Hahaha, weer een hardcore-bash-topic.
![]()
.
Laat ik vooropstellen, ik luister sporadisch hardcore. Hooguit wat platen van Promo, Ophidian. Binnen elk genre zijn goede dingen te vinden. Maar laat ik het volgende stellen.
1. Mensen hebben een totaal verkeerd van hardcore. Dat het zijn speedsnuivende, Lonsdale-dragende mensen die niets liever dan gekkenbekkentrekken met 200 bpm op de achtergrond. Dit is natuurlijk deels waar maar toegegeven, als ik beelden van een metalfestival zie word ik ook niet echt vrolijk. Hiphop is ook niet alleen blingbling, bitches en geweld.
2. Het argument van het is geen muziek want het is alleen maar boem-boem en het is door een computer gemaakt is absolute onzin. Ik ben geen liefhebber en geen kenner van blues, dus voor mij zijn het allemaal dezelfde riedeltjes die je met een basiscursus gitaar spelen kunt maken. En dit geldt eik voor elk genre waar ik geen verstand van heb. Mensen horen heel oppervlakkig wat hardcore op TV, bij de buren of in de trein voorbijkomen en baseren daar gelijk een mening op. Menig goede hardcore plaat zit technisch beter in elkaar en kent meer diepgang en complexiteit dan de gemiddelde rock-, jazz- of metalplaat om maar wat te noemen. En over dat computer-verhaal. Ook de computer is slechts een instrument. Een manier om je ideeën te vertalen naar gestructureerd geluid (want dit is eigenlijk wat muziek is). Toegegeven, je besteed de uitvoering van een nummer uit aan een sequencer en je hoeft ook niet live te spelen; enkel te programmeren. Maar hierdoor ontstaan er juist legio mogelijkheden die met traditionele instrumenten niet mogelijk zijn.
Uiteindelijk draait het toch om wat je als artiest wilt neerzetten. Niet om hoe je het doet en waarmee. Het is het resultaat dat telt, niet het middel. Waar een traditionele (akoestische) band zowel zijn muziek componeert als ten uitvoer brengt is dit bij electronische meestal gescheiden. De producer maakt de platen en de DJ voert het uit. En dat laatste is niet simpel een plaatje draaien, maar goed die discussie kun je in tig andere topics lezen.
3. Tot slot, een troost voor de hardcoreliefhebbers hier. Een opmerking als "het is geen muziek" moet je niet letterlijk maar figuurlijk nemen. Technisch gezien valt zowat de meest grote teringherrie onder de noemer muziek, maar men bedoelt er alleen mee dat het gewoon kut is. Precies zoals men in de jaren zestig zei van beat-muziek en rock & roll. En zelfs verder terug in de jaren twintig over jazz. Luister gewoon de muziek van je van houd en haal daar het beste uit naar boven.
![]()
.
PS. Ik componeer zelf ook muziek met de computer en ik kan je zeggen... ik kan noten lezen en ben bekende met muziektheorie maar het is zelfs naar jaren nog verdomd lastig om een goede plaat te maken, tenzij je gewoon ontiegelijk veel talent hebt; maar dat geldt voor elk genre denk ik.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat