abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 april 2008 @ 21:28:50 #101
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_57814081
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:56 schreef Grumpey het volgende:
Vooral op het punt van actuele kennis en manier van lesgeven inderdaad. Ik deed dan een onderzoeksstage zoals ik al aangaf maar heb ook een 'term' meegedaan met de cursussen. Deze waren vrij intensief, 1 supervisor per 4 studenten, veel dingen persoonlijk uitzoeken en vooral ook op de hoogte zijn van alle nieuwe ontwikkelingen. Heb wel veel herhaling gehad (had soortgelijke cursussen al in Nederland gehad) maar wat in 1 cursus zat was in Nederland gelijk aan ongeveer 3 verschillende vakken. Daarnaast viel het me op hoe snel de medestudenten de stof onder de knie hadden, dat was in Nederland wel anders.

Al met al moet je vooral denken aan sneller en intensiever. Niet inhoudelijk heel verschillend (behalve dan dat ze bij zowat elk college wel een keer zeggen dat het onderzoek ' aan het eind van de gang' is uitgevoerd ). Ohja, ze geven ook wel literatuur op bij het tentamen, maar zeggen ook dat je zelf maar erbij moet lezen omdat de vragen niet over literatuur specifiek gaan maar gewoon over het onderwerp --> je moet je het hele onderwerp eigen maken, eigen verantwoordelijkheid. Oh, en er zijn ook colleges op zaterdag, daar tegenover staat dan weer dat je aan eind van periode ook daadwerkelijk 4 weken vrij hebt. Studenten gaan dan vaak alleen in die perioden terug naar de ouders, en tijdens de terms zijn ze eigenlijk non-stop met studie of campusleven bezig. Je ziet ze dan ook niet heel veel buiten het centrumpje.
Erg leuk om te lezen, bedankt Klinkt erg goed, moet ik zeggen, gewoon eens echt vol gaan voor de wetenschap zonder beperkt te worden door de omstandigheden.

Wat me ook aanspreekt is dat ze, als ik het zo lees, veel meer ruimte geven voor je eigen ideeen en voor zelfontwikkeling zonder dat je in een voorgegoten systeem zit. Dat mis ik eerlijk gezegd bij de lessen die ik nu krijg (ik begrijp het wel daar niet van). Ik ga er dan maar vanuit dat het creatief zoeken naar oplossingen ook bij beoordelingen daadwerkelijk gewaardeerd wordt, ook al zit je er qua resultaat naast.

Wat ik bij sommige lessen die ik wel eens van bekende wetenschappers heb gemerkt is dat het feit dat iemand iets wetenschappelijk of in het vakgebied bereikt heeft, niet perse betekent dat deze persoon ook echt goed lesgeeft. Maar desondanks is het vet om te zo'n man/vrouw te bestuderen en om te kijken of je een beetje mee kunt komen...
Aan de andere kant betwijfel ik, als ik het zo lees, of ik qua snelheid mee zou kunnen komen, maar mss ga ik wel eens een summercourse volgen om dat te testen, dat is nog net te betalen...

Ik heb trouwens, uit interesse, eens de bekende wetenschappers (BW-ers) die je noemde eens gegoogled en moet zeggen dat je in een erg interessant vakgebied zit! (onderzoek aan de toch?)
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  donderdag 3 april 2008 @ 22:31:42 #102
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57816236
quote:
Op woensdag 2 april 2008 22:36 schreef Bananenman het volgende:

[..]

En, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Je hebt gewoon een Nederlands paspoort en gaat er geheel op eigen houtje heen zonder uitwisselingsprojecten met je huidige uni of wat dan ook?

Please elaborate.
Het valt nog wel mee, je meld je aan, dan moet je een hele hoop formulieren invullen, essays schrijven, etc., SAT-testen maken (toelatingstesten voor Amerikaanse universiteiten) en hele goede extracurriculars hebben. Over geld moet je je niet druk maken, mijn ouders verdienen boven modaal, maar door Harvard's financial aid programma voor elke toegelaten student is het goedkoper dan in Nederland studeren.
  donderdag 3 april 2008 @ 22:43:09 #103
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57816670
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:56 schreef Grumpey het volgende:
-verhaal-
Welke studie heb je in Nederland gedaan/doe je, en wat deed je in Engeland?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheďst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_57816830
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:31 schreef nickybol het volgende:

[..]

Het valt nog wel mee, je meld je aan, dan moet je een hele hoop formulieren invullen, essays schrijven, etc., SAT-testen maken (toelatingstesten voor Amerikaanse universiteiten) en hele goede extracurriculars hebben. Over geld moet je je niet druk maken, mijn ouders verdienen boven modaal, maar door Harvard's financial aid programma voor elke toegelaten student is het goedkoper dan in Nederland studeren.
Erg knap!

Wat heb je voor cijfers op het VWO gehaald dan en wat doe je allemaal voor extra dingen waardoor ze je hebben toegelaten, als ik vragen mag? PM mag ook, ben erg benieuwd
  donderdag 3 april 2008 @ 22:57:44 #105
10710 gday
propria cures
pi_57817117
Harvard klinkt altijd leuk natuurlijk, maar ik denk dat ik meer zou zien in hun buren: MIT.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  vrijdag 4 april 2008 @ 03:32:14 #106
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57821413
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:43 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Welke studie heb je in Nederland gedaan/doe je, en wat deed je in Engeland?
Bachelor Biologische Psychologie
Master Neuroscience
(en de master klinische neuropsychologie ernaast, welke ik deze maanden aan afronden ben)
inderdaad alles over de hersenen RobertoCarlos

In Engeland deed ik een onderzoeksstage, zie bovenstaande verhalen. Concreet hield het in dat ik hersenscans maakte bij autisten (kort door de bocht).
  vrijdag 4 april 2008 @ 03:33:23 #107
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57821414
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:57 schreef gday het volgende:
Harvard klinkt altijd leuk natuurlijk, maar ik denk dat ik meer zou zien in hun buren: MIT.
Dat ben ik met je eens, MIT klinkt mij ook aantrekkelijker in de oren dan Harvard persoonlijk. Maar goed, ze liggen niet heel ver van mekaar af
  vrijdag 4 april 2008 @ 03:53:40 #108
179752 TheChemeng
['ćbsin&#;] Ikea boy
pi_57821440
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:31 schreef nickybol het volgende:
Over geld moet je je niet druk maken, mijn ouders verdienen boven modaal, maar door Harvard's financial aid programma voor elke toegelaten student is het goedkoper dan in Nederland studeren.
Dat slaat dus helemaal nergens op

De fees voor internationale studenten zijn enorm (ja ze geven je wel een lening maar dat betekent niet dat je het niet betaalt).

Een MBA kost zo'n $ 77.000 per jaar MBA
Harvard Medical? zo'n $ 63.000 per jaar Medical

Of jou ouders betalen alles, of je lult gewoon enorm uit je nek
The Dutch are bastards and the French ten times worse.
Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
  vrijdag 4 april 2008 @ 10:56:23 #109
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57824528
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:28 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Erg leuk om te lezen, bedankt Klinkt erg goed, moet ik zeggen, gewoon eens echt vol gaan voor de wetenschap zonder beperkt te worden door de omstandigheden.

Wat me ook aanspreekt is dat ze, als ik het zo lees, veel meer ruimte geven voor je eigen ideeen en voor zelfontwikkeling zonder dat je in een voorgegoten systeem zit. Dat mis ik eerlijk gezegd bij de lessen die ik nu krijg (ik begrijp het wel daar niet van). Ik ga er dan maar vanuit dat het creatief zoeken naar oplossingen ook bij beoordelingen daadwerkelijk gewaardeerd wordt, ook al zit je er qua resultaat naast.

Wat ik bij sommige lessen die ik wel eens van bekende wetenschappers heb gemerkt is dat het feit dat iemand iets wetenschappelijk of in het vakgebied bereikt heeft, niet perse betekent dat deze persoon ook echt goed lesgeeft. Maar desondanks is het vet om te zo'n man/vrouw te bestuderen en om te kijken of je een beetje mee kunt komen...
Aan de andere kant betwijfel ik, als ik het zo lees, of ik qua snelheid mee zou kunnen komen, maar mss ga ik wel eens een summercourse volgen om dat te testen, dat is nog net te betalen...

Ik heb trouwens, uit interesse, eens de bekende wetenschappers (BW-ers) die je noemde eens gegoogled en moet zeggen dat je in een erg interessant vakgebied zit! (onderzoek aan de [ afbeelding ] toch?)
Een summercourse is altijd goede mogelijkheid. Maar zo enorm lastig is het niet om een onderzoeksstage te regelen denk ik, het voordeel is dat je dan ook persoonlijk contact met de profs en alle aio's etc. hebt waardoor je volgens mij ook veel meer leert. Daarnaast is het vrijwel gratis natuurlijk ivg summercourse of opleiding. Welke opleiding in Nederland doe je zelf overigens?
  vrijdag 4 april 2008 @ 14:10:56 #110
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57828878
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 03:53 schreef TheChemeng het volgende:

[..]

Dat slaat dus helemaal nergens op

De fees voor internationale studenten zijn enorm (ja ze geven je wel een lening maar dat betekent niet dat je het niet betaalt).

Een MBA kost zo'n $ 77.000 per jaar MBA
Harvard Medical? zo'n $ 63.000 per jaar Medical

Of jou ouders betalen alles, of je lult gewoon enorm uit je nek
Ik doe een undergraduate (bachelor dus), daarbij is het jaarlijkse collegeld, kamerhuur, etc. ongeveer 50.000 dollar. Het overgrote deel daarvan heb ik daarvan vergoed gekregen door Harvard door middel van een gift! Harvard gebruikt geen leningen meer voor zijn undergraduates, ik loop dus geen schulden op!
  vrijdag 4 april 2008 @ 14:11:32 #111
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57828892
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 03:33 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, MIT klinkt mij ook aantrekkelijker in de oren dan Harvard persoonlijk. Maar goed, ze liggen niet heel ver van mekaar af
Het leuke is dat je aan cross-registering mag doen met MIT!
  vrijdag 4 april 2008 @ 14:30:15 #112
179752 TheChemeng
['ćbsin&#;] Ikea boy
pi_57829263
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 14:10 schreef nickybol het volgende:
Ik doe een undergraduate (bachelor dus), daarbij is het jaarlijkse collegeld, kamerhuur, etc. ongeveer 50.000 dollar. Het overgrote deel daarvan heb ik daarvan vergoed gekregen door Harvard door middel van een gift! Harvard gebruikt geen leningen meer voor zijn undergraduates, ik loop dus geen schulden op!
Hoe is dat in godsnaam goedkoper dan studeren in Nederland?

Overigens is Harvard alleen interessant als je of een MBA doet, of Harvard Law of Harvard Medical en als je dan ook nog eens in Amerika gaat werken. Harvard is niks meer als een merk (daarom hebben ze ook de beste aardrijkskunde faculteit), in Amerika is het geweldig maar hebben ze zich uit de markt geplaatst (de alumni komen alleen nog maar aan de bak bij bedrijven als Goldman Sachs of als extreem dure consultants.

Wil je naar Harvard en wil je een echte meerwaarde dan moet je honderd procent zeker weten dat je in de top tien procent kunt afstuderen en dat je in Amerika aan de bak wilt. Ja een Harvard Law graduate kan in Amerika 150.000 als start salaris verwachten maar als je terug naar Nederland komt lachen ze je uit met je ton per jaar op je 23ste.

Harvard, MIT, Yale, etc. zijn echt alleen interessant om te netwerken of als je in de top van je klas kunt komen anders doe je er echt veel beter aan om een universiteit als de Erasmus te kiezen. Deze presteert op vergelijkbaar niveau (zie de rankings) en het kost je 1500 euro per jaar.
  vrijdag 4 april 2008 @ 15:06:02 #113
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57830011
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 14:30 schreef TheChemeng het volgende:

[..]

Hoe is dat in godsnaam goedkoper dan studeren in Nederland?
Doordat je kamerhuur bij het bedrag inzit, en ik het overgrote deel via een beurs krijg van Harvard. Stel je voor in Nederland ben je voor een kamer 3600 per jaar + 1500 collegeld + 1000 voor eten, etc. dan ben je toch al bijna aan het bedrag dat ik voor Harvard zelf moet betalen.
  vrijdag 4 april 2008 @ 15:07:17 #114
57586 Bananenman
-----------
pi_57830038
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:47 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Erg knap!

Wat heb je voor cijfers op het VWO gehaald dan en wat doe je allemaal voor extra dingen waardoor ze je hebben toegelaten, als ik vragen mag? PM mag ook, ben erg benieuwd
  vrijdag 4 april 2008 @ 16:52:17 #115
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57832055
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 14:30 schreef TheChemeng het volgende:
Overigens is Harvard alleen interessant als je of een MBA doet, of Harvard Law of Harvard Medical en als je dan ook nog eens in Amerika gaat werken. Harvard is niks meer als een merk (daarom hebben ze ook de beste aardrijkskunde faculteit), in Amerika is het geweldig maar hebben ze zich uit de markt geplaatst (de alumni komen alleen nog maar aan de bak bij bedrijven als Goldman Sachs of als extreem dure consultants.
Op Harvard lijkt me het niveau toch een tikkie hoger dan op Nederlandse universiteiten. Harvard heeft sowieso een groter budget dan alle Nederlandse uni's bij elkaar, daardoor kunnen ze meer onderzoek doen. Prestige trekt ook talent aan, goede docenten en professoren dus. Dat lijkt me wel waardevol als je een carriere als academicus ambieert, regardless in wat voor vakgebied.
pi_57832586
Volgens mij wordt er fout gedacht als je denk in niveau - immers staat undergraduate gewoon voor undergraduate en niet undergraduate en undergraduate+.

De 'pro' van top scholen als Harvard is dat ze (door hun research enzo) betere, nieuwere, up-to-date theorie en manieren van studeren hebben. Alsmede super professoren die weten wat hun stof is.
  zaterdag 5 april 2008 @ 13:32:09 #117
124676 RobertoCarlos
pi_57848368
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 10:56 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Een summercourse is altijd goede mogelijkheid. Maar zo enorm lastig is het niet om een onderzoeksstage te regelen denk ik, het voordeel is dat je dan ook persoonlijk contact met de profs en alle aio's etc. hebt waardoor je volgens mij ook veel meer leert. Daarnaast is het vrijwel gratis natuurlijk ivg summercourse of opleiding. Welke opleiding in Nederland doe je zelf overigens?
Ik doe de master politcologie in Leiden en ik ga waarschijnlijk in september met rechten beginnen, voor erbij
In Leiden zijn ze vrij aktief qua uitwisseling, maar meestal is dat (voor zover ik weet) bij 'gewonere' universiteiten (natuurlijk moet je ergens beginnen, maar in dit topic gaat het over de bekende uni's). En of je zo makkelijk voor een onderzoeksstage binnenkomt bij de Oxfords, Cambridges etc, vraag ik me af. Anders zou iedereen dat wel doen....
Maar idd is een onderzoeksstage veel interessanter dan een losse course, waar je alles toch meer van buiten ziet. Het is te proberen natuurlijk.

Maar ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat het op dit moment voor mj helaas sowieso toch niet mogelijk is om een langere periode in het buitenland te zitten (helaas een beetje cryptisch, maar het blijft internet natuurlijk.. .....).

Desalniettemin ga ik toch nog eens een keer zoiets proberen, want mijn voorliefde voor de wetenschap en leergierigheid blijft maar wroeten, gek word ik ervan.

[ Bericht 0% gewijzigd door RobertoCarlos op 05-04-2008 14:01:04 ]
  maandag 7 april 2008 @ 04:00:36 #118
179752 TheChemeng
['ćbsin&#;] Ikea boy
pi_57882376
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 15:06 schreef nickybol het volgende:
Doordat je kamerhuur bij het bedrag inzit, en ik het overgrote deel via een beurs krijg van Harvard. Stel je voor in Nederland ben je voor een kamer 3600 per jaar + 1500 collegeld + 1000 voor eten, etc. dan ben je toch al bijna aan het bedrag dat ik voor Harvard zelf moet betalen.
Dat is ervan uitgaan dat ze je een full scholarship geven voor je gehele studie, en zover ik het had begrepen worden die nu ook niet zo een-twee uitgedeeld aan iedere student die zich aanmeldt voor een studie, vooral niet als je uit het buitenland komt.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat het academische niveau van een Harvard, Cambridge, Yale, etc. hoger ligt dan de gemiddelde Nederlandse universiteit. Maar zoals ik ook aal aangaf betaal je er wel voor. Bij yale mag je namelijk ook de volle mep betalen om een onderzoekstage te mogen doen. En dan kun je, je inderdaad afvragen of Harvard wel een studieschuld van meer dan een ton waard is.
  maandag 7 april 2008 @ 07:32:45 #119
124676 RobertoCarlos
pi_57882636
quote:
Op maandag 7 april 2008 04:00 schreef TheChemeng het volgende:

[..]
En dan kun je, je inderdaad afvragen of Harvard wel een studieschuld van meer dan een ton waard is.
Het zou me zelfs niets verbazen als je juist door Harvard op je cv in het algemeen moeielijker aan de bak komt, omdat werkgevers denken dat je te hoog opgeleid bent. En dat je je wel snel zult vervelen in de baan.
  maandag 7 april 2008 @ 18:36:20 #120
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57893768
quote:
Op maandag 7 april 2008 04:00 schreef TheChemeng het volgende:

[..]

Dat is ervan uitgaan dat ze je een full scholarship geven voor je gehele studie, en zover ik het had begrepen worden die nu ook niet zo een-twee uitgedeeld aan iedere student die zich aanmeldt voor een studie, vooral niet als je uit het buitenland komt.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat het academische niveau van een Harvard, Cambridge, Yale, etc. hoger ligt dan de gemiddelde Nederlandse universiteit. Maar zoals ik ook aal aangaf betaal je er wel voor. Bij yale mag je namelijk ook de volle mep betalen om een onderzoekstage te mogen doen. En dan kun je, je inderdaad afvragen of Harvard wel een studieschuld van meer dan een ton waard is.
Harvard geeft alle benodigde financiele hulp aan elke toegelaten student, of je nou buitenlander bent of niet, het maakt niet. Harvard heeft geen limiet op welke financiele hulp dan ook, ze betalen alles wat je niet zelf kunnen betalen, en leningen maken geen deel uit van hun hulppakket. Na Harvard heb je 0,0 euro schuld als je het goed doet. Hierbij praat ik wel alleen over de undergraduate component van harvard, de bachelor dus, ik weet niet hoe het bij de graduate schools zit.
  maandag 7 april 2008 @ 18:40:14 #121
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57893846
Quote uit de toelatingsbrief:
quote:
We have a longstanding commitment to meet the financial needs of our admitted students. No limit has been set on the financial resources devoted to making the College fully accessible to all students of promise, and we have a firm policy of making supportive offers of need-based financial aid.
Om het even in perspectief te plaatsen: een kwart van de toegelaten student heeft ouders die minder verdienen dan $60000 en krijgt dus een beurs die niet alleen collegegeld en room and board vergoedt, maar alles tot aan vliegtickets en zorgverzekering aan toe.
pi_57893986
Tsja, wie wil daar nou niet studeren? Ik heb er wel eens een dagje rondgelopen en gastcolleges gevolgd en dat was een hele leuke ervaring. Maarja, als je al binnen komt zul je wel keihard moeten werken, dat gaat echt niet zoals het studentenleven op de gemiddelde NL universiteit.

Ik heb toen ook begrepen dat Harvard niet alleen voor de rijken is, in tegendeel. Er is echt ontzettend veel steun voor die studenten vanuit de universiteit zelf, en dan zijn er nog eens een hoop andere instanties die hulp kunnen bieden. Geaccepteerd worden is inderdaad heel moeilijk, maar dat gaat alleen om de juiste mentaliteit en academische kwaliteiten, niet om het geld.
  maandag 7 april 2008 @ 22:00:39 #123
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57898330
quote:
Op maandag 7 april 2008 18:47 schreef Evil_Jur het volgende:
Maarja, als je al binnen komt zul je wel keihard moeten werken, dat gaat echt niet zoals het studentenleven op de gemiddelde NL universiteit.
...Misschien de voornaamste reden dat Amerika voorop loopt in de wetenschap? In Nederland wordt de student lui gehouden.

Is het trouwens in Amerika niet gebruikelijk dat alumni geld doneren aan hun alma mater?
  dinsdag 8 april 2008 @ 04:44:43 #124
179752 TheChemeng
['ćbsin&#;] Ikea boy
pi_57903075
quote:
Op maandag 7 april 2008 18:36 schreef nickybol het volgende:
Harvard geeft alle benodigde financiele hulp aan elke toegelaten student, of je nou buitenlander bent of niet, het maakt niet. Harvard heeft geen limiet op welke financiele hulp dan ook, ze betalen alles wat je niet zelf kunnen betalen, en leningen maken geen deel uit van hun hulppakket. Na Harvard heb je 0,0 euro schuld als je het goed doet. Hierbij praat ik wel alleen over de undergraduate component van harvard, de bachelor dus, ik weet niet hoe het bij de graduate schools zit.
Dat stel jij volgens mij heel wat rooskleuriger voor als dat de realiteit is. Ik weet namelijk honderd procent zeker dat sowieso bij Law en de graduate school echt het overgrote deel een enorme studieschuld heeft. Op zich niet zo'n probleem als je de gemiddelde salarissen ziet maar het is echt niet zo dat je het allemaal cadeau krijgt.

Overigens is de gemiddelde scholarship aan Harvard 26,500 wat nog een behoorlijk gat overlaat als je de fees ziet.
  dinsdag 8 april 2008 @ 08:02:09 #125
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57903486
Zoals ik al zei, ik praatte alleen over Harvard College, dus niet over graduate schools zoals Harvard Law School en Harvard Business School, waar je naar toe gaat na 4 jaar college. De gemiddelde scolarship dit jaar op Harvard College is trouwens $40.000
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')