Ik lig helemaal in een deuk om dit topic! Zó herkenbaar!
Mijn kleine lettertjes:
Ik geloofde ‘t nooit dat je eerst jaren bezig bent om je kind te leren lopen en praten en vervolgens een veelvoud van dat aantal jaren bezig bent om ze stil te laten zitten/staan en hun mond te houden... Moest daar erg om lachen.
Nou dat lachen is me vergaan... Nick (bijna 4, yay! basisschool! rust voor mams!) is nu in de fase dat ik hem de hele tijd moet roepen en dreigen met een time-out als we de tuin uit zijn... Hij is bijna 4 en dus stoer want hij mag bijna naar school en hij regelt 't wel zelf... uhuh..
En de presentielijst... Die wordt regelmatig afgeroepen hier momenteel. Zo voelt het tenminste. 'tig keer op een dag zegt hij ineens:"mama!" en als ik dan reageer (ja jongen, zeg 't 's) blijft het stil. Al die tijd is hij gewoon aan het spelen en ben ik een metertje verderop. 5 minuten later weer:"mama!" gevolgd door een oorverdovend zwijgen van zijn kant...
Ook nooit geweten tot het zover was: een ruggeprik kan een zegen zijn (mijn ukkie had een ietwat groot hoofd dat hij ook nog gedraaid had, in combinatie met bekkeninstabiliteit geen feest). Maar dat ding wordt UITGEZET als je (bijna) aan persen toe bent!! Dan heb je dus niet meegemaakt dat de pijn opgebouwd wordt, dus als de ruggeprik uitgezet wordt heb je echt het idee dat je dwars doormidden breekt/scheurt en dat je laatste uur heeft geslagen…
Ook handig: bij mij werd eerst de ruggeprik uitgezet en daarna ging de verpleegkundige nog even op haar gemak op zoek naar een cylinder met lachgas… Toen ze eindelijk met dat ding binnen kwam rijden wilde ze me nog eerst uitleggen hoe ik dat mondkapje moest gebruiken… Heb dat ding uit haar handen gerukt en haar helemaal stijf gescholden…
Dat heb ik trouwens ook gedaan met de slimmerd die de ruggeprik ging zetten: of ik even rechtop wilde gaan zitten… Knurft (en dat was nog het liefste wat hij naar z’n hoofd geslingerd kreeg).
De eerste nacht in het kraamhotel bleef Nick maar slapen. Ik wist echt niet wat ik moest doen, wakker maken om te drinken? Laten slapen? Krijgt hij geen enorme honger? Is hij misschien ziek? Moet hij geen schone luier? Ben de gang opgewaggeld, durfde de kraamverzorgster niet te bellen vanaf de kamer omdat ik bang was dat Nick wakker zou worden terwijl hij misschien juist moest slapen. De kraamverzorgster moest zó lachen toen ik het aan haar vroeg… En ze drukte me op het hart om deze nacht niet te vergeten, er zouden er nog genoeg komen dat ik er om zou bidden dat hij eindelijk eens in slaap zou vallen…
Kinderen kunnen de meest rare dingen aan vreemden maar ook aan jou BLIJVEN vertellen. Vanwege epilepsie mag ik sinds een paar maanden geen autorijden. En daar word ik continue aan herinnerd en daar baal ik nog meer van als van het niet auto mogen rijden. Als we naar de metro lopen:”Mama, we gaan met de metro want jij mag geen autorijden!”. In de metro tegen wildvreemde meneer:”Mama mag geen autorijden!”. In de supermarkt tegen de caissière:”Wij zijn met de metro want mama mag geen autorijden!”. Afijn, de hele wijk let op of ik inderdaad niet achter het stuur kruip want Nick heeft het nieuws wereldkundig gemaakt. Dááág privacy!
Nooit geweten dat je zó blij kunt zijn met een luiertaart als kraamkado … Heb tranen met tuiten gehuild en vond het zó attent!
De rit naar huis na de bevalling in het ziekenhuis. Eerst proberen in de auto te stappen zonder dat je hechtingen scheuren (of je dat gevoel hebt). Dan de gordel om, tussen je pijnlijke borsten door. En die geasfalteerde weg heeft dan ineens zoveel hobbels! Was een stukje van nog geen kilometer, maar voor m’n gevoel de langste autorit van m’n leven!
Als je (schoon-)ouders dicht bij het ziekenhuis wonen kun je 100 keer zeggen dat je tijden de bevalling GEEN bezoek wil en wel zult bellen als ’t achter de rug is, ze komen toch! Dus kwam om ’t uur een verpleegkundige melden dat ze er weer waren en dat ze wilden weten of ’t goed ging. Overigens wisselden mijn ouders en schoonouders elkaar mooi af…
Iets dat je al 100 keer hebt gezien wordt ineens weer nieuw en nòg mooier als je meekijkt met je peutertje. Ik was al 8 keer in Eurodisney geweest, maar toen we deze zomer voor het eerst met Nick gingen vond ik het mooier dan ooit. En ik begreep ineens waarom al die mensen soms een uur in de rij gaan staan voor een handtekening van Pluto.
Parttime gaan werken na je bevalling betekent eigenlijk alleen maar dat je dezelfde hoeveelheid werk in véél minder tijd en voor véél minder geld moet doen.