Goed en slecht bestaan niet.
Er zijn slechts gevolgen van daden. Je kunt het beter zien in termen van, iedere actie veroorzaakt een reactie. En zo ontstaat er altijd een ketting-reactie.
Hoe de ketting-reactie door blijft gaan heeft te maken met hoe goede bedoelingen mis kunnen lopen. Maar dan praat ik dus wel weer over goed en slecht. Terwijl het puur menselijk gedrag is.
Ik weet het ook ff niet verder.
Als ze mij zeggen dat ik een goed mens ben, dan zegt me dat vrij weinig. Als ze zeggen dat ik passend gedrag vertoon en dat ik weet wat ik doe dan is dat beter. Als ze me zeggen dat ik verantwoordelijke gedrag vertoon dan ben ik meer tevreden dan wanneer ik hoor dat ik een goed mens ben.
De inhoud van goed is twijfelachtig hier, goed kan slecht uitpakken. Dus goed bevat vanzelf kwaad. Met goede zin kun je kwaad veroorzaken. En wil je het goed doen voor jezelf, dan doe je het meestal kwaad voor de ander.
Verstandig gedrag is ook beter. Dat je van te voren rekening houdt met de reactie en gevolgen van daden. Maar dat heeft niets met goed te maken. Met goed gedrag hoef je geen rekening te houden met de gevolgen. Dus nogmaals kan goed gedrag drastische gevolgen hebben. Zie je ook in het bedrijfsleven en in de politiek en overal wel.
Een automobilist die een ander voorrang geeft met als uitgangspunt goed willen zijn, kan een ongeluk veroorzaken. Had die persoon verstandig gehandeld, dan was het ongeluk niet gebeurt.
Over na de dood, je gaat gewoon daarheen waar je heengaat. Je reis ga je verder afronden. Heb je dit leven niet afgerond en is je lichaam alsnog naar de klote, dan ga je straks gewoon verder weer. Er is geen hemel, er is slechts afronding.
Ik vind het onlogisch dat je naar de hemel zou gaan wanneer je dood gaat terwijl je niet helemaal klaar bent. En dat dan al die onvolmaakte zielen samen komen. Dan is de hemel niet in orde.
Ik geloof wel dat mensen op verschillende niveau's bezig zijn, dus ook overleden mensen zijn nog ergens bezig, waar dat ook moge zijn. Immers iedere ziel die ooit geboren is, heeft iets af te ronden.
En alles moet afgerond worden als je het mij vraagt
![]()
En dan kan ik doorgaan over terugkering van overleden mensen maar dat is offtopic. Toch geloof ik daarin. Misschien ronden die mensen pas echt af, als ze terugkeren naar hun dierbaren. En ik denk van wel dus. Dat ze terug moeten keren op een bepaalde manier. En hoe ze terug keren weet ik nu niet. Daar moet ik verder over nadenken ook. In welke vorm ook. Misschien in de menselijke vorm ik weet het niet. Ik denk het wel.
[ Bericht 12% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 22-02-2006 05:18:27 ]