Er is zoveel mogelijk met al die prijsstunters tegenwoordig: Berlijn, Londen, Parijs, Rome, Praag.
Berlijn is mooi, maar niet te vergelijken met andere steden. Door de bombardementen zijn de meeste gebouwen heel modern en recent. Sommigen vinden het fascinerende stad, vanwege haar geschiedenis, anderen vinden het één grote bouwput. De stad heeft in ieder geval diverse centra, waaronder de Potsdammer Platz en de Kurfürstendamm. Er is veel te zien. Aanraders zijn de Gedächtnis Kirche, Potsdammer Platz, Reichtstag, Checkpoint Charlie, KaDeWe (Kaufhaus des Westens, grootste warenhuis in Europa), Brandenburger Tor en een rondleiding door de Stasi-gevangenis. Dat laatste is zeker indrukwekkend.
Londen is gaaf, maar wel duur. Bezienswaardigheden zijn de Tower Bridge, London Eye, Big Ben, Houses of Parliament, Westminster Abbey. Als je van vliegtuigen houdt en geinteresseerd bent in de geschiedenis daarvan is het leuk om het RAF-museum te bezoeken. Het is groots opgezet en herbergt heel veel vliegtuigmodellen. Een bustoer met een echte dubbeldekker is overigens ook leuk. Londen vond ik leuk, maar ik ben er slechts drie dagen geweest. Dat is natuurlijk veel te weinig om alles te kunnen bewonderen.
Parijs is vanuit Amsterdam binnen 4 uur te bereiken met de Thalys. Niet zo goedkoop als het vliegtuig, maar wel veel leuker. De stad is zelf is imposant. Alles is groot. De meeste gebouwen zijn goed onderhouden en alles ziet er verzorgd uit. Er is veel om te zien: La Tour Eiffel, Mont Martre, het Louvre, Centre Pompidou, Notre Dame, Arc de Triomphe, le Jardin du Luxembourg, Pantheon, etc etc Vergeet ook niet de Champs-Elysées met een bezoek te vereren. Dat vond ik een erg leuke boulevard.
Rome is misschien nog wel de mooiste van bovengenoemde steden. Het centrum is goed te belopen en de stad is gewoon schitterend. Veel fonteinen, obelisken en standbeelden. Het stikt van de antieke gebouwen, meestal in goede staat verkerend. Werkelijk overal waar je kijkt is het mooi. Italianen zijn vriendelijke mensen en ik vond het er goed vertoeven. Niet vergeten de Fontaine de la Trevi, Piazzia di Spagna, La Colosseo, het Pantheon, Piazza Venezia, Piazza Navona, Piazza del Popolo, Isola Tiberina en het Vaticaan te bezoeken.
Praag is een verhaal apart, maar ook zeker de moeite waard. Het heeft een roerige geschiedenis. Het levensonderhoud is relatief goedkoop zolang je niet in de meest toeristische hotels danwel restaurants verblijft. De stad zelf is oud en dat is goed te zien. Het heeft veel verschillende stijlen, waaronder veel barok, gothiek en Jugendstil. Praag kwam bij mij een beetje grauw over, maar dat kan ook met de lucht en de sneeuwval te maken hebben gehad. De opera is adembenemend en erg goedkoop (14 euro voor La Traviata). Ik zou zeker gaan, ook al heb je het niet zo op opera's. Het is een aparte ervaring. Verdere bezienswaardigheden zijn het oude raadhuisplein, de karelsbrug, het Strahovklooster met bibliotheek, de Praagse burcht, de oude Joodse wijk en het Wenceslasmonument. Praag is in ieder geval weer eens iets anders en zeker leuk. Als je overigens toch in Praag bent is het de moeite waard om Theresienstadt te bezoeken, al ligt dat nog wel zo'n 80 km ten noorden van Praag.
Er zijn natuurlijk nog veel meer mooie steden binnen handbereik, onder andere Florence en Venetië, maar daar heb ik even niet zoveel zin meer in om over te schrijven.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills