Isolatiemateriaal/trillingsdemping.quote:Op maandag 27 februari 2006 15:43 schreef twixx het volgende:
Just curious: wat ga je met een paar van die rondjes doen?
Dat is idd ook een slim plan.quote:Op maandag 27 februari 2006 16:02 schreef bonke het volgende:
als je er geen stempels of machines voor hebt kunje een grotegatenzaag gebruiken
slijp met een slijptol de tanden ervanaf en maak met dezelfde slijptol de rand flink scherp
dan neem je een flink stuk hout waar je je rubber oplegt, je legt je zaag op et rubber, nog ff een dik stuk houd op de zaag en dan een flinke klap met de hamer geven
tadaaaa
Bij jou zou het niet zoveel uitmaken als het ene rondje 75 mm is en het ander 85, bij dat bedrijf zal alles hetzelfde gemaakt moeten worden. De order moet worden ingeboekt, en nog meer adminstratieve meuk, mischien ook nog een stansmes maken, waardoor je toch wel aan die prijs van 100 euro kan komen.quote:Op maandag 27 februari 2006 16:08 schreef joshus_cat het volgende:
Bij dat laatste zou ik de EHBO-doos wel klaarzetten.
Heb trouwens een tijdje geleden gevraagd hoeveel zoiets zou kosten bij een rubberbedrijf, en die vroegen 100 euro voor 100 stuks. Fantasieprijs natuurlijk.![]()
(een plaat rubber kost een tientje, en volgens mij is dit een klus die je in een half uurtje wel geklaard kunt hebben. Een uurloon van 100-200 euro vind ik wel errug royaal.)
mwochquote:Op maandag 27 februari 2006 16:17 schreef Basp1 het volgende:
Geen geld toch maar 1 euro per stuk voor een minifrisbee.
Ieks. Net wat zitten rekenen, en de drukkracht die je daarvoor nodig hebt is akelig hoog. Volgens http://pass-ag.com/englis(...)kraftberechnung.html kom je voor een aluminium plaatje van 65x1.5 uit op ongeveer 60 ton. D'r van uitgaande dat de 'shear strength' van rubber ergens rond de 100 N/mm-2 ligt, kom ik op 27 ton persgewicht uitquote:Op maandag 27 februari 2006 16:02 schreef bonke het volgende:dan neem je een flink stuk hout waar je je rubber oplegt, je legt je zaag op et rubber, nog ff een dik stuk houd op de zaag en dan een flinke klap met de hamer geven
komop zeg met een normale hamer een paar keer slaan en je hebt een bierviltjequote:Op dinsdag 28 februari 2006 11:43 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Ieks. Net wat zitten rekenen, en de drukkracht die je daarvoor nodig hebt is akelig hoog. Volgens http://pass-ag.com/englis(...)kraftberechnung.html kom je voor een aluminium plaatje van 65x1.5 uit op ongeveer 60 ton. D'r van uitgaande dat de 'shear strength' van rubber ergens rond de 100 N/mm-2 ligt, kom ik op 27 ton persgewicht uit![]()
Nou is dat natuurlijk het worst-case geval, maar 't betekent dus een hele scherpe stans of een hele zware pers![]()
een holpijp van 90 mm zal vrij duur zijnquote:Op dinsdag 28 februari 2006 13:00 schreef fokkieslim het volgende:
weleens van een holpijp gehoord?
Kun je kopen of zelf maken.
Kind doet de was.
Wat zijn netentrees?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 13:17 schreef joshus_cat het volgende:
Lijkt me geen slecht idee.
Ander vraagje: als je grote gaten (zeg 35 mm) in alumium wilt maken, voor netentrees enzo, moet je dan wel 'n stevige pons of pers hebben?
(grr, zou eigenlijk een stevig boek over materiaalbewerking willen hebben, maar waar vind je die zo snel... gisteren al wat bij de slegte gesnuffeld, maar 't assortiment viel een beetje tegen..)
Ah, sorry, bedoelde net-entries. Van die plastic dingen waar je een 220 V eurostekker in kunt steken.quote:
1 a 1.5 mm, kleine aantallen, maar wel veel gaten. Typische chassis-ellende.quote:En wat is de dikte van je aluminium?
OK.quote:Ponsen en nibbelen wordt vaak gebruikt voor wat grotere productieseries.
quote:Maar kijk uit want er zijn boeken bij waar je de snijhoeken van frezen voor optimale verpsaningscondities mee kan berekenen, en volgens mij ben je daar niet echt naar toe op zoek.
Ik denk niet datr je de specifieke informatie omtrent het bewerken van speciale matrialen in zulke boeken aantreft. Ik kan het me tenminste niet meer herrinerren uit mijn wtb tijd.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 13:52 schreef joshus_cat het volgende:
Zoek inderdaad eerder het soort boeken waarin bewerkingscategorieën staan van materialen ('deze bewerking kun je niet uitvoeren op materiaal X omdat het daarvoor te taai is; je kunt dat beter met zus-of-zo techniek doen'').
Shit. Wat ik bedoel is hele praktische informatie.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:03 schreef Basp1 het volgende:
Ik denk niet datr je de specifieke informatie omtrent het bewerken van speciale matrialen in zulke boeken aantreft. Ik kan het me tenminste niet meer herrinerren uit mijn wtb tijd.
Ik kan me van m'n universiteitstijd nog wel herinneren dat de enkele keer dat iemand een stuk rubber wilde bewerken, dat de boel flink koud houden nog wel een oplossing was om 't toch af te kunnen draaien. Hoewel ze daar ook een watersnijmachine hadden staan.quote:De meeste kunststoffen en rubbers worden namelijk in plastische toestand verwerkt. Oke er zijn ook wel gegoten alumium delen, maar deze worden op hun pasvlakken dan nog meestal wel bewerkt, maar om even een grote lijn te beschrijven.
ligt aan de dikte van je materiaalquote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:15 schreef joshus_cat het volgende:
Nog een vraagje over dat aluminiumgedoe: heb je voor grotere gaten echt zulke lompe machines nodig?
Ben niet zo'n groot voorstander van zagen en vijlen omdat dat er al snel niet uitziet. 't oog wil ook wat.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:22 schreef bonke het volgende:
ligt aan de dikte van je materiaal
een plaatje van 1 tot eenmm of 5 kan je zelf nog wel boren, zagen, vijlen enzz
word het dikker dan kan je met normaal handgereedschap weinig meer doen
dan moet je alles laten cnc ( computergestuurd) frezen als je het echt mooi wil hebbenquote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:25 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Ben niet zo'n groot voorstander van zagen en vijlen omdat dat er al snel niet uitziet. 't oog wil ook wat.
Da's weer het andere uiterste, maar met een nette kruistafel en een boor/freesmachine kom je al een heel end.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:28 schreef bonke het volgende:
dan moet je alles laten cnc ( computergestuurd) frezen als je het echt mooi wil hebben
Laten persen lijkt me logischer, als het over alleen over 35mm gaten in een 1.5mm plaat gaat.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:28 schreef bonke het volgende:
[..]
dan moet je alles laten cnc ( computergestuurd) frezen als je het echt mooi wil hebben
maar aluminium word vaak ook met de hand bewerkt omdat het zo`n makkelijk soort materiaal is
met de juiste vijlen, boortjes en ander klein gereedschap kun je van aluminium een boel mooie dingen maken
maar dan wel op een vaste boormachinen en niet op een handboormachinequote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:36 schreef Frezer het volgende:
[..]
Laten persen lijkt me logischer, als het over alleen over 35mm gaten in een 1.5mm plaat gaat.
Hoe dan ook zijn het zaken die je zult moeten laten doen tenzij je flink wil investeren in een pers of freesbank.
Overigens heb ik ook wel eens een gereedschap met een freesje gebruikt die je op een gewone boormachine monteerd, het gereedschap kon je centeren door eerst een klein gaatje in de plaat te boren en was in te stellen van ongeveer 50 tot 200mm. Het resultaat werd redelijk netjes.
Stempels gemaakt van rubber worden uitgezaagd met een hobbyzaagmachine (figuurzaag en dan electrisch) Kan dus toch wel hoor en dat gaat eigenlijk ook heel goed. Een scherp zaagje is wel aan te bevelen ivm met de snelheid.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 13:37 schreef fokkieslim het volgende:
aluminium,rvs en alle metalen,gaat prima met een gatenzaag.(geen hobbyhoutzaag uiteraard).
Rubber kun je niet zagen.
Een pijp(bv.rvs dunwandig) is uitermate geschikt voor rubber.
Het is speciaal voor de handboormachine. Alleen het laatste stukje, wanneer het rondje in het midden niet meer sterk genoeg is wordt niet netjes en zul je met de vijl moeten afwerken. (overigens is een nauwkeurige maatvoering natuurlijk niet haalbaar (+- 1mm gaat nog).quote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:41 schreef bonke het volgende:
[..]
maar dan wel op een vaste boormachinen en niet op een handboormachine
en je plaat goed klemmem
ps: als je het laat persen vervormt je aluminium en je moet daarna de randen toch nog netjes af vijlen
Die zijn leuk! Hoe heet zo'n ding?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:52 schreef Frezer het volgende:
Voor op een kolomboormachine kun je speciale opzet stukken kopen die werken mbv een beiteltje dat je op de juiste maat kunt stellen, daar is wel nauwkeurig mee te werken.
Dat is een goede vraag!!quote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:56 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Die zijn leuk! Hoe heet zo'n ding?![]()
Nope dit is echt met een freesje. Overigens zou ik van dat ding ook niet weten hoe het heet,quote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:57 schreef bonke het volgende:
aha, ik dacht dat je de laatste bedoelde
Ik ben ook wel nieuwsgierig.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:52 schreef Frezer het volgende:
Voor op een kolomboormachine kun je speciale opzet stukken kopen die werken mbv een beiteltje dat je op de juiste maat kunt stellen, daar is wel nauwkeurig mee te werken.
Trekpons. Gaatje boren, paar keer ratelen en ready is kees.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 13:17 schreef joshus_cat het volgende:
Ander vraagje: als je grote gaten (zeg 35 mm) in alumium wilt maken, voor netentrees enzo, moet je dan wel 'n stevige pons of pers hebben?
wat is een klokboor ?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:24 schreef joshus_cat het volgende:
Klokboor en veel snijolie zou ook moeten kunnen. Wel een typisch geval van uitproberen.
maar dan met meer tanden ipv dit betonexemplaar. Weet in ieder geval dat ik wel eens van die dingen heb gezien voor metaal.quote:
Klopt. In de uitvoering voor metaal ken ik ze als 'kroonboor'.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:44 schreef joshus_cat het volgende:
maar dan met meer tanden ipv dit betonexemplaar. Weet in ieder geval dat ik wel eens van die dingen heb gezien voor metaal.
Die dingen werken ook goed ja, alleen niet als het gat vlak bij de rand zit, dan trekt je plaat mee krom.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:03 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Trekpons. Gaatje boren, paar keer ratelen en ready is kees.
Maar die krengen zijn niet bepaald goedkoop.
[afbeelding][afbeelding]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |