Ik denk dat bovenstaande mensen niet in de gemeenteraad willen, ook niet als ze verkozen worden.quote:Op zondag 26 februari 2006 19:00 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik vind dat als je op de lijst staat en je wordt verkozen dat je dan ook in de gemeenteraad moet. Als dat niet gebeurt dan vind ik het idd kiezersbedrog.
Ik denk het ook niet, dus ben ik het met je eensquote:Op zondag 26 februari 2006 19:01 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik denk dat bovenstaande mensen niet in de gemeenteraad willen, ook niet als ze verkozen worden.
dit kan ook door publiekelijk je steun te betuigen. Niet door je verkiesbaar te stellen als je helemaal niet verkiesbaar bent. Dat is kiezersbedrog.quote:Op zondag 26 februari 2006 19:10 schreef XxxPimxxX het volgende:
Mwa, niet echt kiezersbedrog. Gewoon iets voor prominenten om te laten zien dat ze die partij steunen.
Ja, vooral de SP en in het verleden de CD heeft daar problemen mee gehad. Te snelle groei van de partij, waardoor men in veel gemeenten snel een lijst in elkaar flanst, met alle gevolgen van dien. De laatste paar jaar zal het ook wel voorgekomen zijn bij Leefbaar-partijen.quote:Op zondag 26 februari 2006 19:12 schreef Tomatenboer het volgende:
Hetzelfde geldt overigens ook voor raadsleden die ooit verkozen zijn en zelden of nooit daadwerkelijk een gemeenteraadsvergadering bijwonen. (die heb je, echt waar!)
Veel van die Leefbaarraadsleden waren inderdaad een aanfluiting, gelukkig zijn we over anderhalve week van het merendeel daarvan verlost.quote:Op zondag 26 februari 2006 19:39 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, vooral de SP en in het verleden de CD heeft daar problemen mee gehad. Te snelle groei van de partij, waardoor men in veel gemeenten snel een lijst in elkaar flanst, met alle gevolgen van dien. De laatste paar jaar zal het ook wel voorgekomen zijn bij Leefbaar-partijen.
Moet je daar zoiets officieels en serieus als een kandidatenlijst voor misbruiken?quote:Op zondag 26 februari 2006 19:10 schreef XxxPimxxX het volgende:
Mwa, niet echt kiezersbedrog. Gewoon iets voor prominenten om te laten zien dat ze die partij steunen.
Dat weet je pas zeker als ze ook echt niet gaan, bij ons was Hilbert v/ Duim lijstduwer en die wilde eerst ook niet, maar hij heeft het uiteindelijk toch gedaan.quote:
Nawijn is ook zo'n voorbeeld.quote:Op zondag 26 februari 2006 22:52 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Dat weet je pas zeker als ze ook echt niet gaan, bij ons was Hilbert v/ Duim lijstduwer en die wilde eerst ook niet, maar hij heeft het uiteindelijk toch gedaan.
Is Marijke Vos eigenlijk lijsttrekker van GroenLinks in Amsterdam?quote:Op maandag 27 februari 2006 09:58 schreef Kozzmic het volgende:
In Amsterdam kan er geloof ik gestemd worden op Frits Bolkestein (VVD), Jos Brink (Amsterdam Anders) en Serge Henri Valcke (SP). En op Marijke Vos van GroenLinks, die heeft aangegeven niet de gemeenteraad in te willen, maar eventueel wel wethouder te willen worden. Ik vind het wel een vorm van kiezersbedrog, als je op een kandidatenlijst staat dan zou je ook verkiesbaar moeten zijn.
Als je jezelf verkiesbaar stelt dan moet je ook de ballen hebben om in de gemeenteraad te gaan. Zeker als lijstduwer, want de (in de praktijk) enige manier dat je als lijstduwer verkozen kan worden is dat je veel voorkeursstemmen krijgt. Dan hebben de kiezers niet zo zeer op de partij gekozen, maar echt op de persoon. Als je geen tijd of zin hebt om in de gemeenteraad te gaan zitten dan moet je jezelf ook niet verkiesbaar stellen.quote:Op maandag 27 februari 2006 13:34 schreef Kipman het volgende:
Kiezersbedrog... tja, ik weet het niet. Die bekende gezichten zeggen zelf al dat ze lijstduwers zijn en komen er dus voor uit dat ze daardoor niet in de gemeente raad hoeven. Een beetje slimme kiezer weet dat wel, dus hoeft ie niet te kiezen voor zo'n lijstduwer.
Aan de andere kant heb je de simpele Jan Lul die zich verder niet in politiek verdiept. Die weten niet wat een lijstduwer precies inhoud. En dat zijn de mensen die wel eerder op een BN-er zullen stemmen. En de partijen weten dat. Ik neem aan dat ze daarom die lijstduwers aanstellen en dan is het weer wel kiezersbedrog. Want achteraf zullen die kiezers wel raar staan te kijken dat hun favoriete gezicht niet in de raad zal komen te zitten.
Lijstduwer, ze staat ergens onderaan. Dacht ik tenminste, ik heb de lijst niet gezien.quote:Op maandag 27 februari 2006 13:15 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Is Marijke Vos eigenlijk lijsttrekker van GroenLinks in Amsterdam?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |