Is een kwestie van juiste inschatting.quote:Op maandag 27 februari 2006 19:51 schreef Thomas__Acda het volgende:
Laat ik vooropstellen, ik bedoel met dit topic niks verkeerd! Ook niks generaliserends.
Je hoort vaak dat lichamelijk gehandicapte mensen niet zielig gevonden willen worden. Dat begrijp ik. Maar soms zie ik lichamelijk gehandicapte mensen met iets ontzettend zitten te prutsen gewoon omdat hun lichaam voorkomt dat ze iets kunnen doen.
Beledig je dan die gehandicapten voor je hulp aan te bieden? Of waarderen ze dat wel?
En stel nou dat je als gehandicapte 30 keer op een dag de vraag krijgt of je hulp nodig hebt? Terwijl jij het op jouw manier best redt?quote:Op maandag 27 februari 2006 20:00 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Compleet negeren is het slechtste dat je kan doen.
Dus vraag gewoon of je kan helpen.
In het kader van dit topic zou het wel interessant zijn om te weten of hij je ervoor heeft bedankt.quote:Op maandag 27 februari 2006 20:05 schreef xrrwr het volgende:
Toen ik een jaar of 15 was werkte ik bij de lokale supermarkt.
Er was toen een spastische man en die wilde een pot aardappel anders van de bovenste plank pakken.
Het leek net of hij aan het discodansen was en ik had geen zin om de gebroken potten op te vegen dus ik hielp hem gelijk zonder te vragen.
Naja dat heb ik dus ook. Ik wil soms gewoon helpen omdat ik ja toch ook wel een aardige kant heb, maar ik wil dus ook niet de 30e zeikerd zijnquote:Op maandag 27 februari 2006 20:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En stel nou dat je als gehandicapte 30 keer op een dag de vraag krijgt of je hulp nodig hebt? Terwijl jij het op jouw manier best redt?
Ik denk dat dit wel meevalt. Werk zelf met mensen met verstandelijke en lichamelijke beperkingen. En net als de meeste mensen zonder handicap houden zij zich gedurende de dag voornamelijk bezig met dingen die ze wél zelfstandig kunnen. Dus ik vind dat je best hulp kunt aanbieden als je ziet dat 't even niet lekker gaat. Of die hulp nodig en gewenst is, kan de persoon in kwestie alsnog zelf bepalen.quote:Op maandag 27 februari 2006 20:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En stel nou dat je als gehandicapte 30 keer op een dag de vraag krijgt of je hulp nodig hebt? Terwijl jij het op jouw manier best redt?
Nog nooit een gehandicapte erover horen klagen?quote:Op maandag 27 februari 2006 20:31 schreef Paladina het volgende:
[..]
Ik denk dat dit wel meevalt. Werk zelf met mensen met verstandelijke en lichamelijke beperkingen. En net als de meeste mensen zonder handicap houden zij zich gedurende de dag voornamelijk bezig met dingen die ze wél zelfstandig kunnen. Dus ik vind dat je best hulp kunt aanbieden als je ziet dat 't even niet lekker gaat. Of die hulp nodig en gewenst is, kan de persoon in kwestie alsnog zelf bepalen.
Dan hebben de sire-spotjes van de afgelopen jaren dus hun vruchten afgeworpenquote:Op maandag 27 februari 2006 20:03 schreef Lienekien het volgende:
Nee, eigenlijk niet. Op mijn werk hoor ik wel eens zo'n opmerking van 'Dacht die man zeker dat ik dat zelf niet kon!', wanneer iemand het verkeerd heeft ingeschat bijvoorbeeld. Maar heb eigenlijk nooit gemerkt dat aangeboden hulp als negatief werd ervaren, of reacties als 'Nee trut ik kan 't zelf wel', nee, nooit gehoord. Je gaat toch zelf ook niet zomaar iemand afsnauwen die goedbedoeld iets opmerkt of vraagt, hoe irritant of onwetend het soms kan aanvoelen. Vind 't goed wat WheeleE schrijft, 't is inderdaad een kwestie van geven en nemen soms.quote:Op maandag 27 februari 2006 20:42 schreef Thomas__Acda het volgende:
[..]
Nog nooit een gehandicapte erover horen klagen?
Hoe zou je reageren als een níet-gehandicapte je op lompe wijze liet merken dat je kon opzouten met je hulp, iemand die op dat moment jouw hulp leek te kunnen gebruiken?quote:Op maandag 27 februari 2006 21:16 schreef robh het volgende:
Hoe moet je trouwens reageren wanneer zo'n gehandicapte op een vreselijke lompe en botte manier je goedbedoelde hulp niet accepteert?
Idd.quote:Op maandag 27 februari 2006 21:28 schreef Paladina het volgende:
[..]
Hoe zou je reageren als een níet-gehandicapte je op lompe wijze liet merken dat je kon opzouten met je hulp, iemand die op dat moment jouw hulp leek te kunnen gebruiken?
Yup, op z'n eigen manier binnen 2 minuten.quote:Op maandag 27 februari 2006 20:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
In het kader van dit topic zou het wel interessant zijn om te weten of hij je ervoor heeft bedankt.
Tenzij dezelfde persoon voor de zoveelste keer overbodige hulp aanbied vind ik het een beetje lomp om iemand bot af te poeieren. Ik vind het aardig dat mensen hulp aanbieden, ze hadden je ook aan je lot over kunnen laten.quote:Op maandag 27 februari 2006 21:08 schreef Paladina het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk niet. Op mijn werk hoor ik wel eens zo'n opmerking van 'Dacht die man zeker dat ik dat zelf niet kon!', wanneer iemand het verkeerd heeft ingeschat bijvoorbeeld. Maar heb eigenlijk nooit gemerkt dat aangeboden hulp als negatief werd ervaren, of reacties als 'Nee trut ik kan 't zelf wel', nee, nooit gehoord. Je gaat toch zelf ook niet zomaar iemand afsnauwen die goedbedoeld iets opmerkt of vraagt, hoe irritant of onwetend het soms kan aanvoelen. Vind 't goed wat WheeleE schrijft, 't is inderdaad een kwestie van geven en nemen soms.
Ik kan het niet helpen, maar ik zie dat vrouwtje zo in dat mandje gepropt zittenquote:Op maandag 27 februari 2006 21:55 schreef Camplo het volgende:
Ik zou gewoon helpen. Werd pas nog door een oma'tje aangesproken in een rollator of ik 2 bussen Lay's Stax wilde pakken.
Als die vraag 30 keer op een dag gesteld zou worden zou de gehandicapte in kwestie meerquote:Op maandag 27 februari 2006 20:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan steek je de banden van hun rolstoel leeg Dat zal ze lerenquote:Op maandag 27 februari 2006 21:16 schreef robh het volgende:
Hoe moet je trouwens reageren wanneer zo'n gehandicapte op een vreselijke lompe en botte manier je goedbedoelde hulp niet accepteert?
Ik heb zelf een handicap, en hoewle ik heus wel geloof dat je het goed bedoeld, heb ik moeite met het feit dat jij iemand met een handicap adresseert met 'gehandicapte'. Dat klinkt net alsof iemand met een handicap geen mens is...ik snap dat je het ws niet eens zo bedoeld, maar ik zie dat nogal vaak voorbij komen hier op Fok! en ik vind dat dat woord een nogal negatieve lading heeft...quote:Op maandag 27 februari 2006 20:42 schreef Thomas__Acda het volgende:
[..]
Nog nooit een gehandicapte erover horen klagen?
Da's ook eigenlijk waar ik van uitga. Wat ik al zei, iemand met een handicap kan zich meestal prima redden. Tenzij het duidelijk is dat iets echt niet lukt of dreigt fout te gaan, zou ik niet vragen of iemand hulp nodig heeft. Dat zou ik bevoogdend vinden.quote:Op maandag 27 februari 2006 22:53 schreef coolbabe het volgende:
Als ik hulp nodig heb, spreek ik wel iemand aan met de vraag of diegene wil helpen. Zomaar alles voor me doen daar hou ik niet van.
Idd! Maar ook moeders die zitten te klooien met een kinderwagen (trein in / uit bv) help ik even snel, als ik hier oma's met vuilnis zie schoffelen, vraag ik of ik het even naar de container (twee zwaren deuren, twee trappen) moet brengen. Lijkt me logisch!quote:Op dinsdag 28 februari 2006 08:44 schreef bonke het volgende:
als ik iemand in een rolstoel zie etteren met een stoep waar die niet opkomt help ik ff een handje
als iemand iets wil pakken en hij komt er niet bij dan help ik ook ff
je ziet vanzelf wel wanneer iemand echt hulp nodig heeft
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |