quote:
Op maandag 13 februari 2006 13:25 schreef Jimmeh het volgende:Hoger is blauwer geloof ik en ergens zit ook een grens waarna ze illegaal worden toch?
Hier xenon in de auto en die lampen werken nu al meer dan 2 jaar zonder ooit kapot gegaan te zijn (en ze staan altijd aan, zodra auto gestart wordt).
Normaal was het elke 2 maanden wel weer nieuwe lampjes er in doen. Met het geweldige zicht wat je er van krijgt, hoef ik niet meer anders
![]()
![]()
Xenonset.nl levert xenon verlichting.
Montage van een conversie set levert geen enkel probleem op voor de bestaande koplampunit. Door het lage stroomverbruik van het systeem ligt de temperatuur aanzienlijk lager. De lamp heeft slechts een warmte ontwikkeling van 35 Watt.
Als je de auto verlichting ombouwt, dan resulteert dat in meer licht in combinatie met lager stroomverbruik. Met zo,n set beschik je over auto verlichting van de nieuwste generatie. Met een xenon conversie set vervang je de standaard halogeen verlichting van je auto met de nieuwste techniek.
xenon ombouwset De conversie sets bestaan uit 2 D2s of D2r buizen, voor iedere lamp een ballast en een starter, montage materiaal en een handleiding. Een xenonverlichting pakket wordt compleet geleverd met stekkers, starters en omvormers.
Als je xenon verlichting wilt aanschaffen, koop dan een goede set.
Er worden op internet veel goedkope conversie sets aangeboden, veelal onbetrouwbare systemen, bij de goedkopere sets word beweerd dat ze zo,n 3000 uur meegaan, maar meestal is dat in de praktijk niet meer dan 300 uur. Koop altijd lampen in een goede verpakking, waarbij de lampen niet kunnen beschadigen. Let ook op de bedrading, die moet goed zijn want dit systeem werkt met 20.000 Volt.
Er zijn 2 verschillende systemen xenon verlichting:
* Mono-set ( H4) is alleen toegestaan als er op je auto een aparte lamp zit voor grootlicht. met een Mono-set komt je grootlicht te vervallen. Dit xenonverlichting systeem is geschikt voor bijna alle koplampen.
* Bi-xenon verlichting, dit is voor auto,s waarbij grootlicht en dimlicht niet van elkaar gescheiden zijn. Hierbij wordt de lamp ook als grootlicht gebruikt. het is wel iets duurder maar je behoudt je groot licht.
xenon verlichting
Met xenon verlichting heb je beduidend beter zicht.
Xenonverlichting en kleur temperatuur.
Er is verschil in lichtkleur, 6000K is helder wit en heel licht blauw getint.(vergelijkbaar met daglicht), Dit is vooral zichtbaar tijdens het opstarten en de eerste 20 sec. na het inschakelen van de lampen. Hoe hoger het aantal Kelvin des te minder effectief (blauwer) licht.
Verschil tussen halogeen en xenon verlichting
Er zijn drie verschillende kleur temperaturen;
* 6.000K (kelvin) Crystal white
* 8.000K blue white
* 10.000K purple white
XenonVision.
Dit xenon verlichting systeem is ontwikkeld voor alle voertuigen die beschikken over de volgende halogeen koplamptypen:
H-1, H-3, H-4, HL-4D (Bi-Xenon), H7, HB, 9004, 9006 en 9007.
Bij de ontwikkeling van de XenonVision conversie set is optimaal rekening gehouden met het brandpunt van de conventionele auto verlichting en de oorspronkelijke koplamp. Hierdoor ontstaat een perfect lichtbeeld zonder hinderlijke schitteringen.
XenonVision is door Xenonset zelf ontwikkeld.
Zij garandeert een perfect helder wit lichtbeeld zonder hinderlijke schitteringen. De conversie set is door de RDW goedgekeurd, zodat bij de APK-keuring absoluut geen problemen kunnen ontstaan. Xenon verlichting heeft een veel langere levensduur dan halogeen verlichting, geeft tot driemaal meer licht, maar verbruikt minder stroom. Xenonvision kan ook worden meegenomen naar een volgende auto.
De XenonVision conversie set behoort tot de meest geavanceerde xenon verlichting systemen. De conversie sets zijn waterproof en passen zonder problemen in elke auto. Ze zijn RDW en APK goedgekeurd volgens de nieuwe europese normen.
XenonVision adviseert wel om de conversie set door een specialist in te laten bouwen. Er moeten onder meer twee omvormers worden geplaatst, die de spanning van 12 naar 20.000 Volt transformeren, nodig om de xenonverlichting te kunnen ontsteken.
LET OP: Vanaf 1 januari 2006 wordt de regelgeving voor auto's met achteraf ingebouwde Xenon verlichting sets verscherpt! Auto's waar het achteraf ingebouwd wordt, dat wil dus zeggen alle auto's waarbij het niet vanuit de fabriek al aanwezig is, moeten zijn voorzien van koplamp-sproeiers en in hoogte verstelbare koplampen.
De xenon verlichting set van XenonVision is er vanaf ¤499,-. Dat is minder dan helft van de meerprijs die normaliter voor af-fabriek geleverde xenonverlichting geldt.
XenonVision bouwt tegen een kleine vergoeding ook op locatie, xenon verlichting in. Zodat het weer een vervelende rit naar een werkplaats met lange wachttijden scheelt. XenonVision geeft 24 maanden garantie inclusief ballast systeem, lampen en inbouwwerkzaamheden zonder km beperking. In plaats van 12 maanden (wat gebruikelijk is).
bronEn dan nog dit:
Wedloop met de wet
Op 24 juli 2005 is Staatsblad 355 uitgebracht met daarin de volgende mededeling:
Artikel 5.2.51 wordt als volgt gewijzigd:
* 1. Voor de tekst wordt de aanduiding «1.» geplaatst.
* 2. Het eerste lid, onderdeel b, komt te luiden: b. twee dimlichten, met dien verstande dat met ingang van 1 januari 2006 dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen voldoen aan door Onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan;
Dit wordt als volgt toegelicht:
Artikel I, onderdeel P
In de Europese toelatingseisen voor voertuigen wat betreft verlichting en de installatie daarvan worden aan de aanwezigheid van lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen (thans zijn dit doorgaans gasontladingslampen, ook wel Xenonlampen genoemd) voorwaarden gekoppeld die moeten waarborgen dat deze lampen – die een aanzienlijk grotere lichtopbrengst hebben dan halogeenlampen – tegenliggers of (via de spiegels), voorliggers niet verblinden. De auto dient daarom onder andere over automatische niveauregeling te beschikken, opdat bij wisselende belading het ingestelde niveau van de lampen niet wijzigt. Tevens dienen koplampsproeiers aanwezig te zijn om verblinding door strooilicht als gevolg van vervuilde koplampglazen tegen te gaan.
Tot nu toe zijn in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Als op voertuigen die met conventionele halogeenverlichting zijn (type)goedgekeurd achteraf gasontladingslampen worden gemonteerd, terwijl deze voertuigen daar niet voor zijn ingericht, wordt alsnog verblinding in de hand gewerkt. Mede omdat blijkt dat van dergelijke montage achteraf in de praktijk ook daadwerkelijk sprake is, wordt de regelgeving op dit punt door een wijziging van artikel 5.2.51, eerste lid, onderdeel b, aangevuld voor personenauto’s. Teneinde de nadere eisen aan voertuigen die met de eerdergenoemde lampen zijn uitgerust actueel te kunnen houden, worden deze eisen door Onze Minister vastgesteld. Daarnaast wordt met de wijziging van artikel 5.2.51, eerste lid, onderdeel p, dit artikel in overeenstemming gebracht met de laatste aanpassing van de toelatingseisen volgens ECE-Reglement nr. 48.
In het kort komt deze wetswijziging hierop neer:
Gasontladingslichtbronnen mogen alleen worden gemonteerd in daarvoor goedgekeurde koplampen, herkenbaar aan de letter “D” die zichtbaar en onuitwisbaar op het koplampglas moet zijn aangebracht; Als de auto is voorzien van gasontladingskoplampen, moet de auto tevens zijn voorzien van automatische lichthoogteregeling en een koplampreinigingssysteem (bij kunststof lampglazen mogen geen koplampwissers worden toegepast).
Hiermee is dus – vanaf 1 januari 2006 – het verschil opgeheven tussen de toelatingseisen en de permanente eisen, tenminste waar het de gasontladingskoplampen betreft. Voor degenen die de afgelopen jaren hun halogeenkoplampen hebben omgebouwd of laten ombouwen naar gasontladingskoplampen, is dit slecht nieuws. Hen rest geen andere mogelijkheid dan weer terug te gaan naar halogeenlampen, want ook al monteren zij alsnog hoogteverstelling en koplampsproeiers, de koplampen waarin zij de gasontladingslampen hebben gemonteerd, zijn niet voor dit type lichtbron goedgekeurd. En volgens het in de toelichting genoemde ECE-Reglement 48 moet dat wel.
Wat als er een D èn een H in het koplampglas staan?
Als de koplamp is voorzien van een los lampglas, kan het zijn dat dit glas zowel voor de gasontladings- als de halogeenuitvoering wordt gebruikt. In dit geval zijn beide coderingen aangebracht op het lampglas en is de codering ook op het lamphuis terug te vinden. Daarop staat dan òf een D òf een H, gecombineerd met het soort licht (C = dimlicht, R = grootlicht). Dus DC/HR houdt in gasontlading dimlicht / halogeen grootlicht. Als zowel het dimlicht als het grootlicht door een gasontladingslichtbron wordt verzorgd, is de codering DCR.
Risico en kosten
Van degenen die een niet onaanzienlijk bedrag hebben uitgegeven om hun halogeenkoplampen van gasontladingslichtbronnen te laten voorzien, zullen sommigen zich realiseren risico te hebben genomen met het oog op deze verwachte wetgeving. Anderen reden in zalige onwetendheid. En kosten op leveranciers verhalen is puur afhankelijk van coulance. Wettelijk kan er niets verhaald worden. Van onze kant hopen we dat onze waarschuwingen op de Hella-website, in onze documentatie en niet in de laatste plaats in ons huisorgaan Hella Actueel in veel gevallen tot een goede overweging geleid hebben.
Is het nu gasontlading of xenon?
De één heeft het over gasontladingslampen, de ander spreekt over xenon. Wie heeft er nu gelijk? Welnu, de eerste helemaal en de ander een beetje! Het grote onderscheid bij deze verlichting is het werkingsprincipe. Tussen twee elektroden wordt een hoge spanning opgebouwd, die in het in de lamp aanwezige xenongas tot ontlading komt. Daar dankt de lamp zijn naam aan. Er zit dus weliswaar xenongas in de lamp, maar dat zegt eigenlijk weinig want dit edelgas komt in meerdere typen lampen voor. Maar ja, “xenon” klinkt nu eenmaal beter en vooral moderner dan “gasontlading”, dus …
bron