abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35567414
In flats, of bijvoorbeeld bij bovenwoningen of zo, zijn vaak van die systemen dat als beneden iemand aanbelt, er dan boven in de woning op een knopje moet worden gedrukt om de deur open te laten gaan. Hoe werkt dat?

Ik weet niet of ik hier goed zit, maar omdat het met huizen te maken heeft en hier klussers zitten, heb ik het hier maar geplaatst.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_35567791
Echt niemand die dit weet? Het heeft me al een slapeloze nacht gekost
  dinsdag 28 februari 2006 @ 11:25:44 #3
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_35567907
zes draadjes ofzo:

intercom, deurbel en deurschakelaar
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_35568029
Maar hoe zit dat met het aantal draadjes in een flat met meer dan 200 woningen?
pi_35569119
Er gaat van elk appartement een kabel naar de voordeur.
pi_35569163
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 11:30 schreef DevilsAndDust het volgende:
Maar hoe zit dat met het aantal draadjes in een flat met meer dan 200 woningen?
dat zijn dan meer dan 1200 draadjes
pies on joe toe
pi_35569531
Maar dan nog, de deur die er in het gebouw waar ik woon mee open moet heeft glas aan alle kanten. Waar blijven die kabels dan? Hè? Hè?

[ Bericht 2% gewijzigd door DevilsAndDust op 28-02-2006 15:16:53 ]
pi_35569552
in principe een draadje van elke knop naar het deurslot ja. Dus 200 draden, die schakel je op de massa van de woning ofzo, en dan de andere kant van het slot aan de +12 hangen ofzo

Zal in het echt wel anders zijn geregeld, want kan me niet voorstellen dat als er een knopje blijft hangen dan ze dan echt gaan uitzoeken welke van de 200 dat is
pi_35569583
Maar ik snap niet hoe een draadje een deur open kan krijgen .
pi_35569591
En dan nog zoemend ook!
pi_35570211
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 12:34 schreef DevilsAndDust het volgende:
Maar ik snap niet hoe een draadje een deur open kan krijgen .
kwestie van spanning via een relais op het elektrische slot, slot trekt zichzelf in als er stroom op komt te staan. Zoemer gaat dan ook om aan te geven dat de deur geopend wordt
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_35570415
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 12:59 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

kwestie van spanning via een relais op het elektrische slot, slot trekt zichzelf in als er stroom op komt te staan. Zoemer gaat dan ook om aan te geven dat de deur geopend wordt
Ah, we komen ergens

Dan ga ik nu opzoeken wat een relais is.
pi_35571519
eeeeeeeeeeennn?
pi_35571565
Als je tegelijk op de bovenste en onderste twee deurbellen drukt kun je de deur ook opendoen...
God created the world, but the Dutch created The Netherlands.
Sadly the Dutch didn't expand their motorways, maybe God will one day
  dinsdag 28 februari 2006 @ 13:58:26 #15
111578 tsjsieb
but not cheap...
pi_35572081
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 13:43 schreef kolonel-knalpiemel het volgende:
Als je tegelijk op de bovenste en onderste twee deurbellen drukt kun je de deur ook opendoen...
Is dat echt / overal zo?
pi_35572159
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 12:31 schreef DevilsAndDust het volgende:
Maar dan nog, de deur die er in het gebouw waar ik woon mee open moet heeft glas aan alle kanten. Waar blijven dat kabels dan? Hè? Hè?
er zit maar één kabel naar de deur toe, en die komt bij een regelkastje vandaan. Op die regelkast zitten alle kabels van de appartementen en drukknoppen aangesloten. Deze regelkast geeft een stroomsignaal naar een deurschakelaar.
Die deurschakelaar is een elektromagneet die als een soort van grendeltje in en uit schuift als er stroom op / af staat.
Die zoem is niets meer als een melding dat de deur ontgrendeld is, en je ertegenaan kunt duwen.
pi_35572492
Vaak zijn die 'deurzoemers' niet de slotkant, maar de slotplaat. Moet je maar eens goed naar kijken. Dat is dus het gedeelte waar het slot in het kozijn valt. Die klapt weg op het moment dat daar een spanning op wordt gezet.
pi_35574482
Ik denk dat ik het ongeveer snap (al heb ik sommige posts een keer of drie moeten lezen). Bedankt!

Wat zal ik lekker slapen vannacht .

Edit: En welk liedje is net aan de beurt in m'n shuffle winamplijst? The White Stripes, My doorbell
pi_35575623
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 14:11 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
Die klapt weg op het moment dat daar een spanning op wordt gezet.
Dat is afhankelijk van het type dat is gemonteerd. Je hebt 2 soorten:

Stroomloos open, en stroomloos dicht. Het eerste type wordt het meest toegepast, omdat, bij stroomuitval een deur te openen moet zijn.

Echter, ik kan mij voorstellen dat bij toegangsportieken van flats er gebruikt gemaakt wordt van 'stroomloos dicht'. Je wilt ook bij stroomuitval voorkomen dat iemand naar binnen kan.

De brandweer heeft vaak een brandkluis waar een complexsleutel inzit en kan er zodoende altijd in.
pi_35577199
quote:
Lijkt me beetje zinloos. Want dat red je niet met 1 hand, dus heb je beide handen nodig om de bellen in te drukken en zou je met je voet proberen de deur open te duwen. Die deuren zijn in het algemeen behoorlijk zwaar dus lukt dat niet/moeilijk.

Daarnaast is het nut van die functie ook ver te zoeken. Kortom, ik geloof het niet .
pi_35577420
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 11:25 schreef lipje het volgende:
zes draadjes ofzo:

intercom, deurbel en deurschakelaar
de monteur die laatst bij mij langs was heeft effe bij mij een stukkie cat 5e daarvoor genomen. Hij wilde eerst weer weg gaan om draad te halen....dus ik heb em maar een stukje van de rol af laten halen.... had geen zin om daarop te wachten
pi_35581486
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 14:00 schreef Gurb het volgende:
Die zoem is niets meer dan een melding dat de deur ontgrendeld is, en je ertegenaan kunt duwen.
De zoem is niet eens een echte zoem. Dit is een welkom bijprodukt wanneer wisselspanning wordt gebruikt om het slot te bekrachtigen. Bij gebruik van gelijkspanning hoor je nagenoeg niks. Alleen een klein klikje.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 20:36:46 #23
51388 audi80
Rijd een A4 allroad 2.0 TFSI
pi_35585473
quote:
Dan zal er wel iets met die instalatie niet goed zijn geweest, sluiting ofzo.
Ik heb een paar van die instalatie's gemaakt, en bij geen enkele kun je de deur zo openen.

Dit is zo'n slot wat in het kozijn zit, die dat zoemende geluid maakt:
Soms is het beter iets moois te verliezen dan het nooit gehad te hebben.
  woensdag 1 maart 2006 @ 11:07:57 #24
132767 lipje
pi_35599709
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 20:36 schreef audi80 het volgende:

[..]

Dan zal er wel iets met die instalatie niet goed zijn geweest, sluiting ofzo.
Ik heb een paar van die instalatie's gemaakt, en bij geen enkele kun je de deur zo openen.

Dit is zo'n slot wat in het kozijn zit, die dat zoemende geluid maakt:
[afbeelding]
Hoe komt de postbode dan binnen? Sommige installaties hebben een PTT knop die een aantal uurtjes op de dag werkt.
Return of the Unox-muts
Pappa van Aafke en Onno
pi_35600590
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 11:07 schreef lipje het volgende:

[..]

Hoe komt de postbode dan binnen? Sommige installaties hebben een PTT knop die een aantal uurtjes op de dag werkt.
Het flatgebouw waar ik woon heeft 2 buitendeuren: eentje om in een halletje te komen waar de postvakjes zitten en de deurbellen, en eentje die alleen met een zoemer kan worden geopend, om verder de flat in te gaan.
  woensdag 1 maart 2006 @ 15:41:01 #26
51388 audi80
Rijd een A4 allroad 2.0 TFSI
pi_35608719
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 11:38 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Het flatgebouw waar ik woon heeft 2 buitendeuren: eentje om in een halletje te komen waar de postvakjes zitten en de deurbellen, en eentje die alleen met een zoemer kan worden geopend, om verder de flat in te gaan.
Die situatie's komen volgens mij het meest voor, of de postbode kan de post gewoon vanaf buiten erin stoppen en de mensen vanaf binnen de post eruit halen.

Zoiets zoals lipje noemt heb ik iig nooit gezien, en volgens mij moet je altijd post bij iemand in de bus kunnen doen.
Soms is het beter iets moois te verliezen dan het nooit gehad te hebben.
pi_35617678
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 11:07 schreef lipje het volgende:
Als de postbode een pakje moet bezorgen, dat niet door de brievenbus past, belt-ie gewoon aan en vraagt-ie of je even naar beneden wil komen...
pi_35633202
Een brievenbus moet altijd in een openbaar / publiek / vrij toegankelijke ruimte zijn.

dus dat een postbode moet aanbellen om in een portiek te kunnen komen, om zijn post te bezorgen, is onzin.
postvakken zullen altijd zo geplaatst worden, dat of de brievensleuven aan de buitenkant zitten, of er een dubbele deur is, en de postbussen in de tochtsluis zitten.

[ Bericht 62% gewijzigd door Gurb op 02-03-2006 08:39:59 ]
  donderdag 2 maart 2006 @ 13:06:00 #29
132767 lipje
pi_35639321
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 19:49 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Als de postbode een pakje moet bezorgen, dat niet door de brievenbus past, belt-ie gewoon aan en vraagt-ie of je even naar beneden wil komen...
niet elke flat heeft de brievenbussen op de begane grond
Bij mij zitten alle bussen op de verdieping (recht tegenover de liften) En ja deze flat is 18 verdiepingen hoog en telt teveel bussen om op de begane grond te zetten.
Return of the Unox-muts
Pappa van Aafke en Onno
pi_35639520
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 08:29 schreef Gurb het volgende:
Een brievenbus moet altijd in een openbaar / publiek / vrij toegankelijke ruimte zijn.

dus dat een postbode moet aanbellen om in een portiek te kunnen komen, om zijn post te bezorgen, is onzin.
postvakken zullen altijd zo geplaatst worden, dat of de brievensleuven aan de buitenkant zitten, of er een dubbele deur is, en de postbussen in de tochtsluis zitten.
Onzin zou ik niet gelijk willen zeggen

Bij ons in het appartement kan de postbode de post niet van buiten af bezorgen, én hij kan niet binnenkomen zonder bij iemand aan te bellen en te vragen of hij binnen mag komen.

Irritant systeem is het, maar goed, wat doe je eraan
Trots van het Noorden!
  Moderator zaterdag 4 maart 2006 @ 13:12:34 #31
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_35707959
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 13:11 schreef Kriebbel het volgende:

[..]

Onzin zou ik niet gelijk willen zeggen

Bij ons in het appartement kan de postbode de post niet van buiten af bezorgen, én hij kan niet binnenkomen zonder bij iemand aan te bellen en te vragen of hij binnen mag komen.

Irritant systeem is het, maar goed, wat doe je eraan
Kleine dingetjes hou je altijd
pi_35717658
intercom kan ook over 2 draden voor een heel pand.

twinbus systeem, werkt mooi maar moet wel geprogrammeerd worden.....

www.siedle.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')