abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 11 februari 2006 @ 21:25:13 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34980150
Iedereen die daadwerkelijk wat in de politiek te zeggen wil hebben, in plaats van er alleen maar over te praten, zal zich politieke macht moeten verwerven. Om deze macht te verwerven, op welke manier dan ook, is het nodig om een substantiele aanhang te hebben. En deze aanhang kun je verkrijgen door middel van propaganda.

Propaganda: best wel belangrijk dus!

Ten eerste, en dit is tegelijkertijd het belangrijkste punt, komt het herhalen. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen is de beste manier om grote aantallen mensen van jouw ideeën te overtuigen. Er wordt nog veel te veel waarde gehecht aan zaken als een goede onderbouwing of een logisch betoog. Dat is iedereen echter vergeten op het moment dat hij de zaal verlaat. Hamer voortdurend op dezelfde twee of drie punten.
Het gaat er om dat de mensen telkens met dezelfde boodschap geconfronteerd worden. Zelfs al zijn ze het in eerste instantie pertinent met deze ideeën oneens, het steeds weer opnieuw horen, zien en lezen van dezelfde boodschap laat toch zijn sporen achter in hun onderbewustzijn. Herhaling dus. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen.

Twee: Ga nooit in de verdediging. Wanneer je van iets beschuldigd wordt, laten we zeggen xenofobie, zal zolang deze discussie duurt de aandacht dáárop gevestigd zijn. Ongeacht de argumenten waarom je géén xenofoob zou zijn komt dat onderwerp dan toch in relatie tot jou onder de aandacht.
De beste manier om je te verweren is ogenblikkelijk in de tegenaanval te gaan.
'Meneer, ik verdenk u van xenofobe ideeën'
'Dat is niet waar. U daarentegen bent een pedofiel!'
Op die manier zal alle (negatieve) aandacht onmiddelijk op je tegenstander gericht zijn.

Het derde punt is het op een slimme manier combineren van feitelijk onsamenhangende berichten uit de media. De media is erop gericht nieuws, dus de uitzonderingen op de normale gang van zaken of bepaalde misstanden, onder de aandacht te brengen. Stel deze uitzonderingen voor als de normale gang van zaken en combineer altijd twee contrasterende gevallen.
Een heroïnesmokkelaar die opgepakt wordt is geen nieuws, evenmin als een bejaarde die de eendjes voert. Wanneer om wat voor reden dan ook die smokkelaar met drie kilo heroïne niet vastgezet wordt, en de bejaarde een bekeuring van 75 euro krijgt omdat ze een plastic zakje in de vuilniszak gooit, moet je dus roepen:
'Het is op dit moment dus zo in Nederland geregeld dat heroïnesmokkelaars vrij spel krijgen, en dat bejaarden die de eendjes gaat voeren en hun zakje netjes weggooien meteen een vette boete krijgen.' Er zijn maar heel weinig mensen níet vatbaar voor dit soort argumenten. Het is toch immers zo?
De beste inspiratiebron hiervoor is zonder meer de Krant van Wakker Nederland!

Op nummer vier staat simplificeren: Maak de werkelijkheid niet complexer als ze al is. Integendeel, stel de zaken juist heel erg simpel voor. Wat hoor je veel mensen nou roepen wanneer er weer een onbegrepen beleidsmaatregel uit Den Haag kom"?: 'Ze kunnen toch gewoon (...).! Is het nu zo moeilijk om (...)!' Laat jóuw ideeën in ieder geval voor iedereen meteen te begrijpen zijn. Ongeacht of je de waarheid of de complexiteit van de zaak nu een beetje geweld aandoet.
De beste manier om dit te doen is:
- de oorzaak van álle problemen toewijten aan één en dezelfde groep. Wanneer dit zelfs met veel fantasie écht niet mogelijk is, negeer het probleem dan gewoon.
- Met bovenstaande samenhangend: die éne bepaalde groep zal in het algemeen niet de macht hebben. Bedenk een complottheorie waarmee je de machthebbers zwart maakt. Je kunt ook beweren dat ze incompetent zijn, of blinde zijn voor de problemen van het volk werkt ook, maar is toch minder effectief.
- Maak hele simpele, voor iedereen te volgen beredeneringen. Twee of drie stapjes in die beredenering zijn meer als genoeg.

En als laatste, punt vijf dus: Geef de mensen het idee dat hun groot onrecht aangedaan wordt. Tevredenheid is een zuiver subjectief begrip. Ook wanneer ze onder goede arbeidsomstandigheden maar 36 uur per week hoeven te werken, nooit honger hebben en drie keer per jaar op vakantie kunnen, is het nog heel goed mogelijk om ze het idee te geven dat ze tekortgedaan wordt. Het is allemaal een kwestie van verwachtingspatronen. Schets een zo duister mogelijk toekomstperspectief onder het huidige bewind. Schuw daarbij niet termen als 'hongersnood', 'Sharia' of 'catastrofale natuurrampen'. Er is altijd wel een obscure onderzoeker of wetenschapper te vinden die juist hetgeen wat jij zoekt weet te onderbouwen.

Rest mij nog te verzoeken, mocht je werkelijk succes hebben met bovenstaande tips, LXIV in ieder geval niet te vergeten. Of je nu links of rechts bent, het is voor iedereen bruikbaar. Ik waai te zijner tijd wel met jouw winden mee.

Kusjes, LXIV


[ Bericht 2% gewijzigd door LXIV op 11-02-2006 23:05:58 ]
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_34980738
Bij het eerste punt haakte ik af, omdat ik al honderden keren de standpunten van fundamenteel christenen dan wel moslims aan heb moeten horen, en ik ben ze nog niets serieuzer gaan nemen.
pi_34981177
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 21:41 schreef Batsnek het volgende:
Bij het eerste punt haakte ik af, omdat ik al honderden keren de standpunten van fundamenteel christenen dan wel moslims aan heb moeten horen, en ik ben ze nog niets serieuzer gaan nemen.
En toch lijkt het alsof je punt vier wél hebt gelezen.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 21:55:45 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34981206
Waar is "Rechts voor Beginners in vijf bondige punten" gebleven?
Maak ik eens een lemming...
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 21:56:51 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34981248
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 21:54 schreef Aurelianus het volgende:

[..]

En toch lijkt het alsof je punt vier wél hebt gelezen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_34982120
Propaganda Due?
  zaterdag 11 februari 2006 @ 22:25:25 #7
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_34982171
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 21:55 schreef LXIV het volgende:
Waar is "Rechts voor Beginners in vijf bondige punten" gebleven?
Maak ik eens een lemming...
SK heeft de reacties verwijderd vanwege de nutteloze topickick .. het topic is een jaar oud. Er was trouwens nog een lemming in de vorm van ... je raadt het nooit ... "Links voor beginners in vijf bondige punten".

[ Bericht 13% gewijzigd door ExtraWaskracht op 12-02-2006 00:02:10 ]
  zaterdag 11 februari 2006 @ 22:51:25 #8
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_34983057
Ey, goed topic.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_34984849
Misschien een nuttige toevoeging is het toeschrijven van ideeën die tegenstrijdig zijn met de propaganda aan links dan wel rechts. Vervolgens rest alleen nog maar het diskwalificeren van een van de 2 zijden van het politieke spectrum en daarmee de gerelateerde ideeën door middel van referentie aan de gruweldaden gepleegd onder een [links | rechts] regime.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_34985790
Heerlijk, verkiezingen.

Het modder gooien, retoriek en politieke " verdeeldheid" steken weer de kop op. Dit is politiek op zijn best en ik geniet er met volle teugen van .
pi_34992009
Leuk stukje om te lezen en ik ben het met veel dingen ook wel eens. De geschiedenis heeft natuurlijk ook al laten zien dat propaganda de manier is om in een democratie de macht te kunnen grijpen. 50 jaar geleden met de nazi's (zoek de uitspraken hierover van Goring maar eens op) en recent natuurlijk de verkiezingen van Bush (en de wijze van campagnevoeren van met name de republikeinse partij. Of nog recenter de verkiezingen van de conservatief PiS in Polen paar maanden terug...

Links of sociaal is zeker ook niet vies van wat propaganda op zijn tijd (Fortuyn bijv.) maar over het algemeen zijn het toch vaak (extreem) rechtse conservatieve partijen die gretig gebruik maken van de voordelen van propaganda.
  zondag 12 februari 2006 @ 11:19:56 #12
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_34992136
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  zondag 12 februari 2006 @ 14:44:51 #13
130456 CrookedEye
Keizer der Plebs
pi_34998885
meesterlijk topic heb je nog meer punten.
"Veni, vidi, vici."
  zondag 12 februari 2006 @ 19:58:13 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35011774
quote:
Op zondag 12 februari 2006 14:44 schreef CrookedEye het volgende:
meesterlijk topic heb je nog meer punten.
Nee, moet wel in het kader van "Rechts voor beginners in vijf bondige punten" blijven natuurlijk.
Helaas heeft het topic maar weinig discussiewaarde, waardoor het waarschijnlijk snel naar de diepten van FOK! zal zakken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 12 februari 2006 @ 23:05:55 #15
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_35019998
Ik herken de VARA en de NOS in het stukje,
die hebben er wel kaas van gegeten!
  zondag 12 februari 2006 @ 23:26:46 #16
82910 Duritz
Tellende Kraai
pi_35020860
quote:
Op zondag 12 februari 2006 11:11 schreef rayteon het volgende:
Links of sociaal is zeker ook niet vies van wat propaganda op zijn tijd (Fortuyn bijv.) maar over het algemeen zijn het toch vaak (extreem) rechtse conservatieve partijen die gretig gebruik maken van de voordelen van propaganda.
Op dit moment is de über-propaganda partij toch echt PvdA hoor! Met het uitdelen van rozen en het uitkramen van populstische praat. Net zoals deze partij nog steeds (ahum) progressief wordt genoemd. Ook door jou. Rechts en conservatief zijn geen synoniemen (meer).
"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)
  dinsdag 14 februari 2006 @ 18:37:10 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35083608
quote:
Op zondag 12 februari 2006 23:26 schreef Duritz het volgende:

[..]

Op dit moment is de über-propaganda partij toch echt PvdA hoor! Met het uitdelen van rozen en het uitkramen van populstische praat. Net zoals deze partij nog steeds (ahum) progressief wordt genoemd. Ook door jou. Rechts en conservatief zijn geen synoniemen (meer).
De in de OP genoemde truuks zijn natuurlijk in het gehele politieke spectrum te vinden, met name aan de uiteinden. Het is m.i. niet iets specifieks rechts of links. Het is denk ik wel zo dat het je meer opvalt naarmate je verder van de genoemde standpunten verwijdert bent.
Dus voor jou, waarschijnlijk rechts?, valt het bij de PVDA meer op.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 21:41:56 #18
126043 Andre70
Vertolker onderbuikgevoel
pi_35824090
Leuk topic, en zo waar!
Es ist ja alles nur Propaganda.
Wij Nederlanders zijn net schaapjes:
Nu worden we geschoren,
en straks worden we geslacht...
  woensdag 8 maart 2006 @ 12:24:04 #19
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_35840516
In Amerika de zender Fox News en Bill O'Reilly.. dat is pas echte propaganda.

Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism (2004)
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_36820659
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 21:25 schreef LXIV het volgende:'Meneer, ik verdenk u van xenofobe ideeën'
'Dat is niet waar. U daarentegen bent een pedofiel!'
  woensdag 31 mei 2006 @ 02:51:36 #21
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_38397455
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 21:25 schreef LXIV het volgende:

Ten eerste, en dit is tegelijkertijd het belangrijkste punt, komt het herhalen. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen is de beste manier om grote aantallen mensen van jouw ideeën te overtuigen. Er wordt nog veel te veel waarde gehecht aan zaken als een goede onderbouwing of een logisch betoog. Dat is iedereen echter vergeten op het moment dat hij de zaal verlaat. Hamer voortdurend op dezelfde twee of drie punten.
Het gaat er om dat de mensen telkens met dezelfde boodschap geconfronteerd worden. Zelfs al zijn ze het in eerste instantie pertinent met deze ideeën oneens, het steeds weer opnieuw horen, zien en lezen van dezelfde boodschap laat toch zijn sporen achter in hun onderbewustzijn. Herhaling dus. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen.


O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_38397782
De VS heeft zelfs speciale overheidsonderdelen in het leven geroepen die de taak hebben propaganda te verspreiden.

http://en.wikipedia.org/w(...)aganda_organisations
  woensdag 31 mei 2006 @ 09:53:24 #23
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_38400133
Ik mis nog een itempje (maar ja, dan had je op 6 punten gezeten, misschien ook niet onaardig :

Demoniseer! Naast 't feit dat jouw onschuldige aanhangers groot onrecht wordt aangedaan, is het zo dat er een klein groepje nederlanders is die onnodig geld kosten, overlast veroorzaken, of gewoon anders zijn. Kies bij voorkeur een groepje wat zich moeilijk kan verdedigen, of wat altijd defensief reageert. Typische voorbeelden: ambtenaren, asielzoekers, uitkeringstrekkers, mensen met topinkomens of pedofielen. Het mogen zelfs niet-bestaande groepjes zijn! Denk daarbij aan punt 1: herhaling, herhaling en, ehm, herhaling.

Bonuspunten als je 't onrecht uit punt 5 kunt koppelen aan dat kleine groepje uitvreters.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_38402683
quote:
Op zondag 12 februari 2006 11:11 schreef rayteon het volgende:
Leuk stukje om te lezen en ik ben het met veel dingen ook wel eens. De geschiedenis heeft natuurlijk ook al laten zien dat propaganda de manier is om in een democratie de macht te kunnen grijpen. 50 jaar geleden met de nazi's (zoek de uitspraken hierover van Goring maar eens op) en recent natuurlijk de verkiezingen van Bush (en de wijze van campagnevoeren van met name de republikeinse partij. Of nog recenter de verkiezingen van de conservatief PiS in Polen paar maanden terug...

Links of sociaal is zeker ook niet vies van wat propaganda op zijn tijd (Fortuyn bijv.) maar over het algemeen zijn het toch vaak (extreem) rechtse conservatieve partijen die gretig gebruik maken van de voordelen van propaganda.
Het oude sovjet model was ook erg goed in propaganda hoor. Het gaat er niet om aan welke kant van het politieke spectrum ze zitten maar meer hoe extreem ze zijn.
  woensdag 31 mei 2006 @ 11:58:59 #25
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_38404133
Hij blijft mooi!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')