De erfenis van Pim Fortuyn wordt in Rotterdam bewaakt door Ronald Sörensen en zijn fractiegenoten van Leefbaar Rotterdam. De partij kwam de afgelopen vier jaar niet ongeschonden door. Marco Pastors moest zijn taak als wethouder neerleggen. Planet bekeek samen met Sörensen de Rotterdamse stemwijzer. "Ah, daar ben ik het mee eens. De gemeente mag zich niet laten adviseren door een islamitische koepelorganisatie. Die is helemaal niet representatief voor moslims, weg ermee! Zes ton in euro's krijgen die." Fractieleider Sörensen van Leefbaar Rotterdam loopt als een razende door de stemwijzer heen en laat af en toe zijn ongenoegen blijken. "Dat is dat clubje moslims die zeggen dat we niet alle moslims over één kam mogen scheren, maar ze doen het zelf wel."
Nederlands spreken Nieuwkomers die na een jaar nog nauwelijks Nederlands spreken, moeten hun verblijfsvergunning inleveren. Daar is Sörensen het helemaal mee eens. "Die komen niet om in te burgeren, die willen helemaal geen onderdeel van de samenleving zijn. Mensen vergeten vaak dat ik les heb gegeven aan kinderen van asielzoekers. Als die een jaar bij mij in de klas hadden gezeten, spraken ze echt wel Nederlands."
Islamitische vlag Sörensen zou het liefst met de VVD een coalitie vormen na de komende verkiezingen. "Dat lukt volgens de peilingen helaas niet. Maar als de PvdA in het college komt, koersen we af op een regelrechte ramp. Dan zal binnenkort naast de rode vlag van de PvdA ook de groene vlag van de islam op het stadhuis wapperen." Volgens de fractievoorzitter heeft de PvdA de afgelopen twintig jaar zijn eigen stemmers het land binnengehaald. "Van de allochtonen stemt slechts twee procent op de VVD, de rest stemt allemaal links."
Ideologie Maar zijn partij heeft ook linkse punten, vindt Sörensen. Zo wil zijn partij niet dat de gemeentelijke nutsbedrijven en het Rotterdamse openbaar vervoer geprivatiseerd worden. "Dat is veel te belangrijk, dat mag niet in particuliere handen komen." Hij vindt dat zijn partij dus niet echt kiest voor links of rechts. "Onze ideologie is problemen oplossen, dat is het enige waar je de overheid voor nodig hebt. Je mag het ook pragmatisme, realisme of populisme noemen."
Racist De fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam vindt het onterecht dat hij soms voor racist wordt uitgemaakt. "Een collega van mij woont bij mij in de straat, maar die stuurt haar kinderen wel een paar kilometer verderop naar een witte school. En dan noemt ze mij een racist. Je hoeft maar iets over moslims te zeggen en je bent gelijk een racist."
CoalitieEen coalitie met de PvdA is voor Sörensen uitgesloten. "Ze zeggen dat wij het het slechtste college ooit zijn, maar ze nemen wel onze standpunten over." Leefbaar Rotterdam wil het karwei in Rotterdam graag afmaken. "Als het nodig is, willen we ook met het CDA in een coalitie." De plannen van wethouder Geluk om coffeeshops in de nabijheid van scholen te sluiten vindt hij niet erg realistisch. "Hij heeft wel een beetje gelijk, maar dan moet je ook de cafés sluiten. Maar het is naīef om te denken dat die jongens dan niet gaan blowen."
Opvoeding Volgens de Rotterdammer mogen probleemjongeren niet worden beloond met hangplekken en buurtcentra. Hij vindt ook dat ouders van spijbelende jongeren gekort mogen worden op hun kinderbijslag. "Je moet die mensen wel helpen bij de opvoeding. Maar als ze weigeren hun kinderen op te voeden is die kinderbijslag gewoon extra inkomen. We moeten voorwaarden stellen aan hulp. Soms steek je er veel geld in, maar komt er niets uit. Dan moet je zeggen: Nu is het afgelopen."
Voorwaarden aan hulpverlening Voorwaarden stellen aan hulpverlening is volgens Leefbaar Rotterdam dé oplossing. "Dat hebben we al twintig jaar niet gedaan. Je hebt in deze stad een hele klasse van sociaal werkers en beroepsmoslims die een dikbetaalde boterham hebben aan het oplossen van problemen. Die hebben er alle belang bij dat die problemen niet opgelost worden. En als ze een probleem oplossen, dan vinden ze wel een ander om die subsidie maar te blijven krijgen."
Metamorfose De rasechte Rotterdammer is tevreden met wat zijn partij de afgelopen vier jaar heeft bereikt. "Rotterdam heeft een ware metamorfose ondergaan. We willen dat beleid graag continueren. We willen verder nog het subsidiecircuit aanpakken en de stad leefbaar houden. En we willen het geld investeren dat dit college heeft verdiend. Dat mag niet worden verdeeld onder de linkse vriendjes."
poll :: Straks wappert hier de islamitische vlag-
Ja, met de PvdA in het bestuur grijpen moslims de macht.-
nee onzin.