abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35187956
Om het universum te begrijpen hoef je niet echt te kunnen rekenen. Maar moet je gewoon logisch kunnen nadenken en je bewust zijn van het heden. Het heden ben je zelf en iedereen ervaart dat op een andere plaats. Je kunt immers nooit samen op dezelfde plek zijn. De enige keer dat 2 momenten "nu" echt samen komen, is het moment van bevruchting van een eicel, waarna er een nieuw moment nu ontstaat. Maar goed, dat zullen veel wetenschappers wel weer veel te filosofies vinden en daarom besteed ik aan dit punt niet te veel aandacht. Het eerste wat men moet leren te begrijpen is dat alle ruimte om jou heen zich t.o.v. jou eigenlijk in de toekomst bevindt. Om ergens naar toe te gaan zul je immers een afstand moeten afleggen zodat elk punt waar je nu niet bent eigenlijk een mogelijke plaats in de toekomst is. Op een tijdlijn bevindt alles zich dus voor jou. Ook al het licht wat jij ziet bevindt zich in eerste instantie voor jou, maar omdat het stil blijft staan in de tijd kun je dit licht op een later tijdstip waarnemen. Omdat alles t.o.v. jou uiteindelijk ook tegelijk met jou ouder wordt, alle massa reist in principe met dezelfde snelheid als jou door de tijd, blijft het licht t.o.v. elke massa achter in alle richtingen tegelijk. Zou het heelal een 3 dimensionale ruimte zijn waarbij tijd los van ruimte staat, dan zou je denken dat alles met lichtsnelheid kleiner zou worden. Dat is moeilijk om te begrijpen, maar d.m.v. het verstrijken van tijd laat elk voorwerp een 3 dimensionale ruimte achter in de tijd. Ik begrijp dat dit niet direct te vatten is, maar probeer je in te denken dat de richting van verleden in alle richtingen tegelijk gaat. Een lichtstraal gaat immers nooit richting toekomst, maar wijst altijd in de richting van verleden tijd. Ruimte waar wij ons morgen bevinden bestaat nog niet, zodoende kan licht ook nooit richting toekomstige tijd gaan.
Probeer jezelf het heelal niet voor te stellen als een enorme ruimte die steeds groter wordt maar stel je voor dat het steeds ouder wordt waarbij de ruimte om jou heen verstreken tijd is. Alles wat je ziet is immers al eerder gebeurd.
Ik hoop dat iemand van jullie dit enigszins begrijpt, en dat men zich ervan bewust wordt dat wij de grens van het universum zijn. Vroeger dacht men dat wij het middelpunt waren, daarna bevonden wij ons ergens in het heelal. En nu wordt het de tijd om te begrijpen dat het heden de grens is, en dat elk object of levensvorm zijn eigen grens vormt tussen verleden en toekomst. Dat is niet makkelijk, maar het is een onderdeel van ons leerproces en helpt ons naar een hoger bewustzijn.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 15:27:15 #3
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_35190590
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:21 schreef rudeonline het volgende:
Te zweverig??
Voor TRU ?
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_35190753
Dat weet ik niet, ben gewoon benieuwt naar de mening van de aanwezigen hier..
  Moderator vrijdag 17 februari 2006 @ 15:32:39 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_35190795
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:21 schreef rudeonline het volgende:
Te zweverig??
Nee, ik denk dat mensen je een beetje moe zijn. Je neemt toch niets aan, en nu ga je ook nog doodleuk zeggen dat je niet echt hoeft te kunnen rekenen. Dat zeg je alleen maar omdat JIJ niet kunt rekenen. De berekeningen zoals hier door andere users gepost verklaren namelijk waar jij overal de mist ingaat maar dat snap je niet (en wil je niet snappen) omdat jij niet kunt rekenen.

Frappant trouwens dat je eerst gaat zitten rekenen om aan te tonen dat je gelijk hebt, en als dat van alle kanten ontkracht wordt ga je nu doodleuk zitten vertellen dat je niet hoeft te kunnen rekenen om het toch te snappen.

En omdat jij niet kunt rekenen, snap je niet waar je de mist in gaat. Maar in plaats van dat aan te nemen ga je debiele berekeningen neerzetten die iemand uit groep 5 nog kan ontkrachten, maar nee, jij denkt wel even dat je de RT onderuit haalt. En dat, Rudeonline, is precies de houding waar heel veel users zich aan ergeren. Je mateloze arrogantie, koppigheid en vooral die enorme plaat voor je kop maakt dat veel mensen wel een beetje zijn uitgekeken op je eindeloze stroom topics waarin je niets nieuws vertelt maar gewoon dingen herhaald, jezelf tegenspreekt, kinderlijke rekenfouten maakt en vooral heel selectief reageert op dingen waar je een antwoord op hebt en de rest voor het gemak links laat liggen.

En dan vraag je van "niemand kan me dit uitleggen?" Je bent toch niet achterlijk, alles wat je post wordt je 100x uitgelegd waarom je geen gelijk hebt, en in plaats van dat jij dat aanneemt post je gewoon weer eenzelfde stelling in een iets andere vorm, maar in weze dezelfde vraag en dan zeg je weer 'waarom kan niemand me dit uitleggen?'

Het moet eens afgelopen zijn met dat gezeur over de RT. Je hebt geen gelijk. Zo simpel is het. Dan kun je wel steeds dingen blijven herhalen en topics blijven openen, maar het is niet het probleem van de fok! users dat jij het niet snapt en niet wil snappen, maar JOUW probleem. Deal with it. Zoek een hobby of zo.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 17 februari 2006 @ 15:33:48 #6
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35190839
Ik denk dat er een centrum is. Ik heb boeken gelezen over zaken en daar stond vermeld dat alles nauwkeurig is berekend alvorens het universum te lanceren. Ik denk dat het universum redelijk stil staat, hoewel het zich misschien wel kan uitbreiden maar of het zich uitbreidt weet ik niet. Ga ik ervan uit dat het zich uitbreidt en tevens dat alles een reden moet hebben, dan vraag ik me vanzelf af of het universum misschien te klein is

De ruimte is een centrum. De ruimte staat misschien stil. Alleen wij bewegen vrij in de ruimte. De ruimte is een constante te noemen. En als je dan praat over de toekomst en hoe de ruimte meegaat richting de toekomst dan moet ik ff verder nadenken.

Beweegt de ruimte mee? Of vinden alleen gebeurtenissen plaats binnen een constante ruimte? Als ik het probeer aan te voelen gewoon als levend wezen, dan zeg ik dat de ruimte stil staat en dat de gebeurtenissen vooruit gaan. De ruimte is dan het projectie scherm een beetje Of is dat een fout woord.

Maar ik kan het fout hebben nu.

Tijd binnen ruimte heb je nog. Als je praat over heden verleden en toekomst dan heb je het over de tijd. Tijd staat los van de ruimte of zie ik dat verkeerd?

Binnen de ruimte vind tijd plaats en tijd bestaat weer uit gebeurtenissen.

Moet ff zeggen dat mijn theorie niet helemaal prettig aanvoelt, maar dat komt ook door de inhoud van de openingspost. Ik ga dus een ander topic opzoeken nu. Ik wil niet de weg kwijt raken
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_35190935
Hoeveel wiskunde moet je kennen om te begrijpen dat de aarde rond is?
Hoe kun je bewijzen dat licht een snelheid heeft als snelheid relatief is?
Wat is het nulpunt van beweging als er ook een maximumsnelheid is? Staan wij absoluut stil?
  Moderator vrijdag 17 februari 2006 @ 15:37:57 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_35190996
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:36 schreef rudeonline het volgende:
Hoeveel wiskunde moet je kennen om te begrijpen dat de aarde rond is?
Hoe kun je bewijzen dat licht een snelheid heeft als snelheid relatief is?
Wat is het nulpunt van beweging als er ook een maximumsnelheid is? Staan wij absoluut stil?
Dank voor het bewijzen van mijn punt(en)
  vrijdag 17 februari 2006 @ 15:37:57 #9
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35190997
Kun je het ook eens wat makkelijker omschrijven?

Wat is het nulpunt van beweging als er ook een maximumsnelheid is

Probeer eens een voorbeeld te schetsen.
  Moderator vrijdag 17 februari 2006 @ 15:39:08 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_35191039
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:37 schreef Dromenvanger het volgende:

Heb jij de afgelopen (voor FOK! gezien dan) onder een steen geleefd? Je hebt toch wel de eindeloze stroom Rudeonline topics voorbij zien komen en dan ga jij nog eens vragen om een voorbeeld?
pi_35191277
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Heb jij de afgelopen (voor FOK! gezien dan) onder een steen geleefd? Je hebt toch wel de eindeloze stroom Rudeonline topics voorbij zien komen en dan ga jij nog eens vragen om een voorbeeld?
Chill mate, nu is het jouw beurt om te denken: laat maar. Ik vind het al alleraardigst van je dat je de moeite neemt om aan TS uit te leggen wat je denkt. Daarmee leg je wat bij hem neer en hoop je dat je daar een response op krijgt. Blijkbaar niet, want in de volgende reactie voel je je weer niet gehoord. Dit kan 2 dingen inhouden: of je moet een andere communicatietactiek hanteren middels vraagstellingen of je stopt met de energie die jij erin steekt. Het heeft voor jou in elk geval al een hoop frustraties opgeleverd.

Nou Rude... reageer daar eens op als je wilt..
pi_35191335
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:37 schreef Dromenvanger het volgende:

We weten dat we altijd dezelfde lichtsnelheid meten, die is in vacuum 300.000km/sec.
Als jij beweegt dan verandert jouw snelheid, je kunt echter niet bepalen of je versnelt of vertraagt. De aarde heeft zelf namelijk ook een snelheid, je zou dus door te bewegen kunnen vertragen t.o.v. de aarde.

Elke seconde legt het licht 300.000km af, je kunt dus stellen dat je t.o.v. het licht elke seconde 300.000km aflegt. Dat is relatief, of jij beweegt of het licht. Andere massa's zijn hier niet van belang, omdat we onze snelheid bepalen t.o.v. het licht. Niet een andere massa dus!

Hiermee kun je stellen dat een seconde altijd 300.000km duurt. Door jouw snelehdi te veranderen blijft de afgelegde weg t.o.v. het licht gelijk, maar je seconde gaat langer duren. Iedereen beweegt t.o.v. het licht net zo snel, ieder zijn klok heeft echter een andere snelheid. We bewegen ons dus eigenlijk door de tijd, tijd is gelijk aan ruimte.

Iets duidelijker zo?
  Moderator vrijdag 17 februari 2006 @ 15:48:39 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_35191427
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:45 schreef Integrity het volgende:

[..]

Chill mate, nu is het jouw beurt om te denken: laat maar. Ik vind het al alleraardigst van je dat je de moeite neemt om aan TS uit te leggen wat je denkt. Daarmee leg je wat bij hem neer en hoop je dat je daar een response op krijgt. Blijkbaar niet, want in de volgende reactie voel je je weer niet gehoord. Dit kan 2 dingen inhouden: of je moet een andere communicatietactiek hanteren middels vraagstellingen of je stopt met de energie die jij erin steekt. Het heeft voor jou in elk geval al een hoop frustraties opgeleverd.

Welnee, ik heb gewoon een kutdag @ work. Systeem vliegt er om de haverklap uit, dus we zitten hier een beetje de halve tijd te wachten tot we weer verder kunnen. Dat irriteert wel, want ja, ik heb toch dingen die afmoeten maar waar ik nu niets aan kan doen. Mja, dus ging ik fokken, en toen zag ik dit topic, dus misschien is mijn post wel iets scherper dan normaal, maar ik lig er 's avonds niet wakker van of zo

Aan de andere kant, ik denk wel dat ik zeg wat heel veel mensen denken. Die andere communicatietactiek middels vragen hanteren werkt ook niet, want zoals ik al aangaf, Rudeonline reageert heel selectief, alleen op die dingen waar ie een antwoord voor heeft. De rest ook niet.

Daarnaast hoeft ie ook niet te reageren. Hij leest het toch wel. Of ie nou op mijn post reageert of niet, dat maakt niet uit
pi_35191475
Wat valt hier op te reageren? Totaal off topic..
  vrijdag 17 februari 2006 @ 15:50:12 #15
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35191482
Ik hou me niet bezig met zulke zaken dus het topic is sowieso niet interessant voor mij. Het is apentaal en ik heb ook geen zin om me erin te verdiepen nu

No offence.

Over de grens van het universum wil ik wel nadenken maar ik ga niet in snelheden denken maar op andere manieren probeer ik zaken duidelijk te krijgen. Ik heb toch geen meet-apparatuur dus ik heb er niets aan op die manier.

Het universum kan ook oneindig zijn. Dat er gewoon geen grens aan vastzit als het ware. Dat je helemaal niet kunt spreken van grenzen in het universum.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 15:51:52 #16
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35191545
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik vind Rude niet zo interessant eerlijk gezegd. Ik bedoel, hij spreekt vaak apen-taal en valt de hele dag in de herhaling. Hij is ook niet voor niets gebanned in wetenschap en filosofie. En nu is hij het subforum hier aan het vervuilen met zijn gebral.

En heb jij nooit geleerd hoe je normaal kunt praten tegen mensen? A-sociale opvoeding gehad misschien

pi_35191624
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:45 schreef Integrity het volgende:

[..]

Ik doe m'n best om alles te beantwoorden, helaas wordt er op veel van mijn post's ook erg sellectief gereageerd..

b.v.

Het vershil tussen

2 x 10km/0.5u = 20km/u

of,

10km/0.5u + 10km/0.5 = 20km/u

Optellen is vermenigvuldigen..
pi_35191662
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:50 schreef rudeonline het volgende:
Wat valt hier op te reageren? Totaal off topic..
Niet helemaal, want je komt pas verder met je verhaal als je er samen over discussieert. Einstein had de relativiteitstheorie ook niet wiskundig kunnen onderbouwen met de hulp van anderen, omdat hij simpelweg niet goed in wiskunde was toen hij die theorie had bedacht.

Om terug te komen op je onderwerp. Quantum mechanica op een laag niveau. Op het moment dat je een tijdmoment opschuift, zoals in een voorbeeld van een bal die links stuitert in de kamer. Je zou die 2 momenten tegelijk beleven, dan heb je 2 ballen in een kamer die stuiteren. De 4e dimensie omvat alle factoren van de 3e dimensie. Daarom is de 4e dimensie ook het vervolg.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 16:02:30 #19
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_35191991
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:53 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Ik doe m'n best om alles te beantwoorden, helaas wordt er op veel van mijn post's ook erg sellectief gereageerd..

b.v.

Het vershil tussen

2 x 10km/0.5u = 20km/u

of,

10km/0.5u + 10km/0.5u = 20km/u

De uitkomst van die beide sommen is trouwens 40 km/u, niet 20km/u

[ Bericht 3% gewijzigd door ChOas op 17-02-2006 16:19:28 ]
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  vrijdag 17 februari 2006 @ 16:05:11 #20
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_35192124
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 14:10 schreef rudeonline het volgende:
Om het universum te begrijpen hoef je niet echt te kunnen rekenen. Maar moet je gewoon logisch kunnen nadenken
Rekenen is de ultieme vorm van logisch nadenken.
Ga daar nog maar eens even over nadenken.
zzz
pi_35196206
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 16:02 schreef ChOas het volgende:

[..]

Ach, zoals Rude al zei, rekenen was toch niet nodig om het te snappen...

Mocht hij toch geinteresseerd zijn in waarom zijn rekensom fout was, delen door een breuk (in dit geval 0,5) is vermenigvuldigen met het omgekeerde (in dit geval dus 2)..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_35216583
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:53 schreef rudeonline het volgende:

[..]

b.v.

Het vershil tussen

2 x 10km/0.5u = 20km/u

of,

10km/0.5u + 10km/0.5 = 20km/u

quote:
Hoe kom jij aan 40km/u? Kun je me die berekenig laten zien?
pi_35216883
Uit het Skepp.be forum..
quote:
Een constante lichtsnelheid voor iedereen, ongeacht het referentiestelsel waarin de waarnemer zich bevindt, is moeilijk om zich voor te stellen.
De fout die telkens weer gemaakt wordt, is dat men toch wil blijven vasthouden aan een absoluut referentiestelsel. Er zijn een paar mogelijkheden om met van elkaar verschillende referentiestelsels te rekenen. Eén ervan staat uitstekend uitgelegd in: "Einstein voor beginners" van p. 136 t.e.m. p. 145.

Ik prefereer een andere omdat dit aansluit bij wat Rudeonline een tijdje terug, onder het onderwerp "licht staat stil", schreef:

rudeonline schreef:
tijd + ruimte = snelheid.
1sec + 300.000km = 300.000km/sec

300.000km/sec is dan de nieuwe eenheid.

Waarom is dit fout?
Omdat, zoals ik al heb gemeld, je vooreerst geen seconden en kilometers bij elkaar kunt optellen. Ten tweede is snelheid altijd afstand gedeeld door tijd (bv. 100km per uur).

Maar deze uitspraak van Rudeonline is begrijpelijk, want hij redeneert:
aangezien het licht een constante snelheid heeft van 300.000 km per seconde, zal het licht altijd na één seconde 300.000 km hebben afgelegd, dus is 1 s = 300.000 km. Het is inderdaad zo dat wetenschappers het handig vinden om een constante als een eenheid te beschouwen.
En wat is een eenheid? Precies wat het woord zegt: 1.
Aldus dacht men eraan om de waarde c (de lichtsnelheid) gelijk te maken aan 1 en we krijgen dan c = 1.
De afstand, die het licht dan aflegt in één seconde, geeft men een specifieke naam en dat heet dan een lichtseconde.
Geheel volgens de formule snelheid = afstand/tijd, wat we ook kunnen schrijven als snelheid maal tijd = afstand, krijgen we dan:

300.000 km per seconde X 1 seconde = 1 lichtseconde.

Vereenvoudigd (de seconden wegdelen) geeft dat:
300.000 km = 1 lichtseconde.

Dit is geen muggenzifterij. Het is van groot belang de zaken precies te formuleren zodat foute gevolgtrekkingen worden vermeden.
pi_35217702
euhm, de OP... stel je hier niet hetzelfde als waar de vorige reeksen ook mee begonnen ?
Weliswaar in een iets ander jasje gegoten

en ik meen dat over deze discussie een besluit was genomen....

Mocht jij van mening zijn dat dit topic serieus een andere insteek heeft en je aannemelijk kan maken dat dit topic geen copie van de rekenvoorbeelden en herhalingen (zowel die van jou als andere users) zal worden van de andere reeks, mag je mij dat via mai proberen duidelijk te maken

Heb geduld, misschien zijn de mensen elders of wij hier, net als jijzelf misschien, over een wat langere periode dan een paar uur klaar om d discussie te hervatten.
Voorlopig iig niet. Sorry.

Offtopic posts van andere users
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')