Idd, en die macht houdt dus in dat ze het systeem nog steviger omarmen en er dus zo voor zorgen dat het systeem blijft bestaan, sterker dan ooit. Zie het als een optelsom, een vicieuze cirkel..quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:06 schreef du_ke het volgende:
Maar vooral omdat men geen afstand wil doen van z'n macht denk ik...
Dan zou er toch een motie van wantrouwen aangenomen worden? In een parlementaire democratie is het niet zo dat volksvertegenwoordigers consequent naar de peilingen moeten luisteren.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:12 schreef Yildiz het volgende:
Och, het is heel selectief, de ene president wordt al aan het wankelen gebracht met iets als een sigaar op een verkeerde plek, de andere minister kan rustig tegen heel de tweede kamer / de bevolking ingaan, steevast, en rustig doorrappen.
Ja, zou. maar er zouden wel meer dingen moeten gebeuren. Wat dacht je van het willens en wetens de grondwet breken door een president (ik noem een afluisterschandaal in de USA). De bevolking heeft het schuim op de lippen staan, maar de politiek voert een zelfcensuur.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:14 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dan zou er toch een motie van wantrouwen aangenomen worden? In een parlementaire democratie is het niet zo dat volksvertegenwoordigers consequent naar de peilingen moeten luisteren.
Oh, dus vandaar dat de rechter, die speciaal in dienst is gesteld met de hele geheime rechtbank, specifiek voor dit soort zaken, afstapte. Laat me niet lachen.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:27 schreef PJORourke het volgende:
Het afluisteren van Bush is niet illegaal.
OZB? Een Zalm die eerst provincies en gemeenten toestemming geeft om de OZB te verhogen, om vervolgens te zeggen 'stop maar met betalen, bevolking' om vervolgens weer sorry te zeggen? Ik weet niet hoor, maar ik vind het niet netjes. Al helemaal niet naar gemeenteraden / burgemeesters toe. Al zal jij daar vast anders over denken.quote:Maar er is inderdaad veel selectieve verontwaardiging, een gevolg hiervan is dat linkse politici met veel meer wegkomen dan andere, onder andere omdat ze de pers mee hebben. Zo kwam Clinton weg met meineed.
Momenteel inderdaad is het strategisch gezien niet erg handig, maar het is niet iets van het laatste jaar. Het is iets van de laatste jaren. En natuurlijk wil een kabinet doorreageren, maar als er grove fouten worden gemaakt door bewindslieden horen die mijns inziens weggestuurd te worden door de Tweede Kamer. En daar ligt volgens mij het probleem: de onwil van de Kamer.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:22 schreef Yildiz het volgende:
P.s. als er nog een minister opstapt, valt het kabinet, en dat is nou niet echt handig, met de gemeenteraadsverkiezingen om de deur.
Presidenten in oorlogstijd mogen aftappen. Punt.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:29 schreef Yildiz het volgende:
Oh, dus vandaar dat de rechter, die speciaal in dienst is gesteld met de hele geheime rechtbank, specifiek voor dit soort zaken, afstapte. Laat me niet lachen.
Ik zeg niet dat Zalm niks fout gedaan heeft, ik zeg dat men daar meer heisa van maakt dan bijvoorbeeld de ESF-affaire van Melkert. De PvdA is de lievling van de pers, en plukt daar de vruchten van.quote:OZB? Een Zalm die eerst provincies en gemeenten toestemming geeft om de OZB te verhogen, om vervolgens te zeggen 'stop maar met betalen, bevolking' om vervolgens weer sorry te zeggen? Ik weet niet hoor, maar ik vind het niet netjes. Al helemaal niet naar gemeenteraden / burgemeesters toe. Al zal jij daar vast anders over denken.
'met veel meer wegkomen' lijkt mij doordrenkt subjectief, overigens. Niet dat ik dat niet gewend was.
Pertinent onjuist. Punt. Volgens mij zei klez onlangs dat USA sinds de Cuba crisis formeel niet meer in zo'n hoge staat van oorlog was geweest. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Landelijk, svp.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:33 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Presidenten in oorlogstijd mogen aftappen. Punt.
Het zal wel. Het is subjectief, en als we kijken naar de politiek heden ten dage, met passeeracties af en aan, en een regen van sorry's / ik bedoelde het niet zo / etc. is er geen kont meer aan.quote:[..]
Ik zeg niet dat Zalm niks fout gedaan heeft, ik zeg dat men daar meer heisa van maakt dan bijvoorbeeld de ESF-affaire van Melkert. De PvdA is de lievling van de pers, en plukt daar de vruchten van.
Nee hoor.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:34 schreef Yildiz het volgende:
Pertinent onjuist. Punt.
Nogmaals, een rechter is afgetreden. Er is een rechtbank speciaal voor het toestemming geven van aftappen. Deze rechtbank kan als 1 van de weinigen in het geheim handelen, maar wordt dus volledig gepasseerd, dertigmaal.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:35 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee hoor.
http://www.weeklystandard(...)000/011/917iztsy.asp
Ik zou het graag willen omdraaien. We moeten af van de trend dat bewindspersonen met iedere fout hun positie op het spel zetten. De ene fout is de andere niet en dus worden dergelijke incidenten ook op hun eigen merites beoordeeld. Het is aan de Kamer om te beslissen of de specifieke bewindspersoon na het maken van een bepaalde fout, niettemin voort kan regeren. Zo niet, dan spreekt de Kamer een motie van wantrouwen uit en na een meerderheid voor de motie, kan de minister zijn of haar biezen pakken. Natuurlijk heb je dan het 'risico' dat de minister gedekt wordt door een coalitiemeerderheid, maar dat is part of the game.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:51 schreef Aurelianus het volgende:
Als een bewindspersoon vroeger fouten maakte kon deze linea recta zijn biezen pakken. Sinds een aantal jaar kun je je excuses aanbieden en vrolijker doorregeren. Ik zag laatst in een oud artikel dat Balkenende een einde wilde maken aan de sorrydemocratie die zijn intrede deed met het eerste Paarse kabinet, maar daar zie ik momenteel weinig van terug; ministers maken fout na fout en blijven waren ze zitten. Het lijkt ook alsof de Tweede Kamer hier maar genoegen mee neemt. Waarom duurt deze trend nog voort?
Rechter of geen rechter, dat is de grondwettelijke jurisprudentie.quote:n Article II, the Constitution establishes the president as commander in chief. As such he has inherent authority to conduct warrantless surveillance for the purpose of acquiring foreign intelligence information. He does not have the authority to close banks, seize steel mills, or raise our taxes; he does have it to get battlefield information about an enemy who has killed thousands of us on our soil and threatens to do so again.
En jij vind de USA een battlefield. En de eigen burgers vijandige soldaten. Chapeau. Haast een autocratie hé? Zo.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:41 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Rechter of geen rechter, dat is de grondwettelijke jurisprudentie.
Zwakjes.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:42 schreef Yildiz het volgende:
En jij vind de USA een battlefield. En de eigen burgers vijandige soldaten. Chapeau.
quote:No court opinion denies this constitutional authority to the president. All federal appellate courts that have considered the issue, including the FISA appeals court, have recognized such authority.
Het lastige van de War Against Terror is dat er geen concreet begrensde battlefields zijn en dat het zo is dat de vijand zich zondermeer -al dan niet anoniem- ophoudt binnen de gelederen van de Amerikaanse binnenlandse bevolking.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:42 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En jij vind de USA een battlefield. En de eigen burgers vijandige soldaten. Chapeau. Haast een autocratie hé? Zo.
Juist.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:44 schreef Argento het volgende:
[..]
Het lastige van de War Against Terror is dat er geen concreet begrensde battlefields zijn en dat het zo is dat de vijand zich zondermeer -al dan niet anoniem- ophoudt binnen de gelederen van de Amerikaanse binnenlandse bevolking.
Nogmaals, het zal wel. Er is een rechtbank ingesteld speciaal hiervoor, die wordt gepasseerd. Dertigmaal. Dan kan het wettelijk wel kloppen, maar ik geloof dat je zelf wel snapt dat het niet klopt.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:43 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zwakjes.
Ik zal nog wat citeren:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |