abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2317089
Mooie kernel, da's waar. Maar dan... Zwarte textmode schermpjes, vage systeemcode en moeilijk te begrijpen programma's. Lekker knoeien in de console, en natuurlijk zelf unix pipes maken en de kernel debuggen omdat het crasht. Nee, linux op de desktop gaat het niet redden...

Of toch

Het afgelopen jaar heb ik veel gezien. Niet qua "yet another console app", maar qua vooruitgang op het vlak van gebruikersvriendelijkheid. Laten we eerlijk zijn, windows blinkt uit in zijn simpelheid voor de gebruiker, tenminste, dat is wat men zegt. Het mooie is dat er op gegeven moment mensen kwamen die zeiden dat linux hetzelfde nodig had. Dat wil zeggen, je kan het gewoon blijven gebruiken zoals eerst maar je kan ook opeens een mooie grafische interface krijgen. Denk hierbij aan hetzelfde als wat MacOS X deed. Mijns inziens tot nu toe een geslaagd project.

Waar heb ik het over? Ik heb het over de release van Gnome-1.4, inmiddels alweer een halfjaar geleden, de release van Nautilus-1.0, enkele maanden geleden, de release van Galeon-1.0, enkele dagen geleden en de aanstaande releases van Openoffice en Evolution, allebei aan het einde van de betafase en verwacht rond het eind van het jaar.

En dan

Dan heb je een systeem wat een desktop heeft die in gebruikersvriendelijkheid niet langer onderdoet voor windows. Gnome-1.4 is mijns inziens vergelijkbaar in functionaliteit vergeleken met de windows desktop maar is natuurlijk niks meer of minder dan een framework. De echte functionaliteit komt van de nieuwe applicaties.

Nautilus is een desktop dis in versie 1.0 slechts qua snelheid een ramp was. Sindsdien is dat euvel grotendeels verholpen en is het een pracht van een filemanager en desktop.

Nautilus-1.0.6 (file manager en desktop manager) op Gnome-1.4

Nee, dan Galeon. Internet Explorer is een lekke en standard-incompliant browser die toch geroemd wordt om z'n snelheid. Vanuit Netscape is men begonnen Mozilla te ontwikkelen die wegens een extreem slome XUL user interface extreem sloom is. Dus? Dus we creeren een browser met de mozilla engine en een snelle userinterface: Galeon. Met zoekoptie voor software die je direct kan installeren en google-zoekopties standaard erbij wordt Galeon door vele websites (inclusief het pro-MS gerichte ZDNet!!) al de beste browser van het moment genoemd!

Galeon-1.0

Met de e-mail heeft MS zichzelf ook vaak goede diensten bewezen. Het aantal beveilgingslekken in Outlook is inmiddels al niet meer te tellen en desondanks blijft menig bedrijf vasthouden aan dit pakket - nogal logisch, het is vele malen sneller dan Eudora en wordt standaard meegeinstalleerd ( ). De linux-variant heet: Evolution, een compleet groupware pakket met e-mail, agenda, contacts-mogelijkheden en nog veel meer opties die ik zelf niet eens gebruik . Evolution-1.0 wordt binnen enkele weken verwacht.

Evolution-0.99 (Release Candidate 2)

En het beroemde MS Office, verguisd om de afgrijselijke mogelijkheden met plaatjes (daarin is MS Office een ramp) maar geeerd omdat het simpel werkt en vooral omdat het qua opmaak vele opties heeft. Sun presenteert: Openoffice-6.0-beta2. Een pakket met vergelijkbare opties als MS Office. Door de consumentenbond werd StarOffice-5.2 al verkozen boven MS Office, OpenOffice-6.0 is in vele opzichten nog vele malen beter.

OpenOffice 6.0-beta2

Het wachten is nu eigenlijk op de nieuwste distributies (Redhat-8.0, Mandrake-8.2) om van deze prachtpakketten een mooi geheel te maken en dit zonder enige moeite bij de gebruiker op de computer te laten zetten.

Linux als desktop-OS mag dan nog het één en ander missen (video-editing-applicaties (zucht, ik ben ermee bezig, please have patience...), spelletjes, blabla) maar als je hiernaar kijkt als basisdesktop... Heb ik het mis of is de basis van Linux bijna klaar voor de desktop

We hear the word, we lost ourselves but we find it all [..] free your life, life is a waterfall (SoaD, Aerials)
pi_2317136
Mooi verhaal, alhoewel ik absoluut geen Linux fan ben!

Trouwens, misschien is de vraag wel niet of Linux klaar is voor de desktop, maar of de gebruikers klaar zijn voor Linux?

"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 28 november 2001 @ 15:32:02 #3
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_2317171
*dom blondje vraag*

Wat is er beter aan Linux? (gebruik aub niet al te veel moeilijke termen)

My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_2317186
tux roqs

just my opinion...

woensdag 28 november 2001 @ 15:33:24 #5
12433 JoeNNie
SuCCeS iS eeN KeuZe
pi_2317191
zo he!
ik ben trots op dit 'artikel'. Ikzelf heb naast winXP (sorry guys, maar ik heb voor mijn stage ECHT een windows nodig en office. anders worden mijn docs niet geaccepteerd aldaar... ) ook MDK8.1 draaien. maar eerlijk gezegd vind ik het een megaramp. het opstarten is langzaam, en zowieso is het aardig traag.
Linux als desktop zou goed kunnen, maar dan wel voor de gebruiker met een meer dan normale kennis van computers en instellingen. de standaard newbie (vobis-klanten enzo) zullen toch in den beginne ALTIJD bij een windows-systeem blijven omdat dit momenteel voor hun denkpatroon iets meer 'logisch' is.

en BeelzeBuBu: GA DOOR MET MJPEG, LINUX VIDEO STUDIO, ETC.

They exceed the ceiling, from the terrified feelings | which we often repress, and end up depressed (Biohazard)
pi_2317198
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:29 schreef Jarno het volgende:

Trouwens, misschien is de vraag wel niet of Linux klaar is voor de desktop, maar of de gebruikers klaar zijn voor Linux?

Beide.
  woensdag 28 november 2001 @ 15:34:17 #7
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_2317205
quote:

Ja. Ik ben een enorme computerknurft, maar als Linux ook maar half zo vaak vastloopt als windows (en dat is hier HEEL vaak) en net zo makkelijk in elkaar zit wil ik graag ruilen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  woensdag 28 november 2001 @ 15:35:48 #8
3767 Herald
Come get some
pi_2317235
quote:
vind ik ook, maar nog steeds heb ik geen zin in mijn eigen kernel compilen en IRQ onthouden om een netwerkkaart aan de praat te krijgen
quote:
je bedoelt dan die suffe gebruikers die de weg kwijt raken als ze een icoontje missen op de desktop? Want ik zie menig (Linux n00b)Fok!ker best voor aan om Linux als tweede OS te proberen zodra het dezelfde applicaties kan draaien als Windows.
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_2317249
Zucht vele gebruikers zijn ook niet klaar voor msoffice....
Ik kom nog te vaak mensen tegen die word als een veredelde typmachine gebruiken aan het einde van elke regel (ping!) een Return/Enter

Maar als ik het zo lees wordt het tijd om maar weer eens naar linux te gaan kijken.

woensdag 28 november 2001 @ 15:37:57 #10
8369 speknek
Another day another slay
pi_2317268
Linux is nog lang niet klaar voor de desktop en dat heb ik de laatste paar dagen aan den lijve ondervonden. Ja ik heb het nieuwste en -naar zeggen- makkelijkste pakket geďnstalleerd, maar ben nu al bijna een week aan het worstelen om een ADSL verbinding op te zetten. En ik studeer informatica!
Ja het ziet er prachtig uit, maar intuďtiviteit is ver te zoeken. Hoe kun je in hemelsnaam verwachten dat een gewone gebruiker even een pptp verbinding inelkaar flanst en goed werkend krijgt? En moet je echt in de source file van bestanden gaan zitten kloten om gewoon van harde schijf te kunnen verwisselen? Geef mij dan maar prak and pray.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_2317271
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:32 schreef Marble het volgende:
*dom blondje vraag*

Wat is er beter aan Linux? (gebruik aub niet al te veel moeilijke termen)

Kost een stuk minder, het is het veiliger (denk aan virussen, wormen) en stabieler (het crasht minder)...

Nadelen zijn momenteel dus dat het qua gebruikersvriendelijkheid nogal een ramp is (met alle gevolgen vandien). Benieuwd of dat met bovenstaande speeltjes verholpen kan worden

We hear the word, we lost ourselves but we find it all [..] free your life, life is a waterfall (SoaD, Aerials)
  woensdag 28 november 2001 @ 15:39:22 #12
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_2317293
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:38 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Kost een stuk minder, het is het veiliger (denk aan virussen, wormen) en stabieler (het crasht minder)...

Nadelen zijn momenteel dus dat het qua gebruikersvriendelijkheid nogal een ramp is (met alle gevolgen vandien). Benieuwd of dat met bovenstaande speeltjes verholpen kan worden

Ok thnx, weten we dat ook weer
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_2317296
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:33 schreef JoeNNie het volgende:
en BeelzeBuBu: GA DOOR MET MJPEG, LINUX VIDEO STUDIO, ETC.
Die komen vanzelf af en dan heeft linux ook een video-editor

duurt echter nog wel enkele jaren

pi_2317348
quote:
Zijn de gebruikers klaar voor windows

Ik heb echt mensen gehad die voor elke hoofdletter in een word document het volgende deden:

code:
<caps lock>
<letter>
<caps lock>

Nou vraag ik je
  woensdag 28 november 2001 @ 15:44:11 #15
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_2317364
Goed stuk!
Hoewel ik behoorlijk goed overweg kan met computers (ahem), heb ik nog nooit geprobeerd om Linux te draaien. Enerzijds omdat het configureren ervan nogal pittig lijkt te zijn (hoewel dat met RH en MDK een stuk minder schijnt te zijn), anderzijds (en dit weegt nog veel zwaarder) omdat de meeste software voor MS Windows wordt uitgebracht.

Maar de screenshots die ik in dit artikel zie, doen mij overwegen om toch maar eens een Linux-distributie te installeren.

pi_2317366
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:42 schreef beelzebubu het volgende:

Nou vraag ik je

En die wou jij aan de Linux hebben? (zie verhaal speknek...)

*ril* Gouden tijden voor de helpdesken, dat wel!

"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 28 november 2001 @ 15:46:37 #17
11738 Zworld
Fok!Food Master
pi_2317395

Dikke en Zworld zijn de Fok!FoodMasters[br]&gt;&gt;&gt;Forum!&lt;&lt;&lt; [br]MPEG FAQ!
  woensdag 28 november 2001 @ 15:47:41 #18
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_2317415
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:44 schreef Jarno het volgende:

[..]

maar die zijn volgens de Linux-filosofie gratis, dus dat maakt niet uit.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_2317417
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:44 schreef Jarno het volgende:
Of je ze nou linux of windows geeft ze snappen van geen van beiden iets
quote:
pi_2317479
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:35 schreef Herald het volgende:

[..]

vind ik ook, maar nog steeds heb ik geen zin in mijn eigen kernel compilen en IRQ onthouden om een netwerkkaart aan de praat te krijgen

[..]

Dan moet je eens van je ISA zooi afstappen en een knappe
PCI NIC kopen, maat.
quote:

je bedoelt dan die suffe gebruikers die de weg kwijt raken als ze een icoontje missen op de desktop? Want ik zie menig (Linux n00b)Fok!ker best voor aan om Linux als tweede OS te proberen zodra het dezelfde applicaties kan draaien als Windows.

Ach, als het echt moet kan je er ook nog voor zorgen dat de icoontjes niet kwijt *kunnen raken*.
pi_2317481
Mischien moet ik ook maar een Unix/Linux gaan installeren
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_2317520
Mooi systeem Unix/Linux, maar dat installeren...
O+. Ripley. O+.
pi_2317576
Al is galeon een prachtige browser, het is toch nog niet JE van het.

Ik draai Galeon 1.0 nu een tijdje en had al de nodige
problemen bij het opstarten van galeon (Geen Location bar, en nergens te vinden ook).
Dat is inmiddels opgelost. Galeon 1.0 lekt geheugen. En niet een beetje. 9 galeons open hangen, even wat anders doen en weer open gooien? Swap-in heaven.. :|

Probeer Opera 6.0tp1 eens, deze is net uitgebracht voor Linux en *DAMN* die is fast.

Evolution, daar ben ik verliefd op.. wat een heerlijk programma..
Het mag allemaal nog even wat sneller.. maar het komt.

De integratie en daarmee doel ik o.a. op copypasten van bepaalde dingen laat nog veel te wensen over (Al is het in KDE aardig goed geregeld).

Het zou prettig zijn als de desktops van X-Windows afstappen.. XWindows is "Netwerk Transparant", wat zoveel betekent als dat ik op PC A daadwerkelijk een
Xwindows progsel draai.. (bv Xchat) en deze op PC B op
m'n scherm zie, zonder dat je er ook maar iets van merkt. 9 van de 10 gebruikers doen hier niet aan..
Maak het allemaal wat sneller, meer responsive..

DAT zou prettig zijn.

pi_2317655
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:47 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

maar die zijn volgens de Linux-filosofie gratis, dus dat maakt niet uit.

Support is niet gratis in de "Linux Filosofie". Wat (vaak)
wel gratis is zijn de bronnen waar "helpdesks" mee werken.
Open Source documentatie. Voor de intelligentie van
een helldesker mag (flink) worden betaald. Vergis je niet.
  woensdag 28 november 2001 @ 16:26:38 #25
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_2318086
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:25 schreef beelzebubu het volgende:

Zooi text.

Leuk, leuk dat Gnome. Maar laat dan ook de andere kant eens zien zoals KDE.

<voor de linux n00bs>

KDE is net zoals Gnome een Desktop systeem, die je het leven gemakkelijker schijnen te maken.

KDE heeft net zoals Gnome een eigen browser, Konqueror genaamd. Werkt snel, ondersteunt de standaarden goed, en kan Netscape plugins draaien.

Ook heeft KDE een mailclient, Kmail. Kmail zul je welliswaar minder kunnen als Evolution, maar het principe blijft hetzelfde.

KDE heeft zelfs zijn eigen Office pakket gemaakt (Koffice), alhoewel dat in de versie 1.0 nog steeds zoog.

</voor de linux n00bs>

Kortom: Waarom Gnome, als je ook andere alternatieven hebt?

Ik persoonlijk vind dat Linux nog NIET klaar is voor de desktop, alhoewel ze er dichtbij zitten. Het probleem is nog steeds: er zijn GEEN standaarden (of weinig). Iedere distributie installeert 10 Windowmanagers en 2 Desktops. Als Linux newbie weet je dan ook geen raad meer, er komt teveel troep op je af.

Ik zou eigenlijk willen aanraden om 1 standaard te ontwikkelen. met 1 DESKTOP. (Gnome en KDE samen proberen te voegen/werken?)

Dan pas zal Linux klaar zijn om de desktop te veroveren...

(dit is geen flame )

Verder ben ik een tevreden IceWM gebruiker

pi_2318116
Dit is interessant leesvoer voor de Linuxaanhangers.

Ik denk dat men zich in de hoeveelheid werk die nog verzet moet worden lelijk vergist. 95% van de tijd gaat in de laatste 5% van de hoeveelheid werk zitten.

Ik denk ook dat toenemende gebruikersvriendelijkheid een omgekeerd evenredig effect heeft op de veiligheid en stabiliteit van een computeromgeving. (Afgaande op het feit dat updates voor bekende problemen allang en breed uit zijn, maar door menigeen gebruiker niet wordt geinstalleerd)

Ik heb nog niets voor Linux gezien wat in de buurt van Feurio terecht komt. (maar dat even terzijde)

Ik hou het voorlopig nog bij de console.

pi_2318150
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:37 schreef speknek het volgende:
Linux is nog lang niet klaar voor de desktop en dat heb ik de laatste paar dagen aan den lijve ondervonden. Ja ik heb het nieuwste en -naar zeggen- makkelijkste pakket geďnstalleerd, maar ben nu al bijna een week aan het worstelen om een ADSL verbinding op te zetten. En ik studeer informatica!
Check ADSL4Linux eens. Daarmee had ik mijn adsl verbinding sneller up dan onder windows.
Unox, the worst operating system.
  woensdag 28 november 2001 @ 16:40:46 #28
4086 4]-[ Highlander
Zie jij ook dubbel? :P
pi_2318301
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:38 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Kost minder? Beide zijn gewoon gratis te downloaden van internet. Linux is alleen legaal
Veiliger? Dat komt omdat windows gewoon heel veel gebruikt wordt, dus je pakt zo veel meer mensen. Als het andersom was geweest waren er vast meer virussen voor Linux.
Stabieler? Heb je Windows XP weleens zien draaien. Het lijkt net alsof M$ heeft geleerd van zijn fouten, ik heb nog geen enkel probleem met XP gehad.

Ik moet zeggen dat ik dit wel een leuk artikel vindt en dat ik ook maar eens wat meer met Linux moet gaan spelen.....als ik tijd heb

pi_2318404
quote:
Op woensdag 28 november 2001 16:40 schreef 4]-[ Highlander het volgende:

[..]

Kost minder? Beide zijn gewoon gratis te downloaden van internet. Linux is alleen legaal

Veiliger? Dat komt omdat windows gewoon heel veel gebruikt wordt, dus je pakt zo veel meer mensen. Als het andersom was geweest waren er vast meer virussen voor Linux.

Stabieler? Heb je Windows XP weleens zien draaien. Het lijkt net alsof M$ heeft geleerd van zijn fouten, ik heb nog geen enkel probleem met XP gehad.

Ik moet zeggen dat ik dit wel een leuk artikel vindt en dat ik ook maar eens wat meer met Linux moet gaan spelen.....als ik tijd heb

Je vergeet het veiligheids gedeelte in Linux zelf.
Er zijn dingen waarvoor je 'Administrator' ('root' dus)
moet zijn. Een gebruiker op zich kan de Linux kernel
niet om zeep helpen met een programmaatje (gegeven dat je goeie LIMITS hebt). Dit invalideert een zeer
belangrijk deel wat virussen schadelijk maakt.

manier
pi_2318479
quote:
Op woensdag 28 november 2001 16:40 schreef 4]-[ Highlander het volgende:
quote:
Niet helemaal

Bekijk het volgende eens:

code:
# ./virus
./virus: /etc/shadow: permission denied
#

Dit soort dingen. Ik heb als user geen absolute toegang tot password bestanden enzo, alleen via de betreffende services. De gewone user merkt dit niet, je merkt het alleen als het dus fout had kunnen gaan

Overigens zijn veel van de veiligheidsmaatregelen (firewall in de kernel bijvoorbeeld) voor de desktop niet zozeer van belang...

quote:
Kan ik weinig over zeggen. Heb één compu met winXP zien draaien en zodra je winXP, officeXP en al die shit hebt geinstalleerd wordt het voor mij onwerkbaar traag (linux werkte overigens ook niet al te snel - nogal oud ding)..... Hij crasht helaas vaker dan met linux (vooral de scanner geeft veel problemen)...

win2k vond ik beter dan winXP...

woensdag 28 november 2001 @ 16:55:36 #31
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_2318503
quote:
Op woensdag 28 november 2001 16:26 schreef Anthraxx het volgende:

Ik zou eigenlijk willen aanraden om 1 standaard te ontwikkelen. met 1 DESKTOP. (Gnome en KDE samen proberen te voegen/werken?)

Dan pas zal Linux klaar zijn om de desktop te veroveren...

Daar heb je denk ik gelijk in, maar het probleem is dat dat erg lastig is, aangezien het opensource is. En elke distriboer gaat toch echt z'n eigen voorkeuren pluggen.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_2318587
Er zal nooit 1 standaard komen. Dat is de manier waarop
Open Source werkt. Iedereen die een andere mening heeft
en deze niet kan vertolken in een bestaand project zal
zichzelf uiten in een nieuw project. Dit is in principe
een goed iets want je geeft de gebruiker de kans om heel
veel verschillende software en DUS ideeen te proberen.
Niemand denkt het zelfde, niemand heeft dezelfde smaak.

Wat WEL een idee zou zijn is dat ze de installaties voor
desktops wat simpeler maken.

[ ] Install a desktop machine setup based on KDE
[ Select a Window manager to go with that ]
[ ] Install a desktop machine setup based on GNOME
[ ] Install a desktop machine setup based on WindowMaker
.. ETC ..

Ik weet niet in hoeverre de huidige dists dit doen. Ik
draai enkel Slackware en Debian.. Maar op die manier
zou het wat simpeler zijn. Om er achter te komen wat
in jouw ogen beter is zul je ze toch allemaal een keer moeten proberen..

pi_2318745
quote:
Op woensdag 28 november 2001 17:01 schreef CaPS_ het volgende:
Wat WEL een idee zou zijn is dat ze de installaties voor
desktops wat simpeler maken.
[ ] Install a desktop machine setup based on KDE
[ ] Install a desktop machine setup based on GNOME
Ik weet niet in hoeverre de huidige dists dit doen.
Redhat deed dit in 6.2 (my first linux ) al
  woensdag 28 november 2001 @ 17:19:14 #34
8369 speknek
Another day another slay
pi_2318853
quote:
Op woensdag 28 november 2001 16:30 schreef Schorpioen het volgende:
Check ADSL4Linux eens. Daarmee had ik mijn adsl verbinding sneller up dan onder windows.
Hmm die site was een paar dagen down. Maar hij doet het weer zo te zien, tenks.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 28 november 2001 @ 17:25:31 #35
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_2318933
gnome + litestep werkt al 2 jaar best goed...
[KNE]-Mod
pi_2319122
quote:
Op woensdag 28 november 2001 16:47 schreef CaPS_ het volgende:
Je vergeet het veiligheids gedeelte in Linux zelf.
Er zijn dingen waarvoor je 'Administrator' ('root' dus)
moet zijn.
Geen enkele beveiliging is bestand tegen de wensen en onkunde van gewone gebruikers.
  woensdag 28 november 2001 @ 18:55:48 #37
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_2319879
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:54 schreef Smike het volgende:
Kost ff tijd om het allemaal lekker te fine-tunen aan je eigen wensen, maar dan hoef je ook nooit weer
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_2319994
kep mn eigen tuxknuvvel
pi_2320130
quote:
Op woensdag 28 november 2001 17:38 schreef weerdo het volgende:

[..]

Geen enkele beveiliging is bestand tegen de wensen en onkunde van gewone gebruikers.

Een veelal gebruikt gezegde:

De veiligheid van een machine is linear gerelateerd aan de kennis van de beheerder. Een virus zal pas effectief kunnen zijn
als deze als root daemon of als kernel module draait en
voor je daar bent bij een knap afgericht systeem...

pi_2320354
Hmm

*Evolution = beta
*openoffice 6 = beta (btw als sun het uitbrengt dan heet het gewoon staroffice )
*nautilus = bloatware incorperated
*Je vergeet KDE
*als RH naar 8.x gaat dan gaat Mandrake naar 9.x
*Mozilla is niet meer sloom + nu ook tabbed browsing
*Vergeten the Gimp te noemen.

Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil.[br][br]I don't believe in your god(s).[br][br]The islam is a hype.
  woensdag 28 november 2001 @ 19:47:33 #41
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_2320397
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:25 schreef beelzebubu het volgende:

Denk hierbij aan hetzelfde als wat MacOS X deed. Mijns inziens tot nu toe een geslaagd project.

EXACT dit punt heeft mij doen besluiten een Mac te kopen. Ik ben een UNIX liefhebber die ook van mooie GUI's houdt.

MacOS X combineert deze twee perfect.

I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
pi_2320423
quote:
Op woensdag 28 november 2001 15:54 schreef Smike het volgende:
Recente versies RedHat, Mandrake zijn eenvoudig te installeren.

Een week geleden had ik Conectiva binnen 15 min op mijn bak draaien.

Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil.[br][br]I don't believe in your god(s).[br][br]The islam is a hype.
pi_2320465
quote:
Op woensdag 28 november 2001 19:47 schreef TheMarco het volgende:

[..]

EXACT dit punt heeft mij doen besluiten een Mac te kopen. Ik ben een UNIX liefhebber die ook van mooie GUI's houdt.

MacOS X combineert deze twee perfect.

Tegen een belachelijk hoge prijs.
pi_2320547
quote:
ik denk dat het grote probleem van linux is dat het vooral concurrentie heeft van illegale versies van windows. de groep gebruikers die linux overweegt weet ook wel hoe hij aan een illegale win xp kan komen. een groot voordeel, de prijs, wordt hierbij grotendeels teniet gedaan, want het is gewoon een feit dat een groot percentage van de windowsen illegaal is.

qua veiligheid is windows inderdaad niet optimaal. dit kun je grotendeels opvangen door een goede virusscan. in winxp zit trouwens standaard een firewall.

stabiliteit: sinds win2k is dat ook gewoon goed te noemen bij M$. onder w2k draaien spelletjes alleen soms niet optimaal. dat is weer grotendeels opgelost door XP.

wat ik hier mee wil zeggen is dat ik niet zou weten waarom ik over zou stappen van mijn illegale win2k naar linux. win2k draait werkelijk geweldig. misschien komt er nog een upgraden aan naar xp voor mij maar ik zie niet zoveel voordelen, je hebt een teletubbie stijl grafische interface, yeah. (die je godzijdank uit kunt zetten)

pi_2320593
quote:
Op woensdag 28 november 2001 19:44 schreef DemonBox het volgende:
*Evolution = beta
dat stond er ook bij. Eind van dit jaar (of anders begin volgend jaar) klaar.
quote:
*openoffice 6 = beta (btw als sun het uitbrengt dan heet het gewoon staroffice )
Zelfde verhaal. Bovendien dacht Netscape hetzelfde geintje mat mozilla uit te halen maar is Netscape ook zo goed als weg en is mozilla de nieuwe thing-to-use geworden...
quote:
*nautilus = bloatware incorperated
1.0.6 is geen bloatware meer, 1.0 was idd een ramp - dat staat er ook. Het oog wil overigens ook wat.
quote:
*Je vergeet KDE
Omdat ik het over Gnome had. KDE s mijns inziens minder goed dan Gnome. Bedenk: alle nieuwe grote applicaties (gstreamer, evolution, nautilus) worden voor gnome/gtk/glib geschreven en niet voor KDE. Daarnaast staan redhat, ximian en het inmiddels teloor gegane eazel allemaal 100% achter Gnome. Tel daarbij op dat IBM, HP en Sun actief Gnome steunen en je snapt dat mijns inziens Gnome zal winnen.

Daarnaast is Gnome simpelweg mooier, maar da's persoonlijk

quote:
*Mozilla is niet meer sloom + nu ook tabbed browsing
Mozilla XUL userinterface is extreem sloom vergeleken met Galeon
quote:
*Vergeten the Gimp te noemen.
Het ging om een basisdesktop, niet om specifieke functies. Ik heb wel meer niet genoemd (patience - verslaving no. 1 van menig windowser, video-editor, chat (IRC/ICQ/MSN), ...).
pi_2320918
quote:
Op woensdag 28 november 2001 20:05 schreef beelzebubu het volgende:
dat stond er ook bij. Eind van dit jaar (of anders begin volgend jaar) klaar.
Hehe ik zie Evolution als de toekomstige Outlook van Linux.
Bovenstaande kan je op meerdere manieren interpreteren.
quote:
Zelfde verhaal. Bovendien dacht Netscape hetzelfde geintje mat mozilla uit te halen maar is Netscape ook zo goed als weg en is mozilla de nieuwe thing-to-use geworden...
Alleen je vergeet dat zodra Sun eruit stapt de ontwikkeling van Openoffice instort.
quote:
1.0.6 is geen bloatware meer, 1.0 was idd een ramp - dat staat er ook. Het oog wil overigens ook wat.
1.0.6 is de versie die met Gnome 1.4 meekomt?
Dan is het nog steeds bloatware.
Wel mooie bloatware. ;P
Geef mij maar MC of Konqueror.
quote:
Omdat ik het over Gnome had. KDE s mijns inziens minder goed dan Gnome. Bedenk: alle nieuwe grote applicaties (gstreamer, evolution, nautilus) worden voor gnome/gtk/glib geschreven en niet voor KDE. Daarnaast staan redhat, ximian en het inmiddels teloor gegane eazel allemaal 100% achter Gnome. Tel daarbij op dat IBM, HP en Sun actief Gnome steunen en je snapt dat mijns inziens Gnome zal winnen.

Daarnaast is Gnome simpelweg mooier, maar da's persoonlijk

Zowel KDE als Gnome zijn mooi te nomen.

Na ongeveer een jaar met Gnome (tm 1.4) gewerkt te hebben, probeer ik nu KDE 2.2 uit.
Ik moet zeggen dat de hele interface van KDE beter is dan die van Gnome (IMHO).
Daarnaast zijn Knews, Kmail en Konqueror volwassener dan de Gnome equivalenten.

quote:
Mozilla XUL userinterface is extreem sloom vergeleken met Galeon
Draai je een versie met debugopties aan? Hier is Mozilla zeker niet sloom.
quote:
Het ging om een basisdesktop, niet om specifieke functies. Ik heb wel meer niet genoemd (patience - verslaving no. 1 van menig windowser, video-editor, chat (IRC/ICQ/MSN), ...).
Voor veel mensen zijn zaken als IM en grafisch pakket basiszaken.
pi_2323014
quote:
Op woensdag 28 november 2001 20:41 schreef DemonBox het volgende:
Alleen je vergeet dat zodra Sun eruit stapt de ontwikkeling van Openoffice instort.
Sun stapt er niet uit, Sun wil veelstegraag MS pesten
quote:
Daarnaast zijn Knews, Kmail en Konqueror volwassener dan de Gnome equivalenten.
Als ik de newssites mag geloven is daar met Galeon en Evolution dus definitief veradering in gekomen....
quote:
Draai je een versie met debugopties aan? Hier is Mozilla zeker niet sloom.
Ook dan - mozilla blijft slomer dan Galeon. Ligt aan de userinterface, geloof me. De rest is namelijk allemaal hetzelfde
pi_2323157
quote:
Op woensdag 28 november 2001 23:23 schreef beelzebubu het volgende:
Sun stapt er niet uit, Sun wil veelstegraag MS pesten
Kijk met zo'n instelling komen ze er wel.
quote:
Als ik de newssites mag geloven is daar met Galeon en Evolution dus definitief veradering in gekomen....
Hmm Niet mee eens.
Evolution installeer pas weer als die beta af is, die heeft al 1x mijn mail opgevreten.
quote:
Ook dan - mozilla blijft slomer dan Galeon. Ligt aan de userinterface, geloof me. De rest is namelijk allemaal hetzelfde
Dat weet ik allemaal wel.

Heb net Galeon weer geinstalleerd, hij is iets sneller qua interface. Maar met browsen merk je er echter niets van aangezien ze dezelfde render engine gebruiken.
Galeon is wel behoorlijk lelijk t.o.v. Mozilla.

Ik laat galeon er nog wel opstaan. Ik gebruik altijd meerdere browsers vanwege cookies.

woensdag 28 november 2001 @ 23:41:45 #49
11738 Zworld
Fok!Food Master
pi_2323267
quote:
Op woensdag 28 november 2001 19:10 schreef juss het volgende:
kep mn eigen tuxknuvvel

Ze zijn lieV he

Dikke en Zworld zijn de Fok!FoodMasters[br]&gt;&gt;&gt;Forum!&lt;&lt;&lt; [br]MPEG FAQ!
pi_2323331
quote:
Op woensdag 28 november 2001 23:33 schreef DemonBox het volgende:
Kijk met zo'n instelling komen ze er wel.
Och, als ze met die instelling met producten als openoffice komen vind ik alles goed
quote:
Hmm Niet mee eens.
Evolution installeer pas weer als die beta af is, die heeft al 1x mijn mail opgevreten.
Hrmz..... Deed ie bij mij ooit rond versie 0.6, sindsdien nooit meer problemen gehad. Probeer het maar uit, you'll like it
quote:
Galeon is wel behoorlijk lelijk t.o.v. Mozilla.
Jij hebt geen smaak
  † In Memoriam † woensdag 28 november 2001 @ 23:48:05 #51
10849 Hagelslag

pi_2323352
quote:
Ja het ziet er prachtig uit, maar intuďtiviteit is ver te zoeken. Hoe kun je in hemelsnaam verwachten dat een gewone gebruiker even een pptp verbinding inelkaar flanst en goed werkend krijgt? En moet je echt in de source file van bestanden gaan zitten kloten om gewoon van harde schijf te kunnen verwisselen? Geef mij dan maar prak and pray.
Die pptp verbinding is inderdaad nog niet optimaal gebruikersvriendelijk geregeld. Maar daar wordt aan gewerkt. Het tweede verhaal wat je zegt klopt niet. Je hebt 2 opties om een harddisk te mounten (aan te melden) een definitieve manier (dan worden ze altijd herkend, bij elke start) door de /etc/fstab/ file te bewerken, en een andere manier via het gewone mount commando. Overigens kun je bij de installatie al aangeven welke partities je altijd gemount wil hebben, dan hoef je achteraf ook niets meer te doen. Even beter opletten bij de installatie had dat kunnen voorkomen
Deze tekst is (c) 2001 en (c) 2002 by Hagelslag.[br]
pi_2323378
quote:
Op woensdag 28 november 2001 23:46 schreef beelzebubu het volgende:
Jij hebt geen smaak
Jawel, ik draai Linux.

Evolution, heeft die ondersteuning voor GPGż?

pi_2323410
code:
blah:~# apt-get install evolution
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following extra packages will be installed:
  bonobo-conf gtkhtml libbonobo-conf0 libgnome-pilot0 libpisock4
The following NEW packages will be installed:
  bonobo-conf evolution gtkhtml libbonobo-conf0 libgnome-pilot0 libpisock4
0 packages upgraded, 6 newly installed, 0 to remove and 8  not upgraded.
Need to get 32.7MB of archives. After unpacking 115MB will be used.
Do you want to continue? [Y/n]

*Slik*

Btw Debian rules.

[Dit bericht is gewijzigd door DemonBox op 28-11-2001 23:53]

† In Memoriam † woensdag 28 november 2001 @ 23:53:05 #54
10849 Hagelslag

pi_2323418
quote:
Op woensdag 28 november 2001 16:40 schreef 4]-[ Highlander het volgende:[..]Kost minder? Beide zijn gewoon gratis te downloaden van internet. Linux is alleen legaal :)Veiliger? Dat komt omdat windows gewoon heel veel gebruikt wordt, dus je pakt zo veel meer mensen. Als het andersom was geweest waren er vast meer virussen voor Linux.
Virussen hebben onder Linux gewoon veel minder kans, vanwege het multiuser systeem. Tenzij je natuurlijk zo dom bent om virussen via root binnen te laten. Maar dan vraag je er eigenlijk ook om.[/quote]Stabieler? Heb je Windows XP weleens zien draaien. Het lijkt net alsof M$ heeft geleerd van zijn fouten, ik heb nog geen enkel probleem met XP gehad.[/quote]Het is zeker stabieler, ook onder XP zijn al blauwe schermen waargenomen. Windows blijft onveiliger, ook gezien het feit dat IIS erg kwetsbaar is voor virii
pi_2323439
De gemiddelde user draait geen IIS op zijn dekstop (gelukkig).
pi_2323485
quote:
Op woensdag 28 november 2001 23:53 schreef Hagelslag het volgende:
Virussen hebben onder Linux gewoon veel minder kans, vanwege het multiuser systeem. Tenzij je natuurlijk zo dom bent om virussen via root binnen te laten. Maar dan vraag je er eigenlijk ook om.
3x raden onder welke user een gewone gebruiker Linux laat draaien..
pi_2323544
quote:
Op woensdag 28 november 2001 23:54 schreef DemonBox het volgende:
De gemiddelde user draait geen IIS op zijn dekstop (gelukkig).
Drie keer raden waarom zoveel machines besmet zijn met IIS wormen.....

omdat deze users zonder het te weten op hun super-37331 geripte windoze advanced database server IIS draaien

pi_2323582
Iemand die W2K ADV draait noem ik geen gewone user.
Dat is iemand die denkt dat ie er verstand van heeft terwijl de boel wagenwijd open staat.

Nee "de gewone user" heeft echt geen IIS draaien op zijn HP/Comprak/etc met W2K preinstall.

donderdag 29 november 2001 @ 00:46:05 #59
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_2323859
ff over 'gewone gebruikers' : mensen zonder IQ horen met hun poten van een computer af te blijven.

wat mij betreft mag er een soort computer rijbewijs worden ingevoerd, mensen zonder zo'n ding mogen geen computer aanschaffen.

It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_2323895
quote:
Op donderdag 29 november 2001 00:08 schreef DemonBox het volgende:
Iemand die W2K ADV draait noem ik geen gewone user.
Dat is iemand die denkt dat ie er verstand van heeft terwijl de boel wagenwijd open staat.

Nee "de gewone user" heeft echt geen IIS draaien op zijn HP/Comprak/etc met W2K preinstall.

IIS misschien niet, maar dan heb je altijd nog de kans dat dat wel remote aan te zetten is. Was met de telnetserver van Win2000 ook zo, na een standaard install staat de telnet server op 'manual' en door gewoon een webpagina met een bepaalde string op te vragen staat/stond telnet ineens aan. En dat zonder username/password verificatie natuurlijk, daa wordt gewoon niet om gevraagd.
  donderdag 29 november 2001 @ 01:05:16 #61
3767 Herald
Come get some
pi_2323911
quote:
Op woensdag 28 november 2001 19:49 schreef DemonBox het volgende:
Recente versies RedHat, Mandrake zijn eenvoudig te installeren.

Een week geleden had ik Conectiva binnen 15 min op mijn bak draaien.

nogmaals dan, installeren is niet moeilijk. Zelfs ik kan RedHat op mijn bak installeren, maar zodra het is geinstalleerd moet ik naar Windows booten zodat ik op IRC kan vragen hoe ik mijn resolutie aan kan passen want onder Linux kan ik nog niet online komen.
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_2324531
Dat is gehaal afhankelijk van je hardware Herald.
In die 15 min zat ik al op inet via mijn netwerkkaart.
pi_2324532
quote:
Op donderdag 29 november 2001 00:46 schreef Aaargh! het volgende:
ff over 'gewone gebruikers' : mensen zonder IQ horen met hun poten van een computer af te blijven.

wat mij betreft mag er een soort computer rijbewijs worden ingevoerd, mensen zonder zo'n ding mogen geen computer aanschaffen.

Nee man, dan hebben wij niets meer om over te lachen en klagen.
pi_2324538
quote:
Op donderdag 29 november 2001 01:01 schreef Light het volgende:

[..]

IIS misschien niet, maar dan heb je altijd nog de kans dat dat wel remote aan te zetten is. Was met de telnetserver van Win2000 ook zo, na een standaard install staat de telnet server op 'manual' en door gewoon een webpagina met een bepaalde string op te vragen staat/stond telnet ineens aan. En dat zonder username/password verificatie natuurlijk, daa wordt gewoon niet om gevraagd.

IIS is standaard niet geinstalleerd bij een W2K pro install.
De telnet server ook niet, iirc zit die alleen bij server trouwens.

Een gozer die W2K server draait zonder patches zou net zo goed een ongepatchte Linux distro kunnen draaien was het niet dat Linux te moeilijk is voor de meesten van hun.

pi_2324573
quote:
Op donderdag 29 november 2001 07:27 schreef DemonBox het volgende:

[..]

IIS is standaard niet geinstalleerd bij een W2K pro install.
De telnet server ook niet, iirc zit die alleen bij server trouwens.

Een gozer die W2K server draait zonder patches zou net zo goed een ongepatchte Linux distro kunnen draaien was het niet dat Linux te moeilijk is voor de meesten van hun.

Win2000 Professional installeert standaard een telnet server. Ik heb tenminste nooit aangezet dat ik die server hebben wil, en hij is wel geinstalleerd.
pi_2324966
quote:
Op woensdag 28 november 2001 17:12 schreef beelzebubu het volgende:

Redhat deed dit in 6.2 (my first linux ) al

bij mij ook, maar werken daarna? ho maar

kmoest zelf maar uitvinden dat ik eerst nog x86conf moest draaien.

Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
  donderdag 29 november 2001 @ 09:50:30 #67
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_2325022
De reden waarom Linux Windows niet zal verslaan, is mijns inziens omdat het Open Source is. Je hebt gewoon TEVEEL keus, en moet erg in de Linux-sfeer zitten wil je precies weten wat je doet. Oke, de installaties zijn heel simpel bij RedHat, Mandrake en Caldera (bij de laatste krijg je zelfs nog leuk patience te doen tijdens het installeren! Moest hier erg om lachen, super! ), maar zodra je precies aan wil geven welke individuele pakketjes je wilt installeren sta je als figuur met jarenlange ervaring met zowel DOS als Windows gewoon even met je bek vol tanden. Wat heb ik in godsnaam nodig? (Excuse me voor de namen, daar ben ik niet van op de hoogte. In dit geval zijn ze dus fictief):

lib-cnf-0c-2.482b-beta
linx-sddm-v9.1a
jpps-nme

en dit x 250 ~ 500

Er staat dan wel wat tekst en uitleg onder, maar er zijn gewoon teveel verschillende kleine kutpakketjes die niet duidelijk genoeg zijn. Je kunt werkelijk honderden dingen installeren tijdens de gedetailleerde installatie. Dan zeg je:"Ach, kies dan gewoon de standaard installatie!". Tsja, alsof dat opschiet. Krijg je tig verschillende programmaatjes waar je allemaal hetzelfde mee kunt. Je gebruikt 3x zoveel ruimte als nodig (en geloof me, op een 6.4gb schijf is 1.5gb ECHT veel). Daarbij doet na de installatie altijd wel IETS het niet bij me. Ik heb het geluk dat ik eindelijk via een netwerk kan internetten via DHCP, dus dat doet het direct na installatie (omdat ik god zij dank een compatible PCMCIA-kaartje heb). Geluid had ik wat problemen mee, maar dat doet het nu ook (al wil XMMS wel audiocds afspelen, maar pakt 'ie MP3s niet).

Nou goed, geluid kan me rotten, ik ga aan het werk, start m'n browser op en ga naar FOK!. Tsja, dat lettertype he? Hoe moet ik dat onder m'n Netscape nu weer aanpassen? Oke! Mozilla schijnt goed te zijn, Netscape eraf! Oh....maar ik heb er niet aan gedacht om Mozilla te installeren...(of nog erger, je hebt een oude Mozilla die niet bekend staat als een goede versie...ga jij als newbie maar de-installeren).

Het is gewoon niet intuitief genoeg. Je kunt de belangrijke pakketten niet onderscheiden van de nutteloze pakketten. Je ziet door de bomen het bos niet meer, en ik wil me beset verdiepen in Linux, maar dan moet het wel een beetje buigzamer worden dan het al is. Voor iemand die er heel erg bekend mee is (zoals jij beelzebubu, en zoals Aaargh!), is Linux een stuk buigzamer en beter configureerbaar, maar voor degene die ermee begint is Linux net een oud stukje rubber, wat breekt zodra je het een beetje probeert te buigen.

En toch blijf ik proberen het goed onder de knie te krijgen

donderdag 29 november 2001 @ 09:54:44 #68
10188 links234
pi_2325057
quote:
Op donderdag 29 november 2001 00:04 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Drie keer raden waarom zoveel machines besmet zijn met IIS wormen.....

omdat deze users zonder het te weten op hun super-37331 geripte windoze advanced database server IIS draaien

Ja, hallo, da's gewoon de fout van zo'n luser. Als je een server draait en je weet niet wat je aan het doen bent moet je niet zeuren als het fout gaat. Of zijn al die linuxdozen die als DDOS aanvalnode worden gebruikt ook allemaal gehackt dankzij Linus T.? Als je niet weet hoe je met een systeem moet omgaan, moet je niet met zo'n systeem gaan werken.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_2325071
quote:
Op donderdag 29 november 2001 07:20 schreef DemonBox het volgende:
Dat is gehaal afhankelijk van je hardware Herald.
In die 15 min zat ik al op inet via mijn netwerkkaart.
Het hele idee is dat alle hardware het moet doen, niet alleen de hardware van de A-merken maar ook troepzooi zoals winmodems.....

De drivers zijn er grotendeels, maar ze zitten nog niet in de kernel (dxr2, dxr3/em8300, dc10+/zoran als mijn eigen voorbeelden). Bovendien is net de stap naar 2.5.0 gezet en daar zal weer het nodige intern in veranderen

donderdag 29 november 2001 @ 09:59:26 #70
10188 links234
pi_2325099
quote:
Op donderdag 29 november 2001 07:57 schreef Light het volgende:

[..]

Win2000 Professional installeert standaard een telnet server. Ik heb tenminste nooit aangezet dat ik die server hebben wil, en hij is wel geinstalleerd.

En standaard staat die service gewoon uit. Mocht je die echt niet willen, kun je die gewoon disablen of deinstalleren.
  donderdag 29 november 2001 @ 10:15:08 #71
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_2325189
quote:
Op woensdag 28 november 2001 19:53 schreef DemonBox het volgende:

[..]

Tegen een belachelijk hoge prijs.

Als je voor een duppie op de eerste rang wil zitten wel inderdaad. Jij vindt alle non X86 hardware zeker "een belachelijk hoge prijs" hebben?

MacOS X kost 300 piek. Lijkt me een normale prijs.

iMacs gaan vanaf 2650 piek. Niet duur dus.

iBook laptops vanaf 4000 piek. Ook niet echt duur.

G4's zijn wat duurder maar dan krijg je wel KWALITEITS hardware. Als je Intel spul van goede kwaliteit wilt hebben dan is dat ook niet goedkoop. Dus geen el-cheapo ram maar goed geheugen van bijv. Kingston ofzo. Moederbord van een goed merk, geen flutkastje van 75 piek maar een echt goede kast. (mijn G4 heeft een loodzware afgeschermde en met 1 klik te openen kast die er ook nog perfect uitziet) etc. etc.
Tel het maar op en je bent echt niet veel goedkoper uit dan met Apple.

pi_2325227
Overgens, nog even over galeon, die kan je een bekende
look geven hoor:

Netscape

Konqueror

Dat noemen we Themes

pi_2325276
quote:
Op donderdag 29 november 2001 09:43 schreef Vision het volgende:

[..]

bij mij ook, maar werken daarna? ho maar

kmoest zelf maar uitvinden dat ik eerst nog x86conf moest draaien.

Ik geloof dat dat hedentendage wel is opgelost....

De NRC had daar een tijdje geleden een artikel over - met Suse 7.3 kon de auteur van dat artikel, een complete n00b, na een half uurtje installatie internet op en tekstverwerken en heeft ie zo het artikeltje beschreven...

pi_2325333
quote:
Op donderdag 29 november 2001 09:50 schreef twi het volgende:
maar zodra je precies aan wil geven welke individuele pakketjes je wilt installeren sta je als figuur met jarenlange ervaring met zowel DOS als Windows gewoon even met je bek vol tanden. Wat heb ik in godsnaam nodig?
Dat moet de gemiddelde n00b ook niet doen
quote:
Er staat dan wel wat tekst en uitleg onder, maar er zijn gewoon teveel verschillende kleine kutpakketjes die niet duidelijk genoeg zijn.
Ik denk dat dat vanzelf zal veranderen als linux bekender wordt. Geef toe, zegt virtualdub jou iets als je nog nooit met windows gewerkt hebt?

Vanzelf zal men snappen dat Gnome/KDE een desktop is en dat je met Galeon kan browsen... Dat heet naamsbekendheid

quote:
Nou goed, geluid kan me rotten, ik ga aan het werk, start m'n browser op en ga naar FOK!. Tsja, dat lettertype he? Hoe moet ik dat onder m'n Netscape nu weer aanpassen? Oke! Mozilla schijnt goed te zijn, Netscape eraf! Oh....maar ik heb er niet aan gedacht om Mozilla te installeren...(of nog erger, je hebt een oude Mozilla die niet bekend staat als een goede versie...ga jij als newbie maar de-installeren).
(mozilla en Galeon zullen standaard worden meegeinstalleerd in de volgende versies van redhat/Mdk, denk ik).
quote:
Het is gewoon niet intuitief genoeg. Je kunt de belangrijke pakketten niet onderscheiden van de nutteloze pakketten. Je ziet door de bomen het bos niet meer, en ik wil me beset verdiepen in Linux, maar dan moet het wel een beetje buigzamer worden dan het al is. Voor iemand die er heel erg bekend mee is (zoals jij beelzebubu, en zoals Aaargh!), is Linux een stuk buigzamer en beter configureerbaar, maar voor degene die ermee begint is Linux net een oud stukje rubber, wat breekt zodra je het een beetje probeert te buigen.
Klopt.... Ik hoop dan ook dat Suse, Mandrake en Redhat, als "newbie-distro's", al die nutteloze zooi op CD2-en-volgende gaan gooien en op CD1 de zinnige zooi zetten (het basissysteem wat ik aan het begin opnoemde, aangevuld met zinnige software zoals gimp). Al die kleine fuckzooi (zoals de duizend-en-één video-capture tools) mogen ze achterwege laten. Tijdens installatie het systeem setuppen (Suse-7.3 doet dat bijvoorbeeld uitstekend) en daarna een basissysteem zonder nutteloze troep. Die mag je optioneel installeren

Wat linux in this respect nodig heeft is bedrijven die opstaan met een product dat de dé facto standaard wordt. Niet dat de rest niet meer bestaat maar dat iedereen het als standaard ziet. Zie Evolution en Nautilus, de dé facto standaarden van Gnome.

Zoiets moet in alle regionen van linux komen. Men moet standaarden durven accepteren. Voor de video-capture tools is dat momenteel gstreamer, bijvoorbeeld.

Maargoed, that's just dreaming....

pi_2325340
Het is wel grappig hoe de ene groep mensen aan de
ene kant van Linux trekken ("Linux moet beter voor op
de desktop!!
") en de andere groep net zo hard
aan de andere kant ("Screw de Desktop, op de servers moet hij beter!").

Wat willen we nou eigenlijk ...

Misschien moeten we Linux maar laten voor wat het is op
de Desktop en massaal AtheOS gaan gebruiken ofzo?

Een groot probleem is inderdaad de hoeveelheid software
die beschikbaar is. Ik snap ook niet helemaal waarom
een bepaalde distributie er nog niet voor gekozen heeft
voor 1 bepaalde 'desktop environment' te gaan..
Of zijn zulke distributies er wel??

pi_2325383
quote:
Op donderdag 29 november 2001 10:15 schreef TheMarco het volgende:

[..]

Als je voor een duppie op de eerste rang wil zitten wel inderdaad. Jij vindt alle non X86 hardware zeker "een belachelijk hoge prijs" hebben?

MacOS X kost 300 piek. Lijkt me een normale prijs.

iMacs gaan vanaf 2650 piek. Niet duur dus.

iBook laptops vanaf 4000 piek. Ook niet echt duur.

G4's zijn wat duurder maar dan krijg je wel KWALITEITS hardware. Als je Intel spul van goede kwaliteit wilt hebben dan is dat ook niet goedkoop. Dus geen el-cheapo ram maar goed geheugen van bijv. Kingston ofzo. Moederbord van een goed merk, geen flutkastje van 75 piek maar een echt goede kast. (mijn G4 heeft een loodzware afgeschermde en met 1 klik te openen kast die er ook nog perfect uitziet) etc. etc.
Tel het maar op en je bent echt niet veel goedkoper uit dan met Apple.

Het os is inderdaad het enige wat een acceptabele prijs heeft.
Kom nou, een imac van 2650 is nog steeds niets.
pi_2325412
quote:
Op donderdag 29 november 2001 10:25 schreef CaPS_ het volgende:
Overgens, nog even over galeon, die kan je een bekende
look geven hoor:

Netscape
[afbeelding]

Konqueror
[afbeelding]

Dat noemen we Themes

Yes.

pi_2325452
Om de "clueless" mensen wellicht een handje
te helpen met het vinden van hun benodigde software:

Dit dus.

donderdag 29 november 2001 @ 11:06:46 #79
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_2325496
quote:
Op donderdag 29 november 2001 10:43 schreef beelzebubu het volgende:
Dat moet de gemiddelde n00b ook niet doen
Dank je
quote:
Ik denk dat dat vanzelf zal veranderen als linux bekender wordt. Geef toe, zegt virtualdub jou iets als je nog nooit met windows gewerkt hebt?

Vanzelf zal men snappen dat Gnome/KDE een desktop is en dat je met Galeon kan browsen... Dat heet naamsbekendheid

Inderdaad, maar het gaat meer om programma's die in principe al een noodzaak zijn. Emailprogramma's e.d. Als die al niet zijn te herkennen, laat staan de VirtualDub equivalentjes onder Linux.
quote:
(mozilla en Galeon zullen standaard worden meegeinstalleerd in de volgende versies van redhat/Mdk, denk ik).
Ach, ook al is het een totaal basissysteem met Gnome en Lynx (waarmee je later een betere browser kunt downloaden) vind ik het al prima. Ik heb het gevoel dat door de Open Source de ontwikkeling voor Linux zo snel gaat dat je je haast verplicht gaat voelen om het nieuwste van het nieuwste te draaien. Alles wat overbodig in verouderde versies met een distributie wordt meegeleverd is imo vrij nutteloos, hoewel dat wellicht een verkeerde gedachte is, omdat het 'oudere' spul ook prima draait.

Maar ik ga RedHat nog even eropgooien, als ik wat ruimte vrij kan maken Ik blijf nieuwsgierig...

donderdag 29 november 2001 @ 11:37:03 #80
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_2325816
quote:
Op donderdag 29 november 2001 10:53 schreef DemonBox het volgende:

[..]

Het os is inderdaad het enige wat een acceptabele prijs heeft.
Kom nou, een imac van 2650 is nog steeds niets.

Jammer dat je niet op mijn overige argumenten ingaat.
pi_2329932
quote:
Op donderdag 29 november 2001 11:06 schreef twi het volgende:
Inderdaad, maar het gaat meer om programma's die in principe al een noodzaak zijn. Emailprogramma's e.d. Als die al niet zijn te herkennen, laat staan de VirtualDub equivalentjes onder Linux.
Het gaat er dus om dat we die op gegeven momente wel herkennen, zoals iedereen nu snapt wat 'outlook' is, moet men straks snappen wat 'evolution' is....

Only one way to do it

quote:
Maar ik ga RedHat nog even eropgooien, als ik wat ruimte vrij kan maken Ik blijf nieuwsgierig...
Kijk, dat vind ik nou een goed idee
pi_2331751
quote:
Op donderdag 29 november 2001 11:37 schreef TheMarco het volgende:

[..]

Jammer dat je niet op mijn overige argumenten ingaat.

Wat nou?

De hardware vd mac is inderdaad goed alleen kan ik voor aanzienlijk minder geld een PC kopen die mij hetzelfde biedt.
Verder niks mis met de Mac, ik zou best een G4 willen hebben.

donderdag 29 november 2001 @ 22:08:21 #83
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_2332582
quote:
Op donderdag 29 november 2001 11:06 schreef twi het volgende:
Ik heb het gevoel dat door de Open Source de ontwikkeling voor Linux zo snel gaat dat je je haast verplicht gaat voelen om het nieuwste van het nieuwste te draaien. Alles wat overbodig in verouderde versies met een distributie wordt meegeleverd is imo vrij nutteloos, hoewel dat wellicht een verkeerde gedachte is, omdat het 'oudere' spul ook prima draait.
apt-get update && apt-get upgrade

vrijdag 30 november 2001 @ 01:22:32 #84
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_2334733
Is er overigens een newbie-distro waarbij je alles gemakkelijk kunt de-selecteren bij de installatie, zonder belangrijke files te missen? Ik ben nu bijvoorbeeld alleen al de hele dag in de weer om een kale Mandrake danwel RedHat erop te krijgen, waarbij de vitale files er opstaan, samen met Gnome en wellicht een browser (Mozilla schijnt 'ie er altijd bij te zetten, dat wil ik juist NIET, want ik wil alles er zelf opzetten). Heb ik redelijk voor elkaar, alleen wil ik bijvoorbeeld de laatste X-Chat eropzetten vraagt 'ie om OpenSSL. Fijn, prima...RPM'etje gehaald, maar die heeft ook weer dependencies. Moet je namelijk het commando 'cc' erop hebben staan (ik meen dat dat uit gcc komt). Die hebben weer binutils 2.0.9.25+ en cpp 3.0.2 nodig, en dan draait het zooitje eindelijk en kan ik OpenSSL gaan installen met 'make'. Niet dus, want hij geeft een error (crypto-error, zou het even opnieuw moeten doen om het precies te weten maar zit nu even onder Win98). Geen OpenSSL dus, noch via de tarball, noch via de rpm. Heel fijn allemaal, maar volgens mij zijn dat dus developement-files die ik uit heb lopen klikken tijdens de installatie, om een 'kale' versie te hebben.

Ik moet er overigens ook nog achterkomen hoe ik het beste zelf m'n programma's moet verwijderen in RedHat (weet niet of er een programma opzit zoals bij Mandrake, want ik kan 'm niet volledig installeren als gevolg van een fout/krasje in m'n iso-cd). Maar dat zoek ik zelf nog wel uit.

Maargoed, m'n vraag was dus wat een redelijk basisdistro (zonder software-crap als bij Mandrake of RedHat) is. Dan haal ik 'm morgen even neer.

pi_2335802
quote:
Op vrijdag 30 november 2001 01:22 schreef twi het volgende:
Is er overigens een newbie-distro
[...]
m'n vraag was dus wat een redelijk basisdistro
Da's beetje tegenovergesteld....

Anyway, ik denk dat je met debian unstable een heel eind kan komen (voor ISOs moet je dan eventjes in de mailinglists zoeken, om de zoveel dagen/weken maken mensen nieuwe ISOs van de huidige stand van zaken).

pi_2335829
Vanwege al die dependency zut gebruik ik Debian.
Met RH mag je zelf alle zooi bij elkaar gaan vissen.

Hoewel gnome mbv de red-carpet tool je ook veel werk uit handen neemt mbt dependencies.

Btw Conectiva heeft ook apt maar dan voor hun rpm packages.
Werkt vrijwel gelijk aan apt van Debian.

pi_2336015
quote:
Op vrijdag 30 november 2001 01:22 schreef twi het volgende:
Maargoed, m'n vraag was dus wat een redelijk basisdistro (zonder software-crap als bij Mandrake of RedHat) is. Dan haal ik 'm morgen even neer.
Debian. Extreem krachtig en toch relatief eenvoudig.

Puur, en is erg sterk in het resolven van dependicies. Debian is uitstekend via een netwerkkaart te installeren, dus een cd heb je niet nodig. Ook is het updaten van software en upgraden van software (zoals Arrgh! al aangaf) met Debian stronteenvoudig.

Probeer wel een beetje geduld te hebben met Dselect. Dat programma is niet echt wat men noemt intuitief..

vrijdag 30 november 2001 @ 10:35:26 #88
9325 KOE
Eat my pig!
pi_2336265
Ik vind Linux geweldig allemaal en ut werkt idd veel beter dan Windows (ook XP) maar er mist 1 ding.. 'n mooie interface!!

'normale' gebruikers willen een mooie interface (ik ook trouwens), en GTK (waarmee Gnome is gebouwd) is nou niet echt de definitie van visueel mooi in elkaar gezet.
En al die skins zijn ook ontzettend lelijk.. ik ben er iig nog geeneen tegengekomen die er goed genoeg uitziet...

KDE (2.x) is al een beetje beter.. de nieuwe window styles zien er beter uit dan die GTK zooi, alleen de skins voor de buttons enzo zien er nog niet uit..
En jammer dat de standaard window style voor KDE ook zo lelijk is.

Ik denk dat als KDE/Gnome eindelijk eens wat mooie skins krijgen dat er nog weleens veel mensen zouden kunnen gaan overstappen op Linux.
En daarmee bedoel ik trouwens ook dat die mooie skins standaard zo ingesteld zouden moeten zijn, want 'normale' gebruikers weten niet hoe dat kan worden veranderd.

En iedereen zit wel zo te zeuren over die nieuwe interface van XP.. maar die ziet er tenminste professioneel gemaakt uit.. dat kan je van die eerdergenoemde skins niet zeggen.

* KOE gebruikt graag Linux (Suse) met KDE 2.2.1 en er zijn errug veel goede programma's, maar ut moet er wel een beetje goed uitzien want ut oog wil ook wat

Maar ik nuek niet!
pi_2336655
quote:
Op vrijdag 30 november 2001 10:35 schreef KOE het volgende:
Ik vind Linux geweldig allemaal en ut werkt idd veel beter dan Windows (ook XP) maar er mist 1 ding.. 'n mooie interface!!
Lees de eerste post eens - daar ging dit onderwerp dus juist over

* beelzebubu vindt Nautilus, Evolution en Galeon het toonbeeld van elegantie

vrijdag 30 november 2001 @ 11:52:23 #90
9325 KOE
Eat my pig!
pi_2336967
quote:
Op vrijdag 30 november 2001 11:22 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Lees de eerste post eens - daar ging dit onderwerp dus juist over

* beelzebubu vindt Nautilus, Evolution en Galeon het toonbeeld van elegantie

..dat soort shotjes vind ik (en velen met mij) dus helemaal niet mooi, sorry

Enne, zet voortaan svp ff de font smoothing aan voordat je screenshots maakt

Nautilus is best wel mooi, maar ut kan beter
Evolution is idd mooi, maar die GTK zut maakt ut weer lelijk..
En tegenwoordig gebruik ik Mozilla ipv Galeon.. weer omdat Mozilla er toch wel wat beter uitziet

Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat veel onder Linux er zo 'onprofessioneel' uitziet.. (en GTK is daar een heel goed voorbeeld van..)

btw. Jaja, ik heb een gloeiende hekel aan GTK

Maar ik nuek niet!
pi_2337269
quote:
Op vrijdag 30 november 2001 11:52 schreef KOE het volgende:

Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat veel onder Linux er zo 'onprofessioneel' uitziet.. (en GTK is daar een heel goed voorbeeld van..)

btw. Jaja, ik heb een gloeiende hekel aan GTK

Hmm, heb je wel eens gekeken naar de honderden themes voor GTK ?

Toegegeven, als je flink aan het programmeren slaat met de Gimp ToolKit.... Is dat misschien wat minder aantrekkelijk. Maar als je GTK alleen al om de looks afkeurt... ( Waarschijnlijk, bedoel je Gnome als desktop environment welke gebruik maakt van de Gimp TK...)

Goed, imo stinkt KDE qua look Maar goed wat heeft het voor zin om over looks te praten. Looks zijn persoonlijk en dus geen goed onderwerp om over te discussieren.

Het fijne van Linux ( met name de grafische omgeving ) is juist de vrijheid om te kunnen kiezen. Je kunt het geheel naar persoonlijke smaak inrichten ( vrijheid die je bij bijv. M$ niet kunt vinden ).

vrijdag 30 november 2001 @ 12:42:44 #92
9325 KOE
Eat my pig!
pi_2337500
quote:
Op vrijdag 30 november 2001 12:22 schreef TheAnimaL het volgende:
Hmm, heb je wel eens gekeken naar de honderden themes voor GTK ?
Ja, en ik heb nog steeds niets gevonden wat er goed uitziet.
Maar misschien kijk ik wel op de verkeerde sites.. kan ook
quote:
Toegegeven, als je flink aan het programmeren slaat met de Gimp ToolKit.... Is dat misschien wat minder aantrekkelijk. Maar als je GTK alleen al om de looks afkeurt... ( Waarschijnlijk, bedoel je Gnome als desktop environment welke gebruik maakt van de Gimp TK...)
Ik heb ut idd over Gnome.. (zie ook een eerdere post)
quote:
Goed, imo stinkt KDE qua look Maar goed wat heeft het voor zin om over looks te praten. Looks zijn persoonlijk en dus geen goed onderwerp om over te discussieren.
De standaard look van KDE is ook prut ja
Tjah.. en je hebt gelijk dat de looks persoonlijk zijn, maar een beetje professioneler moet kunnen toch?
quote:
Het fijne van Linux ( met name de grafische omgeving ) is juist de vrijheid om te kunnen kiezen. Je kunt het geheel naar persoonlijke smaak inrichten ( vrijheid die je bij bijv. M$ niet kunt vinden ).
Is idd heel erg fijn, maar wat mij gewoon irriteert is dat die standaard look zo lelijk is..

Want je kan zeggen wat je wilt over M$.. maar ze weten wel hoe ze een professioneel uitziende interface moeten maken (let op: ik zeg niet dat ut mooi is )

Ik kan hier nog uren over doorzeuren.. maar dat zal wel niet zoveel nut hebben hier

Maar ik nuek niet!
  vrijdag 30 november 2001 @ 14:31:04 #93
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_2338916
quote:
Op vrijdag 30 november 2001 12:42 schreef KOE het volgende:
Ja, en ik heb nog steeds niets gevonden wat er goed uitziet.
Maar misschien kijk ik wel op de verkeerde sites.. kan ook
Ik vind de Crux theme engine erg mooi, vooral icm de bijpassende sawfish theme:
  zaterdag 1 december 2001 @ 01:34:15 #94
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_2344094
Ik ben (na door eerdere reacties over Debian te zijn afgeschrikt) toch maar begonnen aan deze distro, aan de hand van de werkelijk perfect geschreven handleiding. Ik heb uren zitten tobben met m'n netwerk-PCMCIA-kaartje, en na die uren kwam ik erachter dat het aan een 'kapotte' install-CD lag waarvan de modules niet goed uitgelezen konden worden bij de install (danwel een spelfout in de hostname). Aaargh zal waarschijnlijk hard lachen, maar ik ben blij dat ik kan zeggen dat ik puur linux heb, zonder enige troep erop, met contact naar internet en een degelijke LILO op m'n MBR. Het moeilijke hebben we gehad, laat het nog moeilijkere maar komen! Ik zal die gozer van de manual iig even een mailtje sturen dat ik bijna in staat ben om 'm te zoenen, want in de afgelopen weken met RedHat en Mandrake heb ik nog nooit zoveel geleerd als vandaag de hele dag bij elkaar

Ik moet overigens wel zeggen dat ik Gnome op 1024 erg groot vind aandoen. Zie ook bovenstaand screenshot, de lettertypes zijn vreselijk groot en het neemt gewoon een hoop ruimte in. Lettertypes kun je uiteraard veranderen, en ik zal ook grondig ingaan op het customizen van Gnome zodra dat er opstaat. Grafisch is Gnome ook vele malen beter dan Windows, maar het wordt allemaal gewoon nog niet goed genoeg benut. Enfin, ik heb morgen wat te doen

Trouwens, misschien een ietwat gehaastte vraag, maar mocht ik alles goed draaiende hebben en m'n Debian-install willen backuppen, kan ik daar gewoon met 1 of ander ghost-programma een image van maken die ik later terug kan zetten?

pi_2344210
quote:
Op zaterdag 01 december 2001 01:34 schreef twi het volgende:
Trouwens, misschien een ietwat gehaastte vraag, maar mocht ik alles goed draaiende hebben en m'n Debian-install willen backuppen, kan ik daar gewoon met 1 of ander ghost-programma een image van maken die ik later terug kan zetten?
Je kan met DD een binaire kopie draaien..
Of tarren naar een cdwriter toe (dat werkt!)

Maak in elk geval een backup van de /etc en de /home dir. Dat zijn de 2 directories die je MOET hebben gebackupped. (Waar X11 zijn config files dumpt is mij een raadsel aangezien ik geen X draai en daarover geen oordeel kan vormen)

/dev, /bin,/lib, /sbin -> als je die moet restoren heb je iets GRONDIG fout gedaan.. En eigenlijk wil je ook niet de /usr dir restoren. Met de diverse tools die bij Debian geleverd worden kan je die wel weer laten checken en missende bestanden weer laten herstellen.

Tip: Ga je compileren & installeren, zorg ervoor dat je config-files in /etc wordt geplaatst. Dan kan je met een eenvoudig scriptje de zaak backuppen.

pi_2344723
quote:
Op zaterdag 01 december 2001 01:56 schreef weerdo het volgende:
Tip: Ga je compileren & installeren, zorg ervoor dat je config-files in /etc wordt geplaatst. Dan kan je met een eenvoudig scriptje de zaak backuppen.
i.e.
code:
# ./configure --prefix=/usr --sysconfdir=/etc
# make
# make install

zaterdag 1 december 2001 @ 10:19:26 #97
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_2344734
quote:
Op zaterdag 01 december 2001 01:34 schreef twi het volgende:
Ik moet overigens wel zeggen dat ik Gnome op 1024 erg groot vind aandoen. Zie ook bovenstaand screenshot, de lettertypes zijn vreselijk groot en het neemt gewoon een hoop ruimte in. Lettertypes kun je uiteraard veranderen, en ik zal ook grondig ingaan op het customizen van Gnome zodra dat er opstaat. Grafisch is Gnome ook vele malen beter dan Windows, maar het wordt allemaal gewoon nog niet goed genoeg benut. Enfin, ik heb morgen wat te doen
Dat is niet alleen bij Linux/GNOME zo, maar bij vrijwel alle *Nix desktop omgevingen/window managers die ik tot nu toe gezien heb.
Gewoon een hogere resolutie draaien, is veel prettiger, ik draai zelf 1600x1200 op 19"
  zaterdag 1 december 2001 @ 11:12:16 #98
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_2344990
quote:
Op zaterdag 01 december 2001 10:19 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Dat is niet alleen bij Linux/GNOME zo, maar bij vrijwel alle *Nix desktop omgevingen/window managers die ik tot nu toe gezien heb.
Gewoon een hogere resolutie draaien, is veel prettiger, ik draai zelf 1600x1200 op 19"

Best balen als je een notebook hebt
pi_2345174
quote:
Op zaterdag 01 december 2001 10:14 schreef beelzebubu het volgende:
code:
# ./configure --prefix=/usr --sysconfdir=/etc
# make
# make install

Ik laat nog iets uit te zoeken over.
  zaterdag 1 december 2001 @ 17:26:07 #100
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_2347431
Ik zit nu dus al een tijdje te kloten met de X-servers en vooral m'n videokaart. Ik heb een notebookje met een ATi Rage Mobility P en moest dus xserver-mach64 installen, en heb daarna de hele tijd gekloot om alles mooi op 1024x768 te krijgen. Lukt prima, maar de kleurdiepte is dan niet ideaal. Bij fmwv95 werkt alles ok (duh, geen GUI-wonder) maar bij Gnome krijg je het 16-kleuren effect (en dus zie je door veel sneeuw heen de contouren van Gnome). Op het internet gezocht waar alleen een XF86Config file staat voor mijn Fujitsu Lifebook C6310, maar kon er alleen 1 vinden voor de C6310. Configfile via lynx gesaved en de oude overschreven met deze versie. Wauw, ineens was m'n Tux linksboven niet meer paars/groen maar echt zwart/wit+kleurtjes. Resolutie ook 1024x768 in de terminal.

Maar helaas, helaas, zodra ik gnome of zelfs XF86Setup opstart (use file as default zowel y/n geprobeert, ook al de configfile gedelete), wordt m'n scherm hoe langer hoe witter. En dus is er iets verkeerd aan de schermconfiguratie van X, want bij de terminal werkt 'ie prima. Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? X weer helemaal opnieuw installeren? Vind het een beetje zonde om met m'n Windows-mentaliteit weer compleet opnieuw te beginnen met de installatie. Ik ga iig nog wel even klooien met die config-file die ik heb gedownload, kijken of ik nog wat aan de praat krijg (desnoods op 640x480)...

pi_2360854
quote:
Op zaterdag 01 december 2001 17:26 schreef twi het volgende:
Maar helaas, helaas, zodra ik gnome of zelfs XF86Setup opstart (use file as default zowel y/n geprobeert, ook al de configfile gedelete), wordt m'n scherm hoe langer hoe witter. En dus is er iets verkeerd aan de schermconfiguratie van X, want bij de terminal werkt 'ie prima
Vergeet niet dat de console de textmodechip gebruikt van je videokaart en X gebruikte de videomodechip. Dat zijn twee totaal verschillende dingen! Dus als X "hoe langer hoe witter" wordt zou jouw videomodechip wel eens aan 't einde van zijn latijn kunnen zijn.
  maandag 3 december 2001 @ 01:26:42 #102
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_2360939
Vanmiddag m'n nieuwe digicam geinstalleerd, was nog geen 20 minuten werk, een teleurstelling. ik had toch wel een wat grotere uitdaging verwacht.

zo zie je maar weer, Linux is helemaal zo moeilijk niet

maandag 3 december 2001 @ 12:12:22 #103
10710 gday
propria cures
pi_2362716
quote:
Ja ik heb het nieuwste en -naar zeggen- makkelijkste pakket geďnstalleerd, maar ben nu al bijna een week aan het worstelen om een ADSL verbinding op te zetten. En ik studeer informatica!
Helaas wil dat tegenwoordig niks meer zeggen. Op mijn studierichting informatica had volgens mij 75% niet van autoexec.bat en config.sys gehoord .
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  maandag 3 december 2001 @ 12:16:36 #104
10710 gday
propria cures
pi_2362746
quote:

[..]

Misschien eens een Linux distributie proberen die NIET ouder is dan 10 jaar?
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_2374872
En nog ff ter info van alle geinteresseerden: Evolution, de Gnome groupware suite, is gister 'gold' gegaan, oftewel, versie 1.0 is uit - zie http://www.ximian.com/ of http://www.gnome.org/

Het wachten is nu nog op OpenOffice 6.0 (zie http://www.openoffice.org/)

maandag 20 mei 2002 @ 05:09:37 #106
9325 KOE
Eat my pig!
pi_4249334
Yeah, Linux is nu ECHT eindelijk klaar voor de desktop:

Notepad doet het onder Linux!

Maar ik nuek niet!
  maandag 20 mei 2002 @ 10:40:49 #107
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_4249796
quote:
Op maandag 20 mei 2002 05:09 schreef KOE het volgende:

Notepad doet het onder Linux!

Eindelijk een goede vervanger voor vi en emacs
For great justice!
  † In Memoriam † maandag 20 mei 2002 @ 23:06:17 #108
10849 Hagelslag

pi_4259095
quote:

[..]

Dat is allang niet meer het geval. Je hoeft je eigen kernel niet meer te compileren, tenzij je echt een archaische pci of isa kaart hebt.
quote:
Nou, dat komt ook stukken dichterbij met programma's als VMWare en WineX.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')