Ok, duidelijk. Snap je nu waarom ik jouw willekeurige citaten niet accepteer als 'argument'?quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
welke stukje van
[..]
begrijp je niet?
Dat ik niet naar een bron verwijs komt voort uit jouw manier van reageren.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:26 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ok, duidelijk. Snap je nu waarom ik jouw willekeurige citaten niet accepteer als 'argument'?
Tsja, het is weinig verheffend inderdaadquote:Op donderdag 16 februari 2006 12:23 schreef speknek het volgende:
Gooi er maar een slotje op met de conclusie:
Geloven is het overboord gooien van de rede.
(bewijs is genoeg geleverd, dacht ik zo)
Bronnen zullen volgen bij een serieuze antwoord.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:24 schreef Laton het volgende:
[..]
tuurlijk, plato was handig omdat hij iets heeft gezegd dat buiten de context een goede aanvulling is voor triggershot's visie.![]()
Stoicismequote:De menselijke aard sluit geen inzichten in, maar de goddelijke wel.
quote:SENECA: God die alles in allen is, kan bij veel namen genoemd worden. Elke naam is de zijne. Zou je hem Noodlot willen noemen? Je vergist je niet. Hij is het van wie alle dingen afhangen, de oorzaak aller oorzaken. Zou je hem Voorzienigheid willen noemen? Je hebt gelijk. Hij is het wiens gedachte voorziet dat het universum zich ongehinderd in zijn kringloop beweegt en zijn rol speelt. Zou je hem Natuur willen noemen? Je zult niet worden tegengesproken. Hij is het uit wie alle dingen geboren zijn, bij wiens adem wij leven. Zou je hem Universum willen noemen? Je zult niet bedrogen worden. Hij zelf is dit geheel dat je ziet, zijn eigen delen vult, zichzelf onderhoudt en wat het zijne is.
ik moet op hoog niveau mijn agressie en irritatie uitschakelen wanneer ik herhaaldelijk woorden van jou in aanhalingstekens moet lezen. Best frustrerendquote:Op donderdag 16 februari 2006 12:28 schreef Doffy het volgende:
[..]
Tsja, het is weinig verheffend inderdaad
En dat terwijl god ons toch een 'rede' gegeven heeft. Blijkbaar moet je die uitschakelen om te geloven. Toch vreemd.
De stoicijnse leer over emoties is dan ook veel interessanter dan die van hun goden.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:35 schreef Triggershot het volgende:
ik moet op hoog niveau mijn agressie en irritatie uitschakelen wanneer ik herhaaldelijk woorden van jou in aanhalingstekens moet lezen. Best frustrerend
en nu nog er op in gaan..quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:02 schreef speknek het volgende:
[..]
De stoicijnse leer over emoties is dan ook veel interessanter dan die van hun goden.
Weer een verhaaltje er om heen om er niet op in te hoeven gaan.quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:04 schreef speknek het volgende:
Waarop ingaan? Een stukje synthetisch a priori? Lang achterhaald.
Nou goed, laten we even ingaan op het wereldbeeld van de Stoa, je bent er toch immers zo van gecharmeerd. Het actieve eerste beginsel (naast de gevormde passieve tweede) is de Goddelijke pneuma, of ookwel de logos. Uit het oogpunt van deze goddelijke natuur is alles volmaakt rationeel geordend.quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:05 schreef Triggershot het volgende:
Weer een verhaaltje er om heen om er niet op in te hoeven gaan.
Mwuaah tis maar hoe je het bekijkt, jij zette naam van Stoici neer, dus quote ik een onderdeel van zijn doctrine neer.quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:14 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou goed, laten we even ingaan op het wereldbeeld van de Stoa, je bent er toch immers zo van gecharmeerd.
quote:Het actieve eerste beginsel (naast de gevormde passieve tweede) is de Goddelijke pneuma, of ookwel de logos.
Het is niet juist zich hem, de Geest, als een god of iets dergelijks voor te stellen, want hij overtreft hen. Hij is een begin zonder begin, want vóór hem was er niets. En hij heeft ook niets nodig, want hij is onvolmaakbaar, daar hij helemaal niet nodig had volmaakt te worden, maar te allen tijde geheel volmaakt is. Hij is een Licht. Hij is onbegrensbaar, omdat er niemand vóór hem was om hem te begrenzen. Hij is de Ongedifferentieerde, omdat er niemand vóór hem was om hem te differentiëren; de Onmetelijke, omdat geen ander die vóór hem bestond, hem gemeten heeft; de Onzichtbare, omdat niemand hem gezien heeft; de Eeuwige die altijd is; de Onuitsprekelijke, omdat niemand in staat is geweest hem in woorden uit te drukken; de Onbenoembare, omdat er niemand was om hem een naam te geven. Hij is het Onmetelijke Licht, de reine, heilige Zuiverheid, de Onuitsprekelijke, die onvergankelijk volkomen is.quote:Uit het oogpunt van deze goddelijke natuur is alles volmaakt rationeel geordend.
Door de volmaakte rationaliteit van de godheid is het hem noodzakelijk onmogelijk irrationeel te handelen. Met andere woorden, een tijdje terug had ik volkomen gelijk.
Over God en zijn rol in mensheid/universum.quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:44 schreef speknek het volgende:
Gaat dit nog steeds over de Stoa?
God van Johannes, God van natuur en bestaanquote:Op donderdag 16 februari 2006 13:47 schreef speknek het volgende:
De god van de Stoa?
wel mbt "Door de volmaakte rationaliteit van de godheid is het hem noodzakelijk onmogelijk irrationeel te handelen. Met andere woorden, een tijdje terug had ik volkomen gelijk."quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:52 schreef speknek het volgende:
Dus het heeft helemaal niets met het onderwerp te maken?
Nee hoor. De volmaakte rationaliteit sloeg op de Stoicijnse god, geen idee waarom je het nou over iets anders hebt.quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:53 schreef Triggershot het volgende:
wel mbt "Door de volmaakte rationaliteit van de godheid is het hem noodzakelijk onmogelijk irrationeel te handelen. Met andere woorden, een tijdje terug had ik volkomen gelijk."
Dan heb ik je reactie verkeerd geinterpreteerd. Excuse moi.quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee hoor. De volmaakte rationaliteit sloeg op de Stoicijnse god, geen idee waarom je het nou over iets anders hebt.
quote:De natuur wordt gekenmerkt door de Logos, God, Vuur, Zeus, Wereldziel (vgl. Heraclitus); deze zit in alles, in de hele natuur. Volgens Zeno bepaald deze logos alles; de Stoïcijnen zijn als deterministisch (providentia = voorzienigheid) te beschouwen; alles is voorbestemd om zo te zijn; alles is goed; alles is door God voorgeschreven zo te zijn. Ook gaan ze er van uit dat alles in een cyclus verkeerd; ze stellen dat God eeuwig is en dat de wereld elke keer vergaat en opnieuw ontstaat. Elke periode is tot in het kleinste detail identiek aan voorgaande periodes: alles heeft al een keer plaatsgevonden en alles zal weer opnieuw plaatsvinden.
quote:Because of its denial of divine providence, Epicureanism was often charged in antiquity with being a godless philosophy, although Epicurus and his followers denied the charge. The main upshot of Epicurean theology is certainly negative, however. Epicurus' mechanistic explanations of natural phenomena are supposed to displace explanations that appeal to the will of the gods. In addition, Epicurus is one of the earliest philosophers we know of to have raised the Problem of Evil, arguing against the notion that the world is under the providential care of a loving deity by pointing out the manifold suffering in the world.
Despite this, Epicurus says that there are gods, but these gods are quite different from the popular conception of gods. We have a conception of the gods, says Epicurus, as supremely blessed and happy beings. Troubling oneself about the miseries of the world, or trying to administer the world, would be inconsistent with a life of tranquility, says Epicurus, so the gods have no concern for us. In fact, they are unaware of our existence, and live eternally in the intermundia, the space between the cosmoi. For Epicurus, the gods function mainly as ethical ideals, whose lives we can strive to emulate, but whose wrath we need not fear.
Ancient critics thought the Epicurean gods were a thin smoke-screen to hide Epicurus' atheism, and difficulties with a literal interpretation of Epicurus' sayings on the nature of the gods (for instance, it appears inconsistent with Epicurus' atomic theory to hold that any compound body, even a god, could be immortal) have led some scholars to conjecture that Epicurus' 'gods' are thought-constructs, and exist only in human minds as idealizations, i.e., the gods exist, but only as projections of what the most blessed life would be.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |