abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 februari 2006 @ 18:53:25 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35518403
In Utrecht kan ik stemmen op Minister Karla Peijs, Zanger Henk Westbroek enTweede Kamerlid Farah Karimi. Dit zijn allemaal mensen die niet de raad in willen, maar wel op de lijst staan als lijstduwer.

Is dit kiezersbedrog?
pi_35518598
Ik vind dat als je op de lijst staat en je wordt verkozen dat je dan ook in de gemeenteraad moet. Als dat niet gebeurt dan vind ik het idd kiezersbedrog.
  zondag 26 februari 2006 @ 19:01:20 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35518634
quote:
Op zondag 26 februari 2006 19:00 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik vind dat als je op de lijst staat en je wordt verkozen dat je dan ook in de gemeenteraad moet. Als dat niet gebeurt dan vind ik het idd kiezersbedrog.
Ik denk dat bovenstaande mensen niet in de gemeenteraad willen, ook niet als ze verkozen worden.
pi_35518638
Mja, ik kan op Johan Vlemmix stemmen
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  zondag 26 februari 2006 @ 19:03:17 #5
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_35518687
als iemand niet in de raad wil, ongeacht of deze gekozen wordt, dan dient deze persoon imho ook niet op de lijst te staan. Kiezersbedrog dus idd.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_35518711
lijkt me wel uiterst curieus als Onze Minister ineens in de gemeenteraad in utrecht zou gaan zitten.

bedrog dus
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_35518854
Mwa, niet echt kiezersbedrog. Gewoon iets voor prominenten om te laten zien dat ze die partij steunen.
// Last.fm
pi_35518866
quote:
Op zondag 26 februari 2006 19:01 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik denk dat bovenstaande mensen niet in de gemeenteraad willen, ook niet als ze verkozen worden.
Ik denk het ook niet, dus ben ik het met je eens
pi_35518916
Hilbrand Nawijn wilt in Zoetermeer in de gemeenteraad als fractievoorzitter van zijn 'Lijst Nawijn' - hij meent dat dit prima naast het lidmaatschap van de tweede kamer te doen valt.

Ik heb daar zo mijn bedenkingen over omdat het werken in de tweede kamer toch een flink deel van je tijd in beslag neemt, en als je de functie van gemeenteraadslid een beetje fatsoenlijk uit wilt oefenen dan gaat hierin toch ook meerdere complete avonden qua voorbereiding etc. inzitten.

imo. dus gaat óf het kamerlidmaatschap eronder lijden óf het goed uitoefenen van z'n taak als gemeenteraadslid - terwijl mensen niet voor niets op hem stemmen.

Wat mij betreft kun je dat toch ook wel een beetje als kiezersbedrog zien, hij kan zich immers niet volledig voor de gemeenteraad inzetten. Hetzelfde geldt overigens ook voor raadsleden die ooit verkozen zijn en zelden of nooit daadwerkelijk een gemeenteraadsvergadering bijwonen. (die heb je, echt waar! )
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 26 februari 2006 @ 19:15:34 #10
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_35518991
quote:
Op zondag 26 februari 2006 19:10 schreef XxxPimxxX het volgende:
Mwa, niet echt kiezersbedrog. Gewoon iets voor prominenten om te laten zien dat ze die partij steunen.
dit kan ook door publiekelijk je steun te betuigen. Niet door je verkiesbaar te stellen als je helemaal niet verkiesbaar bent. Dat is kiezersbedrog.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zondag 26 februari 2006 @ 19:38:10 #11
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_35519590
Kamerlid Oplaat van de VVD staat als lijstduwer kandidaat in Hof van Twente. Hij heeft aangegeven dat ie wel zitting gaat nemen in de raad, mocht ie verkozen worden.
  zondag 26 februari 2006 @ 19:39:45 #12
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_35519626
quote:
Op zondag 26 februari 2006 19:12 schreef Tomatenboer het volgende:

Hetzelfde geldt overigens ook voor raadsleden die ooit verkozen zijn en zelden of nooit daadwerkelijk een gemeenteraadsvergadering bijwonen. (die heb je, echt waar! )
Ja, vooral de SP en in het verleden de CD heeft daar problemen mee gehad. Te snelle groei van de partij, waardoor men in veel gemeenten snel een lijst in elkaar flanst, met alle gevolgen van dien. De laatste paar jaar zal het ook wel voorgekomen zijn bij Leefbaar-partijen.
  zondag 26 februari 2006 @ 19:54:37 #13
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_35520052
quote:
Op zondag 26 februari 2006 19:39 schreef freako het volgende:

[..]

Ja, vooral de SP en in het verleden de CD heeft daar problemen mee gehad. Te snelle groei van de partij, waardoor men in veel gemeenten snel een lijst in elkaar flanst, met alle gevolgen van dien. De laatste paar jaar zal het ook wel voorgekomen zijn bij Leefbaar-partijen.
Veel van die Leefbaarraadsleden waren inderdaad een aanfluiting, gelukkig zijn we over anderhalve week van het merendeel daarvan verlost.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zondag 26 februari 2006 @ 19:56:52 #14
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35520125
quote:
Op zondag 26 februari 2006 19:10 schreef XxxPimxxX het volgende:
Moet je daar zoiets officieels en serieus als een kandidatenlijst voor misbruiken?

Ze drukken maar mooi een folder, hoor.
pi_35527810
quote:
Op zondag 26 februari 2006 18:53 schreef Floripas het volgende:
....
Is dit kiezersbedrog?
Dat weet je pas zeker als ze ook echt niet gaan, bij ons was Hilbert v/ Duim lijstduwer en die wilde eerst ook niet, maar hij heeft het uiteindelijk toch gedaan.
  maandag 27 februari 2006 @ 09:40:05 #16
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_35534796
quote:
Op zondag 26 februari 2006 22:52 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Dat weet je pas zeker als ze ook echt niet gaan, bij ons was Hilbert v/ Duim lijstduwer en die wilde eerst ook niet, maar hij heeft het uiteindelijk toch gedaan.
Nawijn is ook zo'n voorbeeld.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_35535088
In Amsterdam kan er geloof ik gestemd worden op Frits Bolkestein (VVD), Jos Brink (Amsterdam Anders) en Serge Henri Valcke (SP). En op Marijke Vos van GroenLinks, die heeft aangegeven niet de gemeenteraad in te willen, maar eventueel wel wethouder te willen worden. Ik vind het wel een vorm van kiezersbedrog, als je op een kandidatenlijst staat dan zou je ook verkiesbaar moeten zijn.

Het ultieme voorbeeld is wat dit betreft natuurlijk de Partij voor de Dieren bij de laatste landelijke en Europese verkiezingen, die hadden een stuk of 10 BN'ers als 'duwer' op de lijst staan.
pi_35535148
Joost Eerdmans en Simon Fortuyn duwen de Leefbaar Rotterdam-lijst, al weet ik niet zeker of zij wel of niet de raad ingaan als ze verkozen worden.

Het lijkt overigens wel een besmettelijke ziekte, je ziet het meer en meer!
  maandag 27 februari 2006 @ 10:15:06 #19
66825 Reya
Fier Wallon
pi_35535385
In Den Haag heeft een inwoner zelfs geprobeerd de ingediende lijst van het CDA te laten vernietigen omdat er teveel lijstduwers op zouden staan. Een schier kansloze zaak, uiteraard, en de Raad van State heeft al diens argumenten ook van de tafel geveegd. Maar het geeft opzich wel goed aan hoe lijstduwers een steeds grotere rol zijn gaan spelen, zeker bij lokale verkiezingen.

Je zou dat verwerpelijk kunnen noemen, maar in principe werft elk persoon op de lijst wel stemmen door zijn/haar naamsbekendheid. En het is sowieso twijfelachtig of iedereen op een lijst wel zitting wil nemen in de raad, of het nou duidelijk lijstduwers betreft of niet.
pi_35538718
Ik zou wel eens willen weten of dit nou echt effect heeft. Hoeveel mensen gaan daadwerkelijk op die lijstduwers stemmen?
  maandag 27 februari 2006 @ 13:15:48 #21
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_35539619
quote:
Op maandag 27 februari 2006 09:58 schreef Kozzmic het volgende:
In Amsterdam kan er geloof ik gestemd worden op Frits Bolkestein (VVD), Jos Brink (Amsterdam Anders) en Serge Henri Valcke (SP). En op Marijke Vos van GroenLinks, die heeft aangegeven niet de gemeenteraad in te willen, maar eventueel wel wethouder te willen worden. Ik vind het wel een vorm van kiezersbedrog, als je op een kandidatenlijst staat dan zou je ook verkiesbaar moeten zijn.
Is Marijke Vos eigenlijk lijsttrekker van GroenLinks in Amsterdam?
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_35540094
Het is duidelijk kiezersbedrog op het moment dat een gekozen lijstduwer niet wil gaan zitten. Van mensen op een kieslijst zou je mogen eisen dat ze ook daadwerkelijk gaan zitten wanneer ze worden verkozen. Wat mij betreft wordt iedereen die zich op een kieslijst plaatst, ertoe gedwongen om hiertoe een verklaring te ondertekenen.
  maandag 27 februari 2006 @ 13:34:33 #23
1573 Kipman
www.kangoeroerene.nl yeah!
pi_35540172
Kiezersbedrog... tja, ik weet het niet. Die bekende gezichten zeggen zelf al dat ze lijstduwers zijn en komen er dus voor uit dat ze daardoor niet in de gemeente raad hoeven. Een beetje slimme kiezer weet dat wel, dus hoeft ie niet te kiezen voor zo'n lijstduwer.

Aan de andere kant heb je de simpele Jan Lul die zich verder niet in politiek verdiept. Die weten niet wat een lijstduwer precies inhoud. En dat zijn de mensen die wel eerder op een BN-er zullen stemmen. En de partijen weten dat. Ik neem aan dat ze daarom die lijstduwers aanstellen en dan is het weer wel kiezersbedrog. Want achteraf zullen die kiezers wel raar staan te kijken dat hun favoriete gezicht niet in de raad zal komen te zitten.
Kipman legt hier de eieren! Maar nu vanuit Australie!
pi_35541174
quote:
Op maandag 27 februari 2006 13:34 schreef Kipman het volgende:
Kiezersbedrog... tja, ik weet het niet. Die bekende gezichten zeggen zelf al dat ze lijstduwers zijn en komen er dus voor uit dat ze daardoor niet in de gemeente raad hoeven. Een beetje slimme kiezer weet dat wel, dus hoeft ie niet te kiezen voor zo'n lijstduwer.

Aan de andere kant heb je de simpele Jan Lul die zich verder niet in politiek verdiept. Die weten niet wat een lijstduwer precies inhoud. En dat zijn de mensen die wel eerder op een BN-er zullen stemmen. En de partijen weten dat. Ik neem aan dat ze daarom die lijstduwers aanstellen en dan is het weer wel kiezersbedrog. Want achteraf zullen die kiezers wel raar staan te kijken dat hun favoriete gezicht niet in de raad zal komen te zitten.
Als je jezelf verkiesbaar stelt dan moet je ook de ballen hebben om in de gemeenteraad te gaan. Zeker als lijstduwer, want de (in de praktijk) enige manier dat je als lijstduwer verkozen kan worden is dat je veel voorkeursstemmen krijgt. Dan hebben de kiezers niet zo zeer op de partij gekozen, maar echt op de persoon. Als je geen tijd of zin hebt om in de gemeenteraad te gaan zitten dan moet je jezelf ook niet verkiesbaar stellen.
pi_35541464
quote:
Op maandag 27 februari 2006 13:15 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Is Marijke Vos eigenlijk lijsttrekker van GroenLinks in Amsterdam?
Lijstduwer, ze staat ergens onderaan. Dacht ik tenminste, ik heb de lijst niet gezien.

Lijsttrekker is Maarten van Poelgeest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')