Kennis blijven opnemen, studeren, is erg belangrijk. Niet klakkeloos dingen overnemen of oppervlakkige en schijnbaar kloppende theorieen verzinnen. Zo gaf bijbelcontext al aan (in de OP)quote:Joh 17
3 Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus.
ik wist niet dat jij Hebreeuws en Grieks beter beheerste dan de heren vertalers van de vele vertalingen van de bijbel...quote:Op zaterdag 4 maart 2006 21:47 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ik weet dat dit verwarrend overkomt, want bergen sites en geestelijken zullen telkens weer met dezelfde beweringen aankomen. Als je oppervlakkig kijkt en leest en je ziet de eigenschappen van de geest lijkt het dat de geest een persoon is. Maar serieuze studie van de originele tekst alsmede logisch verstand als het gaat om de overige dingen die de geest doet of niet doet, laat duidelijk zien dat de geest geen persoon kan zijn en al helemaal geen deel van een eenheid.
Klinkt wat cynisch.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:40 schreef pmb_rug het volgende:
ik wist niet dat jij Hebreeuws en Grieks beter beheerste dan de heren vertalers van de vele vertalingen van de bijbel...
hoe kom je aan die kennis als ik vragen mag?
cursus in de gemeente gevolgd?
Mag ik je er wel objectief bij toevoegen dat "Djehenna" in Arabisch ( semitische ) taal gewoon Hel is. En ja ik spreek wel Arabisch.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:01 schreef pmb_rug het volgende:
misschien is de Naardense bijbelvertaling wel een aanrader voor je, daar is alles gewoon woord voor woord letterlijk vertaald. die vind ik zelf heel handig aangezien ik, net als jij, de klassieke talen niet beheers.
ik had nog een vraagje over de dik gedrukte delen.quote:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat.
(1:3-4) en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. In het Woord was leven – Ook mogelijk is de vertaling: ‘en zonder dit was er niets. Wat bestaat, had leven in het Woord’.
4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.
6 Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. 7 Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. 8 Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: 9 het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam. 10 Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. 11 Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15 Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’ 16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die
(1:18) de enige Zoon, die zelf God is, die – Andere handschriften lezen: ‘de enige Zoon, die’.
aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.
quote:Genesis 1: 26
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’’
Ik ben benieuwd naar jullie meningquote:Genesis 18: 1 t/m 15
1 De HEER verscheen opnieuw aan Abraham, bij de eiken van Mamre. Op het heetst van de dag zat Abraham in de ingang van zijn tent. 2 Toen hij opkeek, zag hij even verderop plotseling drie mannen staan. Onmiddellijk snelde hij de tent uit, naar hen toe. Hij boog diep 3 en zei: ‘Heer, wees toch zo goed uw dienaar niet voorbij te gaan. 4 Ik zal wat water voor u laten halen zodat u uw voeten kunt wassen, maak het u hier onder de boom intussen gemakkelijk. 5 Ik zal u ook iets te eten brengen, zodat u weer op krachten kunt komen voordat u verdergaat. Daarvoor bent u immers bij uw dienaar langsgekomen?’ Zij antwoordden: ‘Wij nemen uw uitnodiging graag aan.’
6 Abraham haastte zich naar de tent, naar Sara. ‘Vlug,’ zei hij, ‘drie schepel fijn meel! Maak deeg en bak brood.’ 7 Daarna snelde hij naar de kudde, zocht een mooi kalf uit dat er mals uitzag, en gaf dat aan een knecht, die het onmiddellijk klaarmaakte. 8 Hij haalde boter en melk, nam het gebraden kalf en zette alles aan zijn gasten voor. Terwijl zij aten, bleef hij bij hen staan onder de boom.
9 ‘Waar is Sara, uw vrouw?’ vroegen zij hem. ‘Daar, in de tent,’ antwoordde hij. 10 Toen zei een van hen: ‘Ik kom over precies een jaar bij u terug en dan zal uw vrouw Sara een zoon hebben.’ Sara, die in de ingang van de tent stond, achter de man, hoorde dat. 11 Nu waren Abraham en zij op hoge leeftijd gekomen en de jaren dat een vrouw vruchtbaar is, lagen al ver achter haar. 12 Daarom lachte ze in zichzelf. Zou de liefde voor mij dan nog weggelegd zijn? dacht ze. Ik ben immers verwelkt, en ook mijn man is al oud. 13 Toen vroeg de HEER aan Abraham: ‘Waarom lacht Sara, waarom vraagt ze zich af of ze op haar leeftijd nog wel een kind ter wereld kan brengen? 14 Is ook maar iets voor de HEER onmogelijk? Op de vastgestelde tijd, over precies een jaar, kom ik bij je terug en dan heeft Sara een zoon.’ 15 Geschrokken ontkende Sara: ‘Ik heb niet gelachen.’ Maar hij zei: ‘Ja, je hebt wel gelachen.’
Ik kom er net achter dat dit voorbeeld verkeerd isquote:Op maandag 25 december 2006 11:38 schreef Boomstam het volgende:
ik snap dat gedeelte niet over abram, wat je daarmee zil zeggen over de 3-1heid?
quote:Genesis 18: 22
22 Toen gingen de twee mannen weg, naar Sodom, terwijl Abraham bij de HEER bleef staan.
Is de Heer naar de hemel terug gegaan als we lezenquote:Genesis 19: 24
24 Toen liet de HEER uit de hemel zwavel en vuur neerkomen op Sodom en Gomorra...
... of niet? Of is vers 24 van hoofdstuk 19 genoeg om te zien dat God zich 'gedeeld' heeft en er een persoon (de Vader) in de hemel is en de Zoon (lijkt me het meest logisch) in mensvorm op aarde?quote:Genesis 18: 33a
33 Zodra de HEER zijn gesprek met Abraham had beëindigd, ging hij weg.
quote:(NBG51)
24 Toen liet de HERE zwavel en vuur op Sodom en Gomorra regenen, van de HERE, uit de hemel;
Zegt u het maar, ik vind het boeiend hierover na te denken. Niet het meest gebruikte of hapklare voorbeeld, maar ach.quote:(Bijbel op CARM, weet zo snel niet welke vertaling)
24 Then the LORD rained upon Sodom and upon Gomorrah brimstone and fire from the LORD out of heaven;
Dat de leer van de drieëenheid pas later is onderwezen, maakt voor mij niet uit. Het gaat er mij om wat er in de bijbel staat, niet wat men in de loop van de tijd erover dacht.quote:Op maandag 25 december 2006 13:37 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind dit ook erg interessant, heb dit topic ook een tijd in de gaten gehoudenIk geloof dat die triniteit pas in de 3e eeuw na Christus is opgekomen, en dat in het vroege begin van het Christendom mensen Jezus nog niet als Goddelijk beschouwden. Ik heb het zelf nooit zo begrepen waarom Jezus nou een deel van God moet zijn. Ik zou het zelf meer vanzelfsprekend vinden dat Jezus als een voorbeeld voor de mens aan het kruis is gestorven, en wat voor waarde heeft zo'n voorbeeld nou als hij Goddelijk was? Tekstuele "aanwijzingen" neem ik dan maar met een korrel zout; je kunt volgens mij de teksten zowel interpreteren als ware Jezus Goddelijk als dat Jezus niet Goddelijk was.
Waarom niet? Jezus heeft naar mijn weten nooit zelf gezegd dat hij de zoon van God was ( en "de zoon van God zijn" was niet bepaald een unieke uitdrukking in die tijd ) en hij benadrukte zijn eigen sterfelijkheid en menselijkheid. Wat ik mezelf ook afvraag, is waarom Jezus aan het kruis verzucht waarom God hem heeft verlaten. Hij haalt daarmee de Aramase vertaling van een psalm van David aan. Ik zie zelf niet zo in waarom Jezus zoiets zou zeggen als hij God zelf zou zijn. Of de uitspraak "Vader in Uw handen geef ik mijn ziel". Ik zou het met zulke uitspraken logischer vinden dat Jezus gewoon menselijk was, maar dit zijn slechts een paar uitspraken. Zal al die andere teksten ook es doorlezen, ben er wel benieuwd naar.quote:Op maandag 25 december 2006 14:00 schreef Viperen het volgende:
[..]
Jezus was God én mens. Een goddelijk mens is niet genoeg voor redding.
Zulke teksten kun je op meerdere manieren interpreteren, en je weet niet met wat voor bedoeling die teksten zijn opgeschreven. Zo duidelijk en concreet zijn die teksten dus niet. Je stelt het in mijn ogen wat te makkelijkquote:En hoezo tekstuele 'aanwijzingen'? Je hebt enigszins vage voorbeelden, je hebt ook zeer concrete en duidelijke voorbeelden waaruit blijkt dat Jezus God is. Je kunt alleen ontkennen dat Jezus God is door de bijbel aan te passen of door het niet te willen zien.
Tsja, waarom niet? Goeie vraag, nooit heel lang over nagedacht. Jezus werd als baby geboren en niet als volwassen man op aarde gezet door God. Hij moest meemaken wat 'normale' mensen ook meemaken en alle vormen van zonde en ellende dragen tijdens zijn lijdensweg. Omdat Jezus en daarmee God wat we meemaken en hoe dat voelt, kunnen we met al onze problemen bij Hem komen en kunnen we in Jezus' naam genezing ontvangen. Ik zal er nog verder over nadenken.quote:Op maandag 25 december 2006 14:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom niet? Jezus heeft naar mijn weten nooit zelf gezegd dat hij de zoon van God was ( en "de zoon van God zijn" was niet bepaald een unieke uitdrukking in die tijd ) en hij benadrukte zijn eigen sterfelijkheid en menselijkheid. Wat ik mezelf ook afvraag, is waarom Jezus aan het kruis verzucht waarom God hem heeft verlaten. Hij haalt daarmee de Aramase vertaling van een psalm van David aan. Ik zie zelf niet zo in waarom Jezus zoiets zou zeggen als hij God zelf zou zijn. Of de uitspraak "Vader in Uw handen geef ik mijn ziel". Ik zou het met zulke uitspraken logischer vinden dat Jezus gewoon menselijk was, maar dit zijn slechts een paar uitspraken. Zal al die andere teksten ook es doorlezen, ben er wel benieuwd naar.
Met welke bedoeling is de bijbel geschreven dan volgens jou? De bijbel laat zien wie God is en hoe de mens zich verhoudt tot Hem. Als God zegt in Zijn Woord dat Jezus God is, is Jezus God, ook al zei Jezus dat nooit. Lees die andere teksten maar eens ja, dat verhaal over Abraham is een minder duidelijk maar daarom wellicht interessanter voorbeeld. Daar kun je juist goed over praten.quote:[..]
Zulke teksten kun je op meerdere manieren interpreteren, en je weet niet met wat voor bedoeling die teksten zijn opgeschreven. Zo duidelijk en concreet zijn die teksten dus niet. Je stelt het in mijn ogen wat te makkelijk
Het is prima als mensen in die 3-eenheid geloven, maar ik denk zelf dat het niet zo concreet is te maken als dat sommige Christenen beweren.
Ik snap die logica niet.quote:Op maandag 25 december 2006 14:40 schreef Viperen het volgende:
Omdat Jezus en daarmee God wat we meemaken en hoe dat voelt, kunnen we met al onze problemen bij Hem komen en kunnen we in Jezus' naam genezing ontvangen.
Je bedoelt waarschijnlijk een stuk als "laat ons mensen maken in ons beeld", in Genesis 1:26. De oorspronkelijke tekst geeft "wajomer elohiem na'aseh adam betsalmeenoe". Deze vorm heeft denk ik alles te maken met het feit dat "elohiem" een vaste meervoudsvorm is, en daar moet je denk ik niet al te veel meer bij gaan bedenken. Als het woordje "elohiem" zou worden vervangen door een woord wat enkelvoud was, dan zou "betsalmeenoe" ( ons beeld ) denk ik vervangen worden door "betsalmie" ( mijn beeld). Om een ander voorbeeldje te geven: het zinnetje "dit is water" vertaal je ook met "eeleh majim". "Eeleh" geeft hier ook een meervoudsvorm weer, alleen maar omdat "majim" een vaste meervoudsvorm heeft. Zo zijn er meer woorden, bijvoorbeeld sjamajim (hemel), of het moderne woord voor middag: "tsohorajim". Een ander mooi voorbeeldje is natuurlijk Jeroesjalajim. In het Nederlands wordt sjamajim met "hemelen" vertaald, net zoals in plaats van "vrouw" wel eens "mannin" wordt gebruikt. Hiermee probeert de vertaler uit te drukken dat het Hebreeuws een vrouwelijke vorm van het woord "man" gebruikt: "isja".quote:Op dinsdag 28 februari 2006 12:14 schreef Integrity het volgende:
Stormseeker, ik zit met een vraag. Ik heb begrepen dat er in Genesis 1 het woord "Ons" gebruikt wordt. Zou dit woord "Ons" kunnen duiden op Jezus Christus en God, aangezien Paulus in een "visioen" waarbij de mensen om hem heen alleen licht zagen en hij duidelijk Jezus naast de troon van God.
Ik kan niet met zekerheid zeggen of jij gelijk hebt hierin, omdat ik er vanuit ga dat de bijbelvertalers door de eeuwen heen (en dat zijn er nog wel wat) uiteindelijk toch gekozen hebben voor het woordje 'ons'. Dus het meervoud. Waarschijnlijk is hier veel discussie over geweest, kijkend naar wat jij aangeeft. Het winnende argument mag wel duidelijk zijn, dat is gewoon ons. Niet om te twijfelen aan jouw kennis hierover, maar er zijn zoveel meer mensen die eenzelfde en andere mening hierover hebben.quote:Op maandag 25 december 2006 17:22 schreef Haushofer het volgende:
Om nog maar ff door te zaniken op dat stukje tekst: in de regel eronder, Genesis 1:27, staat:
וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם.
"wajivra elohiem et ha'adam betsalmo btselem elohiem bara oto:zachar oenekeeva bara otam"
Letterlijk is dit "...en hij schiep God (et) de mens in zijn beeld in een beeld van God schiep hij hem: man en vrouw schiep Hij hen". Hier wordt dan weer een enkelvoud gemaakt; ik denk dat je hiermee wel kunt laten zien dat die interpretatie van die meervoudsvorm uit de vorige vers volstrekt willekeurig en heel erg onwaarschijnlijk is, en niks met een eventuele aanwezigheid van Jezus heeft te maken![]()
dus heel joh1 slaat nergens op? ow oke mail de bijbelgenootschap dat ze het kunnen schrappenquote:Op woensdag 27 december 2006 01:10 schreef DennisMoore het volgende:
Over cryptisch taalgebruik gesproken....
Dat zegt natuurlijk maar bijzonder weinig.
de hele bijbel slaat nergens op, maar voor gelovigen hoeven ze het wat mij betreft niet te schrappen hoorquote:Op woensdag 27 december 2006 06:49 schreef Boomstam het volgende:
[..]
dus heel joh1 slaat nergens op? ow oke mail de bijbelgenootschap dat ze het kunnen schrappen
Maar die hele interpretatie van die 3-eenheid was nog niet bekend toen het verhaal van Genesis is opgeschreven; zelfs Paulus geloofde zeer waarschijnlijk niet dat Jezus Goddelijk was. De man was immers een Jood, en het Jodendom was monotheistisch van aard. Hoe kun je dan beweren dat Genesis met zo'n bedoeling is opgeschreven ? Denk je niet dat dat een beetje wishfull thinking is? Ik denk zelf dat het iets grammaticaals is; zal het es navragen bij een docent die meer kennis van de taal heeft.quote:Op dinsdag 26 december 2006 23:40 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik kan niet met zekerheid zeggen of jij gelijk hebt hierin, omdat ik er vanuit ga dat de bijbelvertalers door de eeuwen heen (en dat zijn er nog wel wat) uiteindelijk toch gekozen hebben voor het woordje 'ons'. Dus het meervoud. Waarschijnlijk is hier veel discussie over geweest, kijkend naar wat jij aangeeft. Het winnende argument mag wel duidelijk zijn, dat is gewoon ons. Niet om te twijfelen aan jouw kennis hierover, maar er zijn zoveel meer mensen die eenzelfde en andere mening hierover hebben.
Geef eens een bron op want de bijbel kan het niet zijn die staat van het begin tot aan het einde vol met verwijzingen naar de trinity. Of gebruik jij ook zo'n aangepaste jehova-versie?quote:Op woensdag 27 december 2006 11:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar die hele interpretatie van die 3-eenheid was nog niet bekend toen het verhaal van Genesis is opgeschreven; zelfs Paulus geloofde zeer waarschijnlijk niet dat Jezus Goddelijk was. De man was immers een Jood, en het Jodendom was monotheistisch van aard. Hoe kun je dan beweren dat Genesis met zo'n bedoeling is opgeschreven ? Denk je niet dat dat een beetje wishfull thinking is? Ik denk zelf dat het iets grammaticaals is; zal het es navragen bij een docent die meer kennis van de taal heeft.
Neuh, ik gebruik geen aangepaste bijbel. Ik ben nu toevallig het hoofdstuk over de 3-eenheid van "een geschiedenis van God" van Karen Armstrong aan het lezen, daar staan leuke dingen in. Die verwijzingen van je zijn denk ik op meerdere manieren te interpreteren, daar heb je geen verschillende teksten voor nodig.quote:Op woensdag 27 december 2006 13:42 schreef buachaille het volgende:
[..]
Geef eens een bron op want de bijbel kan het niet zijn die staat van het begin tot aan het einde vol met verwijzingen naar de trinity. Of gebruik jij ook zo'n aangepaste jehova-versie?
Laat akkersloot het maar niet horen, want Karen amstrong leid aan epilepsie.quote:Op woensdag 27 december 2006 13:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Neuh, ik gebruik geen aangepaste bijbel. Ik ben nu toevallig het hoofdstuk over de 3-eenheid van "een geschiedenis van God" van Karen Armstrong aan het lezen, daar staan leuke dingen in. Die verwijzingen van je zijn denk ik op meerdere manieren te interpreteren, daar heb je geen verschillende teksten voor nodig.
Tot zover ben ik het met je eens, al blijft dat ook monotheistisch in mijn ogen?quote:Op mij komt die 3-eenheid over als een manier om structuur aan te brengen in het Gods-zijn. De oorspronkelijke redeneringen waren geloof ik ook meer in de trend van "God zijn essentie kunnen we niet bevatten, maar zijn handelen gaat altijd uit van de Geest, zijn Zoon of de Vader" ; er wordt onderscheid gemaakt tussen zijn Zijn en hoe wij Hem waarnemen.
Vanwaar je intresse naar dir onderwerp eigenlijk?quote:Als ik Christelijk zou zijn, zou ik me meer bij het Joodse Godsbeeld kunnen vinden dan bij het Christelijke, maar ik moet zeggen dat ik ook lang niet alle teksten heb gelezen waarin de voors en tegens van die 3-eenheid worden besproken
Ik volg je redenatie hier niet helemaal. Iets (in dit geval een levenskracht, de adem van God > De Heilige Geest) wordt geen persoon of wordt niet in een bepaalde vorm gegoten, is er dan al geen sprake meer van drieëenheid? Daarnaast heb je het ook niet gehad over de manier waarop juist de Heilige Geest wordt gesymboliseerd: als duif. En een duif lijkt mij, volgens mijn interpretaties dus, een soort boodschapper, een manier van hoe God 'tot de mens kan komen'. Wat jij dus Gods werkzame kracht noemt.quote:De Heilige Geest is GEEN persoon en dus ook niet de derde goddelijke persoon van de drieëenheid en DUS kan de drieëenheid per definitie al niet waar zijn, aangezien ze hooguit nog een twee-eenheid kan zijn.
Toch, met deze conclusie die je trekt, vind ik het niet gek dat er een bepaalde drieeenheidsleer is ontstaan. Een god laat mij lijken alsof hij onderhevig is aan DE God, alsof het zijn overste is. Waardoor zoiets makkelijker en toegankelijker kan verwoorden in God de Zoon en God de Vader.quote:Dus Jezus is EEN god en niet DE God.
Ja, maar Paulus is dus echt wel de persoon die dus contact heeft gehad met Jezus na Zijn dood.quote:Op woensdag 27 december 2006 11:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar die hele interpretatie van die 3-eenheid was nog niet bekend toen het verhaal van Genesis is opgeschreven; zelfs Paulus geloofde zeer waarschijnlijk niet dat Jezus Goddelijk was. De man was immers een Jood, en het Jodendom was monotheistisch van aard. Hoe kun je dan beweren dat Genesis met zo'n bedoeling is opgeschreven ? Denk je niet dat dat een beetje wishfull thinking is? Ik denk zelf dat het iets grammaticaals is; zal het es navragen bij een docent die meer kennis van de taal heeft.
nee, dat zegt Paulusquote:Op woensdag 27 december 2006 19:37 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ja, maar Paulus is dus echt wel de persoon die dus contact heeft gehad met Jezus na Zijn dood.
heb je daar een bron bij anders dan Paulusquote:Op woensdag 27 december 2006 20:22 schreef Integrity het volgende:
[..]
Nee, anderen hebben ook dat licht gezien en hij werd blind.
Da's inderdaad een goeie, maar omdat er gewoon heel veel woorden uit Paulus corresponderen met overige bronnen binnen de bijbel, ga ik ervan uit dat het klopt.quote:Op woensdag 27 december 2006 20:24 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
heb je daar een bron bij anders dan Paulus
Goed, om dan ook maar mee te doen (hallo allemaal trouwens); wat is dat voor redenatie?quote:Op maandag 25 december 2006 01:31 schreef Viperen het volgende:
Mijn visie: hoewel het woord 'drieëenheid' nergens letterlijk in de bijbel voorkomt, is het over de hele bijbel gezien toch een realiteit.
Als Jezus geen God is, is er geen brug over de kloof tussen God en mens, geen vergeving van zonde. Mensen die ontkennen dat Jezus God is, zijn geen christen.
In de OpeningsPost heb ik tal van vertalingen gebruikt, waaronder vele zeer algemeen geaccepteerde vertalingen en zelfs met die vertalingen is sterk te maken dat de drie-eenheid niet waar is.quote:Op woensdag 27 december 2006 13:42 schreef buachaille het volgende:
Geef eens een bron op want de bijbel kan het niet zijn die staat van het begin tot aan het einde vol met verwijzingen naar de trinity. Of gebruik jij ook zo'n aangepaste jehova-versie?
Alles lijkt zo makkelijk en duidelijk. Maar wanneer je consequent gaat vertalen en Gods naam zet op de plaatsen waar deze rechtmatig thuishoort, en de woorden die standaard met ‘hel’ vertaald worden eens goed gaat weergeven volgens de originele tekst, en wanneer je bepaalde tekstsituaties niet dan zus en dan zo toepast, maar consequent constant op dezelfde manier vertaald, dan kan het zijn dat er iets totaal anders staat.quote:Op woensdag 27 december 2006 01:00 schreef Boomstam het volgende:
ik vind joh1 nog altijd erg duidelijk
Is dat laatste een vraag, of een vaststelling + een vraag?quote:Op woensdag 27 december 2006 19:02 schreef Friek_ het volgende:
Ik volg je redenatie hier niet helemaal. Iets (in dit geval een levenskracht, de adem van God > De Heilige Geest) wordt geen persoon of wordt niet in een bepaalde vorm gegoten, is er dan al geen sprake meer van drieëenheid?
Ik noemde het niet omdat er zeer veel uitingen zijn geweest van de Heilige Geest en ik kan nou eenmaal niet alles opschrijven omwille van de leesbaarheid van geheel.quote:Daarnaast heb je het ook niet gehad over de manier waarop juist de Heilige Geest wordt gesymboliseerd: als duif. En een duif lijkt mij, volgens mijn interpretaties dus, een soort boodschapper, een manier van hoe God 'tot de mens kan komen'. Wat jij dus Gods werkzame kracht noemt.
WAT is er makkelijker aan het idee van een vreemde, vage, mystieke, voor mensen ongrijpbare en met de bijbel onverenigbare Drie-eenheid, dan het idee van een Almachtige God met een eerstgeschapen Geesteszoon? Duidelijker kan het toch niet lijkt mij.quote:Toch, met deze conclusie die je trekt, vind ik het niet gek dat er een bepaalde drieeenheidsleer is ontstaan. Een god laat mij lijken alsof hij onderhevig is aan DE God, alsof het zijn overste is. Waardoor zoiets makkelijker en toegankelijker kan verwoorden in God de Zoon en God de Vader.
DAT IS HIJ OOK!!quote:Een god laat mij lijken alsof hij onderhevig is aan DE God, alsof het zijn overste is.
Kan ik me moeilijk voorstellen, maar zelfs al was het zo, dan was het nog steeds niet de juiste leer en daar gaat het nou net om.quote:voor mij is de drieeenheidsleer slechts iets om het christendom makkelijker vatbaar te maken voor leken.
3 is een nummer.quote:Op woensdag 27 december 2006 22:40 schreef STORMSEEKER het volgende:
![]()
Jij mag terugkomen als je wel weet waar je het over hebt. Voeg iets nuttigs toe, of blijf weg.
Dat de Heilige Geest geen persoon is, dat stond voor mij allang als een paal boven water. Maar waarom kunnen wat meer abstractere begrippen zoals ademkracht niet deel uit maken van een drieeenheid? Is het een vereiste om als het ware een 'entiteit' te zijn om deel te kunnen uitmaken van zo'n formatie? Ik zie God de Vader ook wel eens afgebeeld in katholieke kerken, maar dat begrijp ik ook niet helemaal.quote:Is dat laatste een vraag, of een vaststelling + een vraag?
Zoals getoond is de Heilige Geest geen persoon. Het is inderdaad een Kracht, iets onzichtbaars dat door God wordt aangewend om bepaalde dingen tot stand te brengen (schepping, volvoeren van Zijn wil). Het wordt soms gepersonifieerd, maar dat is dus geen bewijs voor het ‘persoon zijn’.
Dus: Nee, de Heilige Geest is geen persoon en dus is er SOWIESO (nog afgezien van al het andere bewijs) geen sprake meer van een Drie-eenheid.
Of bedoelde je toch iets anders?
Maar alsnog geven ze God een vorm! God de Vader is dus net zo min een persoon als de Heilige Geest dat is, maar toch vind je hem wél deel uit maken van een twee-eenheid.quote:Joh 1,18
Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.
Mensen versimpelen altijd alles en christenen willen, net als jij, zoveel mogelijk mensen bekeren. Het lijkt mij dan geen vreemd gevolg dat zij geloof zo toegankelijk mogelijk maken, waardoor het ook deels uitholt.quote:WAT is er makkelijker aan het idee van een vreemde, vage, mystieke, voor mensen ongrijpbare en met de bijbel onverenigbare Drie-eenheid, dan het idee van een Almachtige God met een eerstgeschapen Geesteszoon? Duidelijker kan het toch niet lijkt mij.
Eigenlijk vind ik dat geeneens zo gek hoor. Ik vind dat je wel een punt hebt in je redeneringen en dat je betoog goed in elkaar steekt, maar ik vind het niet verwonderlijk dat er zoiets kwam als een drieeenheid.quote:Dat de Drie-eenheidleer daar zo faliekant aan voorbijgaat vind ik echt onbegrijpelijk.
Toch vind ik het heel vreemd. We zijn nu namelijk als het ware God de Vader, God de Zoon en De Heilige Geest totaal niet theologisch aan het beschrijven, maar eerder 'godsdienstwetenschappelijk'. We nemen namelijk geen deelnemersperspectief in in onze bevindingen.quote:Johannes 5:7 en 8: Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.
Tja, daar kan ik je niet verder mee helpenquote:Op woensdag 27 december 2006 22:53 schreef Friek_ het volgende:
Dat de Heilige Geest geen persoon is, dat stond voor mij allang als een paal boven water. Maar waarom kunnen wat meer abstractere begrippen zoals ademkracht niet deel uit maken van een drieeenheid? Is het een vereiste om als het ware een 'entiteit' te zijn om deel te kunnen uitmaken van zo'n formatie? Ik zie God de Vader ook wel eens afgebeeld in katholieke kerken, maar dat begrijp ik ook niet helemaal.
Ho, stop.quote:Maar alsnog geven ze God een vorm! God de Vader is dus net zo min een persoon als de Heilige Geest dat is, maar toch vind je hem wél deel uit maken van een twee-eenheid.
Dit moet je dus niet aan mij vragen, want wat mij betreft is er sowieso geen sprake van een eenheid tussen hen in de zin die algemeen wordt aangenomen.quote:Mijn hoofdvraag was dus: waarom kan de Heilige Geest geen deel uit maken van de drieeenheid, ook al is deze geen duidelijke entiteit zoals de Vader en de Zoon?
Toegankelijk maken is prima. Je moet klein beginnen en als je de basis kent, kun je moeilijkere dingen aan.quote:Mensen versimpelen altijd alles en christenen willen, net als jij, zoveel mogelijk mensen bekeren. Het lijkt mij dan geen vreemd gevolg dat zij geloof zo toegankelijk mogelijk maken, waardoor het ook deels uitholt.
Ik ben bang dat ik je punt niet begrijp, wat vind je raar?quote:Op woensdag 27 december 2006 23:04 schreef Friek_ het volgende:
Trouwens, nog iets:
Statenvertaling 1
Toch vind ik het heel vreemd. We zijn nu namelijk als het ware God de Vader, God de Zoon en De Heilige Geest totaal niet theologisch aan het beschrijven, maar eerder 'godsdienstwetenschappelijk'. We nemen namelijk geen deelnemersperspectief in in onze bevindingen.
Misschien was dat in het Rome van de derde eeuw ook een issue.quote:Het herzien van de definitie van de drieeenheid zou dan ook geen verkeerd idee zijn, maar dat krijg je er toch niet doorheen.
Nou, wanneer we gaan theologiseren (zoals we nu doen) speelt er altijd een bepaalde geloofsbetrokkenheid mee. Maar in mijn geval ben ik niet gelovig, dus hoe kan ik ooit theologiseren (reflecteren op datgene wat ik geloof)? Nou ja, hier zal Kuitert vast wel een benaming voor hebben.quote:Op woensdag 27 december 2006 23:46 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ik ben bang dat ik je punt niet begrijp, wat vind je raar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |