Ik krijg langzaam braakneigingen van jouw gelulquote:Op woensdag 22 februari 2006 10:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]Dat is ook niet verboden. Het bewijs: Er lopen duizenden historici vrij rond, die onderzoek doen / hebben gedaan naar de Holocaust en door wier onderzoek het geheel steeds duidelijker wordt. Je mag best vraagtekens zetten bij aspecten van de Holocaust. Daar is niks mis mee, zolang het met bronnen onderbouwd wordt. Niet voor niets is het getal van 6 miljoen doden allang bijgesteld.
Je haalt twee dingen door elkaar, namelijk het hebben van een mening over een bepaalde gebeurtenis, of het verzinnen van gebeurtenissen of ongefundeerd beschuldigen van mensen. De vlucht van Wilhelmina is een onderwerp waarover je een mening kunt hebben. Dat mag, dat is prima, dat is je recht op vrije meningsuiting. Een historicus die Wilhelmina's vlucht landverraad vindt, hoeft dus NIET het gevang in.quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:05 schreef Lestat het volgende:
Nou, dan denk ik dat we er niet uitkomen![]()
Ik vind namelijk dat zogenaamde geschiedvervalsing/laster niet strafbaar moet zijn, en jij wel.
Je begeeft je namelijk op een gevaarlijk hellend vlak daarmee. Een voorbeeldje, de meeste historici in Nederland zijn ofwel oranjegezind ofwel bang om buiten de mainstream te komen, en daarom verdedigen ze de vlucht van Wilhelmina naar Engeland in WO2. Sommige historici zien het echter als ongrondwettelijk en derhalve als een vorm van landverraad. Deze laatsten worden door de meeste historici verketterd. In hun ogen plegen zij geschiedvervalsing. Volgens jou moeten deze mensen dus ook het gevang in.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te verzinnen. Als je andere opvattingen dan de canonieke verdedigd, zou in principe altijd beschuldigd kunnen worden van geschiedvervalsing, terwijl de geschiedkunde zelf niets anders is dan een verzameling meningen en interpretaties. Het is dus zeer gevaarlijk als je sommige dingen als geschiedvervalsing betitelt omdat het niet overeenkomt met het standpunt van een meerderheid.
quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:04 schreef BaajGuardian het volgende:
oftewel amerika heeft een terrorist als president.
En moslims en christenen niet zeker?quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:12 schreef BaajGuardian het volgende:
ik ga niet in discussie met conspiracy theoristen, die geloven enkel wat in hun straatje past.
Kortom, je kunt niets aantonen die jouw bewering kan staven.quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:12 schreef BaajGuardian het volgende:
ik heb geen talmud in huis hier, ligt er wel een in mijn ouders huis
ik ben namelijk niet een aanhanger van het joods geloof.
jje bent trouwens toch je geloofwaardigheid al verloren schatje..
ik ga niet in discussie met conspiracy theoristen, die geloven enkel wat in hun straatje past.
quote:Op woensdag 22 februari 2006 03:48 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
lees de talmoed er zelf op na zou ik zeggen.
het is waar.
Okee, wie heeft jouw username gestolen?quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:12 schreef BaajGuardian het volgende:
jje bent trouwens toch je geloofwaardigheid al verloren schatje..
Ik blijf het merkwaardig vinden dat holocaust ontkenning strafbaar is.quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:24 schreef dVTB het volgende:
Je haalt twee dingen door elkaar, namelijk het hebben van een mening over een bepaalde gebeurtenis, of het verzinnen van gebeurtenissen of ongefundeerd beschuldigen van mensen. De vlucht van Wilhelmina is een onderwerp waarover je een mening kunt hebben. Dat mag, dat is prima, dat is je recht op vrije meningsuiting. Een historicus die Wilhelmina's vlucht landverraad vindt, hoeft dus NIET het gevang in.
Zo mag je zelfs over de holocaust een mening hebben en verkondigen. Er zijn bijvoorbeeld neo-nazi's die het prima vonden (en ze kunnen dat ongestraft zeggen). Anders wordt het wanneer je een dergelijke gebeurtenis ontkent, terwijl deze overduidelijk wel heeft plaatsgevonden.
Zorgwekkend dat je laster niet strafbaar wilt stellen... Dat is overduidelijk WEL nodig, want anders is het hek van de dam. Je kunt dan alles en iedereen overal van beschuldigen, alles over iemand zeggen of iemand helemaal kapotmaken. Stel dat we collega's zijn en dat we beiden strijden om dezelfde hogere baan binnen het bedrijf. Ik hang grote billboards in de stad op met bijvoorbeeld de tekst "Lestat neukt minderjarige jongetjes"... ik verzin wat getuigenverklaringen, verspreid her en der wat geruchten... - Hoe zou jij dat vinden? Ik neem toch aan dat je dan in staat wilt zijn om juridische stappen te ondernemen en om je naam gezuiverd te krijgen?
Nou, dat begrijp ik dus niet.quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:24 schreef dVTB het volgende:
[..]
Je haalt twee dingen door elkaar, namelijk het hebben van een mening over een bepaalde gebeurtenis, of het verzinnen van gebeurtenissen of ongefundeerd beschuldigen van mensen. De vlucht van Wilhelmina is een onderwerp waarover je een mening kunt hebben. Dat mag, dat is prima, dat is je recht op vrije meningsuiting. Een historicus die Wilhelmina's vlucht landverraad vindt, hoeft dus NIET het gevang in.
Zo mag je zelfs over de holocaust een mening hebben en verkondigen. Er zijn bijvoorbeeld neo-nazi's die het prima vonden (en ze kunnen dat ongestraft zeggen). Anders wordt het wanneer je een dergelijke gebeurtenis ontkent, terwijl deze overduidelijk wel heeft plaatsgevonden.
Ja, dat had ik wat kort door de bocht geformuleerd. Dergelijke excessieve laster, waardoor mensen echt in de problemen komen, moeten juridisch aangepakt kunnen worden. Maar ook hier moet voorzichtigheid worden betracht, want niet alle laster is schadelijk. In de VS werd bijvoorbeeld de dominee Jerry Fallwell er middels een spotprent in de Penthouse van beschuldigd zijn moeder te neuken. Fallwell klaagde het blad aan wegens laster, maar verloor omdat het Hooggerechtshof beslist dat geen weldenkend mens in redelijkheid kon geloven dat Fallwell werkelijk zijn moeder naaide.quote:Zorgwekkend dat je laster niet strafbaar wilt stellen... Dat is overduidelijk WEL nodig, want anders is het hek van de dam. Je kunt dan alles en iedereen overal van beschuldigen, alles over iemand zeggen of iemand helemaal kapotmaken. Stel dat we collega's zijn en dat we beiden strijden om dezelfde hogere baan binnen het bedrijf. Ik hang grote billboards in de stad op met bijvoorbeeld de tekst "Lestat neukt minderjarige jongetjes"... ik verzin wat getuigenverklaringen, verspreid her en der wat geruchten... - Hoe zou jij dat vinden? Ik neem toch aan dat je dan in staat wilt zijn om juridische stappen te ondernemen en om je naam gezuiverd te krijgen?
Eén derde van de Amerikanen denkt dat er buitenaardse wezens regelmatig op bezoek komen. Duizenden denken dat ze erdoor ontvoerd geweest zijn. Lees in TRU eens na wat voor samenzweringstheorieën er over 9/11 bestaan. Het is mijn overtuiging dat het overgrote deel van de mensen een hoop onzin gelooft.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:14 schreef dVTB het volgende:
[..]
Je snijdt wel een belangrijk punt aan, want: wat is 'vrijheid van meningsuiting' en wat is geschiedvervalsing? De scheidslijn is dun. Wanneer je doelbewust foute informatie over een bepaald onderwerp de wereld in helpt, met het oogmerk om haat te zaaien, is dat feitelijk een soort terroristische daad.
[..]
Het ontkennen van de Holocaust zou je eigenlijk volledig los moeten zien van de vrijheid van meningsuiting, maar zou je moeten benaderen als: geschiedvervalsing met terroristisch/racistisch oogmerk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |