PRECIES! Men zegt wel dat je invloed hebt op de veranderingen, maar ondertussen is het toch allemaal al bekokstoofd en uitgestippeld.quote:Op donderdag 30 maart 2006 21:48 schreef thaleia het volgende:
Nu ineens die toestand met de vernieuwde onderbouw....zelfs degenen die bovenstaande projecten in elkaar hebben gedraaid en over het algemeen erg positief staan tegenover vernieuwingen zijn skeptisch. Men (en ook ik) heeft het gevoel dat 'projectmatig werken' nu een doel op zich wordt in plaats van dat het als een middel wordt gezien, de termen "heilig moeten" valt veelvuldig, de manier waarop het op onze school wordt gebracht wordt als heel onprettig ervaren: het is een ontzettende doordestrotduwerij
Ik hoorde in mijn mentorklas al opmerkingen als: "Alwéér een project? "quote:Lekkere projecten zal dat opleveren....laat het gewoon over aan degenen die daar al jaren enthousiast mee bezig zijn en er echt achter staan, hou het aantal projecten klein zodat het voor de leerlingen speciaal blijft en ze er gemotiveerd voor blijven
Helemaal mee eens. Maar ja, sinds wanneer weet een schoolleiding wat er op school gebeurd?quote:Koester zoiets als schoolleiding ipv zo demotiverend te werk te gaan, zou ik zeggen!
3e-jaars student mét contract. Over ongeveer een maand de formatie voor volgend jaar.quote:
Ik denk ook na over deeltijd. Ik was eerlijk gezegd een beetje lui dit jaar Maar hey ik kom altijd op mijn pootjes terechtquote:Op maandag 10 april 2006 23:34 schreef Roellio het volgende:
Ik mis ook 30 punten ofzo.
Je kunt maar 1 ding tegelijk doen hè!
Volgend jaar waarschijnlijk 20 uurtjes en deeltijd studeren.
Volgens mij waren ze het een beetje zat dat er steeds mensen in hun klas kwamen, zegmaar. Een soort territorium-breuk ofzo.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:23 schreef thaleia het volgende:
Waarom dat dan? Omdat dat een onbekende was?
Op mijn school in Gouda kreeg ik al na anderhalf maand bezoek van de conrector. De les ging wel oké, niet super, maar goed genoeg. De conrector vertelde me later echter dat na de les leerlingen uit die klas hem hadden aangesproken en hadden gezegd dat ik echt moest blijven want dat ik het goed doe. Heel schattig. Volgens de conrector was dat het beste teken en zei dat meer dan de les. Volgens mij is dat ook zo. Zo iemand observeert ook hoe jij met de klas omgaat, en kijkt niet alleen naar je vakdidactische kwaliteiten.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:13 schreef thaleia het volgende:
Hahaha, wat zijn het toch ook een schatjes af en toe he. Mijn tamelijk drukke tweede klas was vandaag enorm rustig en deed keurig mee, omdat er een dame achterin de klas zat die mijn les ging beoordelen. Dat had ik ze van tevoren niet gezegd en ik heb ook absoluut niet gezegd dat ze extra rustig moesten zijn ofzo (zwaktebod!), maar goed, ze waren dus uit zichzelf fantastisch aan het meedoen.....en volgens mij niet zozeer omdat ze vreesden zelf op hun gedrag aangesproken te worden (met deze mevrouw krijgen ze pas in de bovenbouw te maken) als wel uit goodwill naar mij toe. Zo schattig!
In het verleden dacht ik nog wel eens: "ik krijg nu een goede beoordeling, maar dat is eigenlijk niet eerlijk want normaal zijn mijn lessen in deze klas vaak rommeliger", maar tegelijkertijd lijkt mij dat het ook wel iets zegt als een klas uit eigen beweging dit voor je doet.
Koekhappen, spijkerpoepen.. etc. Ik heb op de basisschool (toen ik in groep drie zat) zo'n week gehad met een speciale dag waarop ouders ook meemochten. Weet 't nog steeds. Keileuk!quote:Op donderdag 13 april 2006 22:34 schreef Silmarwen het volgende:
Jonge of oude kleuters? Ik zou het lekker dicht bij huis houden, dus met pappa en mamma's tijdperk of misschien opa en oma, maar niet echt veel verder.
Misschien is een ot en sien thema week anders een idee. Een week in oude kleding (rokken, klompen, linten in het haar) en ouderwetse spelletjes zoals steltenlopen (wel lastig) hoepelen, knikkeren etc.
Even mijn reactie er bij:quote:Kinderen zouden meer saaie lessen moeten krijgen op school ter voorbereiding op het echte leven. Ze moeten er zo aan wennen dat het leven niet altijd even opwindend en interessant is. Dat zeiden een aantal sprekers op de jaarlijkse conferentie van de Britse lerarenvereniging.
Scholieren worden tegenwoordig door televisie, computer en videospellen continu geprikkeld. Het onderwijs zou een goede afwisseling zijn. "Ik heb de energie niet om dag in dag uit mijn lessen aantrekkelijk te maken met liedjes en danspasjes", klaagt wiskundelerares Zoe Fail. "De kinderen worden niet meer genoeg verveeld. Ze worden te veel gestimuleerd. Verveling moedigt de denkvaardigheden en de fantasie aan. Ik herinner me nog dat ik me verveelde vroeger. Maar ik verveel me nu niet omdat ik weet hoe ik ermee moet omgaan."
Volgens Barry Williams, docent aan het Hertford Regional College in Cambridgeshire, zijn zijn lessen niet saai. Degenen die dat geloven 'hebben de nuances en de subtiliteit van mijn lessen niet door'. Williams: "Wanneer iemand zegt: 'Meneer Williams, dat meisje zit door het raam naar een boom te staren', dan zeg ik: 'Merkt u niet dat ik in mijn lessen elementen van zenboeddhisme voor gevorderden heb geïntegreerd?'. In feite lever ik volwassenen af die in staat zullen zijn te (blijven) kijken naar uitzendingen van politieke partijen".
Dit geloof je toch niet serieus!? Dus wanneer iemand geen orde kan houden, is het argument: "Ze leren omgaan met rondvliegende molecuul-deeltjes, in de vorm van tafels en stoelen". Ik ben zelf leraar - ik hou er van om mijn lessen leuk en gevarieerd te maken, puur omdat ik mezelf anders ga vervelen. Wanneer je plezier hebt in je vak, dan leren de leerlingen ook met plezier. Wanneer je gortdroog uit je boek gaat zitten voorlezen, merk je dat de aandacht na 4 seconden verslapt, de leerlingen niks meer opnemen en vervolgens... naar buiten gaan zitten staren met hun zenboedhhistisch hoogtepunt of wat ze niet allemaal volgens Williams bereiken.quote:"Wanneer iemand zegt: 'Meneer Williams, dat meisje zit door het raam naar een boom te staren', dan zeg ik: 'Merkt u niet dat ik in mijn lessen elementen van zenboeddhisme voor gevorderden heb geïntegreerd?'.
Ik vind het vooral jammer dat het lesgeven in de praktijk altijd voor gaat, waardoor ik nu niet zo veel uit mijn studie haal als mogelijk zou zijn. Maar tegelijkertijd vind ik het lesgeven zo enorm leuk en uitdagend dat ik de combinatie nog best een jaar wil volhouden.quote:Op dinsdag 11 april 2006 18:07 schreef thaleia het volgende:
Da's wel veel ja, 13 lesuren als daar ook nog een voltijd studie naast moet....een vriend van me is ooit gestopt met de 9 uur die hij als bijbaantje gaf omdat hij vreesde anders nooit z'n scriptie af te zullen gaan maken....kwam er gewoon nauwelijks aan toe. Nou heeft hij ook wel veel neven-bezigheden, als je dat niet hebt en je tijd goed indeelt is er vast meer mogelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |