Omdat je de zaken wel op een heel eenzijdige manier voorstelt. Maar goed als eigenaar van zo'n studio heb je daar ook alle belang bij.quote:Op maandag 7 juli 2008 19:25 schreef Blik het volgende:
[..]
Waarom zegt iedereen dat toch, ik heb zelf een koopstudio. Ik werk er niet voor.
Dus omdat de huurprijzen zo hoog zijn is het gelegitimeerd om extreem hoge vierkante meterprijzen te betalen?quote:Maandlasten zijn idd afhankelijk van de rente, vergelijk de maandlasten van een studio maar eens met een gemiddelde huurkamer in steden als Utrecht of Amsterdam. 350 a 400 euro voor een klein rotkamertje van 10 m2 betaal je al snel in de populaire buurten. Daarom betaal je relatief weinig voor je kamer als je naar maandlasten kijkt. Als ik mezelf als voorbeeld neem, betaal ik 480 euro incl. met 2 personen. Dus 240 euro per maand, voor 40 m2. Dan heb ik ook nog een eigen badkamer, aparte slaapkamer en aparte keuken.
En als er een waardedaling is of grote onderhoudskosten dan heb je een dikke schuld. Dat heb je niet in je huurappartementje.quote:Tuurlijk is waardestijging niet gegarandeerd, maar zolang de huizenprijzen stijgen zullen de studio's ook in waarde stijgen. VoreG uit dit topic heeft zijn studio met 20.000 euro winst verkocht. Als er geen waardestijging is heb je alsnog relatief goedkoper geleefd dan een huurappartementje
Je bedoelt de adder dat je niet het juridisch eigendom verkrijgt, slechts een gebruiksrecht? En dat je daarom dus niet vrij bent bij het kiezen van de hypotheek (geen eigendom=geen onderpand=geen normale hypotheek)? Of dat je medebewoners je enorm kunnen naaien door de verkoop van "jouw" koopstudio tegen te houden?quote:Op maandag 7 juli 2008 17:15 schreef JoPiDo het volgende:
het gaat er bij mij niet in dat je dat huis voor die prijs kunt kopen
ergens zit een enorme adder in het gras
Ik heb ook genoeg gezegd over de nadelen van een koopstudio, zie maar mijn eerste post in dit topic. Maar over maandlasten en dergelijk ben ik heel duidelijk. De maandlasten van een koopstudio zijn een stuk lager dan die van de particuliere huurmarkt.quote:Op maandag 7 juli 2008 19:41 schreef ozzyat105 het volgende:
[..]
Omdat je de zaken wel op een heel eenzijdige manier voorstelt. Maar goed als eigenaar van zo'n studio heb je daar ook alle belang bij.
Als de maandlasten lager zijn dan bij huren, maakt dat mijn inziens niet uit. Er zijn geen kamers/studio's van rond de 20 a 30 m2 met eigen voorzieningen in een stad die een normaal prijspeil hebben. De koopstudio's hebben dat qua maandlasten wel.quote:Op maandag 7 juli 2008 19:41 schreef ozzyat105 het volgende:[..]
Dus omdat de huurprijzen zo hoog zijn is het gelegitimeerd om extreem hoge vierkante meterprijzen te betalen?
Voor grote onderhoudskosten wordt gespaard in de servicekosten. Daar zit een potje voor voorzieningen in. Echte hele grote onderhoudskosten zul je niet snel hebben omdat het over het algemeen compleet verbouwde panden zijn. Wellicht een likje verf aan de buitenkant op korte termijn. En verder is het heel leuk dat je een koopstudio gaat vergelijken met woningbouw, maar in Utrecht moet je minimaal 8 jaar ingeschreven staan wil je kans hebben op een huurwoning via de woningbouw. Als je naar de particuliere markt gaat kijken betaal je al snel 700 euro voor eenzelfde soort appartementjequote:Op maandag 7 juli 2008 19:41 schreef ozzyat105 het volgende:[..]
En als er een waardedaling is of grote onderhoudskosten dan heb je een dikke schuld. Dat heb je niet in je huurappartementje.
Sinds wanneer hebben studenten zulke luxe eisen dan?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:52 schreef marloezzke het volgende:
dat vind ik dus ook. iets huren in amsterdam is echt niet te doen. tenminste niet als je een beetje iets leuks wilt. ik ga werken en ik wil liever niet in een studentenhuis wonen omdat ik gewoon echt mijn eigen huisje wil hebben. ik ga morgen naar die bijeenkomst ik hoop er nog wat wijzer van te worden, hoop dat het wat wordt!
ze is geen student meer, ze gaat werkenquote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Sinds wanneer hebben studenten zulke luxe eisen dan?
Niet alleen naar de maandlasten kijken. Ook de risico's in beeld hebbenquote:Op maandag 7 juli 2008 22:30 schreef Blik het volgende:
Ik heb ook genoeg gezegd over de nadelen van een koopstudio, zie maar mijn eerste post in dit topic. Maar over maandlasten en dergelijk ben ik heel duidelijk. De maandlasten van een koopstudio zijn een stuk lager dan die van de particuliere huurmarkt.
Niet alleen naar de maandlasten kijken. Ook de risico's in beeld hebbenquote:Als de maandlasten lager zijn dan bij huren, maakt dat mijn inziens niet uit. Er zijn geen kamers/studio's van rond de 20 a 30 m2 met eigen voorzieningen in een stad die een normaal prijspeil hebben. De koopstudio's hebben dat qua maandlasten wel.
Dan ben je helemaal slecht uit. En hoge m2/prijs en in een mindere wijk van Utrecht.quote:En de vierkante meter prijs valt ook nog wel mee. Er zijn in Utrecht genoeg huizen die eenzelfde vierkante meter prijs hebben als mijn studio (3000 p/m2). Sterker nog, ik ben er al genoeg tegen gekomen die duurder zijn.
Daarbij moet ik wel toegeven dat ik in Zuilen woon, en dus niet hartje centrum.
De studio's worden van binnen over het algemeen gerenoveerd. Maar wordt ook het dak vervangen? en de oude funderingen ?quote:Voor grote onderhoudskosten wordt gespaard in de servicekosten. Daar zit een potje voor voorzieningen in. Echte hele grote onderhoudskosten zul je niet snel hebben omdat het over het algemeen compleet verbouwde panden zijn. Wellicht een likje verf aan de buitenkant op korte termijn.
Geen appels met peren verelijkenquote:En verder is het heel leuk dat je een koopstudio gaat vergelijken met woningbouw, maar in Utrecht moet je minimaal 8 jaar ingeschreven staan wil je kans hebben op een huurwoning via de woningbouw. Als je naar de particuliere markt gaat kijken betaal je al snel 700 euro voor eenzelfde soort appartementje
Ja maar houdt dat wel in beeld, niet altijd en alleen maar uitgaan van waardestijgingen.quote:Tegen waardedalingen valt idd niks te doen, maar dat is het risico van kopen.
Veel succes morgen, laat ons even weten hoe het was.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:52 schreef marloezzke het volgende:
dat vind ik dus ook. iets huren in amsterdam is echt niet te doen. tenminste niet als je een beetje iets leuks wilt. ik ga werken en ik wil liever niet in een studentenhuis wonen omdat ik gewoon echt mijn eigen huisje wil hebben. ik ga morgen naar die bijeenkomst ik hoop er nog wat wijzer van te worden, hoop dat het wat wordt!
Hoe oud denk je dat die huizen zijn die opgeknapt worden? het huis waar ik in woon is 16 jaar oud, voordat daar een nieuw dak opgezet moet worden en nieuwe funderingen zijn we heel wat jaartjes verder. het zijn geen huizen uit de 18de/19de eeuwquote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:36 schreef ozzyat105 het volgende:
[..]
De studio's worden van binnen over het algemeen gerenoveerd. Maar wordt ook het dak vervangen? en de oude funderingen ?
Dat zijn juist de grootste kosten! (en die spaar je niet zo maar bijmekaar)
[..]
Geen appels met peren verelijken
Een pand met plat dak moet zeker wel rond de 15-20 jaar het dak vervangen hoor.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:15 schreef Blik het volgende:
[..]
Hoe oud denk je dat die huizen zijn die opgeknapt worden? het huis waar ik in woon is 16 jaar oud, voordat daar een nieuw dak opgezet moet worden en nieuwe funderingen zijn we heel wat jaartjes verder. het zijn geen huizen uit de 18de/19de eeuw
sterker nog, ons dak is voor een groot gedeelte vernieuwd omdat er tijdens een februari storm een boom op ons dak is gevallen. Schuld van de gemeente die die boom al lang geleden had moeten kappen. Gemeente heeft alle kosten op zich genomen
En ik vergelijk geen appels met peren, ik vergelijk maandlasten van koopwoningen in vergelijking met particuliere huurwoningen. Bij wooncorporaties kom je niet binnen zonder hele lange wachttijd dus is geen alternatief, dus dan moet je je bevinden op de particuliere woningmarkt. En die is in een stad als Utrecht niet goedkoop.
En tuurlijk moet je de risico's in ogenschouw nemen, maar als mijn maandlasten 200 euro p/maand goedkoper zijn dan als ik een woning zou huren zou mijn woning in 3 jaar tijd meer dan ¤ 7.200 gedaald moeten zijn, wil ik verlies maken. In mijn geval is dat 6% daling, in 3 jaar (eerste 2 jaar zijn huizenprijzen sowieso gestegen in mijn geval).
Zoals gezegd, die panden worden allemaal compleet opgeknapt. Schilderwerk, voegwerk etc. is allemaal gedaan. Ik heb een verbouwing gezien van Koopstudio en het hele huis werd gestript en vernieuwd. Het enige wat ik zelf nog heb moeten doen is de muren schilderen in een kleur die ik zelf acceptabel vind. En zeg nou zelf, hoeveel huizen hebben een plat dak. En hoeveel koopstudio's hebben een plat dak?? Voor zover ik weet, geen één. En hoe snel moet je een fundering van een huis vervangen??quote:Op dinsdag 8 juli 2008 15:34 schreef ozzyat105 het volgende:
Het probleem is vaak dat op het moment van oprichten van de vereniging er nog niets in kas zit. Wanneer op dat moment het dak, de gevel of de fundering aan de beurt is dan heb je een probleem.
Overigens gaat het bij koopstudio's vaak wel om van die oude panden uit de vorige eeuw. Daar staat de binnenstad van Utrecht en Amsterdam nou juist vol mee.
Maar goed dat is tekenend voor de oogkleppen die "Blik"op heeft.
Als jij particulier iets kan kopen zou ik je aanraden dat ook te doen en niet bij koopstudio. Krijgt over het algemeen wat meer waar voor je geld op de particuliere markt. Veel studio's zijn echter goedkoper dan een normaal koopappartement. De markt voor voor een koopstudio is natuurlijk ook een stuk kleiner dan voor een normaal appartement. Enige nadeel van particulier kopen is dat je de kosten koper terug moet verdienen. Over het algemeen duurt het zo'n 5 jaar om terug te verdienenquote:Op dinsdag 8 juli 2008 18:22 schreef marloezzke het volgende:
ik ga inderdaad werken en niet meer studeren. misschien een deeltijdopleiding of cursus nog maar voor de rest zal ik 5 a 6 dagen werken dus ik wil wel gewoon een beetje een lkkr huis en heb niet echt behoefte dan aan nachtelijke studenten feesten. een kamer in een studentenhuis of bij iemand in huis sluit ik dan ook uit.
dan gaat mijn voorkeur dus uit naar een apartement huren of kopen. gezien de huurprijzen in amsterdam belachelijk hoog zijn zou ik dus eerder gaan kijken naar kopen, vandaar dat ik dus bij koopstudio terecht kwam.
kan iemand me misschien nogmaals duidelijk de verschillen vertellen tussen particulier kopen en via koopstudio.
zijn mijn maandlasten niet veel hoger als ik particulier koop?
De argumenten uit jouw eigen praktijk zijn wel erg "gekleurd".quote:Op dinsdag 8 juli 2008 17:10 schreef Blik het volgende:
[..]
Zoals gezegd, die panden worden allemaal compleet opgeknapt. Schilderwerk, voegwerk etc. is allemaal gedaan. Ik heb een verbouwing gezien van Koopstudio en het hele huis werd gestript en vernieuwd. Het enige wat ik zelf nog heb moeten doen is de muren schilderen in een kleur die ik zelf acceptabel vind. En zeg nou zelf, hoeveel huizen hebben een plat dak. En hoeveel koopstudio's hebben een plat dak?? Voor zover ik weet, geen één. En hoe snel moet je een fundering van een huis vervangen??
Wij als woonvereniging hebben nu als voorziening ruim 1200 euro opgebouwd in 3 jaar tijd. De komende jaren is er niks nodig aan onderhoud. Schilderwerk hoeft pas over 2 jaar te gebeuren. Tuin hebben we zelf opgeknapt. Huis is sowieso in prima staat door de opknapwerkzaamheden die Koopstudio standaard doet in ieder huis
En hoe kun je mij beschuldigen van oogkleppen als je zelf niet eens waar het over gaat. Je hebt een puur negatieve kijk op de zaak, en zelfs als ik een tegenargument geef uit mijn eigen praktijk doe je het af als onwaar.
Tuurlijk zijn er enkele dingen gekleurd, maar de belangrijkste feiten zijn gewoon:quote:Op dinsdag 8 juli 2008 23:18 schreef ozzyat105 het volgende:
[..]
De argumenten uit jouw eigen praktijk zijn wel erg "gekleurd".
Wellicht te rooskleurig doordat je er zelf inzit?
Daartegenover staat:quote:Op dinsdag 8 juli 2008 23:53 schreef Blik het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn er enkele dingen gekleurd, maar de belangrijkste feiten zijn gewoon:
- dat je maandlasten lager zijn als je koopt dan dat je particulier huurt
- onderhoud is geen sprake van de eerste jaren wegens grondige opknapbeurt
- de vierkante meter prijs die jij zo belachelijk vindt is helemaal niet vreemd in het centrum van Utrecht/Amsterdam
- je geen kosten koper hebt die je terug moet verdienen
- je loopt risico in de vorm van waardedaling, maar schaarste op de markt blijft bestaan in de grote steden
Ben het eens met de dingen die ik niet heb doorgestreept. Ik vind het hypotheekaanbod zelf ook zeer matig, ik zou dan dit dan ook nooit financieren met behulp van een bank. de rente is hoger en keuze is beperkt. Ik heb nu een rente van 3.8% omdat ik het via mijn vader doe. De bank deed me een aanbod van 4.8% rente omdat de hypotheek maatwerk zou zijnquote:Op woensdag 9 juli 2008 07:56 schreef ozzyat105 het volgende:
[..]
Daartegenover staat:Je bent zeer beperkt in je keuze van hypotheekverstrekkers (hoge rente) De medebewoners kunnen je verkoop dwarsbomen Een opknapbeurt geen garantie's geeft over de fundering(vaak houten palen),het dak, enz Het vertrouwen in de woningmarkt op dit moment heel laag is Je na 2 of 3 jaar ineens veel hogere lasten gaat betalen Bij verkoop heb je maar een beperkte doelgroep Voor hetzelfde geld koop je 5 km verderop een eensgezinswoning Als de rente blijft stijgen word het steeds moeilijker te verkopen
Dit staat ook nergens in de brochures o.i.d. Toch is het zo, de leden mogen wel bepalen wie er mag toetreden als nieuw lid, dit als gevolg van het feit dat je het juridische eigendom niet hebt van het pand. Het pand is van de coöp, de coöp (en dus de leden) beslist.quote:Op woensdag 9 juli 2008 10:33 schreef Blik het volgende:
[..]
...
Dat je medebewoners de verkoop kunnen dwarsbomen heb ik echt nog nooit van gehoord. De leden kunnen echt niet bepalen of jij je deel mag verkopen of niet. Je hebt in het begin je mede leden toch ook niet voor het uitzoeken.
...
Ik zal mijn statuten er eens op nalezen. Als het zo is is dat natuurlijk wel een nadeel. Als het in de statuten staat kun je het laten veranderen in samenspraak met de rest van de ledenquote:Op woensdag 9 juli 2008 10:52 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dit staat ook nergens in de brochures o.i.d. Toch is het zo, de leden mogen wel bepalen wie er mag toetreden als nieuw lid, dit als gevolg van het feit dat je het juridische eigendom niet hebt van het pand. Het pand is van de coöp, de coöp (en dus de leden) beslist.
Ik snap trouwens niet dat niet meer mensen dit als (groot) nadeel zien.
Al met al onstaat er nu een realistischer beeldquote:Op woensdag 9 juli 2008 10:33 schreef Blik het volgende:
[..]
Ben het eens met de dingen die ik niet heb doorgestreept. Ik vind het hypotheekaanbod zelf ook zeer matig, ik zou dan dit dan ook nooit financieren met behulp van een bank. de rente is hoger en keuze is beperkt. Ik heb nu een rente van 3.8% omdat ik het via mijn vader doe. De bank deed me een aanbod van 4.8% rente omdat de hypotheek maatwerk zou zijn
Ook al heb jij er nog nooit van gehoord. Het is wel zoquote:Dat je medebewoners de verkoop kunnen dwarsbomen heb ik echt nog nooit van gehoord. De leden kunnen echt niet bepalen of jij je deel mag verkopen of niet. Je hebt in het begin je mede leden toch ook niet voor het uitzoeken.
Dit komt dus vaak voor. Zeker bij de oude op houten palen en koeienhuiden gebouwde woningen in het centrum van historische steden. Is erg kostbaar om te herstellen.quote:Hoe vaak komt het voor dat een compleet dak of fundering vernieuwd moet worden?? Zoals al gezegd ben ik zelf een keer binnengelopen bij een verbouwing, en alles wordt van top tot teen gestript en vernieuwd. Alles wat er slecht uitziet wordt vernieuwd. Vind het echt een risico wat te verwaarlozen valt.
Alsof alle studenten in het centrum wonen. Dat is dus echt niet zo.quote:En het is heel fijn dat je 5 kilometer verderop een eensgezinswoning kan kopen voor hetzelfde geld, maar dit is niet echt van toepassing voor studenten. Studenten moeten dan 30 minuten fietsen voor de universiteit, 30 minuten voordat ze in het centrum zijn. Studenten wonen niet/nauwelijks in dat soort buurten en dat gaat ook niet gebeuren, studenten willen in de buurt van de kroeg en universiteit zitten.
Ook niet waar. Veel studenten willen na hun afstuderen nog jaren in hun studio of kamer blijven wonen.quote:Verder wonen de meeste studenten ook maar 3 jaar in hun studio, de doelgroep is ook de wat oudere student die wat meer privacy wil. Als de hogere lasten komen (500 a 600 euro in de maand, nog altijd minder dan huren) heb je ook vaak al een baan en dus meer te besteden.
Juist wel meer risico omdat de doelgroep kleiner is en eerder genoemde punten.quote:Verder gaat een groot gedeelte van je opmerkingen over de huidige situatie, en is van toepassing op kopen in het algemeen, niet specifiek op koopstudio. Echter is de huidige situatie op de markt niet bepalend voor de situatie over 3 jaar wanneer je bijvoorbeeld weer gaat verhuizen. Door de kredietcrisis staat alles op dit moment onder druk, dus ook de huizenprijzen. Bij een koopstudio loop je niet bovengemiddeld meer risico dan bij iets anders als je koopt. Bij verkoop heb je idd maar een beperkte doelgroep maar ook een beperkt aanbod, studio's worden over het algemeen snel doorverkocht. Die in het centrum wat sneller dan net buiten het centrum
Dat kan niet worden uitgesloten in de statuten, omdat dit een wezenlijk iets is van deze rechtsvorm.quote:Op woensdag 9 juli 2008 11:07 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik zal mijn statuten er eens op nalezen. Als het zo is is dat natuurlijk wel een nadeel. Als het in de statuten staat kun je het laten veranderen in samenspraak met de rest van de leden
Feit blijft dat het een risico is. En dat mag, maar dan moet er in mijn ogen een lager prijskaartje aan hangen dan aan iets waarbij dat risico niet aanwezig is. En dat is hier niet het geval.quote:En je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre je andere huisgenoten dat weten en in hoeverre ze negatief gaan zijn (ook met het oog op hun toekomst)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |