quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:50 schreef Dromenvanger het volgende:
We zien allemaal dezelfde werkelijkheid, het beeld dat we geprojecteerd krijgen op het netvlies ziet er voor iedereen hetzelfde uit. Ik denk toch omdat het komt door je ogen en het licht dat verdeeld is in kleuren. Dat iedereen de kleuren hetzelfde ervaart. Dat het allemaal standaarden zijn. Hoewel je toch anders bewust kunt zijn en helder kunt zijn en meer kunt opvangen van wat zich om je heen gebeurt. Voor de een kan de omgeving langzaam gaan en voor de ander snel, en nog bij iemand kan het stil staan ? Dan heeft het te maken met hoe sterk je impulsen binnen krijgt ook.
Hoe je dan denkt over de wereld en waar je je mee bezig houdt in het leven is dan wel anders voor iedereenIeder mens kan zijn eigen denkwijzes toepassen en denken over hoe het in elkaar steekt.
Hoe ziet rood er voor jou uit?
Rood is bij mij zoals het bloed. Of zoals rozen eruit zien als ze rood zijn. Hoe test je dan die gelijkenis?
Misschien is wel de mate waarin je de kleur rood kunt zien anders, dat rood roder kan zijn in sommige gevallen. Dat je de ogen verder moet open doen voordat je rood pas echt ziet zoals rood eruit ziet? Maar het blijft rood.
Maar dan heeft het weer te maken met de mate van alertheid. Ben je helemaal niet alert dan kun je over zaken heenkijken. Je ziet dan maar de helft van wat aanwezig is ook.
ja maar je hebt ooit rood geleerd doordat iemand tegen je zei: dit is rood?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 18:39 schreef XiChico het volgende:
Rood is voor jou en mij hetzelfde, anders was ik je wel tegengekomen op het kruispunt(Verkeerslicht)
dat is de input van de prikkels. de manier waarop de prikkels binnenkomen en verwerkt worden staat los van De Werkelijkheid, het heeft alleen alles te maken met hoe we De Werkelijkheid ervaren.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:00 schreef vogeltjesdans het volgende:
Maar de werkelijkheid is voor jou net iets anders dan voor mij. Als het om een tafel gaat, zie jij die tafel net uit een andere hoek dan ik. We weten allebei dat die tafel er staat en hoe hij eruit ziet. Toch hebben we allebei een ander beeld van de werkelijkheid, omdat we een verschillend gezichtspunt hebben.
Heb ik me heeel vaak afgevraagd, het zou wel verklaren waarom de ene sommige duingen mooi vind en de andere weer neitquote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:32 schreef IHVK het volgende:
Ik heb me wel eens afgevraagd, waarom we kleuren niet kunnen uitleggen aan iemand.
Niemand zou een zinnig antwoord op de vraag ''wat is rood?'' hebben. Het meest zinnige is dan ''elektromagnetische straling met een golflengte tussen ... en ...)
Zou het dan kunnen dat we allemaal de wereld heel anders zien, maar omdat dingen een naam hebben die dingen hetzelfde noemen?
Dat bijvoorbeeld ''rood'' voor mij iets heel anders is dan voor iemand anders?
Dit lijkt mij eigenlijk niet echt ongeloofwaardig. We zijn allemaal individuen en onze DNA, lichaamsbouw, hersenen enz. zijn verschillend, dus de manier waarop we iets ervaren zou dan logischerwijze anders moeten zijn.Toch?
Wat als ik de kleur blauw nu eens als rood ervaart en jij als groen, maar omdat wij een gezamenlijke afspraak hebben dat de kleur blauw is en het vanaf je geboorte al zo aangeleerd is... Dan zien herkennen we allebei de kleur blauw als een afspraak dat ooit geassocieerd wordt met de kleur. Net als we een gezamenlijke afspraak hebben voor het woord aarbei of lepel.quote:Op woensdag 15 februari 2006 13:49 schreef Keltie het volgende:
Antwoord op TS' ers vraag is vrij gemakkelijk.
Jah, de wereld ziet er voor iedereen hetzelfde uit (qua kleuren, kleurenblind buiten beschouwing gelaten).
Hoe ik dat weet?
Iedereen heeft vroeger weleens "Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is <insert kleur>" gespeeld (toch?).
En dan kwam je uiteindelijk tot de conclusie dat je hetzelfde zag; en dus dezelfde kleur....
Of sla ik de plank nu mis?
Bij zulke dingen moet je altijd heel goed kijk naar wat de definities van termen precies zijn.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:37 schreef Stoeteltje het volgende:
je zou ook eens kunnen denken aan mensen die bijvoorbeeld kleurenblind zijn (zoals wij dat noemen) misschien zijn ze niet kleurenblind en zien zij juist de kleuren wel goed...en wij misschien fout.
Ik denk zelf niet dat er van 'nature' een goed en fout bestaat, dat zijn maar afspraken. 'Goed' in dit geval is volgens afspraak dat je alle kleuren kan zien die de meesten kunnen zien. Kleurenblinden zijn dus in dit geval sowieso de genen die het fout hebben, puur omdat ze in de minderheid zijn.quote:Gehele of gedeeltelijke kleurenblindheid is het niet volledig normaal waarnemen van kleuren. 'Kleurenzwakte', minder goed kunnen onderscheiden, komt meer voor dan 'echte' kleurenblindheid waarbij één van de drie kleurwaarnemingssystemen helemaal is uitgevallen.
Blauw!quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:38 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik zie zie wat jij niet ziet en het is een aardbei.
Yep, en je kunt dat verder doortrekken. Niet alleen hoe je naar een schilderij kijkt en wat het oproept. Ook hoe jij je voelt als je Lord of the rings kijkt, of op Fok! zit en ga zo door. Van mijn part als je in de kroeg staat. Of als je een mooie vrouw ziet. Het roept volgens mij bij ieder mens een andere emotie op.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:36 schreef Integrity het volgende:
Mooie plaatjes en mooi punt, je brengt een extra dimensie in het gesprek. Namelijk rationele uitleg en emotionele verklaring.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:40 schreef Maisnon het volgende:
Ik heb me dat ooit ook afgevraagd. Wat als iemand rood zag hoe jij blauw zag, en andersom? Dat valt met geen mogelijkheid aan elkaar uit te leggen!
.. totdat je eigenlijk naar de kleurencirkel gaat kijken. Je hebt altijd dat wanneer je bij een kleur daar begint, de andere kleuren in een bepaalde volgorde MOETEN volgen!
Rudeonline, waar ben jequote:Op woensdag 15 februari 2006 17:18 schreef Sapientiea het volgende:
Nee volgens sommige mensen is 100/2 hetzelfde als 100*2
Ik heb geen reclame gestudeerd, maar volgens mij wordt in de reclame ook handig gebruik gemaakt van bepaalde technieken of niet? Dat je producten tijdens commercials doet uitvergroten op een bepaalde manier, sowieso de kleuren van de verpakkingen en alles erbij genomen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Qua kleuren weet ik niet of iedereen hetzelfde ziet. Er zit wel variatie in denk ik, afhankelijk van hoe het lichaam op prikkels reageert.
Wat ik wel weet is dat andere dingen niet door iedereen hetzelfde worden gezien, afhankelijk van de omgeving waarin je opgroeit. Uit een croos culturele studies is gebleken dat mensen die weinig of geen geld hebben muntstukken als groter zien dan mensen die wel geld hebben. Dit werd getest door ze geldstukken te laten tekenen en dan te vergelijken. Ze zijn gericht op geld en zien het daardoor groter dan het 'werkelijk' is. Ook zien westerse mensen verticale lijnen langer dan afrikanen. Dit komt waarschijnlijk doordat in het westen veel gebouwen in de hoogte gebouwd zijn. Ook tekeningen die westerse mensen als 3-dimensionaal zien, zien afrikanen gewoon plat. Zo zijn er waarschijnlijk nog veel meer zaken die mensen anders kunnen zien. Ook wat al eerder werd gezegd, dat de manier waarop je in het leven staat bepaalt hoe je de wereld ziet, is waar denk ik.
Als je het van ratio uit bekijkt, zie je maar weer dat het wiskundig maken van gevoel tot iets heel verhelderends komt. Anderszijds zegt het weer heel weinig over de emotionele beleving, omdat je bij een dergelijke test om een keuze vraagt. Mensen gaan heel verschillend om met keuzes.quote:Op donderdag 16 februari 2006 09:58 schreef Maisnon het volgende:
Ja, dat doen ze zeker. Er is hier ook een user geweest die een enquete hield met welke kleur je bij welke dag van de week vond passen, en er waren veel overeenkomende resultaten. Ook voor cijfers weet je kleuren te verzinnen.
Zo zie ik de 2 meestal als rood en 3 als een groen getal, 4 als oranje, 5 blauw, 6 oranje, 7 paars en 8 bruin. Denk er maar eens over na
In principe is het allemaal een groot architect-achtig iets. Alsof het universum gemaakt is door een architect als het ware. Ik had het in ouwehoer erover hier. Dat je ogen precies gemaakt zijn voor de omgeving. Iedere kleine afwijking in de ogen, zorgt voor een troebel beeld. En dan moet je lenzen pakken.quote:Op donderdag 16 februari 2006 09:58 schreef Maisnon het volgende:
Ja, dat doen ze zeker. Er is hier ook een user geweest die een enquete hield met welke kleur je bij welke dag van de week vond passen, en er waren veel overeenkomende resultaten. Ook voor cijfers weet je kleuren te verzinnen.
Zo zie ik de 2 meestal als rood en 3 als een groen getal, 4 als oranje, 5 blauw, 6 oranje, 7 paars en 8 bruin. Denk er maar eens over na
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |