abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35552426
Laat ik vooropstellen, ik bedoel met dit topic niks verkeerd! Ook niks generaliserends.

Je hoort vaak dat lichamelijk gehandicapte mensen niet zielig gevonden willen worden. Dat begrijp ik. Maar soms zie ik lichamelijk gehandicapte mensen met iets ontzettend zitten te prutsen gewoon omdat hun lichaam voorkomt dat ze iets kunnen doen.

Beledig je dan die gehandicapten voor je hulp aan te bieden? Of waarderen ze dat wel?
Duivel is dood!
De duivel is geilheid
De duivel is zo groot
De duivel is gulzig
pi_35552599
quote:
Op maandag 27 februari 2006 19:51 schreef Thomas__Acda het volgende:
Laat ik vooropstellen, ik bedoel met dit topic niks verkeerd! Ook niks generaliserends.

Je hoort vaak dat lichamelijk gehandicapte mensen niet zielig gevonden willen worden. Dat begrijp ik. Maar soms zie ik lichamelijk gehandicapte mensen met iets ontzettend zitten te prutsen gewoon omdat hun lichaam voorkomt dat ze iets kunnen doen.

Beledig je dan die gehandicapten voor je hulp aan te bieden? Of waarderen ze dat wel?
Is een kwestie van juiste inschatting.
  maandag 27 februari 2006 @ 19:58:48 #3
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_35552691
Vragen of je iemand ergens mee kan helpen, is volgens mij niet zo beledigend.
Hebben ze geen hulp nodig, dan hoor je dat wel.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_35552749
Compleet negeren is het slechtste dat je kan doen.

Dus vraag gewoon of je kan helpen.
  maandag 27 februari 2006 @ 20:03:18 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35552857
quote:
Op maandag 27 februari 2006 20:00 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Compleet negeren is het slechtste dat je kan doen.

Dus vraag gewoon of je kan helpen.
En stel nou dat je als gehandicapte 30 keer op een dag de vraag krijgt of je hulp nodig hebt? Terwijl jij het op jouw manier best redt?
The love you take is equal to the love you make.
pi_35552956
Toen ik een jaar of 15 was werkte ik bij de lokale supermarkt.
Er was toen een spastische man en die wilde een pot aardappel anders van de bovenste plank pakken.
Het leek net of hij aan het discodansen was en ik had geen zin om de gebroken potten op te vegen dus ik hielp hem gelijk zonder te vragen.
Berend botje ging uit varen, in de kofferbak van een mercedes benz zonder luchtfles.
  maandag 27 februari 2006 @ 20:07:38 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35553028
quote:
Op maandag 27 februari 2006 20:05 schreef xrrwr het volgende:
Toen ik een jaar of 15 was werkte ik bij de lokale supermarkt.
Er was toen een spastische man en die wilde een pot aardappel anders van de bovenste plank pakken.
Het leek net of hij aan het discodansen was en ik had geen zin om de gebroken potten op te vegen dus ik hielp hem gelijk zonder te vragen.
In het kader van dit topic zou het wel interessant zijn om te weten of hij je ervoor heeft bedankt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_35553503
Het is een kleine moeite om recht op de man af te vragen of hulp op prijs wordt gesteld.

[ Bericht 78% gewijzigd door Summertime op 27-02-2006 20:25:58 ]
It's in the air tonight
  maandag 27 februari 2006 @ 20:24:27 #10
140364 Thomas__Acda
Ren Lenny..REN!!
pi_35553707
quote:
Op maandag 27 februari 2006 20:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En stel nou dat je als gehandicapte 30 keer op een dag de vraag krijgt of je hulp nodig hebt? Terwijl jij het op jouw manier best redt?
Naja dat heb ik dus ook. Ik wil soms gewoon helpen omdat ik ja toch ook wel een aardige kant heb, maar ik wil dus ook niet de 30e zeikerd zijn
Duivel is dood!
De duivel is geilheid
De duivel is zo groot
De duivel is gulzig
pi_35554013
quote:

[..]

Ik denk dat dit wel meevalt. Werk zelf met mensen met verstandelijke en lichamelijke beperkingen. En net als de meeste mensen zonder handicap houden zij zich gedurende de dag voornamelijk bezig met dingen die ze wél zelfstandig kunnen. Dus ik vind dat je best hulp kunt aanbieden als je ziet dat 't even niet lekker gaat. Of die hulp nodig en gewenst is, kan de persoon in kwestie alsnog zelf bepalen.
  maandag 27 februari 2006 @ 20:42:59 #12
140364 Thomas__Acda
Ren Lenny..REN!!
pi_35554497
quote:
Op maandag 27 februari 2006 20:31 schreef Paladina het volgende:

[..]

Ik denk dat dit wel meevalt. Werk zelf met mensen met verstandelijke en lichamelijke beperkingen. En net als de meeste mensen zonder handicap houden zij zich gedurende de dag voornamelijk bezig met dingen die ze wél zelfstandig kunnen. Dus ik vind dat je best hulp kunt aanbieden als je ziet dat 't even niet lekker gaat. Of die hulp nodig en gewenst is, kan de persoon in kwestie alsnog zelf bepalen.
Nog nooit een gehandicapte erover horen klagen?
Duivel is dood!
De duivel is geilheid
De duivel is zo groot
De duivel is gulzig
pi_35554750
Het is lastig om in te schatten of iemand hulp wil zonder dat te vragen. Ik krijg vaak genoeg de vraag of ik misschien hulp nodig heb. Niet altijd is dat nodig, maar dat is niet altijd even duidelijk voor mensen.
Als iemand een beetje wanhopig uit z'n ogen kijkt terwijl ie iets probeert kun je aanbieden om te helpen. Heeft ie een vastberaden look in z'n ogen of kost e.e.a. weinig moeite dan kun je m best zelf laten klooien.

Het is een beetje geven en nemen van beide kanten. Misschien ben je de 30e die het vraagt, terwijl het helemaal niet nodig is, maar misschien ben je de redder in nood. Zo kijk ik er zelf iig wel tegenaan. Jij weet ook niet of er al meer mensen hebben gevraagd of ik hulp nodig heb.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  maandag 27 februari 2006 @ 20:53:52 #14
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_35554863
quote:

Dan hebben de sire-spotjes van de afgelopen jaren dus hun vruchten afgeworpen
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_35555394
quote:
Op maandag 27 februari 2006 20:42 schreef Thomas__Acda het volgende:

[..]

Nog nooit een gehandicapte erover horen klagen?
Nee, eigenlijk niet. Op mijn werk hoor ik wel eens zo'n opmerking van 'Dacht die man zeker dat ik dat zelf niet kon!', wanneer iemand het verkeerd heeft ingeschat bijvoorbeeld. Maar heb eigenlijk nooit gemerkt dat aangeboden hulp als negatief werd ervaren, of reacties als 'Nee trut ik kan 't zelf wel', nee, nooit gehoord. Je gaat toch zelf ook niet zomaar iemand afsnauwen die goedbedoeld iets opmerkt of vraagt, hoe irritant of onwetend het soms kan aanvoelen. Vind 't goed wat WheeleE schrijft, 't is inderdaad een kwestie van geven en nemen soms.
  maandag 27 februari 2006 @ 21:16:03 #16
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_35555720
Hoe moet je trouwens reageren wanneer zo'n gehandicapte op een vreselijke lompe en botte manier je goedbedoelde hulp niet accepteert?
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_35555775
Ik zou het even aankijken en dan toch gaan helpen. Ik zou er niet meteen op afstormen om ze te helpen.
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
Richard Marx & Donna Lewis - At The Beginning
pi_35556231
quote:
Op maandag 27 februari 2006 21:16 schreef robh het volgende:
Hoe moet je trouwens reageren wanneer zo'n gehandicapte op een vreselijke lompe en botte manier je goedbedoelde hulp niet accepteert?
Hoe zou je reageren als een níet-gehandicapte je op lompe wijze liet merken dat je kon opzouten met je hulp, iemand die op dat moment jouw hulp leek te kunnen gebruiken?
pi_35556252
Gewoon vragen
pi_35556362
quote:
Op maandag 27 februari 2006 21:28 schreef Paladina het volgende:

[..]

Hoe zou je reageren als een níet-gehandicapte je op lompe wijze liet merken dat je kon opzouten met je hulp, iemand die op dat moment jouw hulp leek te kunnen gebruiken?
Idd.

Ook tussen gehandicapte mensen kunnen rotzakken zitten, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.
pi_35556515
quote:
Op maandag 27 februari 2006 20:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]

In het kader van dit topic zou het wel interessant zijn om te weten of hij je ervoor heeft bedankt.
Yup, op z'n eigen manier binnen 2 minuten.
Berend botje ging uit varen, in de kofferbak van een mercedes benz zonder luchtfles.
pi_35556852
quote:
Op maandag 27 februari 2006 21:08 schreef Paladina het volgende:

[..]

Nee, eigenlijk niet. Op mijn werk hoor ik wel eens zo'n opmerking van 'Dacht die man zeker dat ik dat zelf niet kon!', wanneer iemand het verkeerd heeft ingeschat bijvoorbeeld. Maar heb eigenlijk nooit gemerkt dat aangeboden hulp als negatief werd ervaren, of reacties als 'Nee trut ik kan 't zelf wel', nee, nooit gehoord. Je gaat toch zelf ook niet zomaar iemand afsnauwen die goedbedoeld iets opmerkt of vraagt, hoe irritant of onwetend het soms kan aanvoelen. Vind 't goed wat WheeleE schrijft, 't is inderdaad een kwestie van geven en nemen soms.
Tenzij dezelfde persoon voor de zoveelste keer overbodige hulp aanbied vind ik het een beetje lomp om iemand bot af te poeieren. Ik vind het aardig dat mensen hulp aanbieden, ze hadden je ook aan je lot over kunnen laten.

Het zijn, in mijn ervaring, trouwens vaak oudere dames die hulp aanbieden. Waarschijnlijk komt de zorgzame aard dan ineens boven ofzo .

Een leuk boodschappenverhaalte wat ik een tijd terug meemaakte: tijdens het boodschappen doen sta ik op mijn lijstje te kijken wat ik nog moet halen. Er komt een jochie van een jaar of 4 of 5 aanlopen, gaat aandachtig naar mij en mijn rolstoel staan kijken. Hij wil wat gaan zeggen, en ik verwacht de alom bekende vraag "Waarom zit jij in die rolstoel, kan je niet lopen?", of iets in die richting.
Wat zegt ie? "Ga je ook boodschappen doen?". Ik kon alleen lachen en het beamen.
Kinderen blijven onvoorspelbaar .
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_35557147
Ik zou gewoon helpen. Werd pas nog door een oma'tje aangesproken in een rollator of ik 2 bussen Lay's Stax wilde pakken.
JOHNNY HEITINGA
pi_35557390
Ik vraag gewoon vriendelijk of ik kan helpen..meestal zijn de reactie's dankbaar en daar doe ik het voor
Salsa Española
  maandag 27 februari 2006 @ 22:09:11 #25
138514 1ofthefew
always on the run
pi_35557592
binnenkort ben ik ook een dag gehandicapt.
in het kader van een vak voor mijn studie kan je een bonuspunt krijgen als je een dag gaat winkelen en bieren in de stad in rolstoel.

zal dus wel eens kijken hoe dat gaat
De wereld is op hol geslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')