abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35058724
Hoi, schattige knuffelnewbie!

Welkom in het topic voor gitaarnewbies die wat hulp kunnen gebruiken. In dit topic kun je alles kwijt wat met het leren van gitaar spelen te maken heeft. Alles wat niet met leren te maken heeft, kan in het algemenere Gitaristen Topic.

Gratis online lesmateriaal

Leer hier je weg vangitaarkneus naar gitaargoeroe
Veel verschillende artikelen
Redelijk]http://www.cyberfret.com/]Redelijk wat lessen. Ook van begin tot eind uitgelegd.
Nog wat artikeltjes
Meer!

Tabs & Chords

http://www.ultimate-guitar.com/
http://www.mxtabs.net/
http://www.chordie.com/
http://www.guitaretab.com/
http://www.guitartabs.cc/

En natuurlijk hebben we altijd Google nog !

graag gedaan
Brutal. Fucking. Metal.
pi_35058800
Laatste Post:
quote:
Op maandag 13 februari 2006 22:37 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Is het niet zo dat de meeste muzikaliteit die je kunt hebben aangeboren is?
Ik weet wel dat er ook a-muzikalen zijn, die later toch geweldig muziek konden maken zijn, door te oefenen, te oefenen en nog eens te oefenen..maar ik denk dat ritmegevoel enzo al vroeg aangeleerd moet zijn..

Correct me if I'm wrong
Brutal. Fucking. Metal.
pi_35058885
==Danku ==

[ Bericht 38% gewijzigd door -_Guitarist_- op 14-02-2006 11:02:12 ]
Brutal. Fucking. Metal.
pi_35058898
Deeltje 4.

Vraag uit vorige topic:
quote:
Even een vraagje:

1
2 A --6-8--
E --4-6--

Als ik bijvoorbeeld dit speel, en ik schuif na het eerste akkoord naar het 2e, dan hoor je mn vinger over de snaar schuiven. Loslaten na het aanslaan klinkt al helemaal niet. Dus hoort dat erbij? Of moet het anders?

Ja, ik ga nog op les
Nou kun je 2 dingen doen. En dat is dus gwoon het akkoordje doorschuiven waardoor je ook echt een schuifgeluid krijgt.
2 manier is dat je na de 1e de snaren met je rechter hand afdempt, en dan het 2e akkoord pakt en aanslaat.
pi_35058972
quote:
Op maandag 13 februari 2006 22:41 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Laatste Post:
[..]
Door te oefenen bereik je veel. Ik ben ook niet zo muzikaal maar er is toch veel aan te leren is mijn mening. En dat ritme gevoel, toen ik muziekles had en geen gitaar speelde kon ik echt geen ritmes herkennen. Moest ik altijd die stront nootjes op schrijven als de leraar een deuntje speelde. Had altijd onvoldoendes. Nu ik gitaar speel kank dit veel beter, echter werk ik niet meer met notenschrift maar gewoon met mijn geweldige hersenen ( )
pi_35059103
quote:
Op maandag 13 februari 2006 22:44 schreef DuranK het volgende:

[..]

Door te oefenen bereik je veel. Ik ben ook niet zo muzikaal maar er is toch veel aan te leren is mijn mening. En dat ritme gevoel, toen ik muziekles had en geen gitaar speelde kon ik echt geen ritmes herkennen. Moest ik altijd die stront nootjes op schrijven als de leraar een deuntje speelde. Had altijd onvoldoendes. Nu ik gitaar speel kank dit veel beter, echter werk ik niet meer met notenschrift maar gewoon met mijn geweldige hersenen (;))
Dat staat er ook
Brutal. Fucking. Metal.
pi_35059260
Je zegt dat ritmegevoel aangeleerd moet zijn
pi_35059345
quote:
Op maandag 13 februari 2006 22:49 schreef DuranK het volgende:
Je zegt dat ritmegevoel aangeleerd moet zijn
Ik denk dat véél ritmegevoel wel aangeleerd is..
Ik heb 't gelukkig..maar ik denk dat 't moeilijk is 't aan te leren eigenlijk
Brutal. Fucking. Metal.
  maandag 13 februari 2006 @ 22:56:36 #9
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_35059618
tvp
Shuffle up and deal!!!
pi_35060368
tvp, binnenkort maar eens uitzoeken waar ik hier in de buurt les kan krijgen.
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
  maandag 13 februari 2006 @ 23:14:45 #11
88233 Steve
Still the best.
pi_35060491
Ik begin eindelijk wat leuke deuntjes te spelen. Maar ik wil toch te snel te veel willen kunnen.

En ik denk ook wel dat ritmegevoel e.d. voor een deel aangeboren zijn, maar dat je door oefenen zeker wel gevoel ervoor krijgt.
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_35060649
Zie dit topic ook voor deuntjes.
Gitaarnummers voor de beginner.
  maandag 13 februari 2006 @ 23:35:21 #13
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_35061250
Dingen als polyritmes vereisen vaak nog een hoop oefening
En je kan bijv. op de dansvloer een geweldig ritmegevoel hebben maar geen maat houden op gitaar als de slag wat ingewikkelder wordt.
Jazz is wat dat betreft een voorbeeld.
Recht toe recht aan strummen over alle 6 de snaren kan iedereen wel in een scala van ritmes(of is aan te leren).
De nuances leggen en tegen de maat in slag spelen moet je echt wel oefenen maar als je het kan kan je ook practisch elk ritme/tempo aan.
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
pi_35061257
tvp
pi_35061309
mmm, binnenkort ga ik een gitaar bij een vriend uit proberen, om te kopen. wordt waars. een garisson ag20, speciale dingen waar ik nog op moet letten, als naab?

en over muzikaliteit en ritme. mijn gevoel voor ritme suckt echt enorm, kan ook niet fatsoenlijk trommelen met mijn handen. qua gehoor heb ik nog wel het gevoel dat er hoop voor me is, ik hoor nog wel verschillende tonen, en kan ook wel enigzins horen wat vals is en niet. maar als je allemaal conservatorium mensen om je heen hebt, is het soms wat lastig, als jij niet meteen een mujziek stuk hoort als je het ziet.
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
pi_35061409
tvp,gaat binnenkort een gitaar halen!
.mwep
pi_35061759
Wellicht interessant voor de beginners (en iets gevordeden)

Muziek lessen met beeld (video):
http://www.freelicks.net/Songs_n_riffs.htm

http://www.farhat.name/ (helaas alleen IE support)

*rock on*
  dinsdag 14 februari 2006 @ 00:02:34 #18
18818 Beurlap
Harde Kak! Ohnee, hallucinatie
pi_35062254
pling pling, ploioioioiongggg

jaja, je ziet het, ik hoef het niet meer te leren
De hallucinatie vliegt uit den aars. Nadeel is dat verderf na verloop van tijd om zich heenslaat, waardoor de hallucinatie niet meer de kracht behelst om de bittere, wrange waarheid te verbloemen, waarna men ziet wat het eigenlijk is: pure stront
pi_35069091
quote:
Op maandag 13 februari 2006 23:11 schreef Mr._T-Rex het volgende:
tvp, binnenkort maar eens uitzoeken waar ik hier in de buurt les kan krijgen.
Ik zou zeggen vraag mensen in de buurt die gitaar kunnen spelen waar zij les hebben gehad, volgens mij zitten er in iedere stad/ ieder dorp wel particulieren die 't je graag leren
Brutal. Fucking. Metal.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 13:05:54 #20
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_35072839
quote:
Op maandag 13 februari 2006 22:43 schreef DuranK het volgende:
Deeltje 4.

Vraag uit vorige topic:
[..]

Nou kun je 2 dingen doen. En dat is dus gwoon het akkoordje doorschuiven waardoor je ook echt een schuifgeluid krijgt.
2 manier is dat je na de 1e de snaren met je rechter hand afdempt, en dan het 2e akkoord pakt en aanslaat.
Het scheelt niet zo veel. Maar op standje 'Metal' is hij ook wel heeeel gevoelig voor elk tikje. Dus gewoon doorspelen, herrie wordt het toch wel

@T-rex: Je kan het ook bij de muziek winkel vragen. Die hebben meestal een wel wat adresjes.
Tot zover het nieuws
pi_35077996
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 11:03 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Ik zou zeggen vraag mensen in de buurt die gitaar kunnen spelen waar zij les hebben gehad, volgens mij zitten er in iedere stad/ ieder dorp wel particulieren die 't je graag leren
Ik ken geen mensen uit de buurt die les hebben gehad Studentenhuis he
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 13:05 schreef L.Mo het volgende:

[..]

Het scheelt niet zo veel. Maar op standje 'Metal' is hij ook wel heeeel gevoelig voor elk tikje. Dus gewoon doorspelen, herrie wordt het toch wel

@T-rex: Je kan het ook bij de muziek winkel vragen. Die hebben meestal een wel wat adresjes.
Muziekwinkel vragen is misschien wel een idee
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
pi_35087915
Ik heb een probleempje met het stemmen van m'n gitaar. Als ik mbv mijn stemapperaatje de open E-snaar stem en vervolgens de 5e fret (A dus) speel, dan geeft mijn stemapperaat aan dat het geen goede A is (probleem beetje duidelijk?). Dit heeft dus als gevolg, dat wanneer ik alle snaren mbv het apperaatje stem, dat de 5e fret van een snaar niet hetzelfde klinkt als de volgende open snaar.

Heb ik een waardeloze gitaar of een waardeloos stemapperaatje of is er iets anders aan de hand?
pi_35089348
Kan allebei Kijk ik had laatst ook dat mijn fretjes niet goed afgestemd waren. Maar mijn gitaarleraar die hoorde dat en controleerde dat met een stemapparaat ( waarvan ik niet eens wist da die die had ), dat was een erg goeie en daarmee zag hij dat de gitaar niet klopte. Maar een echt goeie zal wel zo over de 100 euro kosten. Probeer anders es naar de 12e fret te kijken. Dan moet je bij de E-snaar weer een e krijgen en etc. Kan in principe ook nog aan de snaren liggen. Whehe, veel mogelijke oorzaken
pi_35090985
misschien heb je idd een waardeloze gitaar

maar probeer eens wat duran zegt
ik zal t ff iets duidelijker proberen uit te leggen:
je moet intoneren
oftewel een flageolet op je 12e fret checken, als die onzuiver is terwijl een open snaar wel zuiver is kan je je zadeltjes verstellen tot het wel goed is
meer info kan je vast op google vinden
pi_35091810
Moet die wel weten wat een flageolet is
Flageolet kun je het beste maken als je het brugelement gebruikt, dan hoor je hem het beste.
Je gaat dan naar de 12e fret maar je drukt em niet in. Je houdt je vinger licht (precies)boven de 12e fret en je speelt em. Je krijgt nou een dof hoog geluidje. En met die moet je checken of hij zuiver is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')