abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35355325
Wat is goed en slecht nou en eigenlijk en wie bepaalt wat goed of slecht is.

Ik denk niet dat er een goede of slechte kant is, nu niet ... en ook niet na de dood.

Er zijn natuurlijk wel algemene regels (geboden) die in veel godsdiensten voorkomen maar die dienen meer voor het samenleven van mensen onderling dan echt aangeven wat goed of slecht is.

Het is al behoorlijk laat (:') !), en mij schiet nu weinig te binnen
dus hoe denken jullie hierover ?
When dry solid
nitrogen triiodide
is touched, even with a feather, it decomposes rather violently
2 NI3 (s) --> N2 (g) + 3 I2 (s)
  woensdag 22 februari 2006 @ 05:12:26 #2
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35355413
Goed en slecht bestaan niet.

Er zijn slechts gevolgen van daden. Je kunt het beter zien in termen van, iedere actie veroorzaakt een reactie. En zo ontstaat er altijd een ketting-reactie.

Hoe de ketting-reactie door blijft gaan heeft te maken met hoe goede bedoelingen mis kunnen lopen. Maar dan praat ik dus wel weer over goed en slecht. Terwijl het puur menselijk gedrag is.

Ik weet het ook ff niet verder.

Als ze mij zeggen dat ik een goed mens ben, dan zegt me dat vrij weinig. Als ze zeggen dat ik passend gedrag vertoon en dat ik weet wat ik doe dan is dat beter. Als ze me zeggen dat ik verantwoordelijke gedrag vertoon dan ben ik meer tevreden dan wanneer ik hoor dat ik een goed mens ben.

De inhoud van goed is twijfelachtig hier, goed kan slecht uitpakken. Dus goed bevat vanzelf kwaad. Met goede zin kun je kwaad veroorzaken. En wil je het goed doen voor jezelf, dan doe je het meestal kwaad voor de ander.

Verstandig gedrag is ook beter. Dat je van te voren rekening houdt met de reactie en gevolgen van daden. Maar dat heeft niets met goed te maken. Met goed gedrag hoef je geen rekening te houden met de gevolgen. Dus nogmaals kan goed gedrag drastische gevolgen hebben. Zie je ook in het bedrijfsleven en in de politiek en overal wel.

Een automobilist die een ander voorrang geeft met als uitgangspunt goed willen zijn, kan een ongeluk veroorzaken. Had die persoon verstandig gehandeld, dan was het ongeluk niet gebeurt.

Over na de dood, je gaat gewoon daarheen waar je heengaat. Je reis ga je verder afronden. Heb je dit leven niet afgerond en is je lichaam alsnog naar de klote, dan ga je straks gewoon verder weer. Er is geen hemel, er is slechts afronding.

Ik vind het onlogisch dat je naar de hemel zou gaan wanneer je dood gaat terwijl je niet helemaal klaar bent. En dat dan al die onvolmaakte zielen samen komen. Dan is de hemel niet in orde.

Ik geloof wel dat mensen op verschillende niveau's bezig zijn, dus ook overleden mensen zijn nog ergens bezig, waar dat ook moge zijn. Immers iedere ziel die ooit geboren is, heeft iets af te ronden.

En alles moet afgerond worden als je het mij vraagt

En dan kan ik doorgaan over terugkering van overleden mensen maar dat is offtopic. Toch geloof ik daarin. Misschien ronden die mensen pas echt af, als ze terugkeren naar hun dierbaren. En ik denk van wel dus. Dat ze terug moeten keren op een bepaalde manier. En hoe ze terug keren weet ik nu niet. Daar moet ik verder over nadenken ook. In welke vorm ook. Misschien in de menselijke vorm ik weet het niet. Ik denk het wel.

[ Bericht 12% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 22-02-2006 05:18:27 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  woensdag 22 februari 2006 @ 05:51:15 #3
81237 releaze
best of both worlds
pi_35355497
ik geloof ook niet in het ultieme goed en slecht. goed en slecht verschilt van persoon tot persoon, van cultuur tot cultuur, van omstandiheid tot omstandigheid, het is een verschrikkelijk abstracte waarde die ingevuld wordt per tijd, plaats en individu, en klinkt dus totaal niet als een vaststaande, universele waarde.

ik bedoel, ff de bijbel erbij halend, god moet het ultieme goed voorstellen toch? vanwaar al die slachtpartijen die hij heeft uitgevoerd? is dat dan óók goed? Waarom zien wij moorden dan als een doodszonde? (in vele landen nog letterlijk) goes to show dat al die waarden over goed en slecht dus ook niet overeenkomen met wat wij vanuit onze traditie het ultieme "goed" horen te beschouwen.

in de dierenwereld bestaat ook niet zoiets als goed en kwaad, je ziet het bij dieren totaal niet terug. Actie-reactie, klaar. We kunnen onze eigen waarden als goed en slecht maar minimaal projecteren op dieren. "Bad dog!" en nog zullen ze niet snappen waarom.

Nee, gewoon.
Ik geloof ook niet echt in karma, het deel dat je gestraft wordt voor je slechte daden, hier of in een ander leven, omdat ik gewoon niet geloof in goed en slecht.

Maar met zo'n instelling kan je je ook voorstellen hoe mateloos gek ik word van het hele terrorisme debat. Wat is goed? Wat is slecht? Wat is "verstandig"? (wanneer er verschillende culturen, normen en waarden bezien moeten worden)
  woensdag 22 februari 2006 @ 06:06:08 #4
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35355524
Klopt. Maar toch, hoe komt dan een manier tot uitdrukking waarbij mensen door 1 deur kunnen samen Dan zul je respect moeten tonen voor elkaar.

Het oosten is niet blij met het Westen. Nou dan blijft het Oosten toch lekker het Oosten. Laat die mensen naar het Oosten kijken en laat het Westen naar het Westen kijken. Laat ze bemoeien met hun eigen zaken. Zonder elkaar het licht in de ogen niet te gunnen.

Laat het Oosten een vrije wereld opbouwen zonder het Westen lastig te vallen en ga zo door. Ik weet niet of het Oosten gericht is op een vrije wereld. Ik weet niet goed hoe het oosten precies in elkaar zit, wil maar daar nog eens in verdiepen verder. Maar wat heeft het Westen te maken met het Oosten Het zijn toch 2 verschillende werelden of niet soms Je hebt daar inderdaad heel verschillende culturen.

Maar goed, ik weet het niet nu. Ik geloof nog altijd in afronding. En in verstandige keuze's. Verstand hecht ik waarde aan. Gevoel ook natuurlijk. Met intuitie kom je ook al een ver eind.

Goed aanvoelen wat verstandig is dus Van te voren kunnen inschatten hoe het in elkaar steekt en wat je het beste kunt doen. Scheelt een hoop ellende in het leven. Veel mensen leven of met verstand op nul en met teveel gevoel, of ze leven met teveel verstand en gevoel op nul.

Dan is het mooi als je een midden-weg hebt daarin.

Een verstandig leven leiden. Maar dat klinkt misschien alsof je hard bent. Een goed leven leiden Wat zegt dat Ik leid een goed leven Dan heb ik liever een uitdagend leven Een uitdagend leven met de juiste keuze's die genomen worden en met gezond verstand
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_35360925
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 06:06 schreef Dromenvanger het volgende:
Het oosten is niet blij met het Westen. Nou dan blijft het Oosten toch lekker het Oosten. Laat die mensen naar het Oosten kijken en laat het Westen naar het Westen kijken. Laat ze bemoeien met hun eigen zaken. Zonder elkaar het licht in de ogen niet te gunnen.
Als we willen zouden we makkelijk kunnen samenleven met mensen uit het "oosten''. Alleen kleine relletjes over cartoons etc. worden maar wat graag door de lokale leiders gebruikt om de bevolking op te hitsen.
Geen enkele logisch nadenkende moslim vind een plaatje walchelijk, en gaat daarna een ambasade in de fik steken.

Vervolgens word het breed uitgemeten in de media, waardoor er hier weer onverdraagzaamheid en haat ontstaat etc.

beetje offtopic
When dry solid
nitrogen triiodide
is touched, even with a feather, it decomposes rather violently
2 NI3 (s) --> N2 (g) + 3 I2 (s)
  woensdag 22 februari 2006 @ 12:27:33 #6
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_35361088
Goed en slecht wordt bepaalt door consequenties in contrast tot je geweten.
Een stad is slechts een bos met her en der wat huizen en wat apen
pi_35364658
Alleen mensen die hun geweten niet gebruiken, hebben een 'zuiver' geweten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')