abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35066938
Ik heb in mijn keuken een aansluiting van 380Volt voor de kookplaat echter ik heb een nieuwe keuken besteld met een kook eiland dus ik moet de leiding verlengen. De huidige situatie is dat de leiding in de muur zit en moet dus via de grond naar het kook eiland. Is dit gewoon mogelijk door het gebruik van lasdoppen?
pi_35067088
kan je niet net zo goed nieuwe draad er in trekken?

je kan wel lasdoppen gebruiken maar bij grote vermogens willen insteeklasdoppen nog weleens doorfikken, beste kun je dan draai-lasdoppen gebruiken, conex bijvoorbeeld....
pi_35067175
Een gehele nieuwe draad zou ook kunnen hoewel ik niet graag in de meterkast werk. Ik heb wel me elktro diploma gehaald een paar jaar geleden dus overige elktra is een eitje. Maar ben nog nooit met 380 in de weer geweest dus zodoende.
pi_35067343
is hetzelfde als 230 v maar je voelt het iets beter, als je een hoofdschakelaar of aardeleks in je kast hebt zitten kun je gewoon alles spanningsloos maken, als die krachtgroep daar achter zit dan, vooral bij aardlek dus even kijken, wil nog wel eens buiten de aardlek om gemaakt zijn....
  Moderator dinsdag 14 februari 2006 @ 10:04:00 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_35067638
Kun je de bestaande leiding niet veel beter verlengen en dan bij het kookeiland een nieuwe groep te realiseren ? Moet het natuurlijk wel opnieuw bedraad worden !

Ook omdat een perilex doos standaard maar één buisinvoer heeft. En je volgens mij in een perilex inbouwdoos niet mag lassen (niet helemaal zeker weet)

Spanning van de kast af; draden los; oud draad eruit; leiding verleggen; nieuwe inbouwdoos plaatsen; trekveer erin bij de kast het draad er aan knopen, aansluiten onder de automaat;
Let wel op dat je de juiste kleuren draad gebruikt !!!

Afhankelijk of het dus drie fasen aansluiting of twee fasen aansluiting wordt
pi_35068783
Ja maar waarom een nieuwe groep in het kookeiland? Er is al een groep aanwezig in de meterkast. Is het niet handiger als ik de pvc leiding verleng naar het kookeiland daar een perilex aansluiting maak opnieuw? Dan is de keuze die overblijft simpel nieuwe draden vanaf de meterkast of lassen in een doos met behulp van draailos doppen en op die manier verlengen. Tevens schijnt er een verschil te zijn in 2 fasen of 3 fasen. Is dit afhankelijk van de kookplaat? Of is dit gewoon de elektra aansluiting.

[ Bericht 16% gewijzigd door Ultralaser op 14-02-2006 10:59:27 ]
pi_35069344
Dit is afhankelijk van de kookplaat. De meeste nieuwe typen zijn 2 fasen om het vermogen de verdelen over 2 groepen. Als het nu 3 fasen zijn ook zo verlengen. De 2 groeps fornuisen kunnen hier ook op.

Het handigst is om de oude doos waarnu de aansluiting inzit te verwijderen, een sok er tussen en met nieuwe buis naar het eiland te gaan. En dan vanaf de meterkast nieuwe draden door trekken. In de meterkast is het voldoende om de krachtgrepautomaat af te schakelen. Je werkt daar niet voor en is gewoon veilig. Verder zit er geen verschil tussen 1 fase of meer fase instalaties in deze situaties. Is gewwoon 3 maal 230V tov nul 16A afgezekerd. Alleen als je meerdere fase tegelijk aanraakt zit je aan de 400V. Maar je automaat staat uit dus niet erg.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 11:28:05 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_35069741
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 11:12 schreef tnimble het volgende:
Dit is afhankelijk van de kookplaat. De meeste nieuwe typen zijn 2 fasen om het vermogen de verdelen over 2 groepen. Als het nu 3 fasen zijn ook zo verlengen. De 2 groeps fornuisen kunnen hier ook op.

Het handigst is om de oude doos waarnu de aansluiting inzit te verwijderen, een sok er tussen en met nieuwe buis naar het eiland te gaan. En dan vanaf de meterkast nieuwe draden door trekken. In de meterkast is het voldoende om de krachtgrepautomaat af te schakelen. Je werkt daar niet voor en is gewoon veilig. Verder zit er geen verschil tussen 1 fase of meer fase instalaties in deze situaties. Is gewwoon 3 maal 230V tov nul 16A afgezekerd. Alleen als je meerdere fase tegelijk aanraakt zit je aan de 400V. Maar je automaat staat uit dus niet erg.
@tnimble: bedoel je in het dikgedrukte dat alle keramische kookplaten op een 3fase (380 volt)aansluiting kunnen (via een perilex aansluitdoos)?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_35075869
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 11:28 schreef sanger het volgende:

[..]

@tnimble: bedoel je in het dikgedrukte dat alle keramische kookplaten op een 3fase (380 volt)aansluiting kunnen (via een perilex aansluitdoos)?
Zie van 380 volt naar 230 volt??
pi_35085324
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 09:35 schreef TheOneAndOnly het volgende:
beste kun je dan draai-lasdoppen gebruiken, conex bijvoorbeeld...
Ja, niet dus! Conex lasdoppen (en alle andere draai lasdoppen) mag je dus pas VANAF 3 draden gebruiken. De veer binnenin is te breed om 2 draden stevig bij elkaar te houden. Niet doen dus.

Ze heten officieel ook wurg lasdoppen. En als het echt niet anders kan, dan gewoon een stevige kroonsteen gebruiken of insteeklasdoppen. Beste oplossing is idd. de draden opnieuw trekken op de juiste lengte.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 20:42:58 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35088372
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 19:22 schreef Ramon73 het volgende:
En als het echt niet anders kan, dan gewoon een stevige kroonsteen gebruiken
Gebruik bij 380 nooit maar dan ook nooit kroonstenen!! en zeker niet in bedrading waar veel vermogen dooheen gaat zoals een kookplaat!!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35095083
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 19:22 schreef Ramon73 het volgende:

[..]

Ja, niet dus! Conex lasdoppen (en alle andere draai lasdoppen) mag je dus pas VANAF 3 draden gebruiken. De veer binnenin is te breed om 2 draden stevig bij elkaar te houden. Niet doen dus.
Als je toch 2 draden in een lasdop wilt hebben neem dan een stukje extra draad van 10 cm, vouw dit dubbel en las het mee. Zitten er weer 4 draden in de dop.

Overigens lijkt een lasdop met gedraaide draden een betere verbinding te geven dan zo'n platte lasklem, maar dit is slechts schijn. De verbinding in een platte lasklem is net zo goed. Het voordeel van de gedraaide versie is wel dat het mechanisch wat sterker is. Bijvoorbeeld in de situatie waarins je een bosje gelaste draden terug moet proppen in een centraaldoos o.i.d.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_35096126
Lasklemmen hebben toch vaak een lager vermogen dan een laskdop of C klem. Voor een huis instalatie is dit minder van belang.

een Wago lasklem type 273-253 kan b.v. 24 Ampere aan bij 400V

Bij een grote instalatie met b.v. afzekering van 63 ampere zijn elk type lasklem on yoepasbaar. En zijn alleen andere methoden mogelijk. Zoals bv.v. het persen van de aders.
pi_35111289
Heb het even nagekeken. Het is een 2-fasen aansluiting die dus verlengd moet worden. Dit zijn dus 2 x fase 2 x nul en 1 x aarde. Dit moet toch relatief simpel zijn voor iemand die normaal alle andere centraal dozen verlegd en verlengt.
pi_35120462
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 14:14 schreef Ultralaser het volgende:
Heb het even nagekeken. Het is een 2-fasen aansluiting die dus verlengd moet worden. Dit zijn dus 2 x fase 2 x nul en 1 x aarde. Dit moet toch relatief simpel zijn voor iemand die normaal alle andere centraal dozen verlegd en verlengt.
je zit alleen met je lassen

ik zou voor nieuwe draden gaan, wel zo makkelijk en netjes natuurlijk!
  Moderator woensdag 15 februari 2006 @ 18:03:39 #16
92034 crew  Vonkenboer
pi_35120601
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 14:14 schreef Ultralaser het volgende:
Jup; dan wordt het wel makkelijk
pi_35434157
Ben dus bezig geweest en loop tegen het volgende probleem aan. Er is daar een krachstroomgroep aanwezig. Dus 3x een aardlekschakelaar dus 3x een fase. Deze zit op de perilex aansluiting aangesloten! Wat wil nu het probleem zijn de kookplaat je raadt het al is 2 fase. Is de huidige installatie makelijk te vervangen naar een 2 fase.???
pi_35434896
En zit er nog verschil tussen een 2x 230 aansluiting en een 2 fase aansluiting?
  vrijdag 24 februari 2006 @ 12:07:17 #19
65960 sanger
pi_35438530
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 10:06 schreef Ultralaser het volgende:
En zit er nog verschil tussen een 2x 230 aansluiting en een 2 fase aansluiting?
Nope hetzelfde als het goed is.
pi_35438804
2 fase aansluitingen bestaan niet. Dit heeft nl geen enkel voordeel tov 1 fase of 3 fase. t.o.v. zelfs een aantal andere nadelen. Wel kun je een apparaat verdelen over meer dan 1 zekering en stroomvoernde draad. Of de meerdere stroomvoerende draden over 1 of meerdere fasen is verdeeld problemen geven hangt van de interne werking van het apparaat af. Aangezien je niet weet hoe dit precies intern werkt is het af te raden. Als je het aansluit en het werkt nog stteds na een uurtje, dan werkt het ook na een jaar nog steeds. Kan het niet, dan gaat of de groep er uit, of het apparaat zelf direct kapot.

Wat je moet doen, is of de krachtgroep vervangen voor een fornuisgroep. (2 doorgekoppelde automaten). Of de huidige bedraging naar de automaat toe afkoppelen. En dan met 1 fase alle 3 de ingaande klemmen van de krachtstroom automaat voeden. De rode draad vervangen door een blauwe draad die je samen met de huidige blauw onder dezelfde klem zet.

pi_35452577
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 12:16 schreef tnimble het volgende:
2 fase aansluitingen bestaan niet. Dit heeft nl geen enkel voordeel tov 1 fase of 3 fase. t.o.v. zelfs een aantal andere nadelen. Wel kun je een apparaat verdelen over meer dan 1 zekering en stroomvoernde draad. Of de meerdere stroomvoerende draden over 1 of meerdere fasen is verdeeld problemen geven hangt van de interne werking van het apparaat af. Aangezien je niet weet hoe dit precies intern werkt is het af te raden. Als je het aansluit en het werkt nog stteds na een uurtje, dan werkt het ook na een jaar nog steeds. Kan het niet, dan gaat of de groep er uit, of het apparaat zelf direct kapot.

Wat je moet doen, is of de krachtgroep vervangen voor een fornuisgroep. (2 doorgekoppelde automaten). Of de huidige bedraging naar de automaat toe afkoppelen. En dan met 1 fase alle 3 de ingaande klemmen van de krachtstroom automaat voeden. De rode draad vervangen door een blauwe draad die je samen met de huidige blauw onder dezelfde klem zet.

[afbeelding]
moet je dan de bedrading tot je automaten niet met 4mm² uitvoeren? of is dat slechts aanraadbaar?
  Moderator vrijdag 24 februari 2006 @ 18:46:31 #22
92034 crew  Vonkenboer
pi_35452742
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 18:41 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

moet je dan de bedrading tot je automaten niet met 4mm² uitvoeren? of is dat slechts aanraadbaar?
Moet je uitvoeren in 4 of 6 mm²
pi_35452920
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 18:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Moet je uitvoeren in 4 of 6 mm²
was mischien ook niet verkeerd om te vermelden
pi_35534347
Standaard wordt alles in de groepenkast bedraad met 6mm2, flexibel met aderhulsen is het mooiste. Na de zekeringen of automaten ga je verder met 2.5mm2 voor een standaard huis instalatie. Na aardlek automaten wordt wel eens verder gegaan met 4mm2 maar 6mm2 was je toch al mee bezig in de meeste gevallen. Bij een beetje groepenkast maakt je voor het doorverbindingen gebruik van spanningsrails of kammen. En zijn alleen nog de verbindingen tussen hoofdschakelaar en aardleks bedraad.
pi_35564427
Er zit al een fornuis groep in de meterkast deze is echter 3fase. Nu heb ik een elektro monteur gesproken en die vertelde mij dat mijn 2fase kookplaat gewoon op de 3fase groep kan maar echter met een aanpassing in de stekker van de kookplaat. En dat dit ook gewoon mag. Wat hij denk ik bedoel is dat die een pootje in de stekker doorverbind naar de andere nuldraad. dus dan heb je 2x fase over de zelfde nul retour. Dit is met 3fase ook het geval dus in theorie moet dit dan toch ook werken?
pi_35565421
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 05:02 schreef Ultralaser het volgende:
Er zit al een fornuis groep in de meterkast deze is echter 3fase. Nu heb ik een elektro monteur gesproken en die vertelde mij dat mijn 2fase kookplaat gewoon op de 3fase groep kan maar echter met een aanpassing in de stekker van de kookplaat. En dat dit ook gewoon mag. Wat hij denk ik bedoel is dat die een pootje in de stekker doorverbind naar de andere nuldraad. dus dan heb je 2x fase over de zelfde nul retour. Dit is met 3fase ook het geval dus in theorie moet dit dan toch ook werken?
dan zet ik er een ? bij in de zin van ga je de nul dann iet te veel belasten over die afstand? of wou je de draad van L3 over de hele afstand er bij trekken als nul?
pi_35565674
Als eerste heb je gewoon een krachtgroep, of te wel 3 fase automaat. Een fornuisgroep is een speciale automaat die opgebouwd is uit 2 normale automaten die tegen elkaar geschroeft zitten met een doorkoppelstrip over de hendeltjes heen, Een 3 fase groep of krachtgroep, heeft andere schakel elementen en een andere interne opbouw en heeft net als een fornuis groep 4 aansltuitingen n.l. 3x fase + 1x nul. Een fornuis groep is smallen maar heeft teven 4 aansluitingen nl 2x fase + 2x nul.

En dat mag dus niet omdat je dan over de maximale belasting heen gaat. Voor de meeste wanden in een woonhuis is dit max 21 Ampere (Tabel 52-C NEN 1010) voor in een wand, plafond of vloer (instalatie methode B1, volgens tabel 52-B2 en B2 NEN 1010).

In de geschetste situatie als voorbeeld een Neff 5 zones is 7400 watt (represatief) dit is 32.1 Ampere, en per fase ader 16.09 Ampere. Met die 36.5 Ampere ga je tevens over de maximale stroom van de klemmen en schakelelement van een groepen automaat heen. Bij een fornuisgroep zit je precies op de maximale belasting van de automaat en veilig onder de maximale ader belasting.

Daarnaast hou je de kans dat de electronica in de kookplaat die die pitten aan en uit schakeld niet tegen de 400 volt tussen de pitten onderling kan, tenzij dit vermeldstaat dat het wel kan in de documentatie, of de frabrikant dit bevestigd.
pi_35574078
ik zou gewoon een subgroepenkastje maken van die krachtgroep voor je vaatwassert enzo. en lekker een nieuw net fornhuis groepje dr bij leggen ?
  dinsdag 28 februari 2006 @ 20:15:00 #29
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_35584616
maareuh: een 3 fasen kookplaat (3stoppen of een krachtautomaat) heeft blauw (nul), bruin (fase1), zwart (fase2) zwartwit OF grijs tegenwoordig (fase3)

en een 2 groepen kookplaat heeft: blauw (nul), bruin (fase), blauw (nul), bruine (Fase) (dan zit aan de linkse kant van de perilex de beide nuldraden, en aan de rechtse kant de fases)

toch??
pi_35596772
Ja idd of op de perilex 1 maal nul + 3 maal fase + beschermingsdraad voor een 3 fase kookplaat.

Of 2 maal nul + 2 maal zelfde fase + beschermingsdraad voor een 2 groeps kookplaat

Bijna alle kookplaten zijn 2 groeps. Alleen boven de 8000 watt (de hele grote 6 zones en groter) hebben no 3 fasen aansluiting.
pi_35598242
Waarom verteld de gecertificeerde monteur mij dan dat het ook anders kan dus zonder het vervangen van mijn 3 fase groep? Er moest alleen een draadje in de perilex stekker gewijzigd worden had hij het over. Ik heb zelf ook elektro gedaan en ik denk zelf dat die over de bestaande nul terug gaat dan in zijn oplossing. Hij vertelde ook dat zijn oplossing gewoon mag.
  woensdag 1 maart 2006 @ 11:02:28 #32
65960 sanger
pi_35599566
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 10:15 schreef Ultralaser het volgende:
Waarom verteld de gecertificeerde monteur mij dan dat het ook anders kan dus zonder het vervangen van mijn 3 fase groep? Er moest alleen een draadje in de perilex stekker gewijzigd worden had hij het over. Ik heb zelf ook elektro gedaan en ik denk zelf dat die over de bestaande nul terug gaat dan in zijn oplossing. Hij vertelde ook dat zijn oplossing gewoon mag.
Ik denk dat die monteur de fase 3 als nul wilt gebruiken. De monteur van onze keukenleverancier vertelde ook dat dit de meest simpele oplossing was.
pi_35600007
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 10:15 schreef Ultralaser het volgende:
Zoals jij verteld wat hij heeft gezegt kan en MAG niet. Je nul wordt met zo'n 40 a 50% overbelast boven de voor die draad diameter maximale stroom. Zodra je meerdere pannen op de kookplaat hebt met kert heb je meteen kans op een mooie vuurwerkshow. Ader wordt te heet, contact komt vast te zitten door te hoge warmte van de contactveer -> automaat schakeld niet meer goed af.

Zoals Sanger zegt zal de man bedoelen de draden naar de perilax anders aansluiten. Zie mijn tekening een paar posts terug.
  woensdag 1 maart 2006 @ 12:04:24 #34
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_35601369
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 11:17 schreef tnimble het volgende:

[..]

Zoals jij verteld wat hij heeft gezegt kan en MAG niet. Je nul wordt met zo'n 40 a 50% overbelast boven de voor die draad diameter maximale stroom. Zodra je meerdere pannen op de kookplaat hebt met kert heb je meteen kans op een mooie vuurwerkshow. Ader wordt te heet, contact komt vast te zitten door te hoge warmte van de contactveer -> automaat schakeld niet meer goed af.

Zoals Sanger zegt zal de man bedoelen de draden naar de perilax anders aansluiten. Zie mijn tekening een paar posts terug.
nou, de nuldraad en de fase draad zijn in nederland beide 2,5mm2 dus overbelasten zal wel meevallen hoor.... Alleen moet je de draad die je als nul gaat gebruiken (3de fasedraad dus) aan beide kanten even met isolatietapen blauw maken, zodat je ook weet dat het een nul is en geen fase
pi_35607153
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 12:04 schreef gateway het volgende:

[..]

nou, de nuldraad en de fase draad zijn in nederland beide 2,5mm2 dus overbelasten zal wel meevallen hoor.... Alleen moet je de draad die je als nul gaat gebruiken (3de fasedraad dus) aan beide kanten even met isolatietapen blauw maken, zodat je ook weet dat het een nul is en geen fase
Uit de NEN 1010 (zie voor tabel nummers enkele posts terug) kun je zo af lezen dat voor een 2.5mm ader, die met z'n 5 en in een buis, in een holle of gemetselde of betonnen muur of vloer gemonteerd is de absolute maximale stroom per ader 21 Ampere is. Dus de NUL MOET over 2 draden worden verdeeld zoals aangegeven.

ov.g. het blauw maken van een draad met een plakbandje mag eigenlijk niet omdat het er af kan geraken. Maar het wordt wel gedaan met fase naar nul toe. Anders om is het wel gevaarlijk als een plakkertje dat een blauwe eigenlijk spanning voert. Al kan het aanraken van een bluwe draad ook gevaarlijk zijn. Verbding blauw en geel/groen maar eens met elkaar door.
pi_35607232
toch maar eens 20A automaten regelen dan
pi_35634239
Voor een huisinstalatie mag als hoogtste zekering waarde 16A wordt gebruikt als eind zekering voor normale groepen. 99.999% van alle huizen hebben dus geen eindezekreing hoger dan 16A
pi_35661013
Heb vandaag weer contact gehad met de elektro monteur die vertelde mij het volgende:

Zoals jullie nu inmiddel weten heb ik een 3 fase groep.

De kookplaat is echter een 2fase plaat.

Hij vertelde mij dat er een verschil is je hebt bv. 2x 230 en je hebt ook 2 fase er zit dus volgens hem wel degelijk verschil in.

Om de 2 fase kookplaat aan te sluiten op de 3 fase aansluiting is volgens hem het volgende voldoende.

Kijk in de perilex aansluiting waar de nul zit. (vaak rechtsbovenin)

Schroef vervolgens de stekker van de kookplaat open en verplaats de nuldraad naar boven zodat je 2x een nul aansluiting krijg. De 2fase plaat gaat dan via 1 nul retour wat dus gewoon kan.

Ik vroeg raakt de draad dan niet overbelast hij antwoorde nee want er zal nooit meer dan 16A door de nul terug gaan. Tevens vertelde die mij dat bij een 3fase aansluiting de nul soms niet gebruikt wordt was telefonisch moeilijk uit te leggen maar toch was het zo.

Kort maar kracht stekker opschroeven draad verplaatsen, stekker erin. Dit werkt aangezien hij meerdere keukens plaats en dergelijke en altijd netjes via norm werkt.
pi_35671751
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:03 schreef Ultralaser het volgende:
Heb vandaag weer contact gehad met de elektro monteur die vertelde mij het volgende:

Zoals jullie nu inmiddel weten heb ik een 3 fase groep.

De kookplaat is echter een 2fase plaat.

Hij vertelde mij dat er een verschil is je hebt bv. 2x 230 en je hebt ook 2 fase er zit dus volgens hem wel degelijk verschil in.
2 fase bestaat niet niet, althans als je een 3 fase hebt en er eentje van verbreekt (dan belast je daarna asymethisch wat voor grote vermogens en met grotere cosinus phi problematisch is) hoe je er 2 over, maar dat is geen 2 fase aansluiting.

Het voordeel van 3 fase tov 1 fase is dat het totaal opgenomen vermogen enorm vergroot wordt zonder het piek vermogen even redig te verhogen. En daarbij wordt het vermogen veel geleidelijker opgenomen, waardoor het net beter (schoner noemen we dit) beslast wordt , en een motor b.v. veel rustiger en stiller draait. Die pulsen die je links ziet hoor je. De motor krijgt steeds een grote duw om hem op snelheid te houden. Rechts bij 3 fase wordt hij continu aan geduwd waarbij de duw kracht een beetje varieerd.
quote:
Om de 2 fase kookplaat aan te sluiten op de 3 fase aansluiting is volgens hem het volgende voldoende.
Is dus altijd of 3 fase of zones verdeeld over 2 aansluitingen.

IN de grafiek rechts kun je zien dat als je iets aansluit op L1 en b.v. L2 er niet alleen een spanning t.o.v. nul (blauw) is maar ook tussen de fasen. Als je de kookplaat op 2 fasen aansluiten .p.v. 2 draden op 1 fase werkt de kookplaat niet op 230 V maar op 400V en 230V door elkaar. De elektronica die de zones aanstuurt (aan / uit en dimmen) krijgt nu opeens via een andere zone 400V terug als hij zijn eigen zone aanstuurt met 230V. De elektronica moet hier op gebouwd zijn. Dit staat dan ook op de handleiding. Iets van geschikt voor 3-fase / krachtstroom / sterkstroom. EN staat op het type plaatsje naast 230V mischien ook nog 400V 50hz vermeld.
quote:
Kijk in de perilex aansluiting waar de nul zit. (vaak rechtsbovenin)

Schroef vervolgens de stekker van de kookplaat open en verplaats de nuldraad naar boven zodat je 2x een nul aansluiting krijg. De 2fase plaat gaat dan via 1 nul retour wat dus gewoon kan.
Dit kan en mag dus niet zie NEN
quote:
Ik vroeg raakt de draad dan niet overbelast hij antwoorde nee want er zal nooit meer dan 16A door de nul terug gaan. Tevens vertelde die mij dat bij een 3fase aansluiting de nul soms niet gebruikt wordt was telefonisch moeilijk uit te leggen maar toch was het zo.
[/qoute]

Bij 3 fase aansluitingen heb je 2 type verbuikers die je in ster of in driehoek aansluit. Bij ster heb je een nul, bij direhoek niet. Een apparaat aangesloten als ster heeft 3 x 230V over zich staan, een driehoek aangesloten apparaat 3x 400V Zie bovenste 2 tekeningen

[quote]
Kort maar kracht stekker opschroeven draad verplaatsen, stekker erin. Dit werkt aangezien hij meerdere keukens plaats en dergelijke en altijd netjes via norm werkt.
Hoelang heeft de keuken gewerkt, is er ooit gekeken wat er na een paar jaar is gebeurt met de draden? Welke norm, wie controleerd dit? Loopt er een mannetje van het NEN achter hem aan om het te toetsen aan de NEN? Ik kan ook zeggen dat ik iets volgens een norm doe, dan hoeft dit nog niet zo te zijn. Mischien ken ik alleeen een verouderde versie van de norm, ben ik het vergeten hoe het echt zat, heb ik het mischien nooit goed begrepen, of zeg ik maar wat.

pi_35672290
ik wacht wel tot op de FP staat.

Huis afgebrand door onvakkundig plaatsen keuken
pi_35672623
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 11:31 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik wacht wel tot op de FP staat.

Huis afgebrand door onvakkundig plaatsen keuken
:-) Wat die instalateur wil doen is de kookplaat als 3 fase aansluiten. Mischien kan dat, ik heb ze nog niet gezien. @Sanger heeft zelfs de fabrikant gebeld omdat het niet in de handleiding stond. Die waren ook negatief of dat met hun kookplaat zou kunnen. Dus als zelfs de fabrikanten niet kunnen zeggen of de kookplaat daar tegen kan omdat het er niet voor gemaakt is....
  vrijdag 3 maart 2006 @ 11:49:52 #42
65960 sanger
pi_35672792
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 11:44 schreef tnimble het volgende:

[..]

:-) Wat die instalateur wil doen is de kookplaat als 3 fase aansluiten. Mischien kan dat, ik heb ze nog niet gezien. @Sanger heeft zelfs de fabrikant gebeld omdat het niet in de handleiding stond. Die waren ook negatief of dat met hun kookplaat zou kunnen. Dus als zelfs de fabrikanten niet kunnen zeggen of de kookplaat daar tegen kan omdat het er niet voor gemaakt is....
Wat Tnimble zegt klopt als een bus.

Ik heb diverse keren contact gehad met zowel leverancier als fabrikant van de (keramische) kookplaat. Ook ik heb een drie fase aansluiting. Alleen kon niemand mij zeggen of de kookplaat het aankon. Wat ze wel konden zeggen was dat het via een perilex WCD moest (dus 2xN en 2xF en 1xAarde).

Uiteindelijk hebben wij eieren voor ons geld gekozen en de groepenkast, door Tnimble, laten uitbreidden. Als zelfs de fabrikant niet kan zeggen of de kookplaat via krachtstroom belast kan worden dan maar veiligheid voor alles.

@Ultralaser; vraag eens na bij de fabrikant of de garantie intact blijft als je hem aansluit via je 3 fase aansluiting ipv de 2x 230 zoals geadviseerd. Mijn fabrikant en leverancier gaven geen garantie indien anders aangesloten dan in hun instructies (wat dus 2x 230 was).
pi_35674314
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 11:44 schreef tnimble het volgende:

[..]

mja, k houd t hier wel bij een gaskookplaat stukken voordeliger
  vrijdag 3 maart 2006 @ 13:00:10 #44
65960 sanger
pi_35675035
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 12:38 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

mja, k houd t hier wel bij een gaskookplaat stukken voordeliger
Ik persoonlijk vind een keramische net wat mooier staan. Tevens is het veel hygienischer. En makkelijker als je geen gasleiding in de keuken hebt.
pi_35699193
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 13:00 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik persoonlijk vind een keramische net wat mooier staan. Tevens is het veel hygienischer. En makkelijker als je geen gasleiding in de keuken hebt.
zit wat in maar k heb tenminste nog warmte als de stroom op is
  zaterdag 4 maart 2006 @ 11:21:29 #46
65960 sanger
pi_35704931
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 01:03 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

zit wat in maar k heb tenminste nog warmte als de stroom op is
Nee hoor want je CV stopt er dan mee
  Moderator zaterdag 4 maart 2006 @ 12:47:35 #47
92034 crew  Vonkenboer
pi_35707191
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 11:21 schreef sanger het volgende:

[..]

Daar hebben we dan weer gaskachels voor.
Wat betreft tnimble.

Hij heeft gewoon gelijk ik heb het opgezocht in de NEN1010 - Deel 5 - Keuze en installatie van elektrisch materiaal ; het mag dus niet
pi_35710719
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 12:47 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Daar hebben we dan weer gaskachels voor.
Wat betreft tnimble.

Hij heeft gewoon gelijk ik heb het opgezocht in de NEN1010 - Deel 5 - Keuze en installatie van elektrisch materiaal ; het mag dus niet
hm vroeg me nu net af.. bij kennisen in de schuur hebben we een krachtstroom aansluiting, en aangezien mn buurjoch en ik daar vaak wel eens veel troep aan zetten ( drivein spul )
leekt t ons een idee om die krachgroep te pakken,

alleen? mag ik een kabel pakken met 5 aders (hoeveel mm² moet ik dan?) aan 1kant een stekker die op de aansluiting past, en aan de andere kant een groepenkastje met 3x 16A zekering,
om zo 3 groepen van 220v te maken?
of ga ik dan vuurwerk van de nul leider maken? of hoe zit dat met een goede krachtgroep?
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 11:21 schreef sanger het volgende:

[..]

moe jij es op letten hoeveel warmte ik uit mn gasstel kan halen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')