abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35544270
Zijn er ook mensen op Fok met rijangst? Of iemand die rijangst heeft gehad of iemand kent die dat had. Hoe is diegene ervan afgekomen?

Ik moet binnenkort maar weer eens autorijden, maar ik durf ècht niet
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_35544521
Tja het zit allemaal tussen je oren. Ga eens een keer lekker knallen op een parkeerterein om wat vertrouwen in je zelf en je auto te krijgen. Als je genoeg rijdt wen je er vanzelf aan.

Er vallen jaarlijks maar rond de 1000 dodelijke verkeers-slachtoffers, dus de kans dat er iets gebeurd is wel zo klein
pi_35544602
Een tante van me heeft het gehad vlak na een ernstig ongeval, maar die is na een paar jaar toch weer gaan rijden. Hoe ze er van af is gekomen heb ik geen idee van.
pi_35544612
quote:
Op maandag 27 februari 2006 15:53 schreef 1299 het volgende:
Tja het zit allemaal tussen je oren. Ga eens een keer lekker knallen op een parkeerterein om wat vertrouwen in je zelf en je auto te krijgen. Als je genoeg rijdt wen je er vanzelf aan.

Er vallen jaarlijks maar rond de 1000 dodelijke verkeers-slachtoffers, dus de kans dat er iets gebeurd is wel zo klein
Inderdaad, gewoon een paar rondjes rijden op ene parkeerterrein, na vijf minuten denk je "wtf ben ik aan het doen" en draai je waarschijnlijk zo de weg op.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 27 februari 2006 @ 15:58:07 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_35544661
quote:
Op maandag 27 februari 2006 15:45 schreef Isabeau het volgende:
Zijn er ook mensen op Fok met rijangst? Of iemand die rijangst heeft gehad of iemand kent die dat had. Hoe is diegene ervan afgekomen?

Ga eens langs de ANWB...
Die hebben daar oplossingen voor.
En nee, geen drugs...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 27 februari 2006 @ 15:58:27 #6
3498 Barb
Graduated Fool
pi_35544669
Mijn beste vriendin heeft rijangst. Opgelopen nadat ze haar rijbewijs had gehaald en de 1e keer solo rijden een spiegel van een auto had gereden. Nooit meer gereden daarna. En ze durft het echt niet meer.

Ze heeft nu voor over een paar weken een afspraak staan met een rijschool, om het allemaal weer even op te frissen. Hopelijk helpt het. Ik zou niet weten wat ze er anders aan kan doen, behalve in de auto stappen en toch maar rijden.
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_35544743
Ik ken iemand die na een ongeluk jarenlang niet heeft gereden omdat ze niet durfde, toen is ze naar een rijschool gehad en de afspraak gemaakt 10 lessen te nemen. Na 3 lessen vroeg de instructeur of ze het echt nodig vond die andere lessen nog te doen omdat ze gewoon heel goed reed. Sindsdien gaat ze weer gewoon met de auto de straat op.
A mind with a heart of it's own
  maandag 27 februari 2006 @ 16:01:40 #8
3498 Barb
Graduated Fool
pi_35544752
Overigens is de meeste rijangst niet gebaseerd op je eigen onkunnen, maar op het niet vertrouwen van de rest van de weggebruikers. Daar moet je gewoon doorheen.
Je moet er echt vanuit gaan dat iedereen de regels volgt en dus op zijn/haar eigen rijbaan blijft. Als je dat vertrouwen niet hebt, maak je jezelf helemaal gek in de auto.

En tuurlijk zijn er altijd idioten die zich niet aan de regels houden, maar ga er maar vanuit dat de meesten heus niet zomaar op jouw helft gaan rijden of weet ik veel wat. De kans dat jij net zo'n idioot tegenkomt is te klein om er bang voor te zijn. En als je er één tegenkomt moet je erop vertrouwen dat je erop kunt anticiperen.
When I rush it hits me
  maandag 27 februari 2006 @ 16:03:02 #9
3498 Barb
Graduated Fool
pi_35544798
Gotverdorie Isa, jij bent toch een vrouw van de wereld, .
Beetje autorijden draai jij je hand niet voor om, hoor je me!

.

.

.
When I rush it hits me
pi_35544830
Daarom is het ook verstandig om even een paar lessen te nemen, dan weet je dat er iemand naast zit met een extra set pedalen en dat er weinig tot niets kan gebeuren.
A mind with a heart of it's own
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 27 februari 2006 @ 16:04:48 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_35544862
quote:
Op maandag 27 februari 2006 16:03 schreef DrMarten het volgende:
Daarom is het ook verstandig om even een paar lessen te nemen, dan weet je dat er iemand naast zit met een extra set pedalen en dat er weinig tot niets kan gebeuren.
Misschien juist beter wanneer die er niet in zitten, dan ga je daar ook niet op vertrouwen...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_35544876
Je kan natuurlijk ook eerst een paar biertjes nemen om jezelf moed in te drinken
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 27 februari 2006 @ 16:07:20 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_35544930
quote:
Op maandag 27 februari 2006 16:05 schreef 1299 het volgende:
Je kan natuurlijk ook eerst een paar biertjes nemen om jezelf moed in te drinken
Dan kan ze beter 12 jaar wachten en dit achterover slaan...
Schotten gaan 92% whisky stoken
  maandag 27 februari 2006 @ 16:09:00 #14
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_35544992
Wat extra rijles (speciale) nemen lijkt mij het beste. bijv. http://www.rijrelaxed.nl/
Of slipschool waar gewerkt wordt aan eigen voertuigbehersing enzo.
pi_35545172
Ik ben juist na mijn ongeluk een stuk relaxder gaan rijden. Had verder ook geen letsel (afgezien van een week lang pijnlijke armen), het was alleen blikschade. En het was ook niet mijn schuld.
Dus heb nu echt zoiets van: Tsja het kan altijd gebeuren, ook al rij je nog zo netjes en denk je alles in de gaten te houden. Dr hoeft maar 1 malloot dat niet te doen en je zit ergens tegenaan. En mocht het dan ooit zover komen, je zit toch wel redelijk safe in een auto.
pi_35545191
Jezus man als je naar een rijschool toe moet kan je het geld beter nuttig besteden. Je hebt dat papiertje toch een keer gehaald, gewoon gaan rijden komt vanzelf wel goed.

Als je naar een rijschool gaat geef je alleen maar toe aan de irieele angst voor het rijden. Tenzij je echt als een natte krant rijdt dan is het een ander verhaal
  maandag 27 februari 2006 @ 16:16:56 #17
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_35545262
Ik ben het niet helemaal mee eens met wat hierboven staat.... Je kan gewoon een rijschool opbellen en een les nemen. Leg het hele verhaal uit en dan kunnen ze gewoon kijken hoe jij rijdt. Krijg je misschien wat tips mee en dan ben jij weer zelf verzekerd!

Waar ben je trouwens bang voor?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_35545295
Je hebt een metalen pantserschild om je heen, dat is toch een heerlijk gevoel. Ik WOON in mn auto, ik eet erin, slaap erin, drink er koffie in, scheer erin, douchen doe ik dan nog in mn huis.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
pi_35545322
En: zo snel mogelijk gaan rijden, want hoe langer je wacht, deste enger het wordt...
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_35548960
Isabeau, neem een paar lessen en leg de rijleraar(es) uit wat je angst(en) is/zijn.
Het is niets om je voor te schamen, de beste man/vrouw heeft waarschijnlijk vaker
met dit bijltje gehakt dan dat jij denkt. Na een paar lessen zal je zelf zien of dat de
angst minder wordt of niet. Mocht je merken dat de angst niet minder wordt, of je
door je rij-angst een "gevaar" voor jezelf en anderen op de weg bent, gewoon het
besluit maken om niet meer te gaan autorijden. Er zijn genoeg alternatieven..

Succes, persoonlijk denk ik dat het je wel gaat lukken
Nee.
pi_35549585
  maandag 27 februari 2006 @ 18:38:15 #22
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_35549787
quote:
Op maandag 27 februari 2006 18:31 schreef errorken het volgende:
Jij hebt nergens angst voor? Rijangst is een heel normaal verschijnsel hoor
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
  maandag 27 februari 2006 @ 18:46:24 #23
140612 Metz
SuperMotard 4 life.
pi_35550015
quote:

Geintje zeker?
Fear is not an option.
  Redactie Frontpage dinsdag 28 februari 2006 @ 09:47:10 #24
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_35565908
He Isa, ik ben een paar keer bij je geweest terwijl je werkte in het WZA 's nachts. Het parkeerterrein is dan nagenoeg leeg, ruimte genoeg om te oefenen dus!
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  dinsdag 28 februari 2006 @ 09:52:47 #25
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_35565986
i

Sex met * Herr.Flick schijnt heel erg goed te zijn tegen de meeste kwaaltjes!

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_35691641
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 09:52 schreef Herr.Flick het volgende:
i

Sex met * Herr.Flick schijnt heel erg goed te zijn tegen de meeste kwaaltjes!

Behalve aids, schaamluizen, gonorroe, ...

M'n zus heeft er angst gehad maja dat was eerder al gewoon om op straat te komen, ook na een zwaar ongeval. Gewoon klein stukje beginnen en steeds verder gaan...
pi_35696270
Ik heb rijangst, maar niet als ik zelf rij, maar als ik rechts naast me pa moet zitten

De status 'bagger-user' voorbij
pi_35699596
Vraag gewoon een goede vriend(in) om je op zondagochtend mee te nemen en het zo stapsgewijs op te bouwen.
parkeerterrein-->verlaten industrieterrein-->landweggetje-->dorpsweggetje etc.

Dan pik je het denk ik zo weer op. Voor je het weet valt de eerste flitsboete alweer op de mat...
pi_35712058
Ik zou gewoon een OV jaarkaart aanschaffen. Doe je de weggebruikers een héél groot plezier mee. Ik persoonlijk verbaas me elke dag hoeveel zichtbaar onzekere mensen zich met oogkleppen door het verkeer manouvreren.

Het zijn ook meestal onzekere labiele weggebruikers die hun Alto om iets heen vouwen.

En dan zijn we nog verbaasd dat we 1000 verkeersdoden per jaar hebben.

De eisen voor het behalen van het roze papiertje kunnen van mij dan ook niet hoog genoeg zijn. Of er moet een soort systeem komen dat deze "met de hakken over de sloot" weggebruikers geen gebruik mogen maken van de auto(snel)wegen...
  zaterdag 4 maart 2006 @ 16:05:40 #30
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_35712651
Begin eens met een slipcursus. Dan wen je eerst weer aan het daadwerkelijke autorijden zonder aan het verkeer zelf deel te nemen, en daarbij wordt je niet bevestigd in je angst zoals bij nieuwe rijlessen zou kunnen gebeuren.
Vampire Romance O+
pi_35712715
ik erger me altijd aan mensen die bang rijden gaan ze stoppen voor een rotonde terwijl er niemand op rijdt
  zaterdag 4 maart 2006 @ 16:08:41 #32
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_35712725
Mijn vrouw heeft rijangst nadat ze een zwaar auto ongeval had gehad in Rio de Janeiro. De auto total los en daarna durfde ze nooit meer auto te rijden. iets wat ze voor dat ongeluk wel elke dag deed.
Nu heeft ze dat nog steeds en als ik ook maar iets te hard rij dan zegt ze of ik niet te hard rij. Vaak erg irritant maar begrijpelijk vanuit haar standpunt.

Ze is er nu nog steeds niet vanaf, al "dwing" ik haar soms om een klein stukje te rijden naar bv de supermarkt. Ze kan het wel, maar het is die angst om weer te rijden.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_42171649
Ik ken het gevoel een beetje. Maar bij mij gaat het zeg maar om 'drempelangst'. Zodra ik ingesnoerd in de auto zit, heb ik nergens last meer van . Ik heb weinig ervaring, ondanks dat ik al zes jaar mijn rijbewijs heb. Wel heb ik met grote tussenperioden toch gereden ondanks dat ik geen auto heb. Wel ben ik erg oplettend, waardoor de doorstroom in het verkeer misschien wat minder is. Maar daar komt wel verandering in als ik regelmatig rijd. Morgen ga ik in elk geval even kijken naar een autootje .
pi_42171732
Je moet gewoon lokaal gaan rijden. Beetje vertrouwd raken met alles. Niet gelijk de snelweg verkennen.
Door het te doen krijg je vanzelf vertrouwen.
pi_42175487
quote:

Waarom durf je niet? Heb je een ongeluk gehad?Waar ben je bang voor?
pi_42199508
Pff, ik snap er niks meer van. De hele nacht heb ik wakker gelegen omdat ik vandaag een proefrit wilde maken. Nou, even ergens achteraf wat rondjes gereden (probleemloos weggereden) en vervolgens twee uur lang door de regio gezoefd. Geen enkel probleem, lekker relaxt achter het stuur, beetje rondkijken etc. Niks aan de hand .

Heeeeeeerlijke auto BTW, na wat onderhandelen toch maar gekocht (onder voorbehoud weliswaar) .
pi_42201408
Hey, klinkt super, Blanchimont

En RealZeus ik heb inderdaad een ongeluk gehad.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_42201930
Ik heb na een vrij ernstig ongeluk wel even moet slikken toen ik weer achter het stuur van een auto plaats nam. Het enige wat ik kan zeggen is dat je het gewoon moet doen. Neem eventueel iemand mee die je op je gemak kan stellen en begin op een rustig weggetje om het gevoel weer even te krijgen.
(Ik vond het juist veel prettiger om dit alleen te doen, ik moet op zo'n moment niet iemand bij me hebben die me gaat vertellen dat ik het echt wel kan.)
En als je echt niet durft zou ik een paar rijlesjes nemen, dan kan er zeker niks mis gaan omdat de instructeur in kan grijpen.
In ieder geval moet je er zo snel mogelijk iets aan doen voordat je zo'n vrouwtje wordt die met het hoofd tegen de voorruit geplakt 40 rijd waar je 100 mag, voor alles en iedereen afremt en omwegen neemt om lastige situaties te voorkomen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_42203660
quote:
Op donderdag 28 september 2006 16:02 schreef Isabeau het volgende:

Maar goed,een ongeluk kun je ook krijgen als je op straat loopt of fietst,dus wat maakt het zo eng in de auto?

Jij bent immers de baas over dat ding.

En wat de rest al zegt; er zijn vast wel rijscholen die je daarmee kunnen helpen.Als je eenmaal maar weer achter het stuur zit,heb je het ergste gehad.
pi_42203726
quote:
Op donderdag 28 september 2006 16:02 schreef Isabeau het volgende:
Hey, klinkt super, Blanchimont

Hij sloeg wel vaak af. Maar ach, dat went wel .

Ik heb als kind een ongeluk gehad. We hadden thuis een E Kadett en ik zat altijd achterin. Toen we een keer een harde remactie moesten doen voor een stoplicht knalde er een zware jeep achter op ons. Niet fijn dus.

Een andere incidentje waar ik heel erg van schrok gebeurde tijdens een van mijn rijlessen. Ik rijd rustig in de bebouwde kom (40 km) waar ik vijftig mocht omdat ik een bocht naderde met allerlei geparkeerde auto's. Terwijl ik langs de geparkeerde auto's rijdt, schiet er plots een jochie van een jaar of vijf voor mijn wielen. Ik zag hem op tijd en heb hem niet geraakt, godzijdank. Maar ik zat wel te bibberen als een rietje. Een halve meter verder, en hij had er onder gelegen .

Af en toe ben ik bang dat ik weer in dat soort situaties terecht kom. Maar als je je daardoor laat leiden, stap je nooit meer in.
pi_42203812
quote:

als ik ergens moet rijden waar ik niet veel kom heb ik ook schrik

nadat ik m'n rechterzijdeur ineen gereden had, had ik toch weer schrik om in de parking te rijden

ik kan je eigenlijk maar 1 tip geven: gewoon in je auto stappen en het komt wel in orde
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_42203868
Zo simpel is het niet. Maar goed, ik heb geen zin daar nu over te praten
pi_42203884
quote:
Op donderdag 28 september 2006 17:22 schreef Isabeau het volgende:
Zo simpel is het niet. Maar goed, ik heb geen zin daar nu over te praten
het is ok

ik met m'n grote mond
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_42204444
Ik heb bij een angstbehandelcentrum een boekje geschreven over rijangst. Er zijn echt heel veel mensen die er last van hebben, en de reden is bij iedereen verschillend. Omdat de oorzaak bij iedereen verschilt, is ook de aanpak bij iedereen anders. Je hebt mensen die vanwege routinegebrek angstig zijn. Een ander heeft ooit een ongeluk meegemaakt en is getraumatiseerd. Wat ook veel voorkomt is dat mensen vanuit het nits paniekaanvallen krijgen op de snelweg. Ook "simpele" fobieën kunnen rijangst veroorzaken: iemand met hoogtevrees durft niet over een brug te rijden, een tunnel is voor iemand met claustrofobie een immens probleem.

Het klinkt duf, maar zelf heb ik ook last van rijangst -dat was ook de reden om mij dat boekje te laten schrijven. Bij mij komt het absoluut door routinegebrek en faalangst. Ik weet precies hoe ik het aan moet pakken, maar daarmee ben je er nog lang, lang, lang niet. Om je angst kwijt te raken, moet je gemotiveerd zijn, je moet er tijd voor vrijmaken. Regelmatig oefenen is zeer belangrijk.
pi_42204564
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 23:37 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Ik heb rijangst, maar niet als ik zelf rij, maar als ik rechts naast me pa moet zitten

Dat heet bijrijdersangst en komt regelmatig voor bij controlefreaks die liever zelf de touwtjes in handen hebben.
pi_42205865
Hoelang is het geleden dat je hebt gereden Isabeau?

Ik ken mensen die na 20 jaar weer achter het stuur zijn gekropen en nu de straten onveilig maken .
pi_42206408
Ik heb ongeveer 3 weken geleden voor het laatst en stukje gereden. Ik ben het voorzichtig aan het opbouwen. Waarschijnlijk ga ik zondagochtend weer een stukje rijden
pi_42206440
In totaal heb ik ongeveer 3 jaar niet achter het stuur gezeten. (ja, in bezit van rijbewijs )
pi_42207846
quote:
Op donderdag 28 september 2006 18:37 schreef Isabeau het volgende:
In totaal heb ik ongeveer 3 jaar niet achter het stuur gezeten. (ja, in bezit van rijbewijs )
Gewoon doen op zondagochtend. Ik heb zelf zes jaar mijn rijbewijs maar weinig gereden in die tijd.
pi_42213594
Mja succes, als je maar rechts blijft.
FCT
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')