![]()
Zoals bekend mag zijn (kijk maar naar mn avatar, ben ik een groot fan van het 'merk' Lada, en dan met name de Niva
![]()
En ik ben niet de enige, heb ik gemekrt. Dus het werd wle eens tijd voor een mooi uitgebreid Lada-fantopic. En mensen die Lada stom vinden mogen gewoon lekker uit dit topic wegblijven
![]()
Eerst een beknopte geschiedenis.
In 1966 besloot de USSR de automobielfabricage flink op te voeren, en men riep hierbij de hulp van Fiat in. Januari 1967 werd begonnen met de bouw van de fabriek in Togliatti, een stad genoemd naar een Italiaanse communistische leider. Het bedrijf wat daar auto's ging bouwen werd VAZ genoemd, en heet tegenwoordig nog steeds zo. (
http://www.vaz.ru ).
In 1971 rolde de eerste auto van de band, van het type Zjiguli, genoemd naar een heuvelrug in de buurt van de fabriek. Toen men deze auto wilde gaan exporteren lipe men tegen een probleem aan. Zjiguli is een Fins schuttingwoord, en in Frankrijk klonk het wel erg op 'gigolo', vandaar dat men het woord Lada, wat liefje betekent, gebruiken voor de export.
Merk en type: Lada 2107 1.7
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Utrecht: Veemarkthallen
Datum: 02-10-2005
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen tijdens Mack en speciaal transportdagDe eerste in Nederland leverbare Lada was de 1200, in 1971, gebaseerd op de Fiat 124. De belangrijkste wijziging was dat er dikke rstala werd gebruikt, en daarom was de auto ook zwaarder dan de 124. Eind 1972 verscheen er ee stationwagen uitvoering.
Eind 1984 verscheen de 2108, beter bekend als Samara. Deze auto had een door Porsche ontwikkelde motor, en de Lada Samara cabrio liep zelfs van dezelfde lopende band als de Porsche Boxster, bij Valmet in Finland.
Merk en type: Lada Samara
Eigenaar: onbekend (een chauffeur van De Vries
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Hallum: Douwe de Vries
Datum: 21-11-2005
Fotograaf/Bron: Alex MiedemaBegin jaren '90 werd een samenwerkingscontract gesloten met Generla Motors. Een van de opvallendste gevolgen is dat de opvolger van de Lada Niva als Chevrolet Niva word verkocht.
Het prototype van de Niva verscheen in 1975, het productiemodel was vanaf 1979 te koop.
Merk en type: Lada Niva
Eigenaar: Yarovit
Land van herkomst: Wit-Rusland
Locatie: Wit-Rusland?
Datum: 2005
Fotograaf/Bron: Yarovit
Bijzonderheden: Foto gekregen van en gebruikt met toestemming van YarovitEind jaren '90 Was er jarenlang een prototype van een hypermoderne Lada te zien. Helaas bleef deze auto zo lang in het prototype satdium dat hij alweer verouder was toen hij zo rond 2001 in de showroom verscheen. We hebben het uiteraard over de 110/111.
![]()
Een aantal prototype's:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Lada's zoals we ze hier niet vaak zien:
![]()
![]()
Vijfdeurs Niva
![]()
Moeras-versie Niva
![]()
![]()
De Lada Vis, oftewel de Niva Pick up
![]()
Taxi op Cuba
![]()
Lada Revolution
![]()
1600 in Rally-trim
![]()
Rups-Niva
![]()
Is deze al in productie?
![]()
![]()
Gepimpte Niva
het filmpje van de door Lotus getunede Lada