http://www.cubaonline.nl/visumgeldinfo.htmquote:Documenten die je nodig hebt voor je Cuba vakantie
Reizigers naar Cuba met een Nederlandse of Belgische identiteit hebben een paspoort (Reispas) nodig dat nog 6 maanden na terugkomst geldig is. Daarnaast is een toeristenkaart vereist, in de volksmond meestal visum genoemd. Deze moet voor vertrek geregeld zijn. Als je langer dan 30 dagen op Cuba blijft, dan moet je in Cuba je visum verlengen. Houd er rekening mee dat dit behoorlijk wat tijd kan kosten en dan het lastig te regelen is wanneer je geen Spaans spreekt.
De toeristenkaart bestaat uit twee identieke helften. De douane neemt een helft in bij aankomst. Bewaar de andere helft goed; je levert het bij vertrek weer in, als bewijs dat je Cuba weer verlaat.
Houd hiernaast rekening met het feit dat je voldoende verzekerd dient te zijn voor medische kosten of kosten van medisch beleid. Naast je ziektekostenverzekering is het van belang dat je over een reisverzekering (reisbijstandsverzekering) beschikt die deze kosten dekt. Zorg ervoor dat je bij aankomst op Cuba kunt aantonen dat je voor zowel de reis- als de ziektekostenverzekering over een polis beschikt in Nederland/België. Hiervoor dien je een geldig bewijs mee te nemen zoals een verzekeringspas of polisblad. Cuba accepteert geen verzekeringen die lopen bij een Amerikaans bedrijf. Mocht je ter plaatse niet in het bezit zijn van de gewenste verzekeringen, dan word je verplicht deze op Cuba af te sluiten. Omdat dit hoge kosten met zich mee kan brengen en dit aan het begin van je reis veel tijd in beslag kan nemen bij de douane, raden wij dit af.
Ach, valt prima te doen! Het is wel handig om een mondje Spaans te kunnen maar het heeft in mijn geval geen problemen opgeleverd!quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:10 schreef Adolecens het volgende:
Succes trouwens, jullie eerste reis naar Cuba zonder dat er een organisatie achter je staat en het land niet kent?
Ja idd. We hadden niet eens accommodatie toen we voor het eerst aankwamen en we hebben op het immigratieformulier dus 'gelogen' over ons verblijf. De taxichauffeur (met gloednieuwe peugot minivan) kende wel wat casa particulares.quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:29 schreef SpankmasterC het volgende:
[..]
Ach, valt prima te doen! Het is wel handig om een mondje Spaans te kunnen maar het heeft in mijn geval geen problemen opgeleverd!
1. Ik weet alleen dat de hotels en bungalows daar stopcontacten hebben, in havana , cienfuegos, santa clara en trinidad hadden we een wereldstekker nodig. in varadero hadden ze dezelfde stopcontacten als in NL.quote:Op vrijdag 21 september 2012 23:57 schreef EL_Presidente het volgende:
een aantal vraagjes (hoop dat iemand ze kan beantwoorden):
1) hoe zit het met de elektriciteit en stopcontacten in een Casa Particular.. zijn die er? kan ik gewoon mijn mobiele telefoon/camera opladen wanneer ik wil?
2) als je geld opneemt bij de bank met je MasterCard, welke valuta krijg je dan? Euro of de CUC? wat is trouwens de wisselkoers op het moment van de Euro-CUC?
3) welke maatschappijen vliegen er rechtstreeks tussen Amsterdam Schiphol en Havana?
4) ik heb vernomen dat je een visum nodig hebt voor Cuba.. ik las dat je dat kan halen bij het consulaat in Rotterdam.. is er geen andere manier om aan deze visum te komen?
Alvast bedankt..
cheers voor de antwoorden...quote:Op zondag 23 september 2012 20:10 schreef Attitude het volgende:
[..]
1. Ik weet alleen dat de hotels en bungalows daar stopcontacten hebben, in havana , cienfuegos, santa clara en trinidad hadden we een wereldstekker nodig. in varadero hadden ze dezelfde stopcontacten als in NL.
2.Pinnen is moelijk in Cuba. We hadden maestro en dat wordt daar niet geaccepteerd. Met mastercard kan het wel, dacht ik, maar daar moet je voor betalen en dat is , als ik nog goed weet, tussen de 10 en 15 procent van het opgenomen bedrag. We hadden euro meegenomen en die ingewisseld bij een bank daar. Als je geld pint, krijg je CUC. Weetje: cuba hanteert twee pesos systemen, toeristen krijgen de CUC en de mensen daar krijgen ander geldmiddel. Weet niet meer hoe het heet.
3. sinds kort kan er met klm rechtstreeks gevlogen worden maar die zitten snel vol. we gingen met air europa naar madrid en vandaaruit naar havana
4. je hebt idd visum nodig. hoe? geen idee, die van ons werd door reisbureau verzorgd. ging wel tijdje overheen
visumbureau leg uit...quote:Op zondag 23 september 2012 20:30 schreef DonVincenzo het volgende:
Laat me raden. El_Presidente is geen erg ervaren reiziger.
Je visum kun je ook laten regelen door een visumbureau, als je dat makkelijker vindt. En natuurlijk hebben ze stopcontacten, duh. Zorg wel dat je een wereldstekker bij je hebt.
We kregen in vliegtuig een arrivar formulierm die je bij douane moet inleveren. En dan moet je je gegevens noteren. Ook waar je slaapt. Maar je kan ook een hotel zoeken op internet en die invullen. Ze controleren niet of je ook in dat hotel slaapt. En als je binnen bent kun je op zoek gaan.quote:Op zondag 23 september 2012 21:32 schreef EL_Presidente het volgende:
klopt het dat als je het land binnenkomt je een verblijfadres moet hebben? ik wil namelijk daar pas accomodatie zoeken in de vorm van een Casa Particular.
ik wil graag in Havana zitten maar zit met een dilemma.. direct op Havana vliegen met KLM (zonder accomodatie of eventueel een hotel voor de eerste paar dagen reserveren) of een pakketreis (accomodatie+hotel) via Arke waarbij het vliegtuig op Varadeiro landt en je nog 2 uur met de bus moet reizen naar Havana.. Daarbij weet ik niet of er transport van vliegveld Varadeiro naar hotel Havana wordt verzorgd door Arke en inclusief isquote:Op zondag 23 september 2012 21:37 schreef Attitude het volgende:
Mss handig om voor eerste dag een hotel te boeken. Ik weet niet waar je landt, in havana? maar we waren in havana en werden opgehaald en naar hotel gebrahct. De begeleider zei dat je avonds in havana je verstand moet gebruiken. Niet dat het gevaarlijk is maar dat er altijd mensen lopen die wat van je willen. Dus als je middernacht aankomt.... beter een hotel boeken voor 1 nacht en volgende dag opzoek gaan naar casa particualr
ik denk gewoon dat ik die pakketreis van Arke ga nemen.. schijnt dat de visum daar dan in zit.. weet het niet zeker...quote:Op zondag 23 september 2012 21:43 schreef DonVincenzo het volgende:
Er zal vast iets bijstaan over transfers.
En een visumbureau is een bureau dat je visum regelt. Google het eens ofzo.
ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, ik wil helemaal niet in Varadeiro zitten.. het is zo dat Arkefly in Varadeiro landt dus dan ga ik met de bus van het vliegveld van Varadeiro naar Havana, weet alleen niet of Arke die busrit ook verzorgd.quote:Op zondag 23 september 2012 21:49 schreef Attitude het volgende:
Dit is mijn eigen mening: Varadero is helemaal niets. We waren met een groep en begonnen in Havana. Onze hotel was in oude deel van Havana.... voor ons wat dat mooie ervaring. Havana kun je grofweg opdelen in 3 delen. Oude deel, ligt aan Malecon Boulevard. De gebouwen mogen dan wel afgebrokkeld zijn en hier en der als kraakpand uitzien maar dat heeft zijn charme. Dan heb je midden deel, dat is de plek waar alle monumenten zijn. Goed te belopen vanuit oude deel. Mooie gebouwen. En als derde, de toeristendeel, allemaal grote hotels bomvol met toeristen. Wij liepen 3 dagen lang in Havana rond. Kende elke steeg. En de toeristen komen met de bussen, de hop on hop off bus, blijven in de bus zitten en al rijdend maken ze foto's van oude deel. Onze hotel was hotel Deauville. 2 aparte bedden, badkamer, airco ( een ouderwetse ) , kluis ( borg betalen) en ook stopcontacten. Gratis zwembad op dak. Ligt aan Malecon boulevard. Veel dingen zoals museum der revolutie ligt vlakbij.
We hadden veel gedaan en ook de echte pure cuba gezien en onze vakantie eindigde in varadero in zo'n toeristenhotel. We wilden daar binnen een uur weer weg maar dat kon niet, alles was al georganiseerd. Het was een teleurstelling. En de dingen die we daar hadden gedaan, denk an trekking, dolfijn zwemmen , locomotief in santa clara en graf van che, dat kan ook via varadero maar dan zijn het dag tripjes en moet je veel meer voor betalen.
weet jij hoe het zit met internet daarzo op Cuba en of er ergens wifi is?quote:Op zondag 23 september 2012 21:52 schreef Attitude het volgende:
Oh zo.. dan is het goedAnders morgen even met Arke bellen...
Wifi weet ik niet ( ik dacht dat ze niet hadden maar zeker weten doe ik neit ) ... wel dat de hotels waar ik zat internet hadden maar dan moet je een 'code' kopen bij receptie.quote:Op zondag 23 september 2012 21:52 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
weet jij hoe het zit met internet daarzo op Cuba en of er ergens wifi is?
thanks voor de infoquote:Op zondag 23 september 2012 21:54 schreef Attitude het volgende:
[..]
Wifi weet ik niet ( ik dacht dat ze niet hadden maar zeker weten doe ik neit ) ... wel dat de hotels waar ik zat internet hadden maar dan moet je een 'code' kopen bij receptie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |