abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38196445
Zo snel zitten ze natuurlijk ook weer niet zonder.

Ik heb zelf liever dat ze streng zijn en het bloed dat gegeven wordt van de hoogste kwaliteit mogelijk is, waardoor ze dus meer moeite zullen hebben om genoeg donoren te krijgen. Anders krijg je van die situaties zoals in Frankrijk, waardoor een groot aantal mensen AIDS kreeg door een bloedtransfusie. Dan beland je als patiënt van de regen in de drup natuurlijk.

Probleem is gewoon dat Nederlanders steeds asocialer worden. Min of meer letterlijk voorbeeld van wat ik af en toe aan de deur tegenkom: "Op zich vind ik bloed doneren heel goed, en zou ik het graag doen, maar ik wil niet dat ze een Marokkaan met mijn bloed helpen. Als er een Marokkaan in het ziekenhuis ligt moet hij maar creperen, dan wil ik niet dat ze hem met mijn bloed in leven houden."
pi_38196551
Dat is wel erg lomp van zo'n persoon.
Wat geef je dan als antwoord?
pi_38196867
Ik heb maar gezegd dat er inderdaad geen selectie is wie wel of geen bloed krijgt, maar dat er ook genoeg blanken geholpen worden. Heb het verder bij die kerel ook niet meer serieus geprobeerd, vond de reden zo belachelijk dat ik wel wat beters met mijn tijd te doen had.
pi_38197321
ja echt belachelijk zoiets
pi_38197531
Ja, een soortgelijk argument is hier een tijdje geleden nog gepasseerd... dat ze geen andere mensen willen helpen, want dat hun bloed hoogstwaarschijnlijk toch maar gebruikt werd om de verkeerde mensen in leven te houden. (los van racisme, 't leek me eerder een misantroop)
pi_38301865
ok dan, vandaag heb ik te horen gekregen dat ik 0-negatief ben.
Voor mij is dat doorslaggevend om bloed te geven zodra ik terugkom uit Nepal. Weet iemand hoelang het duurt voordat je bloed mag geven na een langdurig bezoek in een derdewereldland?
Extremistisch gematigd.
pi_38302991
quote:
Ik ben buiten Europa geweest. Kan ik bloed geven?
Dat hangt af van de plaatsen waar u precies bent geweest. De meeste donors die in een malariagebied zijn geweest, mogen tot 7 maanden na vertrek uit dat gebied geen bloed geven. Echter, voor donors die geboren zijn in een malariagebied of daar langer dan 5 jaar hebben gewoond, geldt een uitsteltermijn van 3 jaar. De bloedbank rekent elk gebied waar malaria voorkomt als malariagebied, ongeacht of de GGD malariatabletten voorschrijft of alleen anti-muggen maatregelen adviseert.
Bron: sanquin
en dan doorklikken op veelgestelde vragen voor meer uitleg.
pi_38304621
quote:
Op zondag 28 mei 2006 15:15 schreef P8 het volgende:
ok dan, vandaag heb ik te horen gekregen dat ik 0-negatief ben.
Voor mij is dat doorslaggevend om bloed te geven zodra ik terugkom uit Nepal. Weet iemand hoelang het duurt voordat je bloed mag geven na een langdurig bezoek in een derdewereldland?
Waarom is je bloedgroep voor jou bepalend om bloed te doneren

Volgens mij wordt je geweigerd als je net uit Nepal terug komt, maar dat weet ik niet zeker. Dat zal wel te maken hebben met het risico van het land.
pi_38304748
Omdat er maar vrij weinig mensen O-negatief hebben, en omdat dat tegelijkertijd de bloedgroep de Bloedbank het meeste nodig heeft. Normale bloedgroepen kunnen alleen "aan elkaar geven" dus een donor met AB kan alleen aan een patïent met AB geven, een donor met A-positief alleen aan een patiënt met A-positief - en ga zo verder. O-negatief kan echter aan iedereen geven, wat dus betekent dat als een andere bloedgroep niet op voorraad is, er O-negatief gegeven kan worden. En, belangrijker, als er een ongeluk is en iemand heeft per direct bloed nodig heeft men vaak geen tijd om eerst de bloedgroep te testen - met O-negatief weet je dan zeker dat diegene het kan hebben.
pi_38304793
Ja bedankt voor de nuttige informatie,
maar ik vraag me dan nog steeds af waarom het voor de persoon zelf een reden is om te geven. Dat hoort wat mij betreft niet uit te maken.

Edit:
Informatie over Nepal zou ook wel handig zijn.
pi_38307909
Ik denk dat P8 twijfelde om bloed te geven (wat mag natuurlijk, niet iedereen is meteen even enthousiast) en dat het feit dat hij een bloedgroep heeft die als 'universele gever' bekend staat, gewoon de weegschaal naar de positieve kant heeft doen omslaan.

Wat betreft Nepal: er is daar een risico op besmetting met malaria, dus ik gok dat het ongeveer 7m zal duren eer je mag geven (zoals sanquin aangeeft). Dit wordt echter sowieso overlegd met de arts. Het kan ook langer zijn bvb.
pi_38307953
Ik ga na de 31 voor het eerst !!!!

Alleen heb ik al heel lang een niet genezen oorgaatje
En een wondje op m'n voet

mja.
pi_38308070
Hoe oud moet je minimaal zijn voordat je bloed mag geven?
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  zondag 28 mei 2006 @ 18:49:11 #189
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_38308153
18
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_38308193
quote:
Op zondag 28 mei 2006 18:49 schreef Mark het volgende:
18
Oke, dank.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  maandag 29 mei 2006 @ 21:24:41 #191
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_38346088
Ik ben vanavond voor het eerst geweest!
Tot nu toe heb ik er niet veel van gemerkt, ik was in 7:19 min. klaar
T geeft wel gelijk een goed gevoel
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_38400552
Ik ben opgeroepen om bloedplaatjes te doneren. Ik was al bloeddonor .
waarvoor gebruikt men die bloedplaatjes en weet iemand hoe het inzijn werk gaat??
pi_38400670
Ik kan geloof ik niet want m'n oor is beetje dik/ontstoken
  woensdag 31 mei 2006 @ 10:25:27 #194
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_38400995
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 10:09 schreef ellleke het volgende:
waarvoor gebruikt men die bloedplaatjes en weet iemand hoe het inzijn werk gaat??
die worden gebruikt bij mensen die een gebrek aan plaatjes hebben en die willekeurige bloedplaatjes afbreken. Die moeten dus specifiek het juiste type krijgen. Afnemen gaat net zoiets als plasma geven. Alleen worden dan de plaatjesmet een beetje plasma eruit gefilterd en krijg je de rest weer terug. Er wordt citroenzuur als antistollingsmiddel toegevoegd en dat kan wat tintelen veroorzaken, de kans dat je een bloeduitstorting krijgt is ook groter.

Bron: "een stelpende hand, trombocytendonor" Folder van sanquin
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_38401272
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 10:09 schreef ellleke het volgende:
Heb je die HLA-bloedplaatjes gegeven?
Die worden gebruikt voor patienten die antistoffen hebben tegen bloedplaatjes, en dan zoeken ze een donor die plaatjes hebben waar die antistoffen niet op passen. Die antistoffen maken nml de plaatjes kapot, en dan heb je er natuurlijk niks aan. Maar als je plaatjes geeft waar die stoffen niet op passen, dan gaan ze ook niet stuk.
pi_38401448
In België wordt bij plaatjesdonatie geen typebepaling gedaan, men geeft echter wel de voorkeur aan bloedgroep 0 en A-donors.
De afname is net als bij plasma, alleen wisselt het afnemen en teruggeven sneller af. Het duurt ook wat langer dan plasma doneren.
Het tintelende gevoel krijg je vooral in je lippen, maar ik kreeg van de verpleger de tip om vooraf een yoghurtje te eten of een calciumpoedertje op te lossen in wat water. Dat helpt.
Een bloeduitstorting heb ik er nog niet aan overgehouden.
pi_38401776
Ow, en de arts vertelde mij dat ze liefst donoren hebben aan het begin van de week (om de 5 d door te komen, plaatjes zijn heel beperkt houdbaar) en vlak voor het weekend ivm ongevallen.
Dit zal in Nederland ook wel zo zijn, veronderstel ik?
  woensdag 31 mei 2006 @ 11:02:01 #198
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_38402107
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 10:51 schreef Iksje het volgende:
Ow, en de arts vertelde mij dat ze liefst donoren hebben aan het begin van de week (om de 5 d door te komen, plaatjes zijn heel beperkt houdbaar) en vlak voor het weekend ivm ongevallen.
Dit zal in Nederland ook wel zo zijn, veronderstel ik?
er worden sowieso uit de volbloed donaties plaatjes gemaakt. Dat is voor de meeste mensen goed genoeg. Maar als je een HLA typering hebt laten doen en je daar dus speciaal voor hebt aangemeld, dan krijg je een telefoontje als er iemand is die dat type nodig heeft.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
pi_38402769
Ow juist, volbloed wordt na afname idd gescheiden. Waarom ze hier dan geen specifieke typering doen, weet ik niet...
  woensdag 31 mei 2006 @ 11:25:41 #200
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_38402922
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 11:21 schreef Iksje het volgende:
Ow juist, volbloed wordt na afname idd gescheiden. Waarom ze hier dan geen specifieke typering doen, weet ik niet...
kan natuurlijk dat je je daar in Belgie ook apart voor moet aanmelden. Hier in Nederland vragen ze je om dat te combineren met stamcel donatie. Die HLA typering is schijnbaar nogal kostbaar. Dat kun je vast bij je eigen bloedbank navragen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')