Uhm dat zeg ik toch ook?quote:Op zaterdag 27 november 2010 21:33 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Niet bepaald. Er wordt verwacht dat je echt wat carriere op bouwt in die paar jaar. Met een "gewoon" baantje kom je weinig goeie MBAs binnen, die procedure focust enorm op wat je tot dan hebt bereikt.
Iemand?quote:Op vrijdag 26 november 2010 19:58 schreef Jeroentk het volgende:
Hoe zit het met je cijfers als je naar een universiteit in de VS of Engeland wilt? Gezien we op bijvoorbeeld mijn school alle examens in het 6e leerjaar (VWO) stoppen en de cijfers tussendoor dus niet direct uitmaken voor je eindexamen. Daardoor heb je dus nog eigenlijk helemaal geen geldige cijfers als je je aanmelding instuurt.. Hoe werkt dat? Stuur je dan gewoon niets op en maak je gewoon de SAT/ACT?
Mijn ervaring met aanmelding in de UK was dat je je voorlopige cijfers van 6VWO opstuurde, samen met de TOEFL scores. Vervolgens wordt er een beslissing gemaakt of je wel of niet voorlopig toegelaten wordt. Voorlopig betekent: zij verwachten dat je die en die cijfers haalt op je eindexamen (dit geven zij dan aan!). Het ligt er natuurlijk aan welke University je kiest, maar vaak verwachten ze vooral hoge cijfers op het gebied dat je gaat studeren, en de rest moet gewoon rond de 7 liggen.quote:
Cijfers van 3vwo zijn niet belangrijk. Als het goed is weet je je gemiddelde van je schoolexamens tot het moment van opsturen (oktober). Dit is dan dus het gemiddelde van (in mijn geval) eind 4vwo, 5vwo en begin 6vwo. Dit ga je dan opsturen. Als je je cijfers van 5vwo gaat opsturen, en die slechter of beter zijn dan wat je gemiddeld staat (door cijfers uit 4vwo, 6vwo) kan je de application board een verkeerd beeld geven van hoe je ervoor staat. Ik had dus gewoon mijn gemiddeldes tot dan toe voor mijn SE's opgestuurd. :-)quote:Op dinsdag 30 november 2010 21:42 schreef Jeroentk het volgende:
Oke, maar als je bijvoorbeeld je vroeg aanmeldt bij een college/university, stuur je soms al in oktober je application form in. Zijn je cijfers van (3,) 4 en 5VWO dan niet belangrijker dan die enkele maand(en) in 6VWO?
Grote universiteiten die veel internationale studenten aannemen, zoals Harvard, zullen wel de moeite nemen om uit te zoeken wat je prestaties zijn.quote:Op woensdag 1 december 2010 14:28 schreef Jeroentk het volgende:
Helaas heb ik geen schoolexamens: op mijn school doen we gewoon in 6VWO alle (dus ook mondelinge) examens. Hierdoor heb ik geen 'echte' cijfers als ik mijn aanmelding instuur. Verder heb ik inderdaad eens naar de SAT Math gekeken en het was echt om te huilen ..
Verder hebben, geloof ik, de Engelse (top)universiteiten wel een redelijk idee van wat het VWO nu inhoudt, maar de Amerikaanse niet echt. Is dat waar?
Je zou verwachten dat de grotere Engelse universiteiten een idee hebben wat het VWO inhoudt, maar je moet helaas ervan uitgaan dat ze raar gaan opkijken als jij een 6 of een lage 7 op je cijferlijst hebt (mijn ervaring). Dit betekent natuurlijk niet dat je geen kans hebt, zolang je motivatiebrief en je extracurriculars maar goed zijnquote:Op woensdag 1 december 2010 14:28 schreef Jeroentk het volgende:
Helaas heb ik geen schoolexamens: op mijn school doen we gewoon in 6VWO alle (dus ook mondelinge) examens. Hierdoor heb ik geen 'echte' cijfers als ik mijn aanmelding instuur. Verder heb ik inderdaad eens naar de SAT Math gekeken en het was echt om te huilen ..
Verder hebben, geloof ik, de Engelse (top)universiteiten wel een redelijk idee van wat het VWO nu inhoudt, maar de Amerikaanse niet echt. Is dat waar?
Moderator op FOK! doet het altijd wel goed.quote:Op donderdag 2 december 2010 15:06 schreef draaier89 het volgende:
Iemand wat voorbeelden van 'goede' extracurriculars?
In Nederland kennen we dat wat minder, maar vrijwilligerswerk, reis via school naar afrika, voor de schoolkrant schrijven, leerlingenraad, medezeggenschapsraad, als je goed in sport bent: sport, meedoen aan regionale/landelijke competities, Model UN(ook via je school), bijles geven, noem het maar op...quote:Op donderdag 2 december 2010 15:06 schreef draaier89 het volgende:
Iemand wat voorbeelden van 'goede' extracurriculars?
Zou niet echt weten wat ik zou kunnen doen, vandaar dat ik het vroeg. Speel op het moment voetbal en gitaar, voetbal eerste klasse en gitaar een aantal keer hoog geëindigd in de klassen, maar verder dus niets op nationaal niveau, of speciale extracurriculars. Ben trouwens niet van plan om naar Harvard te gaan. Het doel is LSE, maar hier loopt geen topic over.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:50 schreef Kaas- het volgende:
Extracurriculars zijn cool en het is terecht dat men er waarde aan hecht aangezien je er ook echt erg veel van kan leren. Maar zorg alsjeblieft wel dat je naast je school zaken gaat ondernemen die je daadwerkelijk leuk/leerzaam lijken en die iets over jouw persoonlijkheid zeggen. Zie wel eens om me heen dat studenten bepaalde zaken doen omdat ze denken dat er een soort "standaardpad" is, terwijl dat helemaal niet zo is. Er zijn echt duizenden zaken die je kunt ondernemen en die daarnaast zelfs tof zijn en iets over jou zeggen.
vrijwilligerswerk, studenten/docenten begeleidenquote:Op vrijdag 3 december 2010 14:01 schreef draaier89 het volgende:
[..]
Zou niet echt weten wat ik zou kunnen doen, vandaar dat ik het vroeg. Speel op het moment voetbal en gitaar, voetbal eerste klasse en gitaar een aantal keer hoog geëindigd in de klassen, maar verder dus niets op nationaal niveau, of speciale extracurriculars. Ben trouwens niet van plan om naar Harvard te gaan. Het doel is LSE, maar hier loopt geen topic over.
Ben van plan volgend jaar les te geven en te stoppen met training geven aan de jeugd van de voetbalclub, maar dat was al het plan. Zou beleggen in een competitie ook al 'goede' nevenactiviteit worden gezien?quote:Op vrijdag 3 december 2010 14:17 schreef Zith het volgende:
[..]
vrijwilligerswerk, studenten/docenten begeleiden
Harvard stuurt slechts 8 % (of tegenwoordig zelfs minder) van alle aanmeldingen een acceptatie brief. De rest krijgt een standaard afwijzingsbrief, maar hieruit kun je niet afleiden hoe dicht je bij selectie zat. Misschien is hij wel in een van de laatste rondes afgevallen.quote:Op vrijdag 3 december 2010 20:28 schreef leysha het volgende:
Vriendje van mij heeft Harvard geprobeerd - nagenoeg perfecte SATs (95 percentiel en hoger voor alle tests), instrument op conservatorium niveau, buitenlandervaring in de vorm van een uitwisseling van een jaar. Geen schijn van kans.
Dit klopt inderdaad. Je zult een Nederlandse docent moeten vinden die die typische Amerikaanse toon een beetje kent en hierin mee gaat.quote:'t Ligt volgens mij ook heel erg aan de rankings die je opgeeft (je moet altijd aangeven bij de beste hoeveel je zit) en de letters of recommendation - docenten hier in NL hebben toch de neiging wat terughoudend te zijn terwijl in Amerika erg een cultuur heerst van superlatieven.
Wat betreft UCs klopt. Ik had het niet verwacht, maar mensen werken hier, wat schijnt, véél harder dan de gemiddelde student. Ik maak geregeld weken van meer dan 60 uur per week, en RAers doen het goed op master programmas. Oud-studenten en bekenden zeggen vaak dat Oxford, Harvard etc vooral de brand-name hebben die RA niet heeft, maar dat het niveau net zo hoog ligt. Je studeert hier echt tijdens de semesters, maar tijdens de 4.5 maand van vakantie doe je uiteraard andere dingenquote:Op zaterdag 27 november 2010 13:00 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe dat voor de MBA's zit, maar bij veel andere graduate studies daar moet je vaak een vrij gevarieerd vakkenpakket hebben gehad met een minimumhoeveelheid Engels, literatuur, wiskunde etc. Als je in de VS arts wilt worden moet je bij je undergraduate een jaar calculus, veel Engels en andere dingen hebben gevolgd, zonder dat je per se heel veel medisch geörienteerde vakken nodig hebt om te starten met je Medical School. De beste aansluiting op een graduate school aan Harvard die je in Nederland kunt volgen is een van de University Colleges (Utrecht, Amsterdam, Middelburg, Maastricht) die voor de bachelor precies dezelfde insteek hebben als de undergraduate-opleidingen in de VS.
Het kan zijn dat de didactische kwaliteiten van de docenten hetzelfde zijn of zelfs beter op een City of State university. Echter, op een Ivy League university zal je docent meestal iemand zijn die z'n sporen heeft verdiend in z'n vakgebied. Bij zo'n docent kun je veel dieper doorvragen en hij/zij is ook beter in staat om aan te geven welke theorieen echt belangrijk zijn en in welke richting het vakgebied zich begeeft.quote:Op zondag 5 december 2010 01:02 schreef Dale. het volgende:
Mensen die geilen op "bekende" universiteitenterwijl de universiteit om de hoek vaak beter is (op gebied van onderwijs).
Mixed.quote:Op maandag 13 februari 2006 23:02 schreef Billy_Mack het volgende:
Zelf lijkt het mij erg gaaf om er eens een halfjaar te studeren, puur om de sfeer te proeven en om mezelf te ontplooienHeeft iemand ervaring met deze universiteit? Wat zijn de verhalen die jullie er over horen? Lijkt het jullie wat?
Bring it on!
![]()
Dat vond ik een flauwe opmerking van hem. Van de mensen die hier vragen stellen, heb ik geen aanwijzing dat dit een rol zou spelen. Als je alleen op de naam geilt, dan val je trouwens vanzelf door de mand tijdens de selectieprocedure.quote:Op zondag 5 december 2010 10:21 schreef Drive-r het volgende:
Jaco, hij doelde ook voornamelijk op Nederlanders die er 'op geilen', omdat die al relatief goede opleiding in Nederland kunnen krijgen.
Dat was het ook, maar ik gaf enkel aan het er deels mee eens te zijn.quote:Op zondag 5 december 2010 12:14 schreef jaco het volgende:
[..]
Dat vond ik een flauwe opmerking van hem. Van de mensen die hier vragen stellen, heb ik geen aanwijzing dat dit een rol zou spelen. Als je alleen op de naam geilt, dan val je trouwens vanzelf door de mand tijdens de selectieprocedure.
Hij stelt dat er geen zuivere reden is om naar een universiteit als Harvard te gaan, los van het onderzoek/budget argument. Ik gaf aan dat er -ook voor nederlanders- wel degelijk een aantal redenen bestaat, zoals de docenten (om een andere reden dan hun lesgevende kwaliteit), de mede-studenten en de academische sfeer.
Toen ik er rondliep kreeg ik gelijk zin om er te gaan studeren. Zelfs de meest luie studenten kregen dat gevoel.quote:Op zondag 5 december 2010 12:34 schreef Haushofer het volgende:
Ik ga er waarschijnlijk volgend jaar april een kijkje nemen, ben erg benieuwd. Wel als toerist, overigens LP
Die drive mist hier in NL wel es, inderdaad. Ik kan er niet precies de vinger op leggen waar dat nou exact aan ligt. Voor een deel zal het het onderwijssysteem zijnquote:Op zondag 5 december 2010 12:39 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Toen ik er rondliep kreeg ik gelijk zin om er te gaan studeren. Zelfs de meest luie studenten kregen dat gevoel.
Fair comment. Ik weet alleen niet echt hoe die university college's in Nederland het gaan doen. Ik denk niet dat het fair is om te zeggen dat het niveau daar vergelijkbaar is met Harvard, etc... Een universiteit is meer dan goeie docenten en een gebouw, daar komt meer bij kijken. Neem dit alsjeblieft niet persoonlijk op, maar tot nu toe ben ik nog geen een keer onder de indruk geweest van je klasgenoten op sollicitaties. Ja, ze zijn meer gedreven dan de meeste Nederlandse studenten en kiezen dus deze richting in hun onderwijs. Maar wat je nog mist in Nederland is selectie.quote:Op zondag 5 december 2010 13:32 schreef Hawkery het volgende:
Ik denk dat jij in een heel andere cultuur hebt gestudeerd Drive-R. Lid van een studentencorps, aan een universiteit met een gemiddelde duur van 7.2 jaar per studie, per afstudeerder. TU Delft moedigt het dan ook aan om extra-curriculaire dingen, speciale projecten etc. te doen. Nu we nog even op dit onderwerp zijn wil ik graag zeggen dat de nieuwe plannen van dit kabinet deze structuur helemaal zouden verpesten. De TU Delft heeft al aangegeven dat ze van plan zijn het niveau drastisch te verlagen als deze regeling er doorheen komt; doei mooi BETA onderwijs in NL.
Op Harvard, Oxford, en mijn eigen Roosevelt Academy ligt dit anders wat betreft studieduur en verwachtingen. Er word verwacht dat je in de nominale tijd afstudeert. Het grootste probleem hiermee is altijd die afweging; cijfers behalen tegen het genieten en het leren. Voor je passievakken gaan ze vaak samen, genieten van het vak en daardoor haal je ook goede cijfers. Maar dat zal niet voor alle vakken gelden en dan is het gewoon performen om je GPA hoog te houden. En het feit is, zij die zeggen; geniet alleen, hebben vaak een lager GPA en beperktere mogelijkheden. Dat is eenmaal het resultaat in een wereld die gericht is op harde cijfers en feiten dan context. Nou moet ik wel zeggen dat je op de universiteiten met de VS veel kan laten zien met je extra-currics en motivatiebrieven.
Met dit soort dingen is generaliseren ook een enorm probleem. Mensen die richting finance (en ook IBs gaan) hebben toch vaak een doel voor ogen en to a certain extent, a certain personality. Dit GPA (cijfer-) gerichte studeren komt ook doordat je op een bepaalde plateau (of klasse) wilt komen. Roosevelt Academy (en ook University College Utrecht) staat zowat gelijk in niveau als Oxford, Cambridge, Harvard, Ivy etc. Alleen hebben die (relatief nieuwe universiteiten) nog niet de reputatie die ze verdienen doordat studenten nog maar net begonnen zijn om een naam te maken in de wereld. Ik wil, persoonlijk, dolgraag tussen mijn 2e en 3e jaar ervaring opdoen middels een internship binnen een Investment Bank, om te kijken of het nou echt iets voor mij is. Ik zou graag ook een MBA op Harvard doen. It's all about the 'special feeling' and the brand image. Het uiteindelijke gedachten achter dit alles is natuurlijk wel het meeste uit jezelf halen, voor zover jij dat ziet.
Maargoed, op dit moment geniet ik enorm van mijn tijd op RA, al moeten we wel heel hard werken. Ik heb hiervoor een jaartje gestudeerd aan een 'normale universiteit' (studie economie) wat een enorm contrast geeft. Het was dan ook totaal niet interessant en uitdagend. Genieten, vooral van de ambitieuze professors en hun vakken, lekker extra-currics doen zodat je weken in de 70-80 uur lopen, en dan in de vakantie je rust pakken.
Snap zulke opmerkingen eerlijk gezegd nooit. Het beeld wat jij en andere daar van nog steeds hebben vind ik incorrect. Ik ben zelf Lid, doe twee studies (Werktuigbouwkunde en Rechten), rond ze beide nominaal af, en doe veel nevenactiviteiten. Ik denk dat bij het Corps juist enorm veel mensen met ambitie zitten. Tuurlijk, brallende ballen met drie polo's over elkaar heen zul je er ook vinden, maar het gros streeft hetzelfde doel na als jou alleen wensen zij dat op een andere manier in te bereiken.quote:Op zondag 5 december 2010 13:32 schreef Hawkery het volgende:
Ik denk dat jij in een heel andere cultuur hebt gestudeerd Drive-R. Lid van een studentencorps, aan een universiteit met een gemiddelde duur van 7.2 jaar per studie, per afstudeerder. TU Delft moedigt het dan ook aan om extra-curriculaire dingen, speciale projecten etc. te doen. Nu we nog even op dit onderwerp zijn wil ik graag zeggen dat de nieuwe plannen van dit kabinet deze structuur helemaal zouden verpesten. De TU Delft heeft al aangegeven dat ze van plan zijn het niveau drastisch te verlagen als deze regeling er doorheen komt; doei mooi BETA onderwijs in NL.
Op Harvard, Oxford, en mijn eigen Roosevelt Academy ligt dit anders wat betreft studieduur en verwachtingen. Er word verwacht dat je in de nominale tijd afstudeert. Het grootste probleem hiermee is altijd die afweging; cijfers behalen tegen het genieten en het leren. Voor je passievakken gaan ze vaak samen, genieten van het vak en daardoor haal je ook goede cijfers. Maar dat zal niet voor alle vakken gelden en dan is het gewoon performen om je GPA hoog te houden. En het feit is, zij die zeggen; geniet alleen, hebben vaak een lager GPA en beperktere mogelijkheden. Dat is eenmaal het resultaat in een wereld die gericht is op harde cijfers en feiten dan context. Nou moet ik wel zeggen dat je op de universiteiten met de VS veel kan laten zien met je extra-currics en motivatiebrieven.
Met dit soort dingen is generaliseren ook een enorm probleem. Mensen die richting finance (en ook IBs gaan) hebben toch vaak een doel voor ogen en to a certain extent, a certain personality. Dit GPA (cijfer-) gerichte studeren komt ook doordat je op een bepaalde plateau (of klasse) wilt komen. Roosevelt Academy (en ook University College Utrecht) staat zowat gelijk in niveau als Oxford, Cambridge, Harvard, Ivy etc. Alleen hebben die (relatief nieuwe universiteiten) nog niet de reputatie die ze verdienen doordat studenten nog maar net begonnen zijn om een naam te maken in de wereld. Ik wil, persoonlijk, dolgraag tussen mijn 2e en 3e jaar ervaring opdoen middels een internship binnen een Investment Bank, om te kijken of het nou echt iets voor mij is. Ik zou graag ook een MBA op Harvard doen. It's all about the 'special feeling' and the brand image. Het uiteindelijke gedachten achter dit alles is natuurlijk wel het meeste uit jezelf halen, voor zover jij dat ziet.
Maargoed, op dit moment geniet ik enorm van mijn tijd op RA, al moeten we wel heel hard werken. Ik heb hiervoor een jaartje gestudeerd aan een 'normale universiteit' (studie economie) wat een enorm contrast geeft. Het was dan ook totaal niet interessant en uitdagend. Genieten, vooral van de ambitieuze professors en hun vakken, lekker extra-currics doen zodat je weken in de 70-80 uur lopen, en dan in de vakantie je rust pakken.
Tuurlijk zal het, vanwege de grote inkomst en cultuur verschillende wbt universiteiten in Nederland en Amerika wat verschil hebben. Maar als selectie echt de belangrijkste factor is, waar komen de zogenaamde 'talent' studenten dan naartoe wanneer ze voor hun bachelor nog niet de kans hebben om naar het buitenland te vertrekken? Qua selectie in het geheel genomen ben ik het met je eens, 8% Harvard tegen 40% RA en ongeveer 25% UCU is een groot verschil. Waar ik het over had waren bekenden van de twee universiteiten en oud-studenten, die aangaven dat het niveau vrijwel gelijk is op de twee universiteiten. Hoe komen ze hier dan aan?quote:Op zondag 5 december 2010 14:12 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Fair comment. Ik weet alleen niet echt hoe die university college's in Nederland het gaan doen. Ik denk niet dat het fair is om te zeggen dat het niveau daar vergelijkbaar is met Harvard, etc... Een universiteit is meer dan goeie docenten en een gebouw, daar komt meer bij kijken. Neem dit alsjeblieft niet persoonlijk op, maar tot nu toe ben ik nog geen een keer onder de indruk geweest van je klasgenoten op sollicitaties. Ja, ze zijn meer gedreven dan de meeste Nederlandse studenten en kiezen dus deze richting in hun onderwijs. Maar wat je nog mist in Nederland is selectie.
Harvard heeft het voordeel dat ze de top kunnen kiezen, omdat iedereen zich aan meldt. Laten we eerlijk zijn, die university college's moeten het maar hebben van wie zich aan meldt en een beetje selectie. Dus zie ik daar mensen vandaan komen met een goeie drive, wat zeker een pluspunt is. Helaas zijn vaak simpelweg nog niet van het niveau dat we nodig hebben.
Ik denk niet dat hij het zo bedoelt. Hij geeft enkel aan dat je er in Nederland meer aandacht is voor brede ontwikkeling, en geeft wat illustraties daarvan. En hij heeft gelijk, in Nederland is het prima om een studentenleven te hebben met meer sociale activiteiten, cultuur, etc...quote:Op zondag 5 december 2010 14:59 schreef amenhörrudu het volgende:
[..]
Snap zulke opmerkingen eerlijk gezegd nooit. Het beeld wat jij en andere daar van nog steeds hebben vind ik incorrect. Ik ben zelf Lid, doe twee studies (Werktuigbouwkunde en Rechten), rond ze beide nominaal af, en doe veel nevenactiviteiten. Ik denk dat bij het Corps juist enorm veel mensen met ambitie zitten. Tuurlijk, brallende ballen met drie polo's over elkaar heen zul je er ook vinden, maar het gros streeft hetzelfde doel na als jou alleen wensen zij dat op een andere manier in te bereiken.
gr.
Uhh sorry, waar heb je het over? Ik heb nooit over lid zijn gesproken, enkel DriveR's persoonlijke historie en dat hij in een andere cultuur heeft gestudeerd en daardoor een andere visie heeft. Sterker nog, studeerde ik niet aan Roosevelt, dan was ik zelf lid geworden bij het Corps.quote:Op zondag 5 december 2010 14:59 schreef amenhörrudu het volgende:
[..]
Snap zulke opmerkingen eerlijk gezegd nooit. Het beeld wat jij en andere daar van nog steeds hebben vind ik incorrect. Ik ben zelf Lid, doe twee studies (Werktuigbouwkunde en Rechten), rond ze beide nominaal af, en doe veel nevenactiviteiten. Ik denk dat bij het Corps juist enorm veel mensen met ambitie zitten. Tuurlijk, brallende ballen met drie polo's over elkaar heen zul je er ook vinden, maar het gros streeft hetzelfde doel na als jou alleen wensen zij dat op een andere manier in te bereiken.
gr.
Dat was de gedachte erachterquote:Op zondag 5 december 2010 15:02 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik denk niet dat hij het zo bedoelt. Hij geeft enkel aan dat je er in Nederland meer aandacht is voor brede ontwikkeling, en geeft wat illustraties daarvan. En hij heeft gelijk, in Nederland is het prima om een studentenleven te hebben met meer sociale activiteiten, cultuur, etc...
Ik constateer inderdaad dat ik het compleet verkeerd geïnterpreteerd heb. Mijn nederige excuses.quote:Op zondag 5 december 2010 15:03 schreef Hawkery het volgende:
[..]
Uhh sorry, waar heb je het over? Ik heb nooit over lid zijn gesproken, enkel DriveR's persoonlijke historie en het feit dat hij in een andere cultuur heeft gestuurd en daardoor een andere visie heeft. Sterker nog, studeerde ik niet aan Roosevelt, dan was ik zelf lid geworden bij het Corps.
Talenten vind je in Nederland overal, daarom selecteren mensen in Nederland ook zo breed. Mensen zijn in Nederland minder geneigd voor een bepaalde universiteit te kiezen op basis van "naam", maar kiezen eerder voor hun eigen interesse. Dus je moet inderdaad harder zoeken dan in veel andere landen. En het selectie verschil tussen Harvard en UCU lijkt me nog wel iets groter dan dat, dat begrijp je hopelijk zelf ook wel (vergelijk even het aantal inwoners US met Ivy League studenten en datzelfde in NL). Daarbij krijg je in Nederland niet zozeer de top studenten op je stoep, die trekken volgens mij nog niet echt naar UCU ofzo, die gaan veelal nog steeds liever naar een universiteit die ze leuk vinden. Tot die tijd lijkt het me weinig toevoegen qua selectie, maar natuurlijk wel qua kwaliteit van onderwijs.quote:Op zondag 5 december 2010 15:02 schreef Hawkery het volgende:
[..]
Tuurlijk zal het, vanwege de grote inkomst en cultuur verschillende wbt universiteiten in Nederland en Amerika wat verschil hebben. Maar als selectie echt de belangrijkste factor is, waar komen de zogenaamde 'talent' studenten dan naartoe wanneer ze voor hun bachelor nog niet de kans hebben om naar het buitenland te vertrekken? Qua selectie in het geheel genomen ben ik het met je eens, 8% Harvard tegen 40% RA en ongeveer 25% UCU is een groot verschil. Waar ik het over had waren bekenden van de twee universiteiten en oud-studenten, die aangaven dat het niveau vrijwel gelijk is op de twee universiteiten. Hoe komen ze hier dan aan?
En het niet onder de indruk zijn. Heb je toevallig recruiting voor GS gedaan ofzo? Je zit nu bij PE/Hedge toch, of heb ik het fout? I guess i'll have to be the exeption that proves the rule? Het zal mij niet minder gemotiveerd maken in elk geval. Haal nette cijfers, doe mijn extra-currics, heb ook wel echt interesse buiten het school gebeuren etc. Wat kan je dan nog doen, behalve daadwerkelijk ook van het sociale gebeuren kunnen genieten, om jezelf te onderscheiden in mijn situatie? PM mag ook.
Dank,
Foutjes kunnen gebeurenquote:Op zondag 5 december 2010 15:09 schreef amenhörrudu het volgende:
[..]
Ik constateer inderdaad dat ik het compleet verkeerd geïnterpreteerd heb. Mijn nederige excuses.
gr.
Ik heb ook in Amerika gestudeerd voor een half jaar, dus ik ben niet helemaal onbekende met die cultuur trouwens.quote:Op zondag 5 december 2010 15:03 schreef Hawkery het volgende:
[..]
Uhh sorry, waar heb je het over? Ik heb nooit over lid zijn gesproken, enkel DriveR's persoonlijke historie en dat hij in een andere cultuur heeft gestudeerd en daardoor een andere visie heeft. Sterker nog, studeerde ik niet aan Roosevelt, dan was ik zelf lid geworden bij het Corps.
Wat heb je gedaan, en kan je de cultuur omschrijven? (interesse!) Dit is denk ik ook gerelateerd aan Harvard.quote:Op zondag 5 december 2010 15:13 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik heb ook in Amerika gestudeerd voor een half jaar, dus ik ben niet helemaal onbekende met die cultuur trouwens.
Niks bijzonders, ik heb een periode Engineering gedaan op McGill in Montreal. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar heen ging omdat ze een goed programma hadden en omdat de universiteit mee aan sprak. Hij wordt wel goed gewaardeerd door Amerikaanse collega's, maar dat is meer een bijkomstigheid waar ik later achter kwam.quote:Op zondag 5 december 2010 15:18 schreef Hawkery het volgende:
[..]
Wat heb je gedaan, en kan je de cultuur omschrijven? (interesse!) Dit is denk ik ook gerelateerd aan Harvard.
Volgens mij is het wel te doen, hoewel ik het van de masters niet echt weet. Een MBA is prima te doen als je natuurlijk de juiste start van je carriere hebt kunnen maken. Op zich heb je als Nederlander altijd het voordeel dat je uit een kleinere vijver komt, want veel MBA's kijken bij selectie toch erg naar diversiteit. Maar zoals ik al zei, MBA gaan meer over hoe het past in je carriere. Met een paar jaar bij een goeie consultant of bank kom je wel binnen, bij corporates zul je je op de een of andere manier wat moeten onderscheiden, maar is het voor "toppers" natuurlijk prima mogelijk.quote:Op zondag 5 december 2010 16:04 schreef Hawkery het volgende:
Bedankt voor de posts, dat waren mijn vraagjes voor nu wel.Ik zal het in mijn gedachten houden.
Hoe moeilijk denk je dat het daadwerkelijk is voor een (Nederlandse) student om Ivy binnen te komen (of prestigeuze UK unis) voor een master of MBA?
Be our guest.quote:Op maandag 6 december 2010 19:57 schreef draaier89 het volgende:
Misschien leuk om hier een topic van te maken waar mensen die naar een 'prestigieuze' universiteit willen hun vragen/ervaringen kwijt kunnen? Dus niet gespecialiseerd op Harvard.
Oh man, ik denk dat je gelijk hebt!quote:Op woensdag 5 januari 2011 21:22 schreef GlowMouse het volgende:
'Class of 2014' zal wel de class zijn die in 2014 klaar is (nominaal).
..quote:Op woensdag 5 januari 2011 21:42 schreef Dyath het volgende:
[..]
Oh man, ik denk dat je gelijk hebt!Ik wilde voorheen een bachelor rechtsgeleerdheid aan de Uni van Tilburg (UVT) doen en proberen een Master op Harvard te behalen. Maar het verhaal van Nickybol heeft geïnspireerd. Wel betwijfel ik ten zeerste of ik ooit toegelaten word. Ook betwijfel ik of ik de Bachelor uberhaupt op een buitenlandse universiteit wil behalen. Zo leer ik waarschijnlijk weinig over het Nederlands rechtssysteem
Interessant stuk daarover overigens op: http://www.law.harvard.ed(...)tlfaq.html#question4
Met als titel: What use would a J.D. degree be to a non-US citizen?
De Juris Doctor degree is geen Bachelor. Het is een post-graduate degree, dus je moet je bachelor diploma al hebben om toegelaten te worden.quote:Op woensdag 5 januari 2011 21:18 schreef Dyath het volgende:
Ik lees op http://www.law.harvard.ed(...)n-process/index.html dat je je kunt inschrijven voor de 'Bachelor' (Juris Doctor) voor de Harvard Law School voor het jaar 2014?!
Ah, ik zie het inderdaad. Dus je gaat nog eens 3 jaar studeren na je 3 / 4 jaar Bachelor ;O?quote:Op donderdag 6 januari 2011 00:53 schreef jaco het volgende:
[..]
De Juris Doctor degree is geen Bachelor. Het is een post-graduate degree, dus je moet je bachelor diploma al hebben om toegelaten te worden.
Net zo'n verschil als bijvoorbeeld promoveren maakt. Het hoeft geen verschil te maken, maar het kan dat wel doen. Daarnaast, en dat wordt nog wel eens vergeten bij dit soort discussies, wordt je ook gewoon beter in het vak dat je leert vanwege de diepgang van het onderwijs wat je krijgt.quote:Op zondag 26 juni 2011 02:37 schreef TippieTop het volgende:
Mijn vraag is: wat heeft de Ivy League na de studie meer te bieden dan andere universiteiten?
Ik denk niet dat er veel verschil zal zitten als je eenmaal werkt, toch? Ja, je kan opscheppen, hoger salaris eisen en je wordt eerder aangenomen dan iemand van een Community College, maar toch.
Ik zie er geen voordeel in, lijkt mij net afstuderen aan Nyenrode en aan een openbaar universiteit
Vergeet het maar, een goede onderzoeker is vaak niet een goede docent, laat staan een gemotiveerde docent. Op dat soort universiteiten krijg je misschien beter onderwijs dan op veel (dus niet alle!) Americaanse universiteiten die niet in de Ivy-league staan maar in vergelijking met tal van minder bekende Americaanse universiteiten die zich puur op het bachelorondewijs richten (die doen weinig aan onderzoek maar hebben op het vlak van onderwijs een uitstekende reputatie) en in vergelijking met de universiteiten in bijv. Nederland, België en Duitsland is het onderwijs echt niet veel beter. Het hant er natuurlijk van af voor welke studierichting je vergelijkt met welke universiteit maar ook hier kan je voor alle studierichtingen prima onderwijs krijgen, is het niet in Nederland dan wel in België of Duitsland. Zeker wanneer je kijkt naar het niveau, ik moet wel toegeven dat die Americanen iets prachtig kunnen uitleggen.quote:vanwege de diepgang van het onderwijs wat je krijgt.
Na mijn promotie op het Erasmus MC heb ik vier jaar op Harvard en MIT gewerkt en ben inmiddels bezig op het grootste en beste ziekenhuis in de VS dus ik kan dit wel bevestigen.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je ook op een gewone universiteit als onderzoeker starten en van daaruit klimmen naar de rijkere universiteiten.
Vraag eens aan jouw medestudenten hoeveel uren zij per week aan hun studie besteedden in de USA?quote:Wat Bram zegt over dat iedereen daar extreem veel werkt naast de studie is onzin. Op een Harvard is deel 1 van well-off (hoeft niet eens superrijk) ouders en krijgt het kado, deel 2 heeft minder rijke ouders maar krijgt een groot deel uit beurzen, en pas deel 3 moet zelf veel lappen, en dat laatste deel is maar een fractie van de populatie. Daarvan zijn er weer een hoop die alles lenen, en van de mensen die werken zijn er een hoop die dat alleen in de zomer doen, of alleen studiegerelateerd (aio-achtig).
Het is mogelijk dat je net een paar studenten hebt gesproken die het studeren heel makkelijk afgaat of die de stof deels al beheersten (ons vwo overlapt voor een deel met de lesstof van een amerikaanse undergraduate degree).quote:Op dinsdag 28 juni 2011 00:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het kan best dat ik verkeerd ben ingelicht maar ik heb begrepen van studenten die ervaring hebben met het studeren in de USA of die mensen kennen die hier ervaring mee hebben dat in de USA zelfs aan de topuniversiteiten het tempo niet verschrikkelijk hoog ligt (niet hoger dan wanneer je hier een goede studierichting volgt (40 uur per week)).
Bram, jij gaat aan een TU studeren toch? Ik weet dat het vanuit daar helemaal niet zo lastig is om op een Ivy League universiteit terecht te komen. Ik heb meerdere vrienden die een onderzoeksstage hebben gedaan aan Berkeley/Harvard/MIT, en ze hebben allemaal een aanbod gekregen om daarna verder daar af te studeren of te promoveren. Professoren op TU's hebben altijd contact met andere mensen in hun vakgebied, als ze toevallig contacten hebben bij zo'n uni en jij bent een gemotiveerde en goede student dan willen ze je daar altijd bij helpen.quote:Op maandag 27 juni 2011 20:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
hoe kan je het faciliteren dat je op de radar komt bij die elite-unviersiteiten?
Ik doe onderzoek naar cancer genomics.quote:Op maandag 27 juni 2011 20:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Puur om mijn nieuwgierigheid te bevredigen: houd jij je met geneeskunde of met techniek voor geneeskunde (MIT) bezig?
Zelfde hier. Genoeg mensen van de TU ook die tijdens hun master phase een tijdje die kant op gingen. Soms voor onderzoeksstages, soms een tijd als assistant ergens helpen bij de opleidingen, etc...quote:Op donderdag 30 juni 2011 09:48 schreef leysha het volgende:
[..]
Bram, jij gaat aan een TU studeren toch? Ik weet dat het vanuit daar helemaal niet zo lastig is om op een Ivy League universiteit terecht te komen. Ik heb meerdere vrienden die een onderzoeksstage hebben gedaan aan Berkeley/Harvard/MIT, en ze hebben allemaal een aanbod gekregen om daarna verder daar af te studeren of te promoveren. Professoren op TU's hebben altijd contact met andere mensen in hun vakgebied, als ze toevallig contacten hebben bij zo'n uni en jij bent een gemotiveerde en goede student dan willen ze je daar altijd bij helpen.
Is dat niet net een van de weinige vakgebieden waarin Nederland een voorsprong heeft opgebouwd t.o.v. de meeste andere landen doordat er zoveel geld is besteed aan dat onderzoek (ook dankzij die giften)?quote:Ik doe onderzoek naar cancer genomics.
D'uh.quote:Lijkt mij i.i.g. sterk dat je via de HBO (![]()
) naar een school als Harvard kunt, hoeveel geld je ook hebt.
Met een Nederlands HBO diploma kun je op veel goede universiteiten in de VS terecht om gratis en voor niets (ze betalen je er zelfs voor) je MS of je PhD diploma te halen.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 23:57 schreef computerprobleem het volgende:
He, wat? Kun je via een Nederlandse Hogeschool/Universiteit aan zo'n hoge/goede school studeren in de VS? Ik ga zelf naar het HBO volgend jaar en moet voor mijn studie minstens 1 jaar in het buitenland studeren, of 1.5/2 jaar maar daar kun je zelf voor kiezen. Er zijn 2 universiteiten waaruit je kunt kiezen, maar die stellen niets voor vergeleken met scholen als Harvard, Yale etc.
Wel werd ons verteld dat je zelf uit honderden andere scholen kunt kiezen, maar die hebben geen contract met de Hogeschool dus dat moet je zelf uitzoeken + het is veel duurder. Lijkt mij i.i.g. sterk dat je via de HBO (![]()
) naar een school als Harvard kunt, hoeveel geld je ook hebt.
Het wordt denk ik lastig om met een niet-universitaire bachelor tijdens de aanmeldingsprocedure voldoende gewicht in de schaal te leggen om bij een Ivy League master- of phd opleiding te worden toegelaten. Maar het zal misschien zo nu en dan gebeuren.quote:In general, only applicants holding the BA or equivalent, with distinguished undergraduate records, are admitted.
Dit is best interessant.quote:Op zondag 3 juli 2011 17:31 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Met een Nederlands HBO diploma kun je op veel goede universiteiten in de VS terecht om gratis en voor niets (ze betalen je er zelfs voor) je MS of je PhD diploma te halen.
Overigens zijn er in Boston heel wat instituten die verbonden zijn met Harvard, en ook mensen met een HBO diploma kunnen daar terecht. Dus als je daar op kickt: het kan wel.
Met een lage gpa wordt je niet toegelaten. Je eerste uitdaging is om een geloofwaardige aanmeldingsbrief te sturen.quote:Op zaterdag 10 september 2011 01:21 schreef SteenBak het volgende:
[..]
Dacht zelf aan Harvard, MIT, Stanford en CalTech te applyen. Alleen weet ik niet hoe duur de Graduate Schools zijn en ik met mijn lage gpa geen scholarship krijg, maar heb goed gespaard
Ik zou zeggen: bezoek de webpage van die universiteiten en lees de informatie.quote:Weet alleen niet wat voor interessante masters ze aanbieden, en of ik ook van richting kan veranderen.
Met HBO naar een ivy league universiteit willenquote:Op zaterdag 10 september 2011 01:21 schreef SteenBak het volgende:
[..]
Dit is best interessant.
Ik denk er eerlijk over om mijn master te halen in een van deze prestigieuze universiteiten. Heb zelf elektrotechniek gedaan op een hbo, maar dat vond ik niets. Ik verveelde me rot en was meer met zaken buiten de school bezig, stomme rotschool
Dat terwijl ik de vakken zelf heel interessant vond, alleen projecten waar we begonnen met 6 en na eerste jaar overbleven met 3
Ik denk dat ze ook best uit een kleine vijver kunnen vissen als ik apply met mijn BEng Electrical Engineering, toch? Alhoewel hier de TU Delft studenten komen omdat ze daar niet worden geaccepteerdEn ze hier belastingvrij kunnen werken
Dacht zelf aan Harvard, MIT, Stanford en CalTech te applyen. Alleen weet ik niet hoe duur de Graduate Schools zijn en ik met mijn lage gpa geen scholarship krijg, maar heb goed gespaard
Weet alleen niet wat voor interessante masters ze aanbieden, en of ik ook van richting kan veranderen.
Hij heeft wel doorzettingsvermogen.. maar ik weet niet of je 'klonen' ook op je CV kunt zettenquote:Op zaterdag 10 september 2011 10:57 schreef Physics het volgende:
[..]
Met HBO naar een ivy league universiteit willen, jij hebt echt een reality check nodig.
Haha ja, "Work experience - Succesful Troll"quote:Op zaterdag 10 september 2011 12:07 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Hij heeft wel doorzettingsvermogen.. maar ik weet niet of je 'klonen' ook op je CV kunt zetten
Een 9 ? Ze becijferen daar met A t/m F.quote:Op zaterdag 10 september 2011 13:30 schreef Sokz het volgende:
Het niveau op Harvard summerschools stelt iig niet zo heel veel voor. Vriend had economics afgesloten met een 9 terwijl die echt geen held in Economie is.
*Omgerekend een 9.quote:Op zaterdag 10 september 2011 13:49 schreef jaco het volgende:
[..]
Een 9 ? Ze becijferen daar met A t/m F.
Maar je constatering klopt wel. Voor die Summerschools kan dan ook vrijwel iedereen zich aanmelden, zolang die maar betaalt. Ik heb zelf een Summerschool in Berkeley gedaan. In principe, krijg je dezelfde stof als in de reguliere semesters. Maar...
Er bleken echter hele klassen met Koreanen mee te doen, die amper Engels spraken. Ook vrij veel Europese studenten die het meer om de 'ervaring' en het feesten ging. Daarnaast Amerikaanse studenten die eigenlijk graag naar Berkeley hadden gewild, maar afgewezen waren. Met zo'n groep is het niet echt mogelijk om de normale Berkeley lesstof te verwerken en al helemaal niet in versneld tempo. Er werden er allerlei dingen uit het programma gelaten en versimpeld. Met een gemiddelde inspanning scoorde ik twee maal A+, een A en een B+.
Voor diegenen die summerschool overwegen om er vooral academisch iets uit te halen, raad ik aan om een kleine, gespecialiseerde course te zoeken. Uit de omschrijving maak je vaak wel op of de professor/instructor er zin in heeft en iets te bieden heeft.
Ik weet niet of het in Engeland ook zo vreemd gaat met die summer courses. In de VS lijkt het meer een truc om extra geld te verdienen, vooral waar het de grotere vakken betreft.quote:Op zaterdag 10 september 2011 14:54 schreef Sokz het volgende:
[..]
*Omgerekend een 9.
Was van plan om komende zomer een summerschool aan LSE te doen maar ik weet niet of 't het geld waard is. Eens kijken naar de kleinere courses.
Ik deed het zelf omdat ik de studiepunten gewoon kon meenemen op het transcript van mijn reguliere college (Columbia). Mogelijk dat je de studiepunten ook in Europa kunt gebruiken. Ook is het handig als je op je reguliere college in het herfst semester een course wilt doen waarvoor je de prerequisite course nog niet hebt. Ondanks het wat mindere karakter van de summer course, doe je natuurlijk wel de inhoudelijke kennis er van op.quote:Op zaterdag 10 september 2011 18:26 schreef Physics het volgende:
Weet ook niet wat nou de toegevoegde waarde is van zo'n SS. Iedereen met centen kan er aan meedoen. De docenten zijn niet de docenten van het reguliere programma, het lijkt me ook niet echt een opsteker voor je CV of zo.
Dat zal idd niet meevallen, want je zult niet zo gemakkelijk door hun aannameprocedure heenkomen. Maar met een HBO-diploma kun je wel als technicus bij een instituut dat aan bijvoorbeeld Harvard gelieerd is terecht. Op die manier werk je met hele goede mensen samen, en je leert erg veel. Sowieso een hele ervaring natuurlijk, en je krijgt er nog voor betaald ook.quote:Op zaterdag 10 september 2011 10:57 schreef Physics het volgende:
[..]
Met HBO naar een ivy league universiteit willen, jij hebt echt een reality check nodig.
Jep, aan de UU krijg je ook een "GPA" naast je "gemiddelde". Bij een 8 of hoger heb je een 4.0GPA (dat is perfect aangezien het tot 4.0 loopt.....), bij ons moet je 8.3+ halen voor cum laude...quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:29 schreef Warren het volgende:
Een een leuke detail. De cijfers in de VS zeggen ook vaak geen fuck. Volgens ( http://www.nuffic.nl/inte(...)s/Gradingsystems.pdf ) heb je bij wat wij hier een 7,5 hebben, daar al een AHet lijkt alsof ze daar graag smijten met hoge cijfers
![]()
De Universiteit van Tilburg vertaalt alleen een 8.5 of hoger in een A.quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:29 schreef Warren het volgende:
Een een leuke detail. De cijfers in de VS zeggen ook vaak geen fuck. Volgens ( http://www.nuffic.nl/inte(...)s/Gradingsystems.pdf ) heb je bij wat wij hier een 7,5 hebben, daar al een AHet lijkt alsof ze daar graag smijten met hoge cijfers
![]()
Kan prima. Er is ook geen officiële omrekentabel.quote:Op zondag 11 september 2011 15:46 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
De Universiteit van Tilburg vertaalt alleen een 8.5 of hoger in een A.
Mwoa, er is in de totale geschiedenis van Harvard pas 1 enkele student geweest die met een GPA van 4.0/4 afstudeerde dus zo gemakkelijk als hierboven beweerd wordt kan dat in de verste verte niet zijn..quote:Op zondag 11 september 2011 15:43 schreef JohnSpek het volgende:
Interessant onderzoek. Dan faal je dus gewoon keihard als je geen GPA van 4.0 hebt in Amerika.
Geen wonder dat bedrijven dan ook mensen met een GPA < 3.5 geen eens overwegen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |