Omdat dat tot logische inconsistentie leidt.quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:01 schreef Triggershot het volgende:
als hij almachtig is, waarom niet?
Het is een bevestiging van zijn almachtige eigenschapquote:Op donderdag 16 februari 2006 00:02 schreef speknek het volgende:
[..]
Omdat dat tot logische inconsistentie leidt.
Als je zeker wil weten probeer dan hetzelfde nog eens maar die in bewering 6: (A en -A) resulteert (lopen en niet lopen). Zal je zien dat het niet gaat.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Nouja, ik houd vol dat hij weliswaar altijd onwaar is (dat is de definitie van een antithese immers) maar wel degelijk uit de premissen naar voren komt.
Lijkt mij zoiets als 'zelf negeren wat je beweert' , 'vertellen wat je niet vertelt' of 'kan je eten wat je niet eet ?' enz. Het is een woordspelletje, waar je niets zinnigs mee kan bereiken.quote:Maar ik zou de paradox natuurlijk verder kunnen generaliseren: Is god in staat de axioma's te breken die hijzelf gesteld heeft.
God kan om 3 uur lopen.quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:06 schreef Aslama het volgende:
Als je zeker wil weten probeer dan hetzelfde nog eens maar die in bewering 6: (A en -A) resulteert (lopen en niet lopen). Zal je zien dat het niet gaat.
Jawel, opmerken dat het niet zinnig is.quote:Lijkt mij zoiets als 'zelf negeren wat je beweert' , 'vertellen wat je niet vertelt' of 'kan je eten wat je niet eet ?' enz. Het is een woordspelletje, waar je niets zinnigs mee kan bereiken.
in andere woorden, hij kan geen 2 dingen tegelijk?quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:11 schreef speknek het volgende:
[..]
God kan om 3 uur lopen.
God kan om 3 uur niet lopen.
God kan om 3 uur lopen en god kan om 3 uur niet lopen.
Wat klopt daar niet aan?
[..]
Jawel, opmerken dat het niet zinnig is.
Ten eerste je brengt hier een tijddimensie in, waar we het m.b.t. God misschien nog niet met elkaar over eens zijn (God is tijdloos e.d.). Dus lijkt mij moeilijk om over te discussieren.quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:11 schreef speknek het volgende:
[..]
God kan om 3 uur lopen.
God kan om 3 uur niet lopen.
God kan om 3 uur lopen en god kan om 3 uur niet lopen.
Wat klopt daar niet aan?
Inderdaad om te zeggen dat A en -A waar is, is onzinnig.quote:[..]
Jawel, opmerken dat het niet zinnig is.
Denk ik niet. Tis zoiets als: alles kunnen en niet alles kunnen. "Je kan doen wat je niet kan doen" e.d. altijd onwaar, woordspelletje, zelf tegenstellinggen bedenken enz.quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:30 schreef speknek het volgende:
Ja ongeacht god, maar wel geacht almachtigheid. Want alles kunnen houdt het kunnen van tegenstellingen in.
twee is twee per definitie en niet drie. je kan niet de definitie van twee drie maken.quote:
Nou dan is het heel simpel, als je dat niet kan, ben je niet almachtig.quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:42 schreef Aslama het volgende:
twee is twee per definitie en niet drie. je kan niet de definitie van twee drie maken.
Dat jij niet 2 dingen tegelijk doet , komt er op neer dat je er niet toe in staat bent?quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:30 schreef speknek het volgende:
Ja ongeacht god, maar wel geacht almachtigheid. Want alles kunnen houdt het kunnen van tegenstellingen in.
Als je Almachtig ben dan kan je alles he he..quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou dan is het heel simpel, als je dat niet kan, ben je niet almachtig.
Hè hè.
Jawel, 2 is nu gelijk aan 3. Zoals je wilt.quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou dan is het heel simpel, als je dat niet kan, ben je niet almachtig.
Hè hè.
quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat jij niet 2 dingen tegelijk doet , komt er op neer dat je er niet toe in staat bent?
"Inahoe ala Qoeli Shayin Qadier"..quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:53 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ja dat is gewoon contradiction in terminis:Is Almachtig maar kan niet alles.
Door een hele hoop filosofen, heel lang geleden al. Maar het duurt zolang. Het duurt zo ontzettend langquote:Op donderdag 16 februari 2006 00:54 schreef Triggershot het volgende:
door?
Vreemd, filosofie is spiritueel hoor.quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Door een hele hoop filosofen, heel lang geleden al. Maar het duurt zolang. Het duurt zo ontzettend lang.
quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:59 schreef Triggershot het volgende:
Vreemd, filosofie is spiritueel hoor.
kerel..quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vreemd, filosofie is spiritueel hoor.
Nee.quote:Op donderdag 16 februari 2006 01:00 schreef Triggershot het volgende:
niet mee eens?
Filosofie is het bezighouden met rationele, kritische onderzoekingen, door middel van systematische logica, om tot wijsheid te geraken.quote:Op donderdag 16 februari 2006 01:05 schreef Triggershot het volgende:
vertel
Met voorbeelden als Hoe we op aarde zijn gekomen, wat ons levensdoel is, wie we zijn, Eeuwigheid van helal. Wie we zijn etc?quote:Op donderdag 16 februari 2006 01:07 schreef speknek het volgende:
[..]
Filosofie is het bezighouden met rationele, kritische onderzoekingen, door middel van systematische logica, om tot wijsheid te geraken.
Is eerder een spiritueel queeste, maar goed.quote:Op donderdag 16 februari 2006 01:16 schreef speknek het volgende:
Hoe we op aarde zijn gekomen en eeuwigheid van heelal is iets voor de natuurwetenschap.
Niet volgens de filosofie.quote:Op donderdag 16 februari 2006 01:21 schreef Triggershot het volgende:
Is eerder een spiritueel queeste, maar goed.
Ja, ongeveer. Maar zeker niet op de manier waarop jij het bedoelt.quote:Filosofie is juist zoeken naar antwoorden dat wetenschap niet 1-2-3 kan beantwoorden.
Juist wel op een filosofisch manier.quote:
Ik zie geen belemmering, waarom niet?quote:Ja, ongeveer. Maar zeker niet op de manier waarop jij het bedoelt.
Omdat het niet kritisch rationalistisch is.quote:Op donderdag 16 februari 2006 01:30 schreef Triggershot het volgende:
Ik zie geen belemmering, waarom niet?
Er hoeft niet eens sprake te zijn van kritiek.quote:Op donderdag 16 februari 2006 01:32 schreef speknek het volgende:
[..]
Omdat het niet kritisch rationalistisch is.
zolang je maar een grondslag bereikt.quote:wetenschap die zich erop toelegt het wezen van alle dingen en de beginselen die aan het gehele zijn ten grondslag liggen, te leren kennen
Kort samengevat: 'Almachtig' is per definitie tot alles in staat. De vraag 'kan God doen wat Hij niet kan' is een woordspelletje. "doen wat Hij niet kan" is direct in tegenstelling tot het gestelde (almachtig) en kan inderdaad vervangen worden door bijv. 'iets maken die Hij niet kan optillen' e.d. Zo negeer je direct wat je zojuist zelf gesteld hebt (antithese), oftewel de hele zin is logisch gezien altijd onwaar ongeacht wie of wat (God, Almachtig).quote:Op dinsdag 31 januari 2006 11:49 schreef speknek het volgende:
Waar begin ik?
Bezwaren tegen het bestaan van een god:Almachtigheid kan niet
Overigens hoef je niet eens almachtig te zijn om een steen te maken/bouwen dat je zelf niet kan optillen+ genoeg manieren om hem dan toch op een niet "almachtige" manier op te (laten) tillenquote:Op donderdag 16 februari 2006 01:35 schreef Aslama het volgende:
[..]
Kort samengevat: 'Almachtig' is per definitie tot alles in staat. De vraag 'kan God doen wat Hij niet kan' is een woordspelletje. "doen wat Hij niet kan" is direct in tegenstelling tot het gestelde (almachtig) en kan inderdaad vervangen worden door bijv. 'iets maken die Hij niet kan optillen' e.d. Zo negeer je direct wat wat je zojuist zelf gesteld hebt (antithese), oftewel de hele zin is logisch gezien altijd onwaar ongeacht wie of wat (God, Almachtig).
Agie, ik heb helaas geen MSN, ook niet echt de behoefte om er een te maken (druk genoeg)quote:Op donderdag 16 februari 2006 01:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Overigens hoef je niet eens almachtig te zijn om een steen te maken/bouwen dat je zelf niet kan optillen+ genoeg manieren om hem dan toch op een niet "almachtige" manier op te (laten) tillen
agie, voeg mij eens toe op msn.
(adres is @ profiel)
mae-alesef jammerquote:Op donderdag 16 februari 2006 01:42 schreef Aslama het volgende:
[..]
Agie, ik heb helaas geen MSN, ook niet echt de behoefte om er een te maken (druk genoeg)![]()
Nee, dat is niet de samenvatting. Uit almachtigheid --->>volgt<<--- de tegenspraak.quote:Op donderdag 16 februari 2006 01:35 schreef Aslama het volgende:
Kort samengevat: 'Almachtig' is per definitie tot alles in staat. De vraag 'kan God doen wat Hij niet kan' is een woordspelletje. "doen wat Hij niet kan" is direct in tegenstelling tot het gestelde (almachtig) en kan inderdaad vervangen worden door bijv. 'iets maken die Hij niet kan optillen' e.d. Zo negeer je direct wat je zojuist zelf gesteld hebt (antithese), oftewel de hele zin is logisch gezien altijd onwaar ongeacht wie of wat (God, Almachtig).
-offtopic- Doffy slaapt al. Wat zeg je daar eigenlijk ? miem ain elif lam sien fa ?quote:
Ik vind het een vreemde conclusie van je, inhoudelijk hebben we al gediscussierd. Welk punt bewijst je stelling?quote:Op donderdag 16 februari 2006 01:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee, dat is niet de samenvatting. Uit almachtigheid --->>volgt<<--- de tegenspraak.
En nu heb ik het gehad ermee. Geloof wat je wil geloven.
jaquote:Op donderdag 16 februari 2006 01:48 schreef Aslama het volgende:
[..]
-offtopic- Doffy slaapt al. Wat zeg je daar eigenlijk ? miem ain elif lam sien fa ?
Mae selamquote:Op donderdag 16 februari 2006 01:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
ja![]()
= jammer.
Moge de almachtige God van de mensheid je rust schenken, ik ga slapen
Het punt dat het afgeleid wordt uit premissen.quote:Op donderdag 16 februari 2006 01:50 schreef Aslama het volgende:
Ik vind het een vreemde conclusie van je, inhoudelijk hebben we al gediscussierd. Welk punt bewijst je stelling?
Dat heb ik gezegd. Als je twee tegengestelde beweringen maakt dan heb je altijd een antithese ongeacht de beweringen. Je kan het ook God en lopen vervangen met Jan en slapen. Je hebt altijd een antithese en dus onwaar. Dat weerlegt de eerste bewering niet, de hele zin is een antithese (onwaar).quote:Op donderdag 16 februari 2006 01:59 schreef speknek het volgende:
[..]
Het punt dat het afgeleid wordt uit premissen.
Dus god/allah is niet almachtigquote:Op woensdag 15 februari 2006 23:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Omdat Allah zich niet zal vergissen, alwetend remember? Laten we voor argument sake open staan voor jouw stelling, Wie zou dan de opvolger dan Mohammed zijn in rij van profeten?
Overigens staat ook duidelijk in de koran, dat Koran laatste boek is. En religie bij Allah de islam is.
Ja. Inderdaad. Tegengestelde beweringen leveren falsum op. Goed zo, je hebt zojuist een basisstapje in de formele logica ontdekt. Maar het verschil tussen jan en slapen is dat we het niet over jan en slapen hebben. We hebben het wel over god en lopen.quote:Op donderdag 16 februari 2006 02:05 schreef Aslama het volgende:
Dat heb ik gezegd. Als je twee tegengestelde beweringen maakt dan heb je altijd een antithese ongeacht de beweringen. Je kan het ook God en lopen vervangen met Jan en slapen. Je hebt altijd een antithese en dus onwaar. Dat weerlegt de eerste bewering niet, de hele zin is een antithese (onwaar).
God is perfect dus hoeft zich niet te vergissenquote:Op donderdag 16 februari 2006 08:28 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Dus god/allah is niet almachtigwant correctie ligt in iedergeval buiten haar bereik.
"Deze zin is niet waar".quote:Op donderdag 16 februari 2006 11:22 schreef Triggershot het volgende:
God is perfect dus hoeft zich niet te vergissen
Realitieit ligt in handen van God als hij het wil, maakt hij het zo of niet.quote:Op donderdag 16 februari 2006 11:23 schreef speknek het volgende:
[..]
"Deze zin is niet waar".
Ik kan niet wachten tot God uitlegt of die zin waar of niet waar is.
*kling* Wie gaat de tien euries naar mij overmaken?quote:Op donderdag 16 februari 2006 11:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Realitieit ligt in handen van God als hij het wil, maakt hij het zo of niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |