Voor TRU ?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:21 schreef rudeonline het volgende:
Te zweverig??
Nee, ik denk dat mensen je een beetje moe zijn. Je neemt toch niets aan, en nu ga je ook nog doodleuk zeggen dat je niet echt hoeft te kunnen rekenen. Dat zeg je alleen maar omdat JIJ niet kunt rekenen. De berekeningen zoals hier door andere users gepost verklaren namelijk waar jij overal de mist ingaat maar dat snap je niet (en wil je niet snappen) omdat jij niet kunt rekenen.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:21 schreef rudeonline het volgende:
Te zweverig??
Dank voor het bewijzen van mijn punt(en)quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:36 schreef rudeonline het volgende:
Hoeveel wiskunde moet je kennen om te begrijpen dat de aarde rond is?
Hoe kun je bewijzen dat licht een snelheid heeft als snelheid relatief is?
Wat is het nulpunt van beweging als er ook een maximumsnelheid is? Staan wij absoluut stil?
Heb jij de afgelopen (voor FOK! gezien dan) onder een steen geleefd? Je hebt toch wel de eindeloze stroom Rudeonline topics voorbij zien komen en dan ga jij nog eens vragen om een voorbeeld?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:37 schreef Dromenvanger het volgende:
Kun je het ook eens wat makkelijker omschrijven?
Wat is het nulpunt van beweging als er ook een maximumsnelheid is
Probeer eens een voorbeeld te schetsen.
Chill mate, nu is het jouw beurt om te denken: laat maar. Ik vind het al alleraardigst van je dat je de moeite neemt om aan TS uit te leggen wat je denkt. Daarmee leg je wat bij hem neer en hoop je dat je daar een response op krijgt. Blijkbaar niet, want in de volgende reactie voel je je weer niet gehoord. Dit kan 2 dingen inhouden: of je moet een andere communicatietactiek hanteren middels vraagstellingen of je stopt met de energie die jij erin steekt. Het heeft voor jou in elk geval al een hoop frustraties opgeleverd.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Heb jij de afgelopen (voor FOK! gezien dan) onder een steen geleefd? Je hebt toch wel de eindeloze stroom Rudeonline topics voorbij zien komen en dan ga jij nog eens vragen om een voorbeeld?
We weten dat we altijd dezelfde lichtsnelheid meten, die is in vacuum 300.000km/sec.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:37 schreef Dromenvanger het volgende:
Kun je het ook eens wat makkelijker omschrijven?
Wat is het nulpunt van beweging als er ook een maximumsnelheid is
Probeer eens een voorbeeld te schetsen.
Welnee, ik heb gewoon een kutdag @ work. Systeem vliegt er om de haverklap uit, dus we zitten hier een beetje de halve tijd te wachten tot we weer verder kunnen. Dat irriteert wel, want ja, ik heb toch dingen die afmoeten maar waar ik nu niets aan kan doen. Mja, dus ging ik fokken, en toen zag ik dit topic, dus misschien is mijn post wel iets scherper dan normaal, maar ik lig er 's avonds niet wakker van of zoquote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:45 schreef Integrity het volgende:
[..]
Chill mate, nu is het jouw beurt om te denken: laat maar. Ik vind het al alleraardigst van je dat je de moeite neemt om aan TS uit te leggen wat je denkt. Daarmee leg je wat bij hem neer en hoop je dat je daar een response op krijgt. Blijkbaar niet, want in de volgende reactie voel je je weer niet gehoord. Dit kan 2 dingen inhouden: of je moet een andere communicatietactiek hanteren middels vraagstellingen of je stopt met de energie die jij erin steekt. Het heeft voor jou in elk geval al een hoop frustraties opgeleverd.
Nou Rude... reageer daar eens op als je wilt..
Ik vind Rude niet zo interessant eerlijk gezegd. Ik bedoel, hij spreekt vaak apen-taal en valt de hele dag in de herhaling. Hij is ook niet voor niets gebanned in wetenschap en filosofie. En nu is hij het subforum hier aan het vervuilen met zijn gebral.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Heb jij de afgelopen (voor FOK! gezien dan) onder een steen geleefd? Je hebt toch wel de eindeloze stroom Rudeonline topics voorbij zien komen en dan ga jij nog eens vragen om een voorbeeld?
Ik doe m'n best om alles te beantwoorden, helaas wordt er op veel van mijn post's ook erg sellectief gereageerd..quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:45 schreef Integrity het volgende:
[..]
Chill mate, nu is het jouw beurt om te denken: laat maar. Ik vind het al alleraardigst van je dat je de moeite neemt om aan TS uit te leggen wat je denkt. Daarmee leg je wat bij hem neer en hoop je dat je daar een response op krijgt. Blijkbaar niet, want in de volgende reactie voel je je weer niet gehoord. Dit kan 2 dingen inhouden: of je moet een andere communicatietactiek hanteren middels vraagstellingen of je stopt met de energie die jij erin steekt. Het heeft voor jou in elk geval al een hoop frustraties opgeleverd.
Nou Rude... reageer daar eens op als je wilt..
Niet helemaal, want je komt pas verder met je verhaal als je er samen over discussieert. Einstein had de relativiteitstheorie ook niet wiskundig kunnen onderbouwen met de hulp van anderen, omdat hij simpelweg niet goed in wiskunde was toen hij die theorie had bedacht.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:50 schreef rudeonline het volgende:
Wat valt hier op te reageren? Totaal off topic..
De uitkomst van die beide sommen is trouwens 40 km/u, niet 20km/uquote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:53 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik doe m'n best om alles te beantwoorden, helaas wordt er op veel van mijn post's ook erg sellectief gereageerd..
b.v.
Het vershil tussen
2 x 10km/0.5u = 20km/u
of,
10km/0.5u + 10km/0.5u = 20km/u
Optellen is vermenigvuldigen..
Rekenen is de ultieme vorm van logisch nadenken.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 14:10 schreef rudeonline het volgende:
Om het universum te begrijpen hoef je niet echt te kunnen rekenen. Maar moet je gewoon logisch kunnen nadenken
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 16:02 schreef ChOas het volgende:
[..]
De uitkomst van die beide sommen is trouwens 40 km/u, niet 20km/u
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:53 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik doe m'n best om alles te beantwoorden, helaas wordt er op veel van mijn post's ook erg sellectief gereageerd..
b.v.
Het vershil tussen
2 x 10km/0.5u = 20km/u
of,
10km/0.5u + 10km/0.5 = 20km/u
Optellen is vermenigvuldigen..
Hoe kom jij aan 40km/u? Kun je me die berekenig laten zien?quote:De uitkomst van die beide sommen is trouwens 40 km/u, niet 20km/u
quote:Een constante lichtsnelheid voor iedereen, ongeacht het referentiestelsel waarin de waarnemer zich bevindt, is moeilijk om zich voor te stellen.
De fout die telkens weer gemaakt wordt, is dat men toch wil blijven vasthouden aan een absoluut referentiestelsel. Er zijn een paar mogelijkheden om met van elkaar verschillende referentiestelsels te rekenen. Eén ervan staat uitstekend uitgelegd in: "Einstein voor beginners" van p. 136 t.e.m. p. 145.
Ik prefereer een andere omdat dit aansluit bij wat Rudeonline een tijdje terug, onder het onderwerp "licht staat stil", schreef:
rudeonline schreef:
tijd + ruimte = snelheid.
1sec + 300.000km = 300.000km/sec
300.000km/sec is dan de nieuwe eenheid.
Waarom is dit fout?
Omdat, zoals ik al heb gemeld, je vooreerst geen seconden en kilometers bij elkaar kunt optellen. Ten tweede is snelheid altijd afstand gedeeld door tijd (bv. 100km per uur).
Maar deze uitspraak van Rudeonline is begrijpelijk, want hij redeneert:
aangezien het licht een constante snelheid heeft van 300.000 km per seconde, zal het licht altijd na één seconde 300.000 km hebben afgelegd, dus is 1 s = 300.000 km. Het is inderdaad zo dat wetenschappers het handig vinden om een constante als een eenheid te beschouwen.
En wat is een eenheid? Precies wat het woord zegt: 1.
Aldus dacht men eraan om de waarde c (de lichtsnelheid) gelijk te maken aan 1 en we krijgen dan c = 1.
De afstand, die het licht dan aflegt in één seconde, geeft men een specifieke naam en dat heet dan een lichtseconde.
Geheel volgens de formule snelheid = afstand/tijd, wat we ook kunnen schrijven als snelheid maal tijd = afstand, krijgen we dan:
300.000 km per seconde X 1 seconde = 1 lichtseconde.
Vereenvoudigd (de seconden wegdelen) geeft dat:
300.000 km = 1 lichtseconde.
Dit is geen muggenzifterij. Het is van groot belang de zaken precies te formuleren zodat foute gevolgtrekkingen worden vermeden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |