abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 30 maart 2006 @ 22:38:39 #76
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36508350
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 21:48 schreef thaleia het volgende:
Nu ineens die toestand met de vernieuwde onderbouw....zelfs degenen die bovenstaande projecten in elkaar hebben gedraaid en over het algemeen erg positief staan tegenover vernieuwingen zijn skeptisch. Men (en ook ik) heeft het gevoel dat 'projectmatig werken' nu een doel op zich wordt in plaats van dat het als een middel wordt gezien, de termen "heilig moeten" valt veelvuldig, de manier waarop het op onze school wordt gebracht wordt als heel onprettig ervaren: het is een ontzettende doordestrotduwerij
PRECIES! Men zegt wel dat je invloed hebt op de veranderingen, maar ondertussen is het toch allemaal al bekokstoofd en uitgestippeld.
quote:
Lekkere projecten zal dat opleveren....laat het gewoon over aan degenen die daar al jaren enthousiast mee bezig zijn en er echt achter staan, hou het aantal projecten klein zodat het voor de leerlingen speciaal blijft en ze er gemotiveerd voor blijven
Ik hoorde in mijn mentorklas al opmerkingen als: "Alwéér een project? "
Dat kan dan toch ook niet de bedoeling zijn.
quote:
Koester zoiets als schoolleiding ipv zo demotiverend te werk te gaan, zou ik zeggen!
Helemaal mee eens. Maar ja, sinds wanneer weet een schoolleiding wat er op school gebeurd?
.
pi_36828306
ik vroeg me wat af..

Is het bij scholen ook zo dat als je een EHBO cursus wil gaan volgen, je hierbij een bijdrage in de kosten krijgt van de school? Of is dat niet verplicht??
Ik zit er nl. al even over te bekvechten met vriendje, maar we komen er niet uit...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  maandag 10 april 2006 @ 18:51:37 #78
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36830758
Als je een beetje werkgever hebt betaalt de school alles.
pi_36836977
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 18:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik ben er ook nog....
3e-jaars student mét contract. Over ongeveer een maand de formatie voor volgend jaar.

Máár... er komen 12 1e-graads uren vrij, dus de directeur VMBO had al bedacht om iemand door te schuiven zodat ik meer uren krijg!

Maar goed, ondaks lovende kritieken van zowel leerlingen als sectie en directie blijkt uit de ervaring van onbevoegde collega's dat je soms nog best genaaid wordt, eind van 't jaar.

We wachten af.
  maandag 10 april 2006 @ 22:43:03 #80
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36839924
Ik heb ook een contract aangeboden gekregen en ben tweede jaars. Het contract is alleen niet voor volledig docentschap maar een duale stage contract voor volgend jaar, een lio garantie en vervolgens een baangarantie. Als ik echter een baan kan vinden voor volgend jaar doe ik dat. Mijn stage is zeer lovend en mijn stagebegeleider vanuit de EHVA ook. Alleen loop ik een beetje achter qua vakken, maar dat komt nog wel goed!
pi_36841975
Ik mis ook 30 punten ofzo.

Je kunt maar 1 ding tegelijk doen hè!
Volgend jaar waarschijnlijk 20 uurtjes en deeltijd studeren.
  dinsdag 11 april 2006 @ 07:47:40 #82
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36846193
quote:
Op maandag 10 april 2006 23:34 schreef Roellio het volgende:
Ik mis ook 30 punten ofzo.

Je kunt maar 1 ding tegelijk doen hè!
Volgend jaar waarschijnlijk 20 uurtjes en deeltijd studeren.
Ik denk ook na over deeltijd. Ik was eerlijk gezegd een beetje lui dit jaar Maar hey ik kom altijd op mijn pootjes terecht
pi_36851214
Hahaha, wat zijn het toch ook een schatjes af en toe he. Mijn tamelijk drukke tweede klas was vandaag enorm rustig en deed keurig mee, omdat er een dame achterin de klas zat die mijn les ging beoordelen. Dat had ik ze van tevoren niet gezegd en ik heb ook absoluut niet gezegd dat ze extra rustig moesten zijn ofzo (zwaktebod!), maar goed, ze waren dus uit zichzelf fantastisch aan het meedoen.....en volgens mij niet zozeer omdat ze vreesden zelf op hun gedrag aangesproken te worden (met deze mevrouw krijgen ze pas in de bovenbouw te maken) als wel uit goodwill naar mij toe. Zo schattig!

In het verleden dacht ik nog wel eens: "ik krijg nu een goede beoordeling, maar dat is eigenlijk niet eerlijk want normaal zijn mijn lessen in deze klas vaak rommeliger", maar tegelijkertijd lijkt mij dat het ook wel iets zegt als een klas uit eigen beweging dit voor je doet.
pi_36851450
Ik heb ook een VMBO2, hardstikke leuke klas.

En er kwamen 3 lessen 3 mensen kijken. De coördinatrice opleiden in de school (klas deed het fantastisch), de directeur om m'n contractverlenging te beoordelen (klas deed het fantastisch) en mijn stagebegeleider van de hogeschool. DRAMA!
pi_36851513
Waarom dat dan? Omdat dat een onbekende was?
pi_36851697
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:23 schreef thaleia het volgende:
Waarom dat dan? Omdat dat een onbekende was?
Volgens mij waren ze het een beetje zat dat er steeds mensen in hun klas kwamen, zegmaar. Een soort territorium-breuk ofzo.

Ik bepaald uiteraard wel lekker zelf wie er wel of niet in de klas komt, maar ik had ze allicht even kunnen vragen of ze er bezwaar tegen hadden.
pi_36852859
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:13 schreef thaleia het volgende:
Hahaha, wat zijn het toch ook een schatjes af en toe he. Mijn tamelijk drukke tweede klas was vandaag enorm rustig en deed keurig mee, omdat er een dame achterin de klas zat die mijn les ging beoordelen. Dat had ik ze van tevoren niet gezegd en ik heb ook absoluut niet gezegd dat ze extra rustig moesten zijn ofzo (zwaktebod!), maar goed, ze waren dus uit zichzelf fantastisch aan het meedoen.....en volgens mij niet zozeer omdat ze vreesden zelf op hun gedrag aangesproken te worden (met deze mevrouw krijgen ze pas in de bovenbouw te maken) als wel uit goodwill naar mij toe. Zo schattig!

In het verleden dacht ik nog wel eens: "ik krijg nu een goede beoordeling, maar dat is eigenlijk niet eerlijk want normaal zijn mijn lessen in deze klas vaak rommeliger", maar tegelijkertijd lijkt mij dat het ook wel iets zegt als een klas uit eigen beweging dit voor je doet.
Op mijn school in Gouda kreeg ik al na anderhalf maand bezoek van de conrector. De les ging wel oké, niet super, maar goed genoeg. De conrector vertelde me later echter dat na de les leerlingen uit die klas hem hadden aangesproken en hadden gezegd dat ik echt moest blijven want dat ik het goed doe. Heel schattig. Volgens de conrector was dat het beste teken en zei dat meer dan de les. Volgens mij is dat ook zo. Zo iemand observeert ook hoe jij met de klas omgaat, en kijkt niet alleen naar je vakdidactische kwaliteiten.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_36852919
ik kreeg op de school waar ik LIO stage ga lopen dat een leerling van die school die ik een paar bijlessen heb gegeven het daar nog steeds over heeft...
En dat vond ik toch ook wel erg leuk om te horen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_36853348
Morgen komt trouwens een coördinator kijken bij een les.
Het eerste uur, bij een zeer rustige A4 klas.

.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 11 april 2006 @ 16:57:16 #90
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36859486
Ach, die lesobservaties... ik heb een tijdje op een school gewerkt, daar zat de ene na de andere persoon achter in de klas. Van locatiedirecteur tot inspectie tot sectielid tot collega tot afdelingsleider tot.. noem het maar op. Na een tijdje valt dat helemaal niet meer op - en de leerlingen ook niet. Bij mij mag iedereen binnen komen lopen, ik heb niks te verbergen. De deur staat altijd open.
.
  dinsdag 11 april 2006 @ 17:58:17 #91
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_36861395
Even een snelle tvp, was dit topic uit het oog verloren.

Ik geef 13 uur per week Grieks en Latijn op een gymnasium, en zit in mijn laatste bachelorjaar klassieke talen. Moet nog twee jaar studeren, wat ik vanaf volgend jaar ook deeltijd ga doen, omdat ik het afgelopen jaar nogal eens op mijn tandvlees heb moeten lopen.
Afrika Paprika
pi_36861664
Da's wel veel ja, 13 lesuren als daar ook nog een voltijd studie naast moet....een vriend van me is ooit gestopt met de 9 uur die hij als bijbaantje gaf omdat hij vreesde anders nooit z'n scriptie af te zullen gaan maken....kwam er gewoon nauwelijks aan toe. Nou heeft hij ook wel veel neven-bezigheden, als je dat niet hebt en je tijd goed indeelt is er vast meer mogelijk.

Bij ons is het ook aan de orde vd dag dat er iemand achterin het lokaal zit, omdat alle docenten verplicht meedoen aan een project waarbij je in duo's 3x per jaar bij elkaar in de les gaat kijken. En daarnaast wonen de afdelingsleiders jaarlijks bij iedere docent 1 of 2 lessen bij in het kader vd functioneringsgesprekken.

Toen de echt officiele inspectie kwam vond ik het minder prettig, ik zag al voor me dat die hoge heren in die donkere pakken binnen zouden komen lopen net tijdens een les die beroerd verliep. Maar ze kwamen bij 6 VWO, halverwege de les toen ze dus allang stil aan het werk waren
pi_36888636
Ik heb vandaag te horen gekregen waar ik stage ga lopen, het is mn eerste jaar en heb er super veel zin in.
Wel jammer dat we eigenlijk in koppels gaan maar de andere helft van mijn koppel al een half jaar van school af is

Een oude docent van mij had de gewoonte om afentoe iemand uit onze klas stiekem naar de supermarkt te sturen om snoep enzo te kopen voor hem (en hij deelde t meestal ook uit om zo een beetje populair te worden ofzo, nooit gesnapt).
Mooie was dat hij iemand eens weg stuurde en 5 minuten later kwam er iemand van de inspectie binnen, heb nog nooit iemand zo benauwd zien kijken
How rude!
  donderdag 13 april 2006 @ 22:30:26 #94
56819 Kimske
Juf in wording
pi_36937457
Heeft iemand een leuk ideetje voor een geschiedenisles voor kleuters??
Stem:
http://www.businesschallenge.nl/261-dhr_l_tome.html
en maak kans op een notebook!
  donderdag 13 april 2006 @ 22:34:43 #95
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36937612
Jonge of oude kleuters? Ik zou het lekker dicht bij huis houden, dus met pappa en mamma's tijdperk of misschien opa en oma, maar niet echt veel verder.

Misschien is een ot en sien thema week anders een idee. Een week in oude kleding (rokken, klompen, linten in het haar) en ouderwetse spelletjes zoals steltenlopen (wel lastig) hoepelen, knikkeren etc.
pi_36941748
quote:
Op donderdag 13 april 2006 22:34 schreef Silmarwen het volgende:
Jonge of oude kleuters? Ik zou het lekker dicht bij huis houden, dus met pappa en mamma's tijdperk of misschien opa en oma, maar niet echt veel verder.

Misschien is een ot en sien thema week anders een idee. Een week in oude kleding (rokken, klompen, linten in het haar) en ouderwetse spelletjes zoals steltenlopen (wel lastig) hoepelen, knikkeren etc.
Koekhappen, spijkerpoepen.. etc. Ik heb op de basisschool (toen ik in groep drie zat) zo'n week gehad met een speciale dag waarop ouders ook meemochten. Weet 't nog steeds. Keileuk!
Mon 'en!
  vrijdag 14 april 2006 @ 18:10:32 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36960492
Wat vinden jullie trouwens van dit artikel, van de Frontpage:
quote:
Kinderen zouden meer saaie lessen moeten krijgen op school ter voorbereiding op het echte leven. Ze moeten er zo aan wennen dat het leven niet altijd even opwindend en interessant is. Dat zeiden een aantal sprekers op de jaarlijkse conferentie van de Britse lerarenvereniging.

Scholieren worden tegenwoordig door televisie, computer en videospellen continu geprikkeld. Het onderwijs zou een goede afwisseling zijn. "Ik heb de energie niet om dag in dag uit mijn lessen aantrekkelijk te maken met liedjes en danspasjes", klaagt wiskundelerares Zoe Fail. "De kinderen worden niet meer genoeg verveeld. Ze worden te veel gestimuleerd. Verveling moedigt de denkvaardigheden en de fantasie aan. Ik herinner me nog dat ik me verveelde vroeger. Maar ik verveel me nu niet omdat ik weet hoe ik ermee moet omgaan."

Volgens Barry Williams, docent aan het Hertford Regional College in Cambridgeshire, zijn zijn lessen niet saai. Degenen die dat geloven 'hebben de nuances en de subtiliteit van mijn lessen niet door'. Williams: "Wanneer iemand zegt: 'Meneer Williams, dat meisje zit door het raam naar een boom te staren', dan zeg ik: 'Merkt u niet dat ik in mijn lessen elementen van zenboeddhisme voor gevorderden heb geïntegreerd?'. In feite lever ik volwassenen af die in staat zullen zijn te (blijven) kijken naar uitzendingen van politieke partijen".
Even mijn reactie er bij:
quote:
"Wanneer iemand zegt: 'Meneer Williams, dat meisje zit door het raam naar een boom te staren', dan zeg ik: 'Merkt u niet dat ik in mijn lessen elementen van zenboeddhisme voor gevorderden heb geïntegreerd?'.
Dit geloof je toch niet serieus!? Dus wanneer iemand geen orde kan houden, is het argument: "Ze leren omgaan met rondvliegende molecuul-deeltjes, in de vorm van tafels en stoelen". Ik ben zelf leraar - ik hou er van om mijn lessen leuk en gevarieerd te maken, puur omdat ik mezelf anders ga vervelen. Wanneer je plezier hebt in je vak, dan leren de leerlingen ook met plezier. Wanneer je gortdroog uit je boek gaat zitten voorlezen, merk je dat de aandacht na 4 seconden verslapt, de leerlingen niks meer opnemen en vervolgens... naar buiten gaan zitten staren met hun zenboedhhistisch hoogtepunt of wat ze niet allemaal volgens Williams bereiken.
.
pi_36961404
Ik begrijp dat principe wel. We doen tegenwoordig steeds meer ons best om de leerlingen te prikkelen en moeten daarin steeds weer verder gaan omdat ze alle motivatietechnieken al een keertje gezien hebben. Op een gegeven moment kom je in de situatie dat een gewone les nooit meer genoeg is zonder dat er allerlei aandachtstrekkende trucs worden uitgehaald. Waarbij het dubieus is of het überhaupt bijdraagt. Dan streeft het zijn doel voorbij en is "de spannende les" als middel het doel op zich geworden om nog enigszins de orde te bewaren.

Mijn inziens een verkeerde ontwikkeling. Leerlingen die echt iets willen leren kunnen met iedere les wel uit de voeten. Dat is gelukkig de meerderheid. Daar tegenover staat een kleine minderheid die per definitie snel verveeld is, geen zin heeft of anderszins problemen heeft waardoor het concentreren tijdens de les niet lukt. Voor die kleine groep kan je op je kop gaan staan en de meest fantastische videoles in elkaar draaien, maar je bereikt er enkel mee dat ze slechts even afgeleid zijn en dat je continu iets nieuws moet verzinnen.

We moeten eens af van de mentaliteit dat alles met plezier gedaan moet worden. De grote hoeveelheid dingen die je moet leren leer je voornamelijk door stelselmatig stampen en veel te oefenen. Met plezier leren motiveert, maar is vaak niet effectief. Je leert een klein gedeelte vrij goed en je herinnert de les als leuk, maar dat verandert snel als je eenmaal kunt overzien hoe weinig je eigenlijk weet. Wie alles met plezier wil doen, moet zijn heil maar op een iederwijs-school zoeken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 14 april 2006 @ 18:51:08 #99
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_36961591
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 18:07 schreef thaleia het volgende:
Da's wel veel ja, 13 lesuren als daar ook nog een voltijd studie naast moet....een vriend van me is ooit gestopt met de 9 uur die hij als bijbaantje gaf omdat hij vreesde anders nooit z'n scriptie af te zullen gaan maken....kwam er gewoon nauwelijks aan toe. Nou heeft hij ook wel veel neven-bezigheden, als je dat niet hebt en je tijd goed indeelt is er vast meer mogelijk.
Ik vind het vooral jammer dat het lesgeven in de praktijk altijd voor gaat, waardoor ik nu niet zo veel uit mijn studie haal als mogelijk zou zijn. Maar tegelijkertijd vind ik het lesgeven zo enorm leuk en uitdagend dat ik de combinatie nog best een jaar wil volhouden.

Wat is jullie ervaring met autistische leerlingen overigens? Ik heb er nogal wat (PDD-NOS dan wel Asperger) en ben altijd benieuwd naar wat voor problemen anderen tegenkomen met deze interessante groep kinderen.
Afrika Paprika
pi_36961609
Haha, ja kijk, die gast drijft het in het belachelijke, met z'n zenboeddhisme en je gaat natuurlijk niet expres je lessen zo saai mogelijk maken om de leerlingen voor te bereiden op eventuele saaiheid die ze in hun volwassen leven kunnen gaan tegenkomen.

Maar ik vind wel dat het huidige onderwijs (of liever gezegd de makers van lesboeken en de beleidbedenkers in Zoetermeer) te ver is doorgeslagen in 'krampachtig alles aanpassen aan wat de leerling zogenaamd wil'. Een VWO-leerling mag bij tekstverklaren best eens een tekst over een gortdroog of pittig onderwerp voor z'n kiezen krijgen in plaats van telkens maar die eeuwige 'straatcultuur' en simpel hanteerbare teksten over mobieltjes. Het is voorbereidend wetenschappelijk onderwijs he, dus bereid de leerlingen daar dan ook op voor.

En af en toe moet je in dit leven nu eenmaal iets doen dat je saai vindt en het is ook een onderdeel van je onderwijs c.q. opvoeding dat je leert dat je niet kunt verwachten dat iedereen om je heen zich voortdurend in bochten wringt om de dingen voor jou zo boeiend mogelijk te maken. DAT ben ik wel met Williams eens, al kleedt ie het zo te lezen tamelijk belachelijk in.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')