappen 2, 1, 2, 2, 1, 3, 1?) [ik kan me voorstellen dat dat alleen echt werkt als je precies vanaf een C begint]

[ Bericht 3% gewijzigd door NASDAQbastardo op 03-03-2006 00:11:12 ]
pi_35663831
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 00:04 schreef NASDAQbastardo het volgende:

[..]

Koel, dat ziet er inderdaad uit als een handige manier om het te leren. Stel dat je dat in C zou moeten spelen, moet je dan een hele nieuwe ladder uit je hoofd leren? Of kan je dan gewoon 'gebruik maken' van de eigenschappen van de ladder? (halve stappen 2, 1, 2, 2, 1, 3, 1?) [ik kan me voorstellen dat dat alleen echt werkt als je precies vanaf een C begint]
je zit in D, ik schuit het hele gebeuren in dit geval gewoon 2 halve noten terug EN ik maak gebruik van de eigenschappen van de ladder... dit is in het begin wel klote, maar het went wel
en thanks de credits zijn alleen voor marcel
pi_35668322
ja, want die heeft dat uitgevonden
pi_35672989
oké dat was de sweeppicking theorie voor deze week, oven een week weer een aflevering
  vrijdag 3 maart 2006 @ 15:09:52 #81
120967 the_jasper
Karnemelk, shaken not stirred
pi_35679974
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:23 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik gebruik AP Tuner. Is een gratis tuner (bij het opstarten even op "evaluate" drukken, dan kan je hem gewoon gebruiken... registratie kan wel, maar dat kost je $35)

Van open D is geen preset aanwezig, maar je kan zelf de note presets toevoegen die je gebruiken wil...
thanx
Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
pi_35680680
Ik stem overigens alleen de E-bassnaar... de rest doe ik via deze equal temperament tuning-methode (gelijkzwevende stemming):
http://users.adelphia.net/~cygnusx_1/equal_temperament.html
Dat geeft het beste resultaat voor normale stemming, imo.

Je hebt in AP tuner trouwens de mogelijkheid om verschillende soorten temperament te kiezen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 15:42:40 #83
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_35681216
Ligt het aan mij of is die solo uit the final countdown teringsnel? Ik dacht altijd dat het getapt werd, maar dat schijnt dus niet zo te zijn
  vrijdag 3 maart 2006 @ 18:19:32 #84
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_35686915
Zwijgen is toestemmen
pi_35688451
tis idd erg stil hierzo
pi_35688550
Vraagje hoe de gemiddelde gitarist hier te werk gaat
Als jullie een nummer vet vinden he, gaan jullie dan meteen de tab erbij zoeken of probeer je hetzelf? Ik probeer het eigenlijk altijd zelf tot ik er niet meer uit kom, en dan voel ik me altijd slecht Ook al weetik dat er nix mis is met iets opzoeken Of natuurlijk gitaarleraar die het binnen 10 seconden uitzoekt maar das eigenlijk precies hetzelfde als met die tabs
  vrijdag 3 maart 2006 @ 19:35:03 #87
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_35688785
Meestal ga ik gewoon rechtstreeks naar mysongbook.com om te kijken of ie er tussenstaat. Zoniet dan maar mxtabs ofzo. Uitzoeken doe ik wel als het er niet is (of als het moet)
pi_35688820
Speel nu voor ongeveer 2 maanden al gitaar en zit er over na te denken om een keer effectpedaal te kopen. Ik heb er 3 op het oog, namelijk : Line 6 tonecore echopark, Zoom G2, of misschien 1 van boss. Heeft iemand hier goede ervaringen mee?

Mijn gitaar heeft 3 single coils elementen, is het dan ook zo dat je sommige effecten, zoals line 6 Uber metal dan veel minder goed werkt als bij een gitaar met humbuckers, of heeft dit er weinig invloed op?
pi_35689014
een humbucker geeft wel een vetter geluid, ligt ook wel een beetje aan de gitaar
wat voor 1 heb je?
p.s. met die effecten heb ik geen ervaring!
pi_35689311
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 19:36 schreef number1zero het volgende:
Speel nu voor ongeveer 2 maanden al gitaar en zit er over na te denken om een keer effectpedaal te kopen. Ik heb er 3 op het oog, namelijk : Line 6 tonecore echopark, Zoom G2, of misschien 1 van boss. Heeft iemand hier goede ervaringen mee?

Mijn gitaar heeft 3 single coils elementen, is het dan ook zo dat je sommige effecten, zoals line 6 Uber metal dan veel minder goed werkt als bij een gitaar met humbuckers, of heeft dit er weinig invloed op?
Een effect werkt nooit minder met een bepaald type gitaar... Het verschil gaat 'm in de klank liggen.
Ik ken dat pedaal niet, maar uber metal - het zal het signaal waarschijnlijk zo belachelijk hard boosten dat de output van je gitaar niets meer uitmaakt...
De helderheid van de pups kan je dan terugdraaien met de toonknop en geen kat die het verschil hoort...

(Bij strats is de toon van de brugpickup trouwens wel niet te regelen...)
  vrijdag 3 maart 2006 @ 20:34:05 #91
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_35690530
Meh, ik zou niet voor een ubermetal gaan, palm muten klinkt zoveel beter met humbuckers. Single coil heeft gewoon veel te veel twanggg om een strak metal geluid te produceren.

Ik zou een effect met pas 2 maanden spelen afraden, maar waarschijnlijk ben je net zo koppig als ik en doe je het gewoon . Zoom G2 krijgt wel positieve reacties voor een goedkoop multieffectdinges.. gebruik anders de search op gitaarnet.nl/forum.

[ Bericht 49% gewijzigd door NASDAQbastardo op 03-03-2006 20:42:04 ]
pi_35690837
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 19:43 schreef guitarist.nl het volgende:
een humbucker geeft wel een vetter geluid, ligt ook wel een beetje aan de gitaar
wat voor 1 heb je?
p.s. met die effecten heb ik geen ervaring!
heb zelf een crafter cruiser st 120, zat in een beginnerspakket waarbij dan gelijk een versterker draagband en nog wat dingen bij zat.

@ NASDAQbastardo en maidenfan

Ubermetal had ik meer als een voorbeeld gebruikt, maar in ieder geval bedankt voor jullie de uitleg. verschil is nu wel stuk duidelijker
pi_35692059
3 Single Coils kan je wel vette solo's mee spelen
Maar ik wil ook een gitaar met humbuckers.
Gibson/Epiphone (in dit geval Epiphone, zoveel geld heb ik niet ) G-400 (Cherry Red!).
Daar ben ik verliefd op
Moek nog is kopen
pi_35692315
Bah. Ik heb in dit topic een nummer gepost, en dat riffje lijkt super veel op Queen - Tie your mother down. Terwijl ik dat nummer een uur geleden voor het eerst heb gehoord en dat riffje 3 kwart jaar geleden heb verzonnen, stink
pi_35692635
Damn, wat meurt het hier!
pi_35692686
Jemig wat een kutgrap.
Ik ga raar doen als ik bavaria a.k.a. slootwater op heb .
pi_35692924
Je moet ook jupiler drinken
pi_35694516
Euroshopper halve liters!!
pi_35698516
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 15:42 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Ligt het aan mij of is die solo uit the final countdown teringsnel? Ik dacht altijd dat het getapt werd, maar dat schijnt dus niet zo te zijn
hihihi .... daar heb ook wel ff op moetn oefenen... alleen het langzame stuk heb ik het langs over gedaan :S maar dat zal wel aan mij liggen verder... ik bedoel ik doe wel mer meer dingen minder logish (begon gitaar met arpeggio;s en vette Malmsteen shit, en leer nu van Mercel C. de theorie "
en uiteraard... NEEE die solo is niet getapt, zijn arpeggios... de standaaard arpeggio's (1, 3 ,5 majeur) jajajjaja heb je ze weer arpegio's whahahaha

number sero - crafter .. pokke.. .daar heb ik nog nooit van geheurd... niet dat dat gelij zgt dat he t slecht is, maar het is ook weer niet een heeeeeel goed teken.. Ik ga tegenwoordig voor Bo~El, en dat heeft niks te maken met mn gitaarlereaar http://www.huubboel.nl

verder.... tsja ik heb een voel grolsch op... (halve krat of meer ofzo.. dus morgen doe ik de serieuze shit enz... alhoewel... ik moet morgen met een band invallen, waar ze HIM spelen... whahahahaha over serieus gesproken
pi_35701650
bo-el
dan heb ik nog liever zo een:

bron: http://www.fenderhellokitty.com/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')