Ik kan nu even geen foto maken van de rest van de muren, zal zo eens kijken wat ik kan doen.
Die zijn overigens niet zo bont als deze. Meer één basiskleur met een tweede kleur er door heen waardoor het bijvoorbeeld nét niet rood meer is maar je er op sommige plekken wat gele vlammen doorheen ziet.
Wat het belangrijkste was bij de babykamer was het in "vlammen" omhoog schilderen, van vloer naar plafond en niet te grote stukken in een keer doen.
Het mengen van de kleuren gebeurt vanzelf als je verdunde verf neemt waardoor het snel droogt en waardoor je als het ware transparante laagjes over elkaar legt. Je mengt dus de kleuren op de muur zelf, inplaats van van te voren in een bak.
Verder vind ik het altijd mooi om één basiskleur te nemen, in dit geval was dat oranjerood. Ik wilde dat het een beetje vurig zou worden, vandaar dat ik er paarsachtig voor de grond en geel voor de bovenkant bij koos.
Als eerste heb ik de onderkant gedaan, paarse vlammen met de blokkwast tot ongeveer iets minder dan de helft van de muur.
Verf héél erg verdund (echt water met een kleurtje) en niet te harde scheidslijnen maken. Liever zes laagjes over elkaar om een steviger kleur te maken dan één enkel harde laag.
Juist hierdoor kan je laagjes laten verspringen waardoor er met slechts drie basiskleuren zoveel kleurverschil mogelijk is. De ene laag paars stopt al op een halve meter van de grond terwijl de ander bijvoorbeeld bijna tot tot bovenaan komt.
Na het paars ben ik weer onderaan begonnen met het oranje/rood. Over het paars heen en bíjna tot aan het plafond.
Alweer: in vlammen schilderen, dunne laagjes en niet te recht en heel losjes werken.
Bij het gele laagje ben ik juis bovenaan begonnen (anders heb je geen helder geel meer als je boven aan komt). Maar het principe is hetzelfde: bovenaan helder geel naar beneden in je andere kleuren werken. Het geel is op sommige punten nog vrij diep naar beneden gegaan.
Wat echter het grootste voordeel was bij deze muur was dat ze heel slecht afgewerkt waren. veel opgevulde gaten, veel hobbels en bobbels. Het was als ik me goed herinner ook beton wat op sommige plekken met een soort verd al was bewerkt.
Allemaal dingen die er voor zorgden dat het nergens hetzelfde pakte waardoor je vanzelf een transparanter effect krijgt.
Acrylverf geeft ook een transparanter effect dan het meestal wat matte latex, al kom je met sterk verdunde latex ook een heel eind.
Werken op een voorbehangen muur is al weer lastiger, dat zuigt veel sneller verf op waardoor het snel droogt en kleuren mengen op de muur zelf minder makkelijk is.
Het is gevoelsmatig werken, uit de losse pols. Ik ben ook nooit tevreden over het eindresultaat alleen heb ik mezelf aangeleerd om iets pas over te doen als het me na een week nog niet bevalt. Meestal ben ik dan wel bijgedraaid