abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34962930
Veel vaste lasten (huur, energie+water, ziektekosten) laat ik automatisch incasseren. Het scheelt je gewoon werk qua administratie. Maar voor andere dingen (bijv. abonnementen) wil ik geen automatische incasso. Waarom vind ik verder niet relevant, dat is gewoon mijn keuze, maar toch verplichten veel bedrijven je middels de algemene voorwaarden een automatische incasso toe te staan. Sommige nemen niet eens de moeite je een rekening toe te sturen. Uiteraard met als argument dat je als klant nu NOG voordeliger uit bent.

Al een tijdje vraag ik me af hoe dit juridisch nou precies geregeld is. Ik bedoel, is een bedrijf niet op zijn minst verplicht je een rekening toe te sturen? En mogen ze uberhaupt een automatische incasso verplichten?

Vergelijk dat eens met het afnemen van een product of dienst in de winkel...daar geef je je portemonnee of pinpas+code toch ook niet af om te betalen?
pi_34963743
nee.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 11:59:30 #3
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_34963802
Je hóeft dat abonnement niet te nemen
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zaterdag 11 februari 2006 @ 11:59:50 #4
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_34963808
Nee, maar soms laten ze je wel extra betalen. Gelukkig heb ik UPC geen auto incasso gegeven; die gasten sturen echt willekeurige rekeningen Ben dan altijd blij dat ik gewoon zelf het geld over kan maken (bedrag UPC rekening - onzinnige posten).
opgezegd@fok.nl
  zaterdag 11 februari 2006 @ 12:02:41 #5
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_34963874
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 11:59 schreef FoXje het volgende:
Nee, maar soms laten ze je wel extra betalen. Gelukkig heb ik UPC geen auto incasso gegeven; die gasten sturen echt willekeurige rekeningen Ben dan altijd blij dat ik gewoon zelf het geld over kan maken (bedrag UPC rekening - onzinnige posten).
UPC is helemaal leuk. Als je een keer een rekening te laat hebt betaald, krijg je een hele poos later bij een willekeurige rekening een ophoging van ruim 10 Euro omdat je toentertijd een paar dagen te laat was..
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_34963917
zij mogen idd eisen dat als jij hun dienst afneemt dat je daat een automatische incasso voor afgeeft.
Wil je dat niet zoek je een andere aanbieder (je bent niet verplicht hun product af te nemen)
pi_34963941
Overigens kun je automatische incasso's laten terughalen (stoneren) met één enkel telefoontje. Dat is dan ook een favoriete hobby van me.. aangezien je best veel werk levert voor de administratie van het betreffende bedrijf.
pi_34964250
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:04 schreef maestro1980 het volgende:
zij mogen idd eisen dat als jij hun dienst afneemt dat je daat een automatische incasso voor afgeeft.
Wil je dat niet zoek je een andere aanbieder (je bent niet verplicht hun product af te nemen)
En als alle bedrijven het in die branche doen? (Waarom zouden ze ook niet...) Of in het geval van een monopolist?

Maar heeft iemand ook de wetsartikelen? Iedereen stelt wel zo makkelijk dat het niet mag, maar waarom overtreden bedrijven dit dan en komen ze er kennelijk ook mee weg?
pi_34965142
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:18 schreef rayteon het volgende:

[..]

En als alle bedrijven het in die branche doen? (Waarom zouden ze ook niet...) Of in het geval van een monopolist?
nogmaals, je hoeft hun product niet af te nemen.(niemand verplicht je)
quote:
Maar heeft iemand ook de wetsartikelen? Iedereen stelt wel zo makkelijk dat het niet mag, maar waarom overtreden bedrijven dit dan en komen ze er kennelijk ook mee weg?
nee, daar is geen wetsartikel voor (in de wet staat wat niet mag, de rest mag wel)
pi_34966291
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 13:01 schreef maestro1980 het volgende:

[..]

nogmaals, je hoeft hun product niet af te nemen.(niemand verplicht je)
En als de ziektekosten- of aansprakelijkheid-verzekeraars het doen dan? Daarnaast is het een non-argument.
pi_34966594
Dat stoneren is inderdaad heerlijk. Met online bankieren gaat het helemaal makkelijk.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_34966677
Ja, ze mogen je ook gewoon weigeren als klant
pi_34968238
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 13:55 schreef rayteon het volgende:

[..]

En als de ziektekosten- of aansprakelijkheid-verzekeraars het doen dan?
Daarin heb je ook vrije keuze.
quote:
Daarnaast is het een non-argument.
Ik ben benieuwd waarom.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_34969622
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 15:20 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Daarin heb je ook vrije keuze.
Dit is wettelijk verplicht dus niks geen vrije keuze
quote:
Ik ben benieuwd waarom.
Omdat je met dezelfde redenatie alle beperkende regels voor bedrijven kan wegnemen en de NMA direct kunt opheffen.
pi_34994555
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 16:09 schreef rayteon het volgende:

[..]

ow, en er is maar 1 verzekeraar die die verzekeringen aanbied?

nogmaals, een bedrijf kan een product aanbieden en daaraan bepaalde voorwaarden koppelen. Als jij het daar niet mee eens bent koop je het product gewoon niet, simpel as that.

nogmaals, hier is geen wetsartikel over te vinden om het simpele feit dat het niet verboden is.
pi_34995303
quote:
Omdat je met dezelfde redenatie alle beperkende regels voor bedrijven kan wegnemen en de NMA direct kunt opheffen.
Alleen maar kunnen betalen met automatische incasso is een vergelijkbare voorwaarde met het product alleen maar persoonlijk in de winkel af kunnen halen in plaats van het ook op kunnen laten sturen.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_34995565
quote:
Op zondag 12 februari 2006 12:52 schreef maestro1980 het volgende:

[..]

ow, en er is maar 1 verzekeraar die die verzekeringen aanbied?

nogmaals, een bedrijf kan een product aanbieden en daaraan bepaalde voorwaarden koppelen. Als jij het daar niet mee eens bent koop je het product gewoon niet, simpel as that.

nogmaals, hier is geen wetsartikel over te vinden om het simpele feit dat het niet verboden is.
Lees mijn reacties nog eens. Het ging toch echt om het hypohetische geval dat alle verzekeringsbedrijven dat wel zouden verplichten...en dat iets niet verboden is is nog geen reden dat de overheid er geen voorschriften voor bedacht zou hebben. Stel dat je de rekeningen voor een declaratie of aangifte nodig hebt...
quote:
Op zondag 12 februari 2006 13:09 schreef 700MB het volgende:

[..]

Alleen maar kunnen betalen met automatische incasso is een vergelijkbare voorwaarde met het product alleen maar persoonlijk in de winkel af kunnen halen in plaats van het ook op kunnen laten sturen.
Onzin. Het is vergelijkbaar met bij een winkel je portemonnee, pinpas of creditcard bij binnenkomst direct af te geven...
pi_34995762
quote:
Op zondag 12 februari 2006 13:16 schreef rayteon het volgende:
Onzin. Het is vergelijkbaar met bij een winkel je portemonnee, pinpas of creditcard bij binnenkomst direct af te geven...
Nee hoor, want bij binnenkomst in de winkel heb je daar nog geen overeenkomst mee, die heb je pas als je iets wat je wilt kopen hebt uitgezocht en dat bij de winkel hebt aangegeven. Daarna pas hoef je 'je portemonnee te overhandigen'. Er zijn ook genoeg winkels waar je maar op een enkele manier kan betalen. En dat weet je ook vantevoren, dus er is geen enkele geldige reden om daar tegen te zijn.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  zondag 12 februari 2006 @ 13:23:28 #19
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_34995844
Ik heb er ook wat moeite mee met die automatische incasso verplichtingen. Natuurlijk kun je
makkelijk stellen dat je niet verplicht bent om het product af te nemen, maar als je dat nu wél
graag wil dan wordt het toch een lastig verhaal.

Ik heb zelf een abonnement bij Vodafone en ook zij wilden mij verplichten tot een automatische
incasso. Ik heb dat geweigerd, maar ze toch duidelijk gemaakt dat ik erg graag klant bij ze wil zijn.
Nou het heeft wat moeite gekost, maar ik krijg nu toch gewoon elke maand een acceptgiro toe
gezonden. Weliswaar met een verhoging van ¤ 3,78 en elke maand de tekst op de rekening:

"uw rekening is met 3,78 verhoogd wegens het niet verstrekken van een automatische incasso"
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_34995877
quote:

[..]

Ziektenkosten wel, "WA" (dat heet AVP, overigens), niet. Daarnaast heb je, zoals gezegd, de keuze.
quote:

Nee, want die zorgen ervoor dat je keuze hebt. Volgens mij begrijp je de werking van de NMA niet.

Verder: wat is er tegen automatische incasso? Betalen moet je het toch.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_34995968
quote:
Op zondag 12 februari 2006 13:24 schreef Five_Horizons het volgende:
Inderdaad, het zou hetzelfde zijn als je een rekening krijgt 'te betalen binnen 8 dagen' waar hij tegen is omdat hij vindt hij zelf het recht moet hebben te bepalen hoe snel het wordt voldaan.
  zondag 12 februari 2006 @ 14:28:17 #22
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_34998170
quote:
Op zondag 12 februari 2006 13:24 schreef Five_Horizons het volgende:
En dat doe ik dan ook altijd keurig, maar ik wil wel graag zelf bepalen van welke rekening en op
welke dag ik dat doe. Ik denk dat er in mijn geval ook een beetje iets van controle-drang meespeelt.
quote:
Op zondag 12 februari 2006 13:26 schreef 700MB het volgende:
Inderdaad, het zou hetzelfde zijn als je een rekening krijgt 'te betalen binnen 8 dagen' waar hij tegen is omdat hij vindt hij zelf het recht moet hebben te bepalen hoe snel het wordt voldaan.
Als het mij beter uitkomt om die rekening binnen 12 dagen (ik noem maar wat) te betalen dan
doe ik dat gewoon. Onlangs kreeg ik een rekening van een kleine 1000 euro die ik zonder te
bellen of te overleggen in 2-en heb betaald. Direct na ontvangst van de acceptgiro heb ik de
helft overgemaakt en de volgende maand de andere helft. Wellicht heb ik wel hier en daar wat
aantekeningen bij mijn naam staan dat ik wat afwijkend betalingsgedrag heb (geen idee hoor)
maar omdat ik toch altijd netjes betaal kom ik er op de één of andere manier altijd goed mee weg.
Was it so hard Achilles
So very hard to die
So much the happier I
pi_34998287
quote:
Op zondag 12 februari 2006 14:28 schreef Faat het volgende:
Als het mij beter uitkomt om die rekening binnen 12 dagen (ik noem maar wat) te betalen dan
doe ik dat gewoon. Onlangs kreeg ik een rekening van een kleine 1000 euro die ik zonder te
bellen of te overleggen in 2-en heb betaald. Direct na ontvangst van de acceptgiro heb ik de
helft overgemaakt en de volgende maand de andere helft. Wellicht heb ik wel hier en daar wat
aantekeningen bij mijn naam staan dat ik wat afwijkend betalingsgedrag heb (geen idee hoor)
maar omdat ik toch altijd netjes betaal kom ik er op de één of andere manier altijd goed mee weg.
Ongetwijfeld, maar het gaat er in het voorbeeld om dat jij niet mag klagen als zij wel moeilijk doen over het feit dat je te lang doet over het betalen.
  zondag 12 februari 2006 @ 14:35:36 #24
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_34998495
Nee daarover heb ik ook geen klachten, maar wel over de verplichting tot automatische incasso.

Ik blijf echt te allen tijde weigeren
Was it so hard Achilles
So very hard to die
So much the happier I
pi_34998527
quote:
Op zondag 12 februari 2006 14:35 schreef Faat het volgende:
Nee daarover heb ik ook geen klachten, maar wel over de verplichting tot automatische incasso.

Ik blijf echt te allen tijde weigeren
Het is dan ook geen verplichting, er zijn genoeg andere winkels.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')