quote:Op woensdag 22 februari 2006 23:37 schreef tongytongylickylicky het volgende:
reken op 6000 netto....
per week
wat hij zegtquote:Op donderdag 23 februari 2006 00:25 schreef Phoenixjuh het volgende:
De bruto salaris op HBO-niveau varieert meestal tussen de 1600 bruto en 2000 bruto. Controllers op dit gebied verdienen meer dan 2000 bruto, dat is zeg maar een uitzondering. Banen waar je snel carriere kunt maken en waar veel concurrenties is liggen vaak wat lager. Marketing en communicatie is niet zo'n speciaal, denk dus rond 1600-1700 bruto per maand. Mocht het bij een multinational zijn, dan kan je rekenen op circa 1800 bruto.
Kijk daar kunnen we wat mee.quote:Op donderdag 23 februari 2006 00:25 schreef Phoenixjuh het volgende:
De bruto salaris op HBO-niveau varieert meestal tussen de 1600 bruto en 2000 bruto. Controllers op dit gebied verdienen meer dan 2000 bruto, dat is zeg maar een uitzondering. Banen waar je snel carriere kunt maken en waar veel concurrenties is liggen vaak wat lager. Marketing en communicatie is niet zo'n speciaal, denk dus rond 1600-1700 bruto per maand. Mocht het bij een multinational zijn, dan kan je rekenen op circa 1800 bruto.
1. Omdat je snel carriere kunt maken, zal je salaris ook sneller stijgen. Denk maar eens aan accountancy, je gaat elk 3-4 jaar naar een hogere functie waar je honderden euro's meer krijgt. In circa 7-8 jaar heb je je salaris verdubbeld. Het is dan beetje onlogisch om je op een laag niveau gelijk een dikke salaris te geven. Wat moeten ze je in de toekomst gaan bieden? Andere banen waar je moeilijk echt carriere kan maken is bijvoorbeeld bij de gemeente. Je werkt jaren lang in dezelfde functie. Je krijgt een schaal, en daar zit je salaris in. Er wordt dan ook vaak een iets hogere salaris geboden.quote:Op donderdag 23 februari 2006 00:27 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Kijk daar kunnen we wat mee.![]()
Hoe komt het dat bij banen waar veel mogelijkheden zijn tot doorgroei de startsalarissen lager liggen? En tevens waarom liggen bij multinationals de salarissen hoger? Is dit omdat ze ook rekening houden met dezelfde banen bij vestingen in het buitenland?
quote:Op woensdag 22 februari 2006 23:30 schreef Halfgedraaide het volgende:
Ik had laatst een discussie over het starter salaris voor HBO studenten
?quote:
quote:
Ben wel benieuwd wat dat jongmens dan doet..quote:
Hij doet WO Rechten dacht ikquote:Op donderdag 23 februari 2006 11:38 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd wat dat jongmens dan doet..
Wat 't elitaire wezentje verdiend of denkt te gaan verdienen..
Wat hou je dan netto ongeveer eraan over?quote:Op donderdag 23 februari 2006 10:04 schreef Fiorenza het volgende:
Ik kan uit ervaring zeggen dat het startsalaris inderdaad vaak tussen de 1600-1800 bruto zal zijn.
't balletje studeert nogquote:
Trek er ongeveer 1/3e van af.quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:52 schreef Sender_ het volgende:
[..]
Wat hou je dan netto ongeveer eraan over?
heeft niks met elitair te maken; ook toen ik nog niet studeerde was ik weinig gecharmeerd dat tegenwoordig elke opleiding moeilijker dan die voor het veterdiploma de term 'studeren' wordt gebruikt. Dat het voor het HBO gebruikt wordt zou nog te verdedigen zijn (menig HBO opleiding is beduidend moeilijker en vergt veel meer inspanning dan een het WO waar ik nu mee bezig ben), zeker in het licht van de bachelor-meuk, maar ook een mbo-er afficheert zich tegenwoordig al als student.quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:38 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd wat dat jongmens dan doet..
Wat 't elitaire wezentje verdiend of denkt te gaan verdienen..
Maak je geen zorgen, ik werk al een jaar of vijftien.quote:
Dan is je reactie van daarboven misschien wel wat misplaatstquote:Op donderdag 23 februari 2006 12:00 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
heeft niks met elitair te maken; ook toen ik nog niet studeerde was ik weinig gecharmeerd dat tegenwoordig elke opleiding moeilijker dan die voor het veterdiploma de term 'studeren' wordt gebruikt. Dat het voor het HBO gebruikt wordt zou nog te verdedigen zijn (menig HBO opleiding is beduidend moeilijker en vergt veel meer inspanning dan een het WO waar ik nu mee bezig ben), zeker in het licht van de bachelor-meuk, maar ook een mbo-er afficheert zich tegenwoordig al als student.
Voor de rest is 'jongmens' niet een kwalificatie die nog op mij van toepassing is.
Ik heb een ICT baan; ik heb geen afgeronde opleiding die op enige manier relevant is voor mijn arbeidsbeloning en ik behoor tot het rigide soort dat niet zijn salaris in het openbaar roept. Maar ik hoef in ieder geval niet jaloers te zijn op het uurtarief wat een beetje freelancer in mijn branche krijgt
[..]
Maak je geen zorgen, ik werk al een jaar of vijftien.
Ik ervaar dat wat anders. Een student is in mijn beleving iemand die tot wetenschapper opgeleid wordt (of zou dat moeten zijn).quote:Op donderdag 23 februari 2006 12:03 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Dan is je reactie van daarboven misschien wel wat misplaatst
Vandaar onze verblijdende reacties eroverheen
De discussie kan ik wel volgens, maak me alleen niet zo druk om de terminologie. Als iemand iets leert en dat studeren noemt heb ik daar vrede mee, je krijgt immers ook studiefinanciering en een OV-studentenkaart. Tis maar een termpje toch?
Njah, dan ben je wel een beetje een uitstervend soort zullen we maar zeggen.quote:Op donderdag 23 februari 2006 12:08 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Ik ervaar dat wat anders. Een student is in mijn beleving iemand die tot wetenschapper opgeleid wordt (of zou dat moeten zijn).
Ik ben gewoon een oude lul. In mijn tijd vroeg je aan iemand: 'wat doe je ?'. En als je het antwoord dan luidde: 'ik studeer.', dan was het duidelijk dat persoon in kwestie met een universitaire studie bezig was. De TU heette nog TH en de kwalificatie 'doctorandus' werd nog naar de letterlijke betekenis van het woord ervaren.
Inderdaad, heb zelf ook meer moeite op de HBO gehad dan op de WO. WO was voor mij gewoon een eitje vergeleken met HBO.quote:Op donderdag 23 februari 2006 12:00 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
heeft niks met elitair te maken; ook toen ik nog niet studeerde was ik weinig gecharmeerd dat tegenwoordig elke opleiding moeilijker dan die voor het veterdiploma de term 'studeren' wordt gebruikt. Dat het voor het HBO gebruikt wordt zou nog te verdedigen zijn (menig HBO opleiding is beduidend moeilijker en vergt veel meer inspanning dan een het WO waar ik nu mee bezig ben), zeker in het licht van de bachelor-meuk, maar ook een mbo-er afficheert zich tegenwoordig al als student...
Dan moeten we onze regering op z'n kop geven, die geven scholieren immers stufi en een studenten ov. Das echt onterechtquote:Op donderdag 23 februari 2006 12:40 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Inderdaad, heb zelf ook meer moeite op de HBO gehad dan op de WO. WO was voor mij gewoon een eitje vergeleken met HBO.
Volgens Van Dale, en dus ook velen:
stu·de·ren2 (ov.ww., ook abs.)
1 (een studie) volgen aan een universiteit of hbo-instelling
Jij denkt ook, laat ik eens lekker gaanquote:Op donderdag 23 februari 2006 13:07 schreef MrBean het volgende:
[..]
Rechten is een HBO-studie die per ongeluk op de universiteit gegeven wordt.
Die indruk heb ik wel vaakquote:Op donderdag 23 februari 2006 13:07 schreef MrBean het volgende:
[..]
Rechten is een HBO-studie die per ongeluk op de universiteit gegeven wordt.
Hey tofquote:Op maandag 27 februari 2006 22:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik hoop dat ik straks ook een stap kan maken, ben benieuwd, tvp derhalve. verdien nu zon 1300 netto als mbo er (33) En doe hbo-bi
Welke branche?quote:Op maandag 27 februari 2006 22:15 schreef Paul_P het volgende:
Bij mijn werkgever verdienen startende HBO-ers ongeveer 2050 bruto.
Ja veel ervaring in allerlei werkquote:Op maandag 27 februari 2006 22:34 schreef R-Alph het volgende:
[..]
Hey tofIk ben nu ook mbo er en wil ook hbo bi doen.
Vind die 1300 netto alleen wat weinig. Heb je nog verdere cerificaten?
iets meer.. zo een 13-1400quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:53 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
't balletje studeert nog
Arme hij, de klap zal hard aankomen
Enfin, 1600~1800 bruto levert je zo'n 1000~1200 netto op zo uit 't blote bolletje.
Dat is wel netjes geregeldquote:Op maandag 27 februari 2006 22:39 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Ja veel ervaring in allerlei werken wel wat certificaten, maar geen echt waardevolle , op mn werkik heb wel bepaalde sec. arbeidsvoorwaarden zoals dat de baas een deel van de huur betaalt en dat hij de belasting betaalt als ik een auto aanschaf. etc.. dus in feite is het loon wel iets hoger netto,
minus vaste lasten per maand, inclusief huurhuis in het begin..quote:
Als jij dat nu verdient is dat toch best aardigquote:Op maandag 27 februari 2006 22:41 schreef Kizzy het volgende:
1800 bruto en wat hou je daar netto nu van over?![]()
Niet veel om leuke dingen mee te doen!
Is er nog een dokter in de zaal?![]()
Dat lijkt me niet, dat hield ik namelijk over op 2100~2200,- en zo rond de 1500,- met 2300,- bruto.quote:
quote:Op maandag 27 februari 2006 22:49 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet, dat hield ik namelijk over op 2100~2200,- en zo rond de 1500,- met 2300,- bruto.
Je betaald dan al een kleine 40% belasting in totaal hoor.
komt denk ik ook omdat ik waarschijnlijk een schaal lager zitquote:Op maandag 27 februari 2006 22:51 schreef dutchmage het volgende:
[..]
dan doe ik het zo slecht nog niet
![]()
Ik wil geen belasting betalen. Ik ga op een partij stemmen waarbij ik het minste belasting moet betalen.quote:Op maandag 27 februari 2006 22:49 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet, dat hield ik namelijk over op 2100~2200,- en zo rond de 1500,- met 2300,- bruto.
Je betaald dan al een kleine 40% belasting in totaal hoor.
als het nu guldens waren hoeveel had je dan verdiend eigenlijk ?quote:Op maandag 27 februari 2006 22:51 schreef Herkauwer het volgende:
Met alleen VWO en wel 4,5 jaar werkervaring zit ik nu op ¤2200 bruto, daarnaast wordt mijn opleiding wel volledig vergoed, deeltijd CE. Daar hou ik ¤1500 aan over... Het lijkt er op dat er genoeg mensen relatief meer overhouden netto... loopt de belasting zo rap op of betaal aan andere premies meer?
Oh ja, einde van de maand is dus vrij weinig over.... heb wel een eigen woning en een eigen auto.... Maar dan nog, ik rij met mijn auto niet dagelijks...
Lol..... Volgens jaaropgaaf... ¤29136 (* 2.20371 = 64200) En het klinkt veel in guldens, maar in euro's.... ik snap niet hoe sommige mensen met minder goed rond kunnen komen...quote:Op maandag 27 februari 2006 22:53 schreef Kizzy het volgende:
[..]
als het nu guldens waren hoeveel had je dan verdiend eigenlijk ?
quote:Op maandag 27 februari 2006 22:52 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Ik wil geen belasting betalen. Ik ga op een partij stemmen waarbij ik het minste belasting moet betalen.![]()
Ik begrijp het dus ook niet,quote:Op maandag 27 februari 2006 22:55 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Lol..... Volgens jaaropgaaf... ¤29136 (* 2.20371 = 64200) En het klinkt veel in guldens, maar in euro's.... ik snap niet hoe sommige mensen met minder goed rond kunnen komen...
Ik heb rap een vriendin nodig die ook wat verdient
Zo zitten wij samen > 60.000 euro en wij vragen ons dat ook afquote:Op maandag 27 februari 2006 22:55 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Lol..... Volgens jaaropgaaf... ¤29136 (* 2.20371 = 64200) En het klinkt veel in guldens, maar in euro's.... ik snap niet hoe sommige mensen met minder goed rond kunnen komen...
Ik heb rap een vriendin nodig die ook wat verdient
met de euro niet neequote:Op maandag 27 februari 2006 22:58 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Zo zitten wij samen > 60.000 euro en wij vragen ons dat ook af![]()
Maarja, netto blijft er tegenwoordig niet veel van over natuurlijk.
Is dat sarcastisch en zo ja leg eens uit ?quote:Op maandag 27 februari 2006 22:57 schreef Kizzy het volgende:
[..]
Ik begrijp het dus ook niet,
kijk met 2200 gulden per maand is het leuk leven, maar 1550 euro?
![]()
![]()
uhu dat was vroeger.. voor de euro en de 1 in de unie.. vroegerquote:Op maandag 27 februari 2006 22:57 schreef Kizzy het volgende:
[..]
Ik begrijp het dus ook niet,
kijk met 2200 gulden per maand is het leuk leven, maar 1550 euro?
![]()
![]()
Bij welke detacheerder werkt hij? Ik wil dit namelijk zelf ook gaan doen en ben een beetje aan het rondkijken.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 17:33 schreef J_CDA het volgende:
Een vriend van mij werkt sinds 3 maanden bij een financiële detacheerder. Hij heeft HBO BE afgerond en verdient 1800 bruto + nog een netto onkostenvergoeding van 71 euro per maand. Hij vindt dit niet echt veel en ik vind dat hij wel aardig gemiddeld zit.
Iemand anders ervaring als BE afgestudeerde?
Jep, als starter is het erg leuk als eenverdiener...quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:07 schreef Neuralnet het volgende:
Daar kan je niet eens een fatsoenlijke woning mee betalen.
Je inkomen over twee jaar? Je bedoelt je bijstandsuitkering.quote:Op woensdag 1 maart 2006 17:38 schreef boeiuh het volgende:
Ik vind dat de studiefinanciering wel omhoog mag zodat ik alvast kan wennen aan het inkomen dat ik heb over twee jaar..
quote:Op woensdag 1 maart 2006 18:01 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Je inkomen over twee jaar? Je bedoelt je bijstandsuitkering.
Zal het even voor je navragen.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 20:25 schreef Sender_ het volgende:
[..]
Bij welke detacheerder werkt hij? Ik wil dit namelijk zelf ook gaan doen en ben een beetje aan het rondkijken.
weet je het zeker dat het netto is? Want als je dat daadwerkelijk op je bankrekening gestort krijgt, dan zit je bruto op minimaal 2500,- , En dat verdient een startende hbo'er of academici niet eens...quote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:47 schreef The_Mavericks het volgende:
mischien beetje off topic, maar ik vindt starters salaris voor hbo zowiezo erg laag, als je vbo c --> vapro b (petrochemie bijv) dan heb je al op 20 jarige leeftijd als starter 1800 netto
ja dit klopt wel, alleen vergeet hij te vertellen dat je tevens in een volcontinu ploegendienst werkzaam bent, de "extra" vergoeding is 3-% dus tel bij je eigen salaris eens 30% op en je verdient hetzelfde.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 11:16 schreef off_topic het volgende:
[..]
weet je het zeker dat het netto is? Want als je dat daadwerkelijk op je bankrekening gestort krijgt, dan zit je bruto op minimaal 2500,- , En dat verdient een startende hbo'er of academici niet eens...
Moraal van het verhaal: leren is tegenwoordig duur en biedt geen garantie op een goed betaalde baan! Eens/oneens?
Jawelquote:Op vrijdag 10 maart 2006 11:16 schreef off_topic het volgende:
[..]
weet je het zeker dat het netto is? Want als je dat daadwerkelijk op je bankrekening gestort krijgt, dan zit je bruto op minimaal 2500,- , En dat verdient een startende hbo'er of academici niet eens...
automatisering in een ziekenhuis? Betalen ziekenhuizen goed dan? Overweeg zelf om Medische Informatiekunde te gaan studeren namelijk. Niet veel doorgroeimogelijkheden in zorginstellingen lijkt mij? Zowel qua carriére als salaris bedoel ik dan ook.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 13:11 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Jawel![]()
Ik ben mijn eerste full-time baan na mijn studie begonnen met 2500,- , maar ik had dan ook wel ontzettend geluk eigenlijk. Hoewel ik niet echt zonder ervaring ben begonnen; ik heb tijdens mijn studie zeer veel ervaring opgedaan in de automatisering in een ziekenhuis, en ik ben dan ook begonnen in een ziekenhuis. Dus ja wat is is startend..
Overigens is het nadeel van een ziekenhuis dat loonsverhoging niet echt snel gaat....
Voor een startend bedrijf is dat prima. Hoe loopt dat bedrijf?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 11:18 schreef danos het volgende:
Ik ben CE-afgestudeerde en verdien 1900 bruto, vind ik best netjes, mede doordat ik bij een startend bedrijf zit
Wat voor baan heb je nu dan?quote:Op maandag 13 maart 2006 21:08 schreef LaZZ het volgende:
Ik kan beter als student bij m'n huidige baan zitten dus dan te gaan werken na m'n studie. Dan ga ik er nog op achteruit ook.
Wat als je WO Bedrijfskunde doet? Zit je dan ook rond 2000 bruto?
Doe 'voorwerk' voor relatiebeheer en interne aannemerij etc. Geef vakmannen opdracht om langs te komen bij huurders voor reparatie etc.quote:
Heb je het dan nog steeds over HBO-ers? Ik vraag me trouwens af of er ook HBO-ers in het buitenland zitten en hoeveel dat scheelt?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:08 schreef Ferdi81 het volgende:
ben eigenlijk ook weleens benieuwd wat nou de gemiddelde doelgroep van ca. 30-35 jaar verdient, modaal is 2500 euro, zijn natuurlijk veel mensen die dat verdienen, maar ook de hogere wat is de max 3000-3500 euro, vind ik toch wel aardig wat geld
Wat verdien je nu per uur dan?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:15 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Doe 'voorwerk' voor relatiebeheer en interne aannemerij etc. Geef vakmannen opdracht om langs te komen bij huurders voor reparatie etc.
2137 bruto op basis van 36 u. Zonder vakantieshit etc.quote:
Netjes, waar is dat bedrijf ergensquote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:29 schreef LaZZ het volgende:
[..]
2137 bruto op basis van 36 u. Zonder vakantieshit etc.
Maar werk er dus 20.
Zonde te ver wegquote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:49 schreef LaZZ het volgende:
Amsterdam e.o.
Nee, helaas niet.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:51 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Zonde te ver wegKan ik niet telewerken
![]()
Helaas.....quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:05 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Nee, helaas niet.
Het is veel telefoonwerk ook. Veel klanten die bellen etc.
Vakkenvullen.quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:35 schreef obl het volgende:
Wat kan je allemaal doen als je WO bedrijfskunde gedaan hebt? Erg veel mensen doen het, zijn er wel genoeg banen? Krappe arbeidsmarkt denk ik
Ik neem aan dat je toch wel weet wat je geleerd hebt? Nou, dat ga je doenquote:Op woensdag 15 maart 2006 22:52 schreef obl het volgende:
En WO Bestuurskunde zou ik ook wel willen wete in het bedrijfsleven?
Och een factor 3 of zoquote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:46 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Heb je het dan nog steeds over HBO-ers? Ik vraag me trouwens af of er ook HBO-ers in het buitenland zitten en hoeveel dat scheelt?
Voor WO-ers ookquote:
Ik ben 25quote:Op donderdag 16 maart 2006 08:29 schreef Ferdi81 het volgende:
en hoe oud ben je Robar ?
HBO Informatica en Informatiekunde aan de Haagse Hogeschool.quote:Op donderdag 16 maart 2006 09:34 schreef M3THoD_MAN het volgende:
En welke richting heb je gestudeerd?
Het voordeel zit hem denk ik ook meer in het feit dat ik bij een hele grote bank en verzekeraar werk (ING). Maar de tegenprestatie is dat ik tijdens mijn interne opleiding werk heb gedaan op HBO niveau, zonder op dat niveau betaald te worden. Maar nu betaalt het zich dus terug.quote:Op donderdag 16 maart 2006 09:45 schreef Ferdi81 het volgende:
goed salaris voor je leeftijd, wat dat betreft ben je wel een uitzondering op de regel.
Ook HBO gedaan?quote:Op donderdag 16 maart 2006 09:55 schreef Ferdi81 het volgende:
hoop het voor je method man, maar ik betwijfel dat wanneer je met zo''n salaris start, je jaarlijks ook nog flinke opslag krijgt, anders verdien je als je bij 35 bent wel een topsalaris.
ik ben 24 en verdien 2200 euro bruto (excl 13emaand/vakantiegeld/bonus/winstuitkering/auto v/d zaak/dividend)
vind het leuker om jaarlijks te stijgen dan wanneer je hoog begint en er niks meer bij krijgt.
Meestal stijgen je jaarlijks ook gewoon als je hoog begint, zeker bij een grote bank als ING... Ik begin ook hoog, maar het salaris zal komende jaren toch gestaag door groeien...quote:Op donderdag 16 maart 2006 09:55 schreef Ferdi81 het volgende:
hoop het voor je method man, maar ik betwijfel dat wanneer je met zo''n salaris start, je jaarlijks ook nog flinke opslag krijgt, anders verdien je als je bij 35 bent wel een topsalaris.
ik ben 24 en verdien 2200 euro bruto (excl 13emaand/vakantiegeld/bonus/winstuitkering/auto v/d zaak/dividend)
vind het leuker om jaarlijks te stijgen dan wanneer je hoog begint en er niks meer bij krijgt.
Nou hoe hoger je begint, hoe hoger je zult eindigen is mijn mening. Je moet ook niet te laag inzetten. overigens is 2200 zeker niet slecht als start salaris, dus wat dat betreft zit je wel goedquote:Op donderdag 16 maart 2006 09:55 schreef Ferdi81 het volgende:
ik moet er wel bij zeggen dat ik geen Hbo'er ben, gewoon mbo en wat dat betreft groei ik nu verder in het bedrijf waar ik 3 jaar geleden begonnen ben.quote:Op donderdag 16 maart 2006 10:37 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Nou hoe hoger je begint, hoe hoger je zult eindigen is mijn mening. Je moet ook niet te laag inzetten. overigens is 2200 zeker niet slecht als start salaris, dus wat dat betreft zit je wel goed
Dat is niet helemaal juist. ICT'ers bijvoorbeeld beginnen hoog, maar eindigen lager dan een aantal andere beroepen die met een lager salaris beginnen. Je salaris zal pas flink groeien als je ook echt een ander functie krijgt. Als voorbeeld: assistent-administrateur -> administrateur -> controller -> cluster-controller -> financieel directeur. Met ICT zit je al veel eerder aan de top, je kunt hooguit de hoofd van de ICT-afdeling worden, maar daar houdt het dan ook bij. Er zijn nog weinig bedrijven die bijvoorbeeld een ICT-directeur heeft. Je begint hoog, maar na zo'n 10 jaar zit je al vaak lager dan anderen. Opzich is het ook niet erg, van de salaris die je dan krijgt kan je al heel goed leven. Wil je als ICT'er toch flink gaan doorgroeien in de salaris, dan zit er vaak ook niks anders op dan overstappen naar een ander bedrijf.quote:Op donderdag 16 maart 2006 10:37 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Nou hoe hoger je begint, hoe hoger je zult eindigen is mijn mening. Je moet ook niet te laag inzetten. overigens is 2200 zeker niet slecht als start salaris, dus wat dat betreft zit je wel goed
En juist daarom is een functie binnen een bedrijf als de ING zo ontzettend gunstig.quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:00 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal juist. ICT'ers bijvoorbeeld beginnen hoog, maar eindigen lager dan een aantal andere beroepen die met een lager salaris beginnen. Je salaris zal pas flink groeien als je ook echt een ander functie krijgt. Als voorbeeld: assistent-administrateur -> administrateur -> controller -> cluster-controller -> financieel directeur. Met ICT zit je al veel eerder aan de top, je kunt hooguit de hoofd van de ICT-afdeling worden, maar daar houdt het dan ook bij. Er zijn nog weinig bedrijven die bijvoorbeeld een ICT-directeur heeft. Je begint hoog, maar na zo'n 10 jaar zit je al vaak lager dan anderen. Opzich is het ook niet erg, van de salaris die je dan krijgt kan je al heel goed leven. Wil je als ICT'er toch flink gaan doorgroeien in de salaris, dan zit er vaak ook niks anders op dan overstappen naar een ander bedrijf.
Word dat binnenkort ge-outsourced aan Getronics?quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:29 schreef Robar het volgende:
En juist daarom is een functie binnen een bedrijf als de ING zo ontzettend gunstig.
Daar houdt het niet op bij "hoofd van een ICT afdeling".
Alhoewel het binnen ING nu niet echt rooskleurig gaat met de IT
Er wordt ge-outsourced ja.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:12 schreef M3THoD_MAN het volgende:
[..]
Word dat binnenkort ge-outsourced aan Getronics?
Als je daadwerkelijk rechten studeert dan lijkt me dat jij niet bepaald de aangewezen persoon bent om dit soort dingen te zeggen en een probleem te maken van HBO studenten.quote:Op donderdag 23 februari 2006 12:08 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Ik ervaar dat wat anders. Een student is in mijn beleving iemand die tot wetenschapper opgeleid wordt (of zou dat moeten zijn).
Ik snap sowieso de discussie niet, omdat ik niet zie wat nu uiteindelijk het verschil in doeleinde is van een WO-er en een HBO-er.quote:Op donderdag 16 maart 2006 19:16 schreef Shivo het volgende:
[..]
Als je daadwerkelijk rechten studeert dan lijkt me dat jij niet bepaald de aangewezen persoon bent om dit soort dingen te zeggen en een probleem te maken van HBO studenten.
Ik zie niets staan over het niveau van de opleiding?quote:stu´de·ren
werkwoord; studeerde, heeft gestudeerd
I onovergankelijk werkwoord
1 zich met een tak van wetenschap of kunst bezighouden om er in door te dringen
voorbeeld
+ bijwoord
hard, veel studeren
2 <met ‘op’> intensief denken over
voorbeeld
+ voorzetsel
op middelen studeren om hier vandaan te komen
II overgankelijk werkwoord, ook zonder object
1 (een studie) volgen aan een universiteit of hbo-instelling
voorbeeld
+ zelfstandig naamwoord
Nederlands, medicijnen studeren
+ bijwoord
verder studeren
een vervolgopleiding gaan doen
+ voorzetsel
zij studeert aan de kunstacademie
voor ingenieur studeren
2 zich praktisch in de muziek oefenen
voorbeeld
+ zelfstandig naamwoord
piano studere
Zo volgens van Dale is een HBO-er ook studentquote:stu·dent
de student (mannelijk); de studenten
1 iemand die studeert in het tertiair onderwijs
samenstelling
beursstudent, theologiestudent, medestudent
2 iemand die aanleg heeft voor studie of die veel van studeren houdt
tertiair onderwijs
hoger beroeps- of universitair onderwijs
ter·ti´air
bijvoeglijk naamwoord
1 in de derde plaats komende
voorbeeld
+ zelfstandig naamwoord
tertiaire kleuren
kleuren, ontstaan door menging van primaire en secundaire kleuren
tertiair onderwijs
hoger beroeps- of universitair onderwijs
de tertiaire sector
dienstverlenende bedrijven als banken, ziekenhuizen, het onderwijs enzovoort
tertiaire wegen
binnenwegen
2 <geologie> van, uit het Tertiair
om vervolgens 10 jaar over rechten of economie te doenquote:Op vrijdag 17 maart 2006 09:43 schreef Stansfield het volgende:
Om even te reageren op het hele hbo-er is geen student verhaal. Dat is volgens mij een populiar dingentje van WO studenten die zich op die manier een beetje verheven proberen te voelen boven HBO-ers. Ik kan er altijd wel om lachen. Meestal zeggen gasten dit die opgegroeid zijn in kleine plaatsjes naar de grote stad gegaan zijn om te studeren. Maar lekker veilig bij een studentenvereninging gegaan zijn en dan lekker met zijn alle in rugby truien zitten te brallen (praten ineens allemaal met een R terwijl ze gewoon uit een klein kutdorpje komen) dat HBO-ers geen studenten zijn.
Dat is waar. In mijn vakgebied is weinig kans op veel carrière:quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:29 schreef Robar het volgende:
[..]
En juist daarom is een functie binnen een bedrijf als de ING zo ontzettend gunstig.
Daar houdt het niet op bij "hoofd van een ICT afdeling".
Alhoewel het binnen ING nu niet echt rooskleurig gaat met de IT
Het is maar de vraag of je als bedrijf iemand die begonnen is als ICT-adviseur laat doorgroeien naar een echte managementfunctie, daarvoor heb je toch andere kwaliteiten/kennis nodig dan wat je hebt geleerd voor een studie ICT. Zelf heb ik hier in het verleden ook een kleine onderzoek naar gedaan. Het blijkt toch dat de overstap bij de wat 'ambachtelijke'-sectoren deze overstap makkelijker te maken is dan de wat nieuwere (ontwikkelde) organisaties, hoewel ik niet zeg dat dat niet zal voorkomen.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 10:33 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Dat is waar. In mijn vakgebied is weinig kans op veel carrière:
junior ICT-adviseur (ben ik nu) -> ICT adviseur -> senior ICT adviseur -> Hoofd ICT Advies & Consultancy.
Dan houdt het op wil ik binnen mijn vakgebied blijven (alhoewel hoofd van de afdeling al minder met de oorspronkelijk werkzaamheden te maken heeft natuurlijk).
Daarnaast zou je kunnen doorgroeien naar Mangementteam -> Manger ICT -> Lid Raad van bestuur -> voorzitter raad van bestuur.
De vraag is of je dat wilt natuurlijk.
Kortom doorgroeien kan altijd wel, alleen zul je uiteindelijk in een hele andere functie terecht komen.
Ohja en hoog beginnen met een salaris is inderdaad niet altijd negatief. Ook ik krijg er standaard een bedrag bij per jaar. Hoe lager je begint kwa salaris, hoe kleiner die bedragen ook zijn. Kortom je salaris neemt exponentieel toe met een hogere startsalaris. (Ja het is oneerlijk eigenlijk.... maar ik klaag niet)
quote:Op maandag 13 maart 2006 00:02 schreef yup het volgende:
Als je echt geld wilt verdienen moet je tandarts worden.
Je wordt er niet rijk van.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 11:30 schreef Ferdi81 het volgende:
waar ligt dan bij de grens, tot hoever groeit een tandarts door ?
daar heb ik geen idee van, maar ze zitten wel met een maximaal bedrag dat ze kunnen rekenen per consult....maar als je als tandarts een eigen pratijk hebt, etc. dan verdien je natuurlijk meerquote:Op vrijdag 17 maart 2006 11:30 schreef Ferdi81 het volgende:
waar ligt dan bij de grens, tot hoever groeit een tandarts door ?
Geloof me tandartsen leven echt rijk...quote:Op vrijdag 17 maart 2006 11:35 schreef funkmaster het volgende:
[..]
daar heb ik geen idee van, maar ze zitten wel met een maximaal bedrag dat ze kunnen rekenen per consult....maar als je als tandarts een eigen pratijk hebt, etc. dan verdien je natuurlijk meer![]()
Zou het? Als adviseur heb je namelijk, in ieder geval in mijn omgeving, te maken met de gebruikers, de techniek, de echte ICT-nerds, maar voornamelijk met de managers (ik werk in een ziekenhuis met heel veel zorgmanagers). Kortom je hebt kennis van alle aspecten van de organisatie. Mijn opleiding heeft zich daar ook behoorlijk op gericht. Met een aantal cursussen, of een extra opleiding moet dat toch wel te doen zijn?quote:Op vrijdag 17 maart 2006 11:24 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Het is maar de vraag of je als bedrijf iemand die begonnen is als ICT-adviseur laat doorgroeien naar een echte managementfunctie, daarvoor heb je toch andere kwaliteiten/kennis nodig dan wat je hebt geleerd voor een studie ICT. Zelf heb ik hier in het verleden ook een kleine onderzoek naar gedaan. Het blijkt toch dat de overstap bij de wat 'ambachtelijke'-sectoren deze overstap makkelijker te maken is dan de wat nieuwere (ontwikkelde) organisaties, hoewel ik niet zeg dat dat niet zal voorkomen.
Gemiddeld verdienen ze inderdaad erg goed, alleen zij zitten wel tegen een plafond aan, veel hoger is niet mogelijk (ze kunnen niet doorgroeien). Hoewel deze bedrage natuurlijk erg goed zijn, kun je natuurlijk altijd beter doen... Ga als beta naar het buitenland en je kunt ook een dergelijk startsalaris binnen slepen en dan kun je blijven groeien...quote:Op vrijdag 17 maart 2006 11:46 schreef yup het volgende:
[..]
Geloof me tandartsen leven echt rijk...
Ken een paar voorbeelden.
Ook in het buitenland verdienen die gasten bovengemiddeld goed...
3-4-5k netto per maand is echt geen uitzondering...
Je hebt dan misschien wel kennis van bepaalde aspecten binnen verschillende organisaties, maar kennis van het managen zelf is een ander verhaal. Weet je als ICT'er veel over het berekenen van rendementen van projecten? NCW, risico's, capital budgetting, etc. Verschillende managementtheorieen, zoals Mintzberg, Ansoff, Porter, BSC, etc, etc. Dit zijn dingen die je niet in praktijk leert als ICT'er. Hoewel een goede manager deze basis moet beheersen. Zelf denk ik dat een miljoenenbedrijf niet zo snel iemand een dergelijk verantwoordelijkheid zal geven, zonder dat diegene de basis kennis beheerst.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 14:16 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Zou het? Als adviseur heb je namelijk, in ieder geval in mijn omgeving, te maken met de gebruikers, de techniek, de echte ICT-nerds, maar voornamelijk met de managers (ik werk in een ziekenhuis met heel veel zorgmanagers). Kortom je hebt kennis van alle aspecten van de organisatie. Mijn opleiding heeft zich daar ook behoorlijk op gericht. Met een aantal cursussen, of een extra opleiding moet dat toch wel te doen zijn?
Overigens heb ik die ambitie zelf helemaal niet, ik vind het veel leuker om me lekker met alle projecten te bemoeien.
Dat zeg ik. Als ICT-adviseur ben je niet echt een ICT'er. Ik weet nauwelijks iets van programmeren, netwerkbeheer etc. Ik weet veel meer van organiseren, projectplannen e.d. Het is zegmaar de schakel tussen de echte ICT'er en de organisatie. Juist de POI's, TCO's e.d. liggen daar. Goed ik ken niet alle managementtheoriën uitvoerig, en ik zie ook wel in dat er waarschijnlijke studie's zijn die je beter opleiden tot manager, maar ik zie ook juist de mogelijkheden.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 15:10 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Je hebt dan misschien wel kennis van bepaalde aspecten binnen verschillende organisaties, maar kennis van het managen zelf is een ander verhaal. Weet je als ICT'er veel over het berekenen van rendementen van projecten? NCW, risico's, capital budgetting, etc. Verschillende managementtheorieen, zoals Mintzberg, Ansoff, Porter, BSC, etc, etc. Dit zijn dingen die je niet in praktijk leert als ICT'er. Hoewel een goede manager deze basis moet beheersen. Zelf denk ik dat een miljoenenbedrijf niet zo snel iemand een dergelijk verantwoordelijkheid zal geven, zonder dat diegene de basis kennis beheerst.
Ik ben net klaar met WO Bedrijfskunde en ik ben net begonnenquote:Op maandag 13 maart 2006 21:08 schreef LaZZ het volgende:
Wat als je WO Bedrijfskunde doet? Zit je dan ook rond 2000 bruto?
Er zijn inderdaad veel bedrijfskundigen die afstuderen en de concurrentie is ook wel groot. Als je een goede CV hebt (hoge cijfers + nevenactiviteiten + stage in het buitenland + studeren in het buitenland) dan hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken...bedrijven staan voor je in de rij. De werkgever biedt je geen baan aan, maar een loopbaan. Bedrijfskundestudenten die kunnen laten zien dat ze flink zijn gegroeid in hun studententijd, daarvan neemt de werkgever aan dit ook het geval zal zijn in hun carriere. De werkgever betaalt dan graag voor afgestudeerden met management potentieel (starten gemiddeld op 2500-2600 bruto). Er zijn echter niet veel studenten die dit kunnen aantonen. Voor hen is het veel moeilijker om die mooie banen en salarissen te krijgen. Voor WO bedrijfskundigen met een kale CV (en daarvan ken ik er ook veel) kan het dan behoorlijk lastig zijn om een passende baan te vinden. De meeste hiervan zullen een baan op HBO niveau accepteren (1700-1900 bruto).quote:Op zondag 19 maart 2006 22:18 schreef obl het volgende:
Ik dacht dat de markt voor Bedrijfskundigen heel moeilijk is, kennelijk dus niet. Aangezien heel wat mensen die studie doen. Hebben veel bedrijven die nou wel écht nodig? Je wordt er eigenlijk toch meer een allrounder van?
Natuurlijk, is altijd goed. Maar over de voorgaande post: natuurlijk kun je een goeie baan krijgen met een goede cv. Maar dat geldt natuurlijk voor iedereen met een enigzins gangbare studie...quote:Op maandag 20 maart 2006 17:46 schreef LaZZ het volgende:
Hmm, stage en studeren in buitenland moet wel lukken. Cijfers, rond de 7 a 8 is neem ik aan vrij goed. Maar nevenactiviteiten? Dat eeuwige bestuur-gedoe etc.?
Ik heb bijvoorbeeld wel een baan, en geen studentenbaantje maar een echte baan, iets vrij relevants. Is dat ook een goede nevenactiviteit?
Voor managers is het makkelijker rekenen in bruto.quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:52 schreef Sender_ het volgende:
[..]
Wat hou je dan netto ongeveer eraan over?
Ach, alles is mogelijk...quote:Op maandag 20 maart 2006 18:06 schreef Tomatenboer het volgende:
Een neef van mij verwacht na zijn HBO opleiding als ICT-er meteen een lease-auto en een bruto salaris van op z'n minst 2500 euro, maar ik hoorde hem laatst ook al dat hij had gelezen dat je als startend programeur wel 3400 bruto kon verdienen
Zal vast een beetje tegenvallen voor hem ben ik bang![]()
Het is inderdaad mogelijk, alleen moet je wel wat geluk hebben. Momenteel is er weer een tekort aan ICT'ers. Er worden daarom weer truukjes uitgehaald om ICT'ers te trekken. In het verleden hebben we al gezien dat ze betaald kregen voor het sollicitatiegesprek, premie van zo'n 8000 euro (of was het guldens) per direct kregen als ze aangenomen worden, of in andere gevallen een nieuwe auto. Alleen moet je dan wel van goede huizen komen. Maar aan de andere kant, grote kans dat het hem zal tegenvallen.quote:Op maandag 20 maart 2006 18:06 schreef Tomatenboer het volgende:
Een neef van mij verwacht na zijn HBO opleiding als ICT-er meteen een lease-auto en een bruto salaris van op z'n minst 2500 euro, maar ik hoorde hem laatst ook al dat hij had gelezen dat je als startend programeur wel 3400 bruto kon verdienen
Ligt er allemaal aan, hoe groot het bedrijf is, aan de startende prgrammeur`s verleden, etc.quote:Op maandag 20 maart 2006 18:06 schreef Tomatenboer het volgende:
Hmm daar ben ik dus bang voor als ik ervoor kies om Medische Informatiekunde(WO) te studeren. Niet zoveel doorgroeimogelijkheden in de zorg(ICT).quote:Op donderdag 23 maart 2006 11:36 schreef Muaddib10191 het volgende:
Ben startend ICT-er (werk nu een half jaar) in de zorg met opleiding HBO informatica BIS. Ben begonnen met een salaris van 2600 bruto, ca 35000 per jaar, 36-urige werkweelk (elke vrijdag vrij)
Als je het hier goed doet dan gooien ze er een paar trappen bovenop waardoor je al gauw 250 bruto meer verdient. Per jaar ga ja standaard 1 trap hoger.
Weinig doorgroeimogelijkheden hier daarom wil ik binnenkort overstappen naar een firma als LogicaCMG/Ciber etc. Afhankelijk van je ambities kun je daar doorgroeien in functie en salaris. Je kunt dan bijvoorbeeld ingehuurd worden door bedrijven als informatieanalist voor een project en verder doorgroeien naar projectleider, projectmanager, leidinggevende etc.
Obl: je maakt je in een hoop topics zorgen om je doorgroeimogelijkheden en carriere. Je hebt vast al een aantal studies waar je tussen twijfelt. Ik zou nu gewoon kiezen voor de studie die je voor het komende jaar leuk lijkt. Niet kijken naar later, maar bedenken welke vakken je interesseren, welke stad je leuk lijkt, etc.... Niet meer nadenken over carriere/geld....quote:Op donderdag 23 maart 2006 15:52 schreef obl het volgende:
[..]
Hmm daar ben ik dus bang voor als ik ervoor kies om Medische Informatiekunde(WO) te studeren. Niet zoveel doorgroeimogelijkheden in de zorg(ICT).
je vergeet dat er over de eerste +/- 8500 euro weinig belasting wordt geheven. je komt eerder uit op 1600quote:Op maandag 20 maart 2006 18:15 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Voor managers is het makkelijker rekenen in bruto.
Als je als werknemer dan je netto (afhankelijk van situatie) wilt bereken dan gaat er ongeveer 40% van je bruto af.
Dus:
¤ 2400 bruto - 40% (in die 40% zit je wettelijke belastingen en verzekeringen etc.)
2400 - 960 = 1440
¤ 1440 is dan ongeveer het bedrag dat je netto zult gaan verdienen.
Hahhaha dat is zeker waar. Word er helemaal gek van. Het is niet dat ik carriéregericht of een geldwolf ben. Het is gewoon dat ik wat zekerheid wil. Bovendien ben ik heel makkelijk, vind veel dingen leuk, medisch, technisch, economisch, juridisch. Dat is het dus juist, er zijn mensen die altijd al arts willen worden, anderen willen altijd al een advocaat worden. Ik ben heel makkelijk voel me overal wel een beetje thuis. Bovendien zie ik veeeeeel mensen op WO/HBO die steeds afhaken. Dat is echt kapitaalvernietiging gewoon. De overheid doet daar ook amper wat aan. Jongeren worden heel slecht ingelicht vind ik. Het is heel normaal nu dat mensen nog 5-7 jaar rondlopen op een uni, terwijl als je een studie had gekozen waar je zeker van wist dat je dat wil doen was je al klaar in 4-5 jaar.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:23 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Obl: je maakt je in een hoop topics zorgen om je doorgroeimogelijkheden en carriere. Je hebt vast al een aantal studies waar je tussen twijfelt. Ik zou nu gewoon kiezen voor de studie die je voor het komende jaar leuk lijkt. Niet kijken naar later, maar bedenken welke vakken je interesseren, welke stad je leuk lijkt, etc.... Niet meer nadenken over carriere/geld....
Het gekke is dat ik momenteel parttime (24 uur) werk en hier bruto ¤ 1080 voor krijg, waar ik netto ¤ 970 aan overhoudt.quote:Op maandag 20 maart 2006 18:15 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Voor managers is het makkelijker rekenen in bruto.
Als je als werknemer dan je netto (afhankelijk van situatie) wilt bereken dan gaat er ongeveer 40% van je bruto af.
Dus:
¤ 2400 bruto - 40% (in die 40% zit je wettelijke belastingen en verzekeringen etc.)
2400 - 960 = 1440
¤ 1440 is dan ongeveer het bedrag dat je netto zult gaan verdienen.
Dit wil ik ook wel eens weten.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 12:32 schreef Pune het volgende:
[..]
Het gekke is dat ik momenteel parttime (24 uur) werk en hier bruto ¤ 1080 voor krijg, waar ik netto ¤ 970 aan overhoudt.
Het kan toch niet zo zijn dat ik zometeen fulltime à ¤ 1700 ga werken en er dan slechts honderd euro netto op vooruit ga?
Als je op die manier vragen stelt, of geef je dan wel meer informatie?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 12:38 schreef Nyx96 het volgende:
Iemand een idee waar een 26 jarige HBO-er wordt ingeschaald, werkend bij een overheidsinstelling?
Vraag lijkt me niet al te moeilijk. De beantwoording is moeilijker.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 13:23 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Als je op die manier vragen stelt, of geef je dan wel meer informatie?
Aggut, elke Nederlander wordt geacht de Wet te kennen - hij doet dus niet meer dan zijn burgerplicht...quote:
Schaal 8-9quote:Op vrijdag 7 juli 2006 12:38 schreef Nyx96 het volgende:
Iemand een idee waar een 26 jarige HBO-er wordt ingeschaald, werkend bij een overheidsinstelling?
2000 tot 2200 euro dus?quote:
Overuren niet uitbetaald? Wel extra verlofuren dan?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 16:05 schreef Nyx96 het volgende:
[..]
2000 tot 2200 euro dus?
Best netjes voor een 36-uurige werkweek (36 uur betaald, overuren niet uitbetaald)
Wat ik heb begrepen wel. Overuren worden uitbetaald in vrije tijd. Die extra verlofdagen kun je weer verkopen aan collega'squote:Op zaterdag 8 juli 2006 02:11 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Overuren niet uitbetaald? Wel extra verlofuren dan?
Bruto ja. Gaat dus 600 euro afquote:Op zaterdag 8 juli 2006 10:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
die 2000 is bruto zeker. zelf zit ik op ruim 1300 netto, maar heb mn hbo nog niet afgerond. (net klaar met mn propedeuse)
Ik dacht 29.000 bruto. Maar voor het meest actuele exacte cijfer moet je maar even op de site van het CBS kijken.quote:Op woensdag 12 juli 2006 09:30 schreef Slayers het volgende:
Ik heb een HBO diploma Analytische Chemie, werk nu zo`n twee jaartjes en heb een bruto maandloon van ¤1900,- netto zo`n ¤1500,- (reiskostenvergoeding inbegrepen). Daarnaast krijg ik nog 8% vakantiegeld en winstopslag (ook zoiets als 8%). Zit nu op zo`n 75% van m`n schaal en zal elk jaar ca. 3.5% tot 6% stijgen.
Secundaire arbeidsvoorwaarden : 50 vakantie dagen(eigenlijjk 25 vac. + 25 ATV maar er zijn verder geen beperkende regels).
Wat ik me afvraag is hoeveel is een modaal inkomen eigenlijk, wat is hiervan de onder en boven grens? Er word altijd mee vergeleken maar ik heb nog nooit ergens een duidelijke definitie van gezien![]()
Met accountancy bouw je je salaris in rap tempo op terwijl je bij andere baantjes heel langzaam je loon opbouwt...quote:Op zondag 9 juli 2006 00:33 schreef obl het volgende:
Met accountancy 1792 bruto p/m wtf, terwijl je hoort dat het bedrijfsleven staat te springen om AA'ers, je zou denken dat je gelijk 2000 netto moet verdienen, en je hebt ook nog eens een BE diploma, jij wordt echt uitgebuit
En de secundaire voorwaarden zijn ook vrij goed geregeld. Vooral bij de kleinere "grote" kantoren (niet de "Big 4" maar die er net wat onder zitten zeg maar) ligt het puur aan je eigen ontwikkeling, op basis daarvan kun je vrij snel opbouwen ... startsalaris is niet gek, maar is in vergelijking met die grote 4 stukken lager.quote:Op maandag 28 augustus 2006 18:01 schreef yup het volgende:
[..]
Met accountancy bouw je je salaris in rap tempo op terwijl je bij andere baantjes heel langzaam je loon opbouwt...
Uit onderzoek is gebleken dat men zelfs meer startsalaris krijgt bij een klein kantoor dan bij de groten, daarvoor is een heel rapport beschikbaar die je gewoon op internet kunt downloaden. Daarnaast is het echt niet stukken lager. Ik werk bij een middelgroot kantoor, dus heel groot, maar net geen Big 4. Mijn salaris ligt echt niet stukken lager, dat kan ik je verzekeren.quote:Op maandag 28 augustus 2006 19:43 schreef mark_03 het volgende:
[..]
En de secundaire voorwaarden zijn ook vrij goed geregeld. Vooral bij de kleinere "grote" kantoren (niet de "Big 4" maar die er net wat onder zitten zeg maar) ligt het puur aan je eigen ontwikkeling, op basis daarvan kun je vrij snel opbouwen ... startsalaris is niet gek, maar is in vergelijking met die grote 4 stukken lager.
bron: http://www.gobnet.nlquote:Salaris
Als beginnend gediplomeerd radiodiagnostisch laborant kun je rekenen op een bruto salaris van minimaal zo'n ¤ 1.870,- per maand. Dat kan oplopen tot ongeveer ¤ 2.865,-. Dit is exclusief 8% vakantietoeslag en eventuele onregelmatigheidstoeslagen.
De radiodiagnostisch laborant verricht ook avond-, nacht- en weekenddiensten.
En, leuk om te weten: als je onregelmatige werktijden hebt, komt er een onregelmatigheidstoeslag bovenop je salaris. De toeslagen voor de uren die als onregelmatig worden beschouwd, liggen tussen de 22% en 60%. Dat kan dus behoorlijk oplopen!
waar werk je?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 15:31 schreef Leipo666 het volgende:
ik ben begonnen als HBO BI'er met 1850 bruto (met reiskostenvergoeding erbij ongeveer 2336) en daar hield ik ongeveer 1300 netto (met reiskostenvergoeding erbij ongeveer 1700) over. dit wel ZONDER lease-auto.
nu een jaar later zit ik op 2050 bruto / 1500 netto MET lease-auto
een grote detacheerder in de IT, ik ga geen namen noemenquote:
wat voor hbo-opleiding heb je gedaan dan?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 18:09 schreef B-Keizer het volgende:
begonnen met 1800 euro bruto in de maand
na een half jaar 2500 euro per maand(elk jaar +/- 100 tot 150 euro meer)
Nu na 3 jaar, bij een ander bedrijf(buitenlands), 3700 p.m.
Alles zonder lease auto, mobiele telefoon etcetera.
Wel goede pensioen&verzekerings voorwaarden, etcetera etcetera etcetera
Hoever ik uiteindelijk kom met mijn loon, hangt af van de juiste keuzes en op de
juiste tijd op de juiste plaats te zijn.
daar valt toch geen droog brood mee te verdienen, aangezien bijna alle schepen tegenwoordig onder Liberiaanse en Panamese vlag (ivm de soepele regels en lage kosten) varen met een bemanning die voor 100% uit derde wereldlanden komt. geen reder wil nog een dure Nederlandse maritiem officier aan boord.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 07:16 schreef B-Keizer het volgende:
HBO Maritiem Officier
je ziet het, 3700 euro bruto per maand is echt niet slecht.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 07:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
daar valt toch geen droog brood mee te verdienen, aangezien bijna alle schepen tegenwoordig onder Liberiaanse en Panamese vlag (ivm de soepele regels en lage kosten) varen met een bemanning die voor 100% uit derde wereldlanden komt. geen reder wil nog een dure Nederlandse maritiem officier aan boord.
Nederlandse reders willen ons niet meer, dat klopt.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 07:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
daar valt toch geen droog brood mee te verdienen, aangezien bijna alle schepen tegenwoordig onder Liberiaanse en Panamese vlag (ivm de soepele regels en lage kosten) varen met een bemanning die voor 100% uit derde wereldlanden komt. geen reder wil nog een dure Nederlandse maritiem officier aan boord.
Verschilt dat per maand?quote:Op vrijdag 1 september 2006 02:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
1700 - 2000 euro netto
Verschilt met je presentatie bij je sollicitatiegesprek, waar je werkt, wat je doet, wat voor mensen je kent en wat je voor (bij) baantjes hebt gehadquote:
Voor een starter? 2000 netto?quote:Op vrijdag 1 september 2006 02:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
1700 - 2000 euro netto
150 1stejaars ja, na 1 februarie zijn dat er 100 en dan begint het 2de jaar met 80 mensen. daarvan vallen er zeker 20 af. ze zijn blij als er 40 mensen het 3de jaar ingaanquote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:56 schreef obl het volgende:
Nou als ik zo kijk naar wat er allemaal rondloopt bij HvA Informatica. Dat is echt niet normaal meer, honderden eerstejaars. IT is een gevaarlijke branche, het kan daar razendsnel gaan.
je neemt jezelf als standaard,quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Geen bron
Ah, dus je bent weer eens bezig je eigen ideetjes als feiten te presenteren.quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Geen bron
Yeah right. Alsof Diego z'n opleiding heeft afgemaakt.quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:56 schreef donald_dick het volgende:
[..]
je neemt jezelf als standaard,
Nee, die standaard ligt een stuk hoger.quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:56 schreef donald_dick het volgende:
[..]
je neemt jezelf als standaard,
woon je nog steeds bij je moeder?quote:Op vrijdag 1 september 2006 17:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nee, die standaard ligt een stuk hoger.
Neequote:Op vrijdag 1 september 2006 17:36 schreef donald_dick het volgende:
[..]
woon je nog steeds bij je moeder?
Ja; een Renault van de zaak...quote:Op vrijdag 1 september 2006 17:43 schreef cultheld het volgende:
Een kennis (22 jr oud) van me is onlangs afgestudeerd (bedrijfskundige informatica) en begint nu bij CMG met 2000 bruto en een Citroën C5 van de zaak. Kan stukken slechter denk ik.
Dat hangt heel erg af bij wat voor een bedrijf zit, en in welke branche.. Bij het afsluiten van een nieuw contract zou je over een hoger salaris kunnen beginnen, maar bedenk wel dat je daar dan goede argumenten voor moet hebben. Wat normaal is? Ik krijg 120 verhoging elk jaar, maar dat is allemaal vastgelegd in het cao; ik heb makkelijk praten dus....quote:Op donderdag 28 september 2006 17:25 schreef Stansfield het volgende:
Misschien niet het goede topic, maar binnen hoeveel tijd moet je een beetje gaan denken aan salarisverhoging? En aan wat voor bedrag/percentage moet je dan danken qua verhoging. Ik heb een half jaar contract. Wanneer dat verlengd wordt is dat een goed moment om erover te beginnen of begint de werkgever daar zelf over? En hoeveel is een beetje normaal qua verhoging?
Vreemde verhouding.quote:Op donderdag 28 september 2006 12:36 schreef Chewbacca het volgende:
ik zit op 1900 netto ongeveer 2600 euro bruto
Dan kan je beter naar een of ander derde-wereldland verhuizen, daar hebben ze tenslotte minder belasting nodig omdat ze daar ook de wegen en andere rijksvoorzieningen niet verzorgen.quote:Op maandag 27 februari 2006 22:52 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Ik wil geen belasting betalen. Ik ga op een partij stemmen waarbij ik het minste belasting moet betalen.![]()
Dat verschilt nogal. Woningen of kantoren? En hoeveel commissie haal je binnen op je basissalaris?quote:Op zondag 1 oktober 2006 13:54 schreef E- het volgende:
Wat verdient een startende makelaar eigenlijk ?
Heb je jezelf net rijk gerekend, krijg je die ellende er nog bij!quote:Op zondag 1 oktober 2006 17:15 schreef Markman het volgende:
hmm gemiddelde van hbo starters is volgens mij tegenwoordig toch echt 2000 euro ongeveer. ikzelf 2350.. maar ik heb laatst dus gelezen over de ellende (belastingen, pensioen, inkom. afhank. zorgbijdrag) ervan af gaan. Nu ben ik depressief.
Ik zou graag héél veel belasting moeten betalen.quote:Op zondag 1 oktober 2006 20:30 schreef Nouk82 het volgende:
Voordeel van minder verdienen is dat ze er ook minder afhalenGeluk bij 'n ongeluk!
Het gaat wel weer de goede(?) kant op. De tijden van weleer lijken weer aangebroken. Bedrijven zijn nog ietwat huiverig, maar binnenkort staat de herintredende huisvrouw weer code te kloppen.quote:Op maandag 20 maart 2006 18:07 schreef Ferdi81 het volgende:
denk dat je een jaar of 5 geleden iets meer kan had in de ICT
Tjaaaaaaaaaa, ik zou zelf ook wel in de hoogste belastingstarieven willen vallen, maar goed, het is maar een kleine troost he. Ik ga er gewoon van uit dat ik vanzelf wel heeeeeeel veel ga verdienen. Als 1st lady van Philips ofzo. Of Unilever...quote:Op zondag 1 oktober 2006 20:31 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik zou graag héél veel belasting moeten betalen.
System Install / V&V (Validation&Verification) Engineerquote:Op zondag 8 oktober 2006 14:50 schreef obl het volgende:
als wat ga je werken dan Ashram?
Goeie vraag, het betreft woningen voor mijn persoon.quote:Op zondag 1 oktober 2006 13:54 schreef E- het volgende:
Wat verdient een startende makelaar eigenlijk ?
Ik heb ook HEAO BE gedaan..., vorig jaar begonnen als uitzendkracht..., toen verdiende ik 1.800 bruto. Nu 1 jaar later sinds een vaste aanstelling heb, krijg ik nu een salaris van 2.180 brutoquote:Op dinsdag 28 februari 2006 17:33 schreef J_CDA het volgende:
Een vriend van mij werkt sinds 3 maanden bij een financiële detacheerder. Hij heeft HBO BE afgerond en verdient 1800 bruto + nog een netto onkostenvergoeding van 71 euro per maand. Hij vindt dit niet echt veel en ik vind dat hij wel aardig gemiddeld zit.
Iemand anders ervaring als BE afgestudeerde?
Bij dergelijke beredeneringen maak je meestal een vrij grote fout. Je moet namelijk ook rekening houden met het type organisatie en waar je precies solliciteer. Er zijn hier in Nederland genoeg organisaties die voor mensen zoals jou 1900-2200 euro willen betalen. Maar er zijn ook organisaties die niet meer dan 1700 kunnen geven. Met een ICT diploma op zak op HBO niveau moet je makkelijk tegen de 2000 euro bruto kunnen krijgen. Het is alleen maar de vraag wat je zelf wilt. Wil je in de randstad werken, of ver van de randstad, bij een groot, midden of klein bedrijf? Aan wat voor functie denk je aan? Wat voor werkzaamheden wil je doen? Allemaal factoren wat je salaris flink kan beïnvloeden. Met een groffe schatting zal ik zeggen dat je tussen de 1600-2500 kan verdienen. Ik denk niet dat er veel organisaties je gaan afwijzen wanneer je 1733 euro voorstelt, maar je hebt ook groot kans dat je dan onder wordt betaald. Ik raad je toch aan om eens goed over na te denken bij wat voor organisatie je wilt werken, voordat je een bedrag opnoemt. Daarnaast speelt secundaire voorwaarden een vrij belangrijke rol. Denk aan een dertiende of veertiende maand, winstdeling, bonussen, (geen) bijbetaling pensioen, vakantiedagen, leaseauto, etc.quote:Op zondag 15 oktober 2006 20:39 schreef hobbs het volgende:
Ook een vraagje van mijn kant (ben héél druk met solliciteren; deze week een aantal gesprekken waarvan eentje 't tweede gesprek is). Kort samengevat: Hogere Informatica (HBO), alles afgerond behalve afstudeerfase (lang verhaal).
Ik zat zelf te denken aan een start salaris van 10 euro per uur (1733 bruto/maand). Is dat absurd/redelijk/iets aan de hoge kant?
Zet je CV op www.monsterboard.nlquote:Op zondag 15 oktober 2006 21:29 schreef hobbs het volgende:
Dat zit er echt niet in. Is een heel lang verhaal (ik heb al 10 maand afstuderen er op zitten, dus qua afstudeer ervaring zit 't wel goed).
Feit is wel dat ik me had aangemeld bij 't CWI die mijn CV hebben doorgestuurd (+mededeling dat ik niet ben afgestudeerd) en binnen 2 dagen 3 sollicitaties had lopen.
Blijkbaar trekt de markt toch wel redelijk aan.
Moet je er niet vergeten bij te zeggen dat je waarschijnlijk afgestudeerd bent in de tijd dat ze de technische HBO-ers praktisch uit het college kwamen halen (te oordelen naar je leeftijd in ieder geval) en dat dat nu een stuk minder is. Ga je nu niet actief solliciteren, dan kom je als starter echt niet meer aan de bak.quote:Op maandag 16 oktober 2006 07:41 schreef Ashram het volgende:
[..]
Zet je CV op www.monsterboard.nl
Ik heb in mijn leven nog nooit naar vacatures moeten kijken. NOOIT!
Gewoon mijn CV online gepleurd en maar wachten tot de banen komen. Anders gewoon spontaan gesolliciteerd. Zo kwam ik aan een studentenbaan die 1050 netto betaalde per maand (met 1st klas secund. voorw.) voor 3 dagen per week, bij Philips.(Hamburgers flippen?
)
Monsterboard levert me dagenlang telefoontjes op van geinteresseerde bedrijven tot ik uit pure wanhoop mijn CV offline haalde. Op een gegeven moment had ik meer dan 130 aanbiedingen en dat in 4 dagen.
Spontaan of de boel op JOU af laten komen. Zeker als HTS'er kan je dat veroorloven.
Leuke banen zat voor een starter die zich nog een beetje wil orienteren.
Wat betreft salaris. Ik ben HTS-E, dus ik denk dat ik laag moet inzetten en met de tijd mee omhoog moet gaan. Als ICT'er denk ik dat je dat je wat hoger mag inzetten gezien de huidige trend.
Bruto 1800 minimaal tot ongeveer 2200.
Ikzelf had geen enkel idee wat veel was een paar weken geleden en dus had ik ingezet op 2600 euro bruto. Het grappigste is dat ik het had gekregen ook nog. Uiteindelijk had ik het op eigen initiatief een stuk teruggebracht.
Waarom? Omdat met die salariseis ook een bepaalde verwachtingspatroon met zich meekwam waaraan ik waarschijnlijk niet aan kon voldoen binnen een korte tijd. Dus liever nu een lager salaris dan te moeten teruggezet worden tijdens een of andere evaluatie. Carriereplanning!
Ik ben afgelopen september afgestudeerdquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 19:29 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Moet je er niet vergeten bij te zeggen dat je waarschijnlijk afgestudeerd bent in de tijd dat ze de technische HBO-ers praktisch uit het college kwamen halen (te oordelen naar je leeftijd in ieder geval) en dat dat nu een stuk minder is. Ga je nu niet actief solliciteren, dan kom je als starter echt niet meer aan de bak.
130 aanbiedingen in 4 dagen en dan 2600 euro bruto...quote:Op maandag 16 oktober 2006 07:41 schreef Ashram het volgende:
Zet je CV op www.monsterboard.nl
Ik heb in mijn leven nog nooit naar vacatures moeten kijken. NOOIT!
Gewoon mijn CV online gepleurd en maar wachten tot de banen komen. Anders gewoon spontaan gesolliciteerd. Zo kwam ik aan een studentenbaan die 1050 netto betaalde per maand (met 1st klas secund. voorw.) voor 3 dagen per week, bij Philips.(Hamburgers flippen?
)
Monsterboard levert me dagenlang telefoontjes op van geinteresseerde bedrijven tot ik uit pure wanhoop mijn CV offline haalde. Op een gegeven moment had ik meer dan 130 aanbiedingen en dat in 4 dagen.
Spontaan of de boel op JOU af laten komen. Zeker als HTS'er kan je dat veroorloven.
Leuke banen zat voor een starter die zich nog een beetje wil orienteren.
Wat betreft salaris. Ik ben HTS-E, dus ik denk dat ik laag moet inzetten en met de tijd mee omhoog moet gaan. Als ICT'er denk ik dat je dat je wat hoger mag inzetten gezien de huidige trend.
Bruto 1800 minimaal tot ongeveer 2200.
Ikzelf had geen enkel idee wat veel was een paar weken geleden en dus had ik ingezet op 2600 euro bruto. Het grappigste is dat ik het had gekregen ook nog. Uiteindelijk had ik het op eigen initiatief een stuk teruggebracht.
Waarom? Omdat met die salariseis ook een bepaalde verwachtingspatroon met zich meekwam waaraan ik waarschijnlijk niet aan kon voldoen binnen een korte tijd. Dus liever nu een lager salaris dan te moeten teruggezet worden tijdens een of andere evaluatie. Carriereplanning!
Als techneut is de groeitempo zelden zo groot als een econoom of manager. Wat mij betreft iig. Ik wil enkele jaren "groeien" in mijn functie als persoon en professional.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 16:16 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
130 aanbiedingen in 4 dagen en dan 2600 euro bruto...lijkt mij niet het beste wat je eruit had kunnen slepen.
iig is voor mij salaris eigenlijk altijd een van de minder belangrijke voorwaarden bij het kiezen van een baan. Zoek iets waarin je snel in functie en verantwoordelijkheden kan groeien. Bij de volgende sollicitatie pik je de winst wel mee. Ik ben begonnen bij de dochter onderneming van een van de grotere multinationals voor 2000 bruto. Na zes maanden gepromoveerd naar hoofd van de afdeling, naar 2150 gegroeid. Hierna gesolliciteerd bij een ander bedrijf, begonnen in het midden management voor 3000 euro met lease wagen. Nu ben ik ondertussen halverwege mijn full time MBA en verdien ongeveer 1000 dollar per week, bij een callcenter![]()
Kom op jongens laten wij deze bullshit bingo taal een beetje proberen te vermijden... ik kom ze al veel te veel tegen in het bedrijfsleven bij de oude garde, en nu gaat de jonge garde het nog overnemen ook....quote:Op woensdag 18 oktober 2006 18:03 schreef Ashram het volgende:
[..]
Als techneut is de groeitempo zelden zo groot als een econoom of manager. Wat mij betreft iig. Ik wil enkele jaren "groeien" in mijn functie als persoon en professional.
Nou ja....quote:Op donderdag 19 oktober 2006 08:59 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Kom op jongens laten wij deze bullshit bingo taal een beetje proberen te vermijden... ik kom ze al veel te veel tegen in het bedrijfsleven bij de oude garde, en nu gaat de jonge garde het nog overnemen ook....
Dat je je wilt ontwikkelen in je functie ok, maar groeien in je functie als persoon... ik zou het wel een uitdaging vinden om als plant te groeien in mijn functie
Anyway, moet je altijd groeien? Ik zit op mijn werk best leuk, er is genoeg te doen, ben altijd met innovatie bezig, dus ik zou niet eens echt door willen groeien. Tja je salaris gaat maar met een beperkte hoeveelheid omhoog, maar ik ben hoog genoeg begonnen....
Ach ja misschien piep ik over een half jaar wel anders
Wat is er nou mis met doorgroeien? Bij ons stellen ze per functie andere eisen, en dan zijn het zowel persoonlijke eisen/vaardigheden als technische kennis. Bij ons krijg je verschillende doorgroei mogelijkheden. Ik ben vrij hoog opgeleid begonnen, met een salaris van ruim boven de 2000 euro. Een paar jaar lang, elk 1-2 jaar een hogere functie, waardoor ik nu heel veel meer verdien dan vroeger. Qua werk doe ik nu niet heel veel anders dan vroeger, maar heb wel meer verantwoordelijkheden. Het enige wat er nu is gebeurd, is dat wat ik normaal moet doen, nu ook mag en kan delegeren aan iemand onder mij. Het is alleen wel zo dat ik vrij snel ben doorgegroeid, anderen doen er ruim het dubbele over. Als ik nu kijk wat ik heb, hoge salaris, dikke auto, leuke functie/baan, leuke collega's, mij hoor je dan ook echt niet klagen.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 08:59 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Kom op jongens laten wij deze bullshit bingo taal een beetje proberen te vermijden... ik kom ze al veel te veel tegen in het bedrijfsleven bij de oude garde, en nu gaat de jonge garde het nog overnemen ook....
Dat je je wilt ontwikkelen in je functie ok, maar groeien in je functie als persoon... ik zou het wel een uitdaging vinden om als plant te groeien in mijn functie
Anyway, moet je altijd groeien? Ik zit op mijn werk best leuk, er is genoeg te doen, ben altijd met innovatie bezig, dus ik zou niet eens echt door willen groeien. Tja je salaris gaat maar met een beperkte hoeveelheid omhoog, maar ik ben hoog genoeg begonnen....
Ach ja misschien piep ik over een half jaar wel anders
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |