De kracht van en band als de Clash zijn juist de 2/3-minuten popsongs. Daarin ligt de kracht van een dergelijke 'punkband'.quote:Op donderdag 20 januari 2011 23:30 schreef Desunoto het volgende:
Brand New Cadillac en Jimmy Jazz zijn toffe liedjes. Maar ook zo weer voorbij, net als veel van hun andere nummers. Ze zijn over voor je er erg in hebt... dat is een beetje jammer.
Op een paar albums hadden ze eigenlijk een aantal nummers kunnen schrappen en de betere nummers langer mogen maken.
Brand new caddilac is overigens een cover.quote:No expense accounts, or lunch discounts, or hypeing up the charts,
The band went in, and knocked 'em dead, in 2 minutes 59
Ja, ze speelden dat nummer altijd in de soundcheck om lekker warm te worden, tot de producer zei: "Weet je wat, we nemen het gewoon een keer op". Op London calling staan wel meer covers. Op Sandanista! trouwens ook. En op het eerste albums stond natuurlijk ook al Police & thieves.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:34 schreef Desunoto het volgende:
Dat wist ik niet het origineel is ook tof
Zoals deze?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 19:00 schreef tong80 het volgende:
The Clash heeft veel covers waarvan ik eerst niet wist dat het covers waren.
Die hebben ze allemaal niet in de studio opgenomen.quote:
Een enkele in plaats van een driedubbele? Ik vind hem nu al goed.quote:Op zondag 23 januari 2011 13:51 schreef cafca het volgende:
Als ze van Sandinista een enkele LP hadden gemaakt, was het echt een meesterwerkje geworden.
Dat was toch omdat ze contractueel nog 3 platen moesten maken voor CBS, en die toen maar in één keer uitgebracht hebben?quote:Op zondag 23 januari 2011 19:42 schreef Desunoto het volgende:
Sandinista lijkt het gevolg van een lawine aan muzikale ideeën, en in plaats van daar een selectie uit te maken voor een album, hebben ze alles maar opgenomen en op het album gedumpt. Waardoor de helft van de nummers als onafgemaakte afgedankte demo's klinkt. Beetje jammer.
Nee, ze hebben er zelfs nog hard voor moeten strijden om deze driedubbelaar voor de prijs van een dubbelaar in de winkel te krijgen. Zoals London calling voor de prijs van een enkel album in de winkels lag.quote:Op zondag 23 januari 2011 20:28 schreef cafca het volgende:
[..]
Dat was toch omdat ze contractueel nog 3 platen moesten maken voor CBS, en die toen maar in één keer uitgebracht hebben?
Ik zou juist Corner Soul absoluut niet schrappen.quote:Op zondag 23 januari 2011 16:47 schreef belsen het volgende:
[..]
Dan krijg je inderdaad een heel net getrimd album, maar dat zou wel veel scherpe randjes en bijzondere nummers ontberen als Version city en Washington bullets, die voor mij toch tot de top van het Clash-oevre behoren.
Die is er ook nog geweest voor promotie:quote:Op zondag 23 januari 2011 16:47 schreef belsen het volgende:
[..]
Een enkele in plaats van een driedubbele? Ik vind hem nu al goed.
Het is altijd moeilijk om zoiets te zeggen. Als ze er een enkele van gemaakt hadden, was er ruimte geweest voor een nummer of 10 met nummers van een dergelijke lengte.
Dan was de keuze waarschijnlijk gevallen op:
1. The magnificent 7
2. Hitsville UK
3. Somebody got murdered
4. One more time
5. Lightning strikes (not once but twice)
6. Up in heaven (not only here)
7. Police on my back
8. The call up
9. Charlie don't surf
10. Broadway
Dan krijg je inderdaad een heel net getrimd album, maar dat zou wel veel scherpe randjes en bijzondere nummers ontberen als Version city en Washington bullets, die voor mij toch tot de top van het Clash-oevre behoren.
Man ik ben er uren in verloren geraakt.quote:Op zondag 23 januari 2011 13:51 schreef cafca het volgende:
Als ze van Sandinista een enkele LP hadden gemaakt, was het echt een meesterwerkje geworden.
Juist.quote:Op zondag 23 januari 2011 20:28 schreef cafca het volgende:
[..]
Dat was toch omdat ze contractueel nog 3 platen moesten maken voor CBS, en die toen maar in één keer uitgebracht hebben?
Sandanista, de FOK! van begin jaren '80.quote:Op maandag 24 januari 2011 13:48 schreef tong80 het volgende:
[..]
Man ik ben er uren in verloren geraakt.
Helden LP.
Inderdaad uren mee doorgebracht en ik ontdekte steeds weer wat nieuws.quote:Op maandag 24 januari 2011 14:05 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Sandanista, de FOK! van begin jaren '80.
Idd maar je beoordeeld Picaso ook niet op zijn minste schilderij.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 17:13 schreef Norrage het volgende:
Give 'Em Enough Rope geprobeerd maar vind die toch minder.
Tsja, ze hebben nog best veel wat ik moet uitchecken. Want Sandinista is een beetje veel dus ik moet ergens beginnen. En ik ben nu zeer tevreequote:Op zaterdag 5 februari 2011 17:23 schreef tong80 het volgende:
[..]
Idd maar je beoordeeld Picaso ook niet op zijn minste schilderij.
Was dus Sandinista Magnificent Seven, Look Here and Police On My Back Weet ik ook weer waarom ik die post destijds maakte _quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:15 schreef Norrage het volgende:
Hey mensen, geef me even wat the Clash tips. ik heb natuurlijk London Calling, maar dat is het enige dat ik van ze heb! Nu hoor ik net op de radio een paar alleraardigste nummers langskomen die niet van London Calling komen! Geen idee van welk album wel, maar daarom moeten jullie me nog wat extra tips geven
Het is allemaal wel heel gelukt en smooth. Ik vond het dan ook opmerkelijk dat Ben Folds hier achter zat.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:08 schreef ChiefBigFoot het volgende:
Ik vind het toevoegen van blaasinstrumenten eigenlijk wel leuk. De zang vind ik een minpunt aan die versie.
Doe mij maar de originele.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 12:45 schreef belsen het volgende:
Zit ik net Over the hedge te kijken, sluit ie af met Lost in a supermarket van Ben Folds...
Niet de beste versie.
Ben Folds heeft toch iets te maken met Arcade Fire?quote:Op vrijdag 25 februari 2011 12:45 schreef belsen het volgende:
Zit ik net Over the hedge te kijken, sluit ie af met Lost in a supermarket van Ben Folds...
Niet de beste versie.
Volgens mij niets...quote:Op vrijdag 25 februari 2011 17:25 schreef Bookie65 het volgende:
[..]
Ben Folds heeft toch iets te maken met Arcade Fire?
Dat is gewoon het slopen van een nummer. Vergal dan je eigen nummer en doe niet alsof het een eerbetoon aan een andere band is...quote:
quote:Op vrijdag 15 april 2011 19:55 schreef Mishu het volgende:
Ik vind zelf de Ramones cooler maar punk is sowieso vet.
Doodzonde, ik denk dat deze van een betere kwaliteit had kunnen zijn dan de, toch wel obligatie, deluxe-uitgave van London calling.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:20 schreef Bookie65 het volgende:
Er komt definitief geen jubileumuitgave (30 jaar) van de het meest invloedrijke album van the Clash Sandinista!.
http://www.theclashblog.com/sandinista-legacy-edition-canceled/
Nu is London Calling het meest gewaardeerd, maar zelf vind ik dat Sandinista! het meeste invloed (voorspellend) op de popmuziek heeft gehad en nog heeft. Hiphop, new wave, reggea, early dance staat op deze plaat.
Op LC is daar ook al veel van terug te horen, maar de punk-, ska-, new wave- en reggae-scenes liepen toen ook door elkaar, met z'n viertjes vormden die de alternatieve scene. Alleen de skins met hun Oy-punk liepen er om ideologische redenen een beetje naast. Bij Blondie en andere bands hoorde je ook van die crossovers.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:20 schreef Bookie65 het volgende:
Nu is London Calling het meest gewaardeerd, maar zelf vind ik dat Sandinista! het meeste invloed (voorspellend) op de popmuziek heeft gehad en nog heeft. Hiphop, new wave, reggea, early dance staat op deze plaat.
Ranicd, zeer duidelijk.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 19:14 schreef dvr het volgende:
[..]
Op LC is daar ook al veel van terug te horen, maar de punk-, ska-, new wave- en reggae-scenes liepen toen ook door elkaar, met z'n viertjes vormden die de alternatieve scene. Alleen de skins met hun Oy-punk liepen er om ideologische redenen een beetje naast. Bij Blondie en andere bands hoorde je ook van die crossovers.
Ik ken veel muzikanten die door de Clash beinvloed zijn (ik heb er zelf ook een paar in hun jonge jaren tot de Clash bekeerd) maar ik ken geen enkele band waarin je die invloed echt terughoort. Komt waarschijnlijk ook doordat de stemmen van Jones en Strummer zo medebepalend zijn..
Deze bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 24 juni 2011 19:14 schreef dvr het volgende:
[..]
Op LC is daar ook al veel van terug te horen, maar de punk-, ska-, new wave- en reggae-scenes liepen toen ook door elkaar, met z'n viertjes vormden die de alternatieve scene. Alleen de skins met hun Oy-punk liepen er om ideologische redenen een beetje naast. Bij Blondie en andere bands hoorde je ook van die crossovers.
Ik ken veel muzikanten die door de Clash beinvloed zijn (ik heb er zelf ook een paar in hun jonge jaren tot de Clash bekeerd) maar ik ken geen enkele band waarin je die invloed echt terughoort. Komt waarschijnlijk ook doordat de stemmen van Jones en Strummer zo medebepalend zijn..
Die twee nummer zijn wel tof, inderdaad, vooral Rush, maar over de hele lijn vind ik BAD echt te zwak en door de tijd ingehaald.quote:
Ik moet toegeven dat ik eerder zat te wachten op een nieuw album van Carbon/Silicon dan een reünie van BAD. Toch hadden ze op Lowlands moeten staan dit jaar.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:54 schreef belsen het volgende:
[..]
Die twee nummer zijn wel tof, inderdaad, vooral Rush, maar over de hele lijn vind ik BAD echt te zwak en door de tijd ingehaald.
Stoer.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 11:50 schreef Bookie65 het volgende:
Voor de liefhebber: London Calling stripped.
http://www.youtube.com/user/Flip2k#p/u/7/rGVe0Yh2UAs
Strummer (zang)
http://www.youtube.com/user/Flip2k#p/u/6/VQHLYKATFyc
Simonon (bas)
http://www.youtube.com/user/Flip2k#p/u/5/AxCmHKZsMO8
Headon (drums)
http://www.youtube.com/user/Flip2k#p/u/4/PCPULalcvgU
Jones (gitaar)
http://www.youtube.com/user/Flip2k#p/a
Ook complete control is toegevoegd.
quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:31 schreef Art_Core het volgende:
Helden uit mijn jeugd! Ik heb veel herinneringen aan ze maar zolang ik leef zal ik de dag niet vergeten dat ik the Clash live zag tijdens het Lochem festival.
Ze zouden de laatste band zijn die dag (na o.a. Normaal, Carlene Carter en Bowwowow) en de hele dag ging al het gerucht dat het misschien niet door zou gaan omdat een bandlid 'zoek' was. (Dat bleek achteraf te kloppen - Joe Strummer kwam op het laaste nippertje aan uit Parijs).
Enfin, de backline werd neergezet, en de enorme backdrop van allelerlei vlaggen hing al, maar het duurde al meer dan een uur - en geen band. Terwijl de spanning op de voorste rijen haast ondraaglijk werd kwamen ze daar opeens het podium op denderen. Joe Strummer riep: "London Calling!" en de band barstte los met deze klassieker. Binnen twee seconden veranderden de eerste 15 rijen in een chaotische mix van lichamen die over elkaar heen duikelden en sprongen. Onvergetelijk!
Toevallig vanavond gelezen over dit optreden, van de organisatoren van dat festival:quote:Op donderdag 23 maart 2006 15:58 schreef Art_Core het volgende:
[ afbeelding ]
Het verhaal gaat verder: na twee nummers barst er een hoosbui uit, en , of het de regen is op de opgefokte atmosfeer weet ik niet meer, maar mensen beginnen de omheining voor het podium te beklimmen. De ordedienst mept er op los maar dan stopt Joe Strummer met spelen en maant de ordedienst te verdwijnen; er mogen mensen het podium op! Ik ben zelf één van de pakweg 50 tot 100 gelukkigen die een plekje op het podium vinden - zo'n beetje aan de voeten van Paul Simonon maak ik het concert mee. Deze foto is gemaakt tijdens dat concert; ik hoop ooit nog eens een grote afdruk te kunnen krijgen. De opnames worden uitgezonden door de VARA Radio en zijn als bootleg verkrijgbaar.
Het jaar erna moest er inderdaad een low-budget editie van dit festival gehouden worden, met de finale van De Grote Prijs van Nederland en 2 Nederlandse- en 1 Belgische band.quote:Of je krijgt te maken met The Clash. Het Lochem festival in 1982. Joost wil er helemaal niet meer over praten. Frank herinnert zich: "Artiesten die pretenderen anarchisten te zijn en die dan de hele zaak lopen te flessen, maar wel hun volledige gage betaald willen hebben terwijl ze weten dat ze de organisator ermee de afgrond indrijven."
Het zou het laatste optreden worden van The Clash in originele bezetting, met drummer Topper Headon. "Om te beginnen was hun bus al veel te laat, want ze hadden onderweg allerlei lifters meegenomen. Ze zaten onder de drugs en waren niet aanspreekbaar. Het weer was dreigend, onweerwolken pakten zich samen. Ik kreeg meteen ruzie met hun manager die het volle pond uitbetaald wilde hebben. Maar het was door hun eigen schuld steeds onzeker gebleven of ze zouden komen, dus ik had lang niet alle kaartjes verkocht. Ze traden op, maar na een half uur stopte de muziek en riep zanger Joe Strummer nogal theatraal: "Where's the fucking promotor."
Strummer riep dat zijn fans het podium op moesten komen. Even later stonden er 250 man op dat houten podium. Dat was levensgevaarlijk, want vanwege de regen waren 500 bezoekers onder het podium gaan schuilen. Ik zag het podium doorbuigen. En in de hoek van het veld stonden politieagenten klaar om in te grijpen. Om ravage te voorkomen moest ik al die mensen bij dat podium weg zien te krijgen. En dat alles met donderslagen, bliksemschichten en vlagen regen. Het was één grote nachtmerrie! En als je dat allemaal gehad hebt dan loop je de kleedkamer in van een andere band die daar optrad, Bow Wow Wow, en dan vind je midden in die kleedkamer een hele grote mensendrol. Weetje, dan kijk je daarnaar en dan denk je: dit is eigenlijk wel een mooie samenvatting van dit popfestival!"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |