Dan heb je zeker 13e maand of andere leuke extraatjes? Ik krijg bij Postbank met maandinkomen 1916 bruto er iets van 120.000 uit, of 100.000 met NHGquote:Op donderdag 23 februari 2006 20:49 schreef Gitarist het volgende:
136000 bij maandinkomen van E 1822 bruto.
Neem van mij aan dat je bij de Postbank ongeveer 25% meer kunt krijgen. De maximale berekening op het internet is wat terughoudend. Soort eerste selectie.quote:Op donderdag 23 februari 2006 20:50 schreef thaleia het volgende:
[..]
Dan heb je zeker 13e maand of andere leuke extraatjes? Ik krijg bij Postbank met maandinkomen 1916 bruto er iets van 120.000 uit, of 100.000 met NHG
In Utrecht ook niet. Sterker nog, als niet-Utrechter mag je onder de 133.725 niets kopen hier.quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:04 schreef thaleia het volgende:
Ah, dat is goed om te weten, want hier in Nijmegen kom je met 120k niet echt ver
Kun je een indicatie geven?quote:Op donderdag 23 februari 2006 20:41 schreef Jeffrey2000 het volgende:
Mij inkomen is 27.500. Wat voor hypotheek zou daar bijpassen? Huizen zijn wel duur hier in de grote steden, dus moet wel een behoorlijke hypotheek zijn.
Ik kon toendertijd met een jaarinkomen van ong. 29.800 euro 140k lenen, heb uiteindelijk 135k nodig gehad, en mét NHG.quote:Op donderdag 23 februari 2006 20:50 schreef thaleia het volgende:
[..]
Dan heb je zeker 13e maand of andere leuke extraatjes? Ik krijg bij Postbank met maandinkomen 1916 bruto er iets van 120.000 uit, of 100.000 met NHG
Waarschijnlijk bedoel je dat je een huisvestingsvergunnig moet aanvragen als je een woning koopt waarvan de prijs lager is dan ¤ 133.725. Naar mijn idee is dit puur een formaliteit.quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:06 schreef Q. het volgende:
[..]
In Utrecht ook niet. Sterker nog, als niet-Utrechter mag je onder de 133.725 niets kopen hier.
OK. Dank voor de info. Wat is precies het voordeel van NHG, behalve dat het "veilig klinkt"?quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:07 schreef Aventura het volgende:
Ik kon toendertijd met een jaarinkomen van ong. 29.800 euro 140k lenen, heb uiteindelijk 135k nodig gehad, en mét NHG.
De notaris wilde/mocht geen akte sluiten bij een verkoopprijs onder die grens. Mijn woning zit er dan ook 25 euro boven.quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:09 schreef rieski het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bedoel je dat je een huisvestingsvergunnig moet aanvragen als je een woning koopt waarvan de prijs lager is dan ¤ 133.725. Naar mijn idee is dit puur een formaliteit.
Dat is een waarborgfonds dat er garant voor staat dat de hypotheekschuld altijd wordt voldaan aan de geldverstrekker. Stel je moet gedwongen je huis verkopen maar het huis brengt minder op, dan voldoet het fonds het restbedrag. Maar het directe voordeel is dat geldverstrekkers korting op de rente geven als je NHG hebt. Plus als je NHG krijgt betekent het dat je op verantwoorde wijze hebt geleend. Dus dat je deen bepaald percentage van je inkomen besteedt aan woonlasten. Op een tophypotheek zul je dus al nooit NHG krijgen.quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:11 schreef thaleia het volgende:
[..]
OK. Dank voor de info. Wat is precies het voordeel van NHG, behalve dat het "veilig klinkt"?
Als je geen vergunning hebt dan zal de notaris geen akte opmaken! Maar dat is een beetje ter bescherming van jezelf want stel dat je geen vergunning krijgt dan zit je met een woning waar je niet in mag wonen.quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:12 schreef Q. het volgende:
[..]
De notaris wilde/mocht geen akte sluiten bij een verkoopprijs onder die grens. Mijn woning zit er dan ook 25 euro boven.
Dan nog. Wat gaan ze doen, je er uit trappen?quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:15 schreef rieski het volgende:
[..]
Als je geen vergunning hebt dan zal de notaris geen akte opmaken! Maar dat is een beetje ter bescherming van jezelf want stel dat je geen vergunning krijgt dan zit je met een woning waar je niet in mag wonen.
OK. Dank againquote:Op donderdag 23 februari 2006 21:14 schreef Aventura het volgende:
Dat is een waarborgfonds dat er garant voor staat dat de hypotheekschuld altijd wordt voldaan aan de geldverstrekker. Stel je moet gedwongen je huis verkopen maar het huis brengt minder op, dan voldoet het fonds het restbedrag. Maar het directe voordeel is dat geldverstrekkers korting op de rente geven als je NHG hebt.
Tja, met de huidige woningprijzen heb je weinig keuze hè? Huren is ook onbetaalbaar en je moet toch ergens wonen. Ik zit ook aan de absolute top qua hypotheek en als ik werkloos word heb ik echt wel een probleem. Maar goed, als ik zou huren zou ik dat ook hebben. Een probleem is wel een huis kopen op 2 tophypotheken, de kans dat de vrouw dan zwanger word ofzo is wel een stuk reeëler.quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:19 schreef thaleia het volgende:
[..]
OK. Dank again
Je hoort altijd dat mensen in de problemen komen omdat ze een tophypotheek genomen maar ik krijg het idee dat het helemaal geen kwaad kan om aan je maximum te gaan zitten, want ze schatten dat maximum dusdanig veilig in dat je aan hypotheek doorgaans nog minder kwijt bent dan je in de jaren daarvoor aan (particuliere) huur kwijt was, en toen kwam je ook rond.
Zie ik iets over het hoofd?
Zolang je omstandigheden gelijkblijven of beter worden is er weinig aan't handje. Je hoeft niet van een doemscenario uit te gaan, maar m.i. is het niet onbelangrijk om te kijken wat het financiele plaatje zal zijn als ......quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:19 schreef thaleia het volgende:
[..]
OK. Dank again
Je hoort altijd dat mensen in de problemen komen omdat ze een tophypotheek genomen maar ik krijg het idee dat het helemaal geen kwaad kan om aan je maximum te gaan zitten, want ze schatten dat maximum dusdanig veilig in dat je aan hypotheek doorgaans nog minder kwijt bent dan je in de jaren daarvoor aan (particuliere) huur kwijt was, en toen kwam je ook rond.
Zie ik iets over het hoofd?
Ja ik heb idd een 13e maand en vakantiegeld enzo.quote:Op donderdag 23 februari 2006 20:50 schreef thaleia het volgende:
[..]
Dat is een richtlijn, absoluut geen wet / vast gegeven.quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:05 schreef Monocultuur het volgende:
5,5 keer je inkomen, kan je lenen.
Zou je dit misschien nader kunnen verklaren?quote:maarja als je leent op basis van 13% aandelen stijging per jaar, kan je misschien wel 10 keer je inkomen lenen. uhm maar dan moet je over een paar jaar wel weer je huis verkopen omdat je failliet gaat.
Zal per verstrekker verschillen, maar wij doen dat alleen bij de zogenaamde 'startershypotheek'. In andere gevallen houden we geen rekening met opleidingsniveau en verwachte salarisontwikkeling (pensioeninkomen vanaf 56 jaar hierbij even buiten beschouwing gelaten).quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:39 schreef Aventura het volgende:
Klopt, en ze kijken ook naar je opleidingsniveau en verwachte salarisontwikkeling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |