'Vintage' dé trend op horlogegebied
Terug in de tijd
De één loopt warm voor auto’s, een ander verzamelt postzegels en bij weer een ander slaat het hart op hol bij het aanschouwen van de meest bijzondere horloges en uurwerken. Voor laatstgenoemde liefhebbers transformeerde het immer degelijke Zwitserland de afgelopen weken tot een pretpark. In horlogeland nummer één vonden in Bazel en Genève de belangrijkste horlogebeurzen ter wereld plaats. Tijdens De Salon International de Haute Horlogerie en Baselworld presenteerden alle vooraanstaande merken ter wereld hun nieuwste modellen, technieken en ideeën. De Telegraaf op Zondag was erbij en doet verslag van de laatste trends. Een bezoek aan de beurs leert al snel dat de wereld van de horloges en dan met name die in het allerhoogste segment – met een instapprijs van circa 5000 euro – lang niet zo snel gaat als die van de mode.
De Baignore van Cartier. Prijs op aanvraag.
Parmigiani. Prijs op aanvraag.
Damesmodel van Blancpain ¤17.010
De achterkant van het horloge is vaak een kunstwerk op zich.
Parmigiani
Dameshorloge Jules Audemars Tourbillon van Audemars Piguet, ¤104.900
Glashütte Original Primavera ¤28.540
Model Marine tourbillon van Breguet ¤115.100
Mont Blanc Sport Chrono Automatik. ¤2245
Model Richard Lange van Lange&Söhne is een eerbetoon aan de oprichter het merk. ¤16.500
Golden Square, Roger Dubuis. Prijs aanvraag.
Reverso Grande Complication van Jaeger-LeCoultre. ¤304.465.
Uit de Femmes du Monde-collectie van Audemars Piguet: Lady Royal Oak horloge in geelgoud, bezet met diamanten ¤15.130
Model Sebring van Jean Richard baart opzien met de energiereservemeter. Prijs op aanvraag.
Omega Seamaster ¤4300Details Vernieuwingen zitten 'm niet in revolutionaire ontwerpen en vooruitstrevende trends, maar vooral in de details. We zien een nét even andere manier van tijd aangeven, een vernieuwde vormgeving van de cijfers op de wijzerplaat, een nieuwe toepassing van een materiaal.
Dat de vernieuwingen op dit niveau weinig spectaculair zijn, is op zich niet zo verwonderlijk. In de ontwikkeling van een horloge zitten vele honderden, zo niet duizenden uren werk. Zou het horloge modegevoelig zijn, dan is het alweer achterhaald tegen de tijd dat het klaar is voor productie. Daarnaast vraagt de prijs, vele tientallen duizenden euro's, in sommige gevallen zelfs tonnen en een heel enkele keer zelfs meer dan een miljoen, om tijdloze modellen. Je telt immers niet de prijs van een flinke auto neer voor een model dat over twee jaar weer uit de mode is?
Toch valt er in de horlogerie wel degelijk een trend te bespeuren die we al vanuit de mode kennen. 'Vintage' is een woord dat tijdens de presentatie van de nieuwste modellen regelmatig valt. De meest vooraanstaande merken melden als nieuws dat zij komen met re-issues van hun meest succesvolle modellen. Zo brengt Cartier een remake van haar historische modellen Baignore en Tank Crash, gaat Lange & Söhne terug in de geschiedenis met de Richard Lange en presenteert Girard Perregaux een horloge dat zelfs de naam Vintage heeft meegekregen. Ook IWC duikt met de Edition Saint Exupéry in het verleden. Iets anders dat opvalt, is dat de damescollecties dit jaar ruimschoots zijn vertegenwoordigd. Waar vrouwen het voorheen vooral moesten doen met zogenoemde sieraadhorloges, veelal belegd met diamanten en voorzien van zoete pastelkleurige bandjes, ontstaat nu het besef dat ook dames interesse hebben in de stoere mechanische horloges zoals ze tot voor kort vrijwel uitsluitend voor mannen werden gemaakt. Misschien omdat er om de vrouwenpols steeds vaker grove mannenhorloges zijn te vinden?
Het merk Blancpain presenteert voor het eerst een vrouwencollectie en Audemars Piguet heeft een 'tourbillon' aan een van de damesmodellen toegevoegd. Dubbel bijzonder omdat deze zeer kostbare techniek wordt gezien als een feature voor de echte liefhebber, waar vrouwen over het algemeen niet onder worden geschaard, en ten tweede omdat deze techniek vanwege de kleinere maat van een dameshorloge extra moeilijk is uit te voeren.
Kopers van horloges in de haute horlogerie zijn grofweg in twee groepen op te delen. Ten eerste is er de groep die graag gezien wil worden en zich identificeert met het merk dat hij draagt. Deze mensen dragen onder meer Rolex, Breitling, Omega of Cartier. Daarnaast zijn er de liefhebbers die een passie hebben voor het bijna bovennatuurlijke vakwerk dat in dit soort horloges zit verborgen. Zij dragen bijvoorbeeld Lange & Söhne, Patek Philippe of Audemars Piguet.
Wie iets van de vaak exorbitant hoge prijzen van horloges wil begrijpen, moet eerst iets weten over de samenstelling ervan. Grote kostenpost is uiteraard het materiaal van de kast, die meestal wordt uitgevoerd in geel, wit of rosé goud, waarvan die laatste kleur ook een nieuwe trend kan worden genoemd. Ook titanium en staal zijn veelgebruikte materialen. Maar het materiaal en de hoeveelheid diamanten en edelstenen die in een model zijn verwerkt, verklaren slechts een deel van de prijs. Want hoe zit het met de horloges waarin geen diamanten zijn verwerkt of waarvan de band niet uit massief goud bestaat, maar waarvoor toch vele tienduizenden euro's moet worden neergeteld?
Wie zich verder verdiept in het fenomeen haute horlogerie komt al snel tot de ontdekking dat het meeste geld 'm niet zit in het materiaalgebruik, maar in het hart van het horloge oftewel het uurwerk. Het kostbaarst is het mechanische uurwerk. Mechanisch houdt eenvoudig gezegd in dat het uurwerk zich oplaadt door de bewegingen van de pols. Er zit dus geen batterijtje in. Een uitermate ingewikkelde techniek die ontzettend veel vakmanschap en vele uren handenarbeid vereist. Daarbij zijn ook de gebruikte materialen van absolute topkwaliteit, tot en met de verbindingen aan toe, waarvoor alleen edele materialen als kristallen en edelstenen worden gebruikt.
Complicaties Grootste uitdaging voor de horlogemakers is het aanbrengen van zogenoemde complicaties, oftewel functies. Hoe meer complicaties, des te meer werk, des te kostbaarder het horloge. Een veelgepresenteerde complicatie is dit jaar de 'Perpetual Calendar' (voortdurende kalender), die in staat is de datum inclusief schrikkeljaren vele honderden jaren vooruit correct te laten lopen.
Het merk Franck Muller presenteerde vorige week zelfs een horloge dat elke datum tot het jaar 3000 correct kan aangeven. Andere complicaties zijn het aangeven van de zon- en maanstand, een stopwatch met dubbele tijdsaanduiding (ratrappante) en een energiereservemeter waarvan die in het model Paramount Sebring van het vrij jonge en trendy merk Jean Richard op de beurs in Genève indruk maakte.
Meest ingewikkelde complicatie en hoogst haalbare onder horlogemakers is de tourbillon. Deze techniek zorgt ervoor dat de invloed van de zwaartekracht op het uurwerk vrijwel volledig verdwijnt, waardoor de meest accurate tijdsweergave denkbaar bij een mechanisch horloge ontstaat.
Een van de meest gecompliceerdes horloge tot nog toe komt uit de fabriek van Vacheron Constantin ter gelegenheid van het 250-jarig bestaan. Zij presenteerden in Genève het topstuk Tour de l'île met maar liefst 16 complicaties. Volgens kenners een bijna bovenmenselijk stukje vakwerk. Maar daar is de prijs dan ook naar. Voor 1,2 miljoen mag je hem hebben. De gelimiteerde oplage van 7 stuks was direct uitverkocht… '