Een offer is iets dat wordt gebruikt om de geesten die kwade of goede dingen moeten gaan doen te belonen.quote:Op maandag 20 februari 2006 16:58 schreef -Why- het volgende:
[..]
Ik denk dat als je dan dood gaat door voodoo
Dat het dan nog lang niet afgelopen is......
Want pak nou eens een offer.....God weet wat die man of vrouw nog mee moet maken na zijn/haar dood...
Zal er dan hefig gevochten worden voor zijn ziel ? want er komen ook demonen aan te pas zoals ik me dat liet vertellen.....En wat is een offer precies ?..waar offere ze het voor?
precies, mensen die geloven in voodoo en denken dat iemand hen iets via voodoo aan willen doen, zullen via een lichamelijk placebo effect zichzelf wel daadwerkelijk ziek maken. Voodoo is bullshit.quote:Op maandag 20 februari 2006 16:59 schreef L.Denninger het volgende:
Gewoon een kwestie van mindfucken dus, meer niet.
Dat maakt het nog niet meer dan gewoon een simpele mindfuck.. Dat is juist de mindfuck - dat je het zelf niet uit je kop kunt zetten, overal op gaat letten en jezelf gewoon gek maakt met onzin.quote:Op maandag 20 februari 2006 17:08 schreef Wetenschapper het volgende:
[..]
Eigenlijk is het dat ook maar als je erin gelooft of toegeeft is het meer dan dat het gaat je leven beheersen
typisch geval dan van je eigen werkelijkheid creeren..wat op zich al heel interessant is.quote:Op maandag 20 februari 2006 17:21 schreef Laton het volgende:
[..]
precies, mensen die geloven in voodoo en denken dat iemand hen iets via voodoo aan willen doen, zullen via een lichamelijk placebo effect zichzelf wel daadwerkelijk ziek maken. Voodoo is bullshit.
De dreiging is ook vaak fysiek anwezigquote:Op maandag 20 februari 2006 17:42 schreef Laton het volgende:
er gaat gewoon dreiging vanuit en dat voel je.
omdat je hoopt dat je dan niet helemáál verloren bent? Dat herken ik idd welquote:Op maandag 20 februari 2006 15:58 schreef -Why- het volgende:
[..]
Ik bedoel het eigenlijk op de manier dat ik eigenlijk twijfelt of er wel of geen god bestaat...
het is vaak moeilijk om blijven te geloven...ik dwing mezelf dus wel om te blijven bidde
het is eigenlijk een beetje bekeken vanuit mijn kant
i know tis een beetje kortzichting...maar ik denk dat meerdere mensen dat wel hebben
dat denk ik ook idd.quote:Op maandag 20 februari 2006 17:40 schreef Wetenschapper het volgende:
Ik denk dat je pas een oordeel kunt hebben als je ermee te maken hebt gehad.En inderdaad het is meer dan en placebo-effect.Ik heb het een en ander van heel dichtbij mee gemaakt
oftewel je bent gewoon bang dat iemand je iets aan doet, en die evt reele angst interpreteer je als voodoo, en zo houdt je de nonexistente macht van voodoo gebruikers in stand.quote:Op maandag 20 februari 2006 17:54 schreef Wetenschapper het volgende:
[..]
De dreiging is ook vaak fysiek anwezig
Dan komt meteen de vraag bij mij op waarom er dan wel in goede geesten wordt gelooft.quote:Op maandag 20 februari 2006 18:04 schreef Laton het volgende:
[..]
oftewel je bent gewoon bang dat iemand je iets aan doet, en die evt reele angst interpreteer je als voodoo, en zo houdt je de nonexistente macht van voodoo gebruikers in stand.
Lijkt me toch volstrekt duidelijk, het geloof in die goede geesten geeft weer een placebo effect dat mensen interpreteren als "hulp" van de goede geesten en derhalve het bewijs te hebben voor hun bestaan.quote:Op maandag 20 februari 2006 18:12 schreef Wetenschapper het volgende:
[..]
Dan komt meteen de vraag bij mij op waarom er dan wel in goede geesten wordt gelooft.
God heeft beide, goede en kwade geeste, naar de aarde gestuurd.
Op Curacao bijvoorbeeld wordt er veel gebruikt gemaakt van "witte magie" om zaken afgerond te krijgen.Er worden zelfs namen genoemd zoals bijv. St. Jack.Het kwade noemen wij dus voodoo.
Als er werkelijk een dergelijk sterk placebo effect kan ontstaan in je lichaam zou het ook mogelijk zijn jezelf te genezen.Er zijn wetenschappelijke onderzoeken hiernaar gedaan. Maar ik kan jou stelling niet uitsluiten omdat het gewoon niet wetenschappelijk te weerleggen noch te bewijzen is.quote:Op maandag 20 februari 2006 18:15 schreef Laton het volgende:
[..]
Lijkt me toch volstrekt duidelijk, het geloof in die goede geesten geeft weer een placebo effect dat mensen interpreteren als "hulp" van de goede geesten en derhalve het bewijs te hebben voor hun bestaan.
Het is allebei onzin natuurlijk. Geesten bestaan niet.
Ja zoiets had ik ook gehoort......Je moet er wel degelijk in geloven is wat ze zeggenquote:Op maandag 20 februari 2006 18:36 schreef Dromenvanger het volgende:
Het is maar waar je in gelooft inderdaad. Ze kunnen best voodoo op je uitspreken, als je zelf niet gelooft in de uitwerking. Dan heeft het geen nut volgens mij.
Dan gaat het erom hoe je de voodoo als ontvanger aanneemt.
ach, hele volkstammen halen daar hun gelijk uit.quote:Op maandag 20 februari 2006 18:19 schreef Wetenschapper het volgende:
[..]
Als er werkelijk een dergelijk sterk placebo effect kan ontstaan in je lichaam zou het ook mogelijk zijn jezelf te genezen.Er zijn wetenschappelijke onderzoeken hiernaar gedaan. Maar ik kan jou stelling niet uitsluiten omdat het gewoon niet wetenschappelijk te weerleggen noch te bewijzen is.
Ja maar hoe verklaar je dan de verhalen van personen die niet wisten dat er voodoo tegen hen werd gebruikt. voodoo op afstand dus.quote:Op maandag 20 februari 2006 18:49 schreef -Why- het volgende:
[..]
Ja zoiets had ik ook gehoort......Je moet er wel degelijk in geloven is wat ze zeggen
Ja, het is een geloof he Voodoo. Ik ken het niet op die wijze. Ik vind het gewoon intrigerend omdat ze dus echt middelen gebruiken die vaak nog blijken te werken ook. Goed of slecht.quote:Op maandag 20 februari 2006 14:58 schreef Mirage het volgende:
[..]
VooDoo is een overtuiging, niet standaard het praktiseren daarvan in de zin van zwarte/witte magie. TOch lijkt men vaak enkel het praktiserende deel te bespreken.
Men lijkt te denken dat VooDoo het uitoefenen van zwarte/witte magie ìs.
Ipv het praktiseren van magie binnen de VooDoo overtuiging.
De basis heel kort door de bocht:
Het woord voodoo betekent "goddelijke ingeving", "levenskracht". De basis van de voodoo-religie is het inzicht dat alles met elkaar verbonden is.
Het Christelijke geloof is niet (alleen) bidden.
Bidden tot de Christelijke God is wel een uiting van een praktiserend Christelijke.
Het Christendom gelijk zien als bidden (en de rest van de overtuiging zelf buiten beschouwing laten) zou hetzelfde zijn. Bij het bespreken van die overtuiging.
Ik denk dat als je met een voodoopoppentje te werk gaat, zonder andere bijkomende zaken dat het niet werktquote:Op maandag 20 februari 2006 19:32 schreef CarDani het volgende:
[..]
Ja maar hoe verklaar je dan de verhalen van personen die niet wisten dat er voodoo tegen hen werd gebruikt. voodoo op afstand dus.
Ik ben trouwens erg onder de indruk van het verhaal van wetenschapper.
Wordt het tegenwoordig meer voor duistere dingen gebruikt of wordt het nog steeds gebruikt naar behoren. dus voor de goede dingen.quote:Op maandag 20 februari 2006 19:39 schreef -Why- het volgende:
[..]
Ik denk dat als je met een voodoopoppentje te werk gaat, zonder andere bijkomende zaken dat het niet werkt
Maar ik denk dat als je zwarte magie en demonen oproept tijdens een voodoo ritueel
dat dat wel degelijk gaat werken
Ik vind het ook ontzettend eng dat voodoo gedoequote:Op maandag 20 februari 2006 19:42 schreef CarDani het volgende:
[..]
Wordt het tegenwoordig meer voor duistere dingen gebruikt of wordt het nog steeds gebruikt naar behoren. dus voor de goede dingen.
Ik vind het zelf erg eng.
Maar als ik het goed heb begrepen is de persoon die voodoo tegen iemand wil uitoefenen, slaaf wordt van demonen.
Ik weet dat dat uit de film hoodoo was.quote:Op maandag 20 februari 2006 19:50 schreef heracles het volgende:
De toverij uit de film was geen voodoo maar hoodoo
Wil je leren toveren met Hoodoo dan klik je deze link
Hoodoo in theory and practice(Click me plz)
quote:Op maandag 20 februari 2006 19:54 schreef Mirage het volgende:
Alhoewel de gelovigen zelf waarschijnlijk over mij heen zullen vallen...
VooDoo is voor mij vergelijkbaar met Winti.
Allebei hebben hun roots bij indianen stammen etc..... de ideeën komen aardig overeen, weliswaar iets anders verwoord of vormgegeven... en tussen beiden schijnt het niet altijd te boteren.
Ikzelf heb mij wat verdiept in de Winticultuur, sinds het vorige feest heb ik verschillende uitnodigingen gehad. Helaas heb ik die afgeslagen omdat ik zwanger ben.
De baby wordt woensdag gehaald en ik heb alweer wat in het verschiet![]()
Binnenkort ga ik verder met mijn fysieke en spirituele reis door die cultuur, een bonu-man/winit shamaan bezoeken... een "feest" eind van de lente etc...
Helaas moet ik je tegen spreken want voodoo heeft zijn oorsprong niet uit de Indianenstammen
Ik ben erg geïnteresseerd, vind het ontzettend leuk...voel me (zelfs) welkom.
Voor de geïnteresseerde (CarDani ?) een linkje waarin in delen het verslag van het feest te vinden is. Winti of Wintie cultuur
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |